Anno 1701 - recenze
7/10
zdroj: tisková zpráva

Anno 1701 - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

22. 11. 2006 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Budovatelské strategie se vyrojily v nevídaném počtu. Všechny toho mají hodně společného – pěkně se na ně kouká, nejsou ani trochu originální a v zájmu zalíbení masám někde potratily část svého stavitelského kouzla.

Autor: Gef
Publikováno: 22.listopadu 2006
Verze hry: prodávaná/anglická
Doba recenzování: 1 týden

Obrázek zdroj: tisková zpráva
Budovatelské strategie se letos vyrojily v nevídaném počtu. Všechny toho mají hodně společného – pěkně se na ně kouká, nejsou ani trochu originální a většinou v zájmu zalíbení masám někde potratily část svého stavitelského kouzla. Anno 1701 není výjimkou.


Série Anno je trochu svérázná už od svého vzniku. Na jednu stranu výborný koncept a obrovská komplexnost, na stranu druhou nepřívětivé ovládání a možná trochu zbytečně našponovaná obtížnost. Zatímco pro otrlé budovače naprosto jasná volba, většina obyčejných hráčů vyzkouší, nechá se okouzlit nepřeberným množstvím možností a hned vzápětí na to otrávit stále se opakujícími nezdary. Pro hru samotnou nepříliš dobrý způsob, jak své tvůrce udržet u řemesla a zajistit si nesmrtelnost v dalších několika dílech.

Někdo tam nahoře si to uvědomil a začal rázně jednat. Těžko říct, zda spásný nápad postihl samotné vývojáře, nebo vydavateli došla trpělivost a svým ovečkám nařídil změnit kurs a zacílit na masy. Anno 1701 se vybarvilo v nádherné grafice, znatelně ubylo obtížnosti a dokonce přibylo i několik nových (no ne tak zcela nových, spíš nově okoukaných) nápadů.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

 Průkopníci, osadníci a zvhrlíci
Stejně jako v předchozích dílech i tentokrát je cílem hry spokojená země plná hemžících se, nakrmených, ošacených, vzdělaných a spořádaných občanů. Stejně jako minule musíte své lidi k civilizovanosti doslova dostrkat za pomoci plácání baráčků na mapu, kolonizování nových ostrovů se zdroji exotických surovin a převážení všeho možného hejnem nákladních lodí.

Ukoptění průkopníci budou tvrdošíjně přebývat ve slaměných chatrčích, dokud jim někdo nepostaví kostel, nepřemluví pár ryb, aby naskákaly do jejich žaludků, a nezahalí jejich barbarskou nahotu do kusu vlněné tkaniny. Na osadnících už začíná pomalu být znát, že občas nevědí co roupama, a své veskrze intelektuální potřeby občas musí zchladit poctivým korbelem dobře vychlazeného piva.

Jak se městečko rozrůstá a obyvatelé nabývají na postavení, pomalu se z potřeb stávají rozmary. A tak si při plnění tužeb aristokratické smetánky budete patrně připadat jako pečovatelky hejna pomatených bláznů postrádajících jakékoli zábrany. Život si oslazují cukrovinkami a exotickými parfémy, a svá zdegenerovaná těla halí do vzácných kožešin a ještě to pro jistotu vylepšují zlatými cetkami. Že pro všechny ty zbytečnosti musíte jezdit přes půlku světa, prát se o ně s piráty a vyjednávat s indiány, je jim vcelku jedno. Nejspíš je to dokonce i těší víc než hmotný výsledek vašeho snažení, zvrhlíky.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Daně místo trhu
Suma sumárum oproti minulému dílu téměř žádná změna. Autoři se sice holedbají množstvím nových budov a výrobních řetězců, nicméně těch opravdu nových tu napočítáte tak tři, se zavřenýma očima čtyři, možná pět. A to ještě nesmíte odečítat ty, které zmizely v propadlišti dějin. Pamatujete třeba bavlnu, konopí na provazy, nebo farmy s brambory a čuníky? Je s nimi amen a nikdo jim ani nepostavil pomník.

První velká změna, které si při budování všimnete, spočívá ve způsobu odírání vašich lidiček. Zatímco minule jste jim drze prodávali zpátky to, co si sami vymlátili z okolní přírody, tentokrát je necháváte spořádaně platit daně. Plnění potřeb slouží čistě ke zvýšení spokojenosti, a tím i rozšíření tolerance k vysokým odvodům do státní kasy. V důsledku toho zmizela vcelku nesmyslná preference výrobních řetězců, kdy v zájmu udržení kladné účetního zůstatku bylo nutné kulturní budovy stavět pouze v okamžiku přestupu na novou civilizační úroveň. Teď budete všechny ty kostely, školy, divadla, soudy a zámky skládat na mapu se stejnou vervou jako tkalcovství, pekárny, olejárny a zlatnictví.

 Ořezáno a zaříznuto
Další budovací změny už se bohužel týkají jen podlézání masám. Že zmizeli průzkumníci, kteří byli v minulosti zapotřebí ke zjištění, že na tom zpropadeném obrovském ostrově opravdu žádné suroviny nejsou, slouží hře jen ke cti. Akorát to zbytečně zdržovalo od důležitější činností (například budování promyšlené sítě krčem a hostinců, které mimochodem úplně zmizely, což autorům neodpustím).

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Ale za své vzala například výborně vyřešená úrodnost půdy, některé finální produkty už nevyžadují zprovoznění dalších budov (například doktor nepotřebuje bylinky, loděnice se obejdou bez provazů i plátna…) a aristokraté už nebydlí ve zvláštních rezidencích, prostě se jen klubou z kupců v jejich městských činžácích.

Ono by to zjednodušení nemuselo příliš vadit, možná by mohlo být jen ku prospěchu věci, jenže to má všechno jeden háček. Tedy spíš obrovský hák - zcela tady chybí kampaň. Nepočítáme-li 10 scénářů, z nichž šest slouží jen k rozjezdu a jsou opravdu tak jednoduché, že je všechny dokončíte za jedno odpoledne, zbývá tu už jen režim volného budování. Sice si v něm můžete nastavit velikost mapy i ostrovů, hojnost surovin, výskyt pirátů, hurikánů, požárů, královny držící nad vámi ochranou ruku a jiných katastrof či drzost nepřátel, ale to všechno je pro podobný typ hry strašně málo.

Anno už není tak komplexní, aby vás bavilo objevovat všechny vztahy a mít radost z toho, že dokážete vybudovat fungující město i na dvacáté mapě v řadě. Zjednodušení, které usnadňuje a zpříjemňuje začátky, zároveň zkracuje hratelnost, tak už to zkrátka chodí. A kde chybí motivace k postupnému odkrývání kampaně, tam jde hra z harddisku na poličku po pár dnech.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů

 Trocha podlosti nikdy neškodí
Sice si teď budování můžete zpestřovat vydařenými akcemi, jako je například otrava nepřátelské studny, vyhlášení válečného stavu zvyšujícího sílu vojska nebo přetahování jednotek na vlastní stranu, ale to hru nezachrání. Stejně tak ji nezachrání skutečnost, že neutrální obchodník nabízí různé úkoly, že s domorodci můžete uzavírat obchodní trasy podobně jako s běžnými protihráči, a že interface se od minule trochu zlepšil. Jenže i v tom posledním zůstali autoři na půli cesty. Základní funkce jsou sice krásně dostupné bez zbytečného klikání, nicméně třeba budování cest je opravdu lahůdkový test trpělivosti a rozdělení nabídky staveb taky asi vymýšlel naprostý génius.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva O statistikách a přehledných seznamech obchodní tras usnadňujících řízení chodu země v pozdějších fázích hry autoři odmítají slyšet i tentokrát, což je ve třetím díle série již na pováženou. Anno 1701 rozhodně není špatná hra, jen tentokrát promrhala potenciál, který mu naservírovaly minulé díly a dobře míněná snaha budovatelskou strategii posunout směrem k širokému záběru tahovek. Autoři se bohužel vývoje trochu zalekli a výsledek působí dojmem, že nevědí, co si svojí nadějnou sérií počít, tak raději přešlapují na místě.

Stáhněte si: Trailer, Demo, Cheaty...

Související články: Novinky, ANNO 1503 recenze

 
Gef
autorce je 29 let, pracuje jako redaktorka populárně vědeckého časopisu a z her na ní mají smůlu hlavně strategie a RPG






 
 
Gef
Smarty.cz

Verdikt:

Výborná krátkodobá zábava pro všechny virtuální stavitele, která však bohužel velmi rychle upadne do nudného stereotypu.

Nejnovější články