Autor: Mickey Mouse Publikováno: 8.července 2002 |
![]() ![]() ![]() Druhé rozčarování přišlo poté, co jsem se přes prográmek GameSpy Arcade (jinak to zatím nejde) podíval po válečných serverech a zjistil, že nejlepší ping začíná někde u pěti set a dva tisíce nejsou výjimkou. Důvodem je, že hru tak, jak přišla, bylo možné provozovat jen na oficiálních serverech jedné společnosti ležící v místech, která i sami Američané nazývají šíleným zapadákovem. Tím mé utrpení gradovalo a byl jsem připraven hru smést ze stolu. Podobně zaměřené články jste mohli krátce po uvedení dema nacházet různě po světových serverech a já se s jejich obsahem plně ztotožňoval. Důvod, proč zde tuto stránku hry rozebírám, je ten, že řada z vás může (mohla) podobným způsobem smýšlet a chci, abyste rozhodně nedali na tento první dojem. Poté, co jsem zklidnil hlavu a jal se brousit internetem a různými fóry, se mi podařilo vypátrat, že už šikulové přišli na to, jak si snadno vlastní server spustit, a od té chvíle nastal obrovský zvrat. Servery se začaly rojit jako houby po dešti a najít si nějaký vyhovující už teď není problém. Sám jsem si server vytvořil a o zájemce není nouze - během minuty po spuštění je vždy plný a od té chvíle válčíme o sto šest. Realistický pohyb ![]() Navíc přibyl další šikovný pohyb, a tím je sprint. Při něm rovněž nevidíte před sebou zbraň, protože tak se také mířit ve skutečnosti nedá, a zbraň se při sprintu kýve v jedné ruce někde u pasu (pozor - neplést si sprint s během, při němž střílet jde). Při šplhání po žebříku rovněž střílet nelze, protože oběma rukama se musíte držet, což známe třeba z Day of Defeat. Pohyb jako takový je zpracován přesně tak, jak byste očekávali - žádné nadpřirozené svištění mapou se salty, ale také bez zbytečných omezení. Samozřejmostí je zranění při pádu z výšky. Galerii pohybů rozšiřuje i překulení se vleže, kdy při dvojitém klepnutí na klávesu pro úkrok se voják odkutálí stranou, to vše doplněno efektním přetočením obrazu. ![]() ![]() ![]() Střelba skrz mířidla Podobnými vychytávkami je prošpikována i střelba ze zbraní a jejich použití vůbec. Třeba takové vzpříčení náboje v komoře jsem asi nikde nezažil s tím, že je možné je opravit praštěním a zkontrolováním zapadnutí zásobníku. Taky skvělá věc. Dále při výměně zásobníků si hra pamatuje, kolik v kterém máte nábojů. Pokud si tedy budete vyměňovat nevystřílené zásobníky, nebude se vám jejich počet redukovat, ale pak dojde k situaci, kdy bude nutné používat již částečně vystřílené zásobníky ve stavu, v jakém jste je ze zbraně dříve vyndali. ![]() Zbraně a granáty Nakousl jsem granáty a ty také jsou v podobě, kterou mám nejraději - lze je odjistit jak při odhození, tak už rovnou v ruce a načasovat si tak přesně dobu, kdy po odhození vybuchnou. A co víc - dají se hodit jak klasickým horním obloukem, tak poslat při zemi na kratší vzdálenost. Kromě výbušných najdeme i další typy jako kouřové apod. Ve výbavě najdete i brýle pro noční vidění, které často přijdou vhod a pohled skrz ně je omezen tak, jak tomu ve skutečnosti je a nevidíte tak celou plochu obrazovky. Zbraně jako takové představují moderní výbavu v podobě modifikací dnes nejpoužívanější pušky M-16. Dále to je automatický těžký kulomet M-249 pro střelbu na větší vzdálenosti a poloautomat s granátometem M-203. Další výbava bude postupně přibývat, jak budou vycházet další a další rozšíření hry zpřístupňující nové bojové jednotky. Jejich předběžný seznam najdete v podobě zatím neaktivních ikonek v menu hry, takže už nyní vidíte, co všechno vás čeká v dalších demoverzích - a že je toho spousta. ![]() ![]() ![]() Vlivy na nepřesnosti při střelbě Zajímavostí je i zveřejněný systém vlivů na nepřesnosti při střelbě. Má na ni vliv jednak pohyb, kde při sprintu nemůžete střílet vůbec, běh má na přesnost střelby vliv „extrémně velký“, pomalý pohyb vliv „velký“ a postoj v klidu „žádný“. Hodnota vlivu na nepřesnost se pak kombinuje s dalšími faktory, které hrají také svoji roli. Je to poloha hráče, kdy postoj má vliv „střední“, podřep „malý“ a zalehnutí „žádný“. Neotřelá je další veličina, a tou je úroveň zdraví. To se indikuje barvou vaší postavy na HUDu a zelená značící zdravého vojáka nemá „žádný“ negativní vliv na přesnost, žlutá při menším zranění má vliv „střední“ a červená při těžším postižení má vliv „velký“. Tímto jsme si probrali negatívní vlivy, které střelbu nedělají přesnější, mohou ji pouze zhoršit. Podobně funguje systém bonusů, které se počítají naopak k dobru a jsou do něj zařazeny položky jako používání mířidel, optických zaměřovačů a dokonce i správného načasování s dechem! Myslí se tu opravdu na všechno a je to v podobě, která hratelnost jenom zvyšuje. Dokonce se počítá i s tím, zda bojujete se svou „nativní“ zbraní, tedy tou, se kterou jste bitvu začali a s níž byste to tedy měli umět nejlépe. Orientace v mapách ![]() Pojďme konečně k mapám, kterých je zatím šest a jsou do nich zasazeny rozličné mise s odlišnou náplní. Mým oblíbencem je třeba takový most v mlze (mapa Bridge), kde jedna strana má za úkol se přes most dostat, zatímco druhá jí v tom brání. Klasická situace, mapa jednoduše a přitom promyšleně zpracovaná, dávající šance oběma týmům a umožňující různé způsoby vedení boje, které hlavně útočníky nutí ke zkoušení rozličných prostředků včetně granátů a kouře. ![]() ![]() ![]() Dále vyzdvihnu třeba misi, kdy jeden tým je v malém kempu, kde drží vězně. Úkolem soupeřů je vězně osvobodit. Hrajete v noci, kde kromě světel v kempu jste odkázáni na hvězdy. Světlo píchá do očí, což zhoršuje viditelnost útočníků, ale ani pohled ze strážní věže do lesa není nijak zřetelný a jasný. Opět jde o koncepčně jednoduchou mapu, která ale skýtá maximální variabilitu hry, kdy obránci nemusí pokaždé být přímo v táboře, ale lze se odtud rozptýlit v lese a překvapit z míst, kde by je málokdo čekal. Zároveň vás hra přímo nutí používat všechnu výbavu, kterou si nesete. Někdy jde o to získat data z počítače, jindy vyčistit mapu od nepřátel, probít se spletitými chodbami podzemního tunelu apod. Dorozumívání Z toho, co jsem o mapách napsal, asi cítíte, že bezhlavý úprk se samopalem u pasu nebude tím pravým způsobem, jak ve hře uspět. Pozvolný obezřetný pohyb a týmová spolupráce je tím pravým a musím uznat, že hra má v tomto směru hodně do sebe. Pro spolupráci v týmu máte k dispozici rádiové hlášky obsahující standardní povely, které můžete pro koordinaci potřebovat. Rovněž jsem nepřišel na to, jak psát do konzole pouze spoluhráčům, v čemž spatřuji asi další šikovný záměr, který k týmovému dorozumívání prostřednictvím povelů vyloženě nutí. Krom toho je ve hře zabudována gestikulace, která hlasové povely nahrazuje tam, kde je nezbytné se chovat tiše. ROE - Rules of Engagement ![]() Další postřehy z hraní Na konec článku bych rád shrnul další zkušenosti, které jsem hraním načerpal. Předně je to trochu vyšší délka kol, která je natvrdo nastavena většinou k desíti minutám. Nevýhoda je, že koho zabijí, dost dlouho se pak pouze dívá. Tohle by mohl spravit volitelný čas, který s vydáním serverové verze hry snad automaticky přijde. Neberu to ale jako minus, je potřeba na sebe holt dávat pozor, k čemuž delší čekání v roli pozorovatele každého hráče snadno donutí a z tohoto hlediska to je výchovně velice účinné. Pouze je to nepříjemné v začátcích, kdy se rozkoukáváte a tak většinu času prosedíte. ![]() ![]() ![]() Na scoreboardu se hráči neřadí sestupně podle bodového hodnocení, což by asi mohlo být opraveno. Další zajímavý záměr je, že nevidíte, kolik zbývá živých soupeřů. Na jednu stranu je to reálné, na druhou nevím, jak to bude působit v případě na internetu, tak častém, kdy si některý hráč odběhne a zůstane viset třeba na startu. Pokud nevidím, kolik soupeřů zbývá, těžko si dovolím vyběhnout jej zlikvidovat. Myšlenka je to tedy jistě dobrá a líbí se mi, ale vyžaduje hráčskou disciplínu. Dodejme na konec, že čtvrteční hratelné demo (Recon verze) je prvním ze série, která bude postupně následovat a přidávat další mapy, jednotky a tím i další a další formy a prostředky boje. Ne vše je zcela optimalizované - jak grafika, tak síťový kód. Ale jedná se o první demo a vyšlo hlavně proto, aby se získaly zkušenosti a bylo co opravovat. Již teď se hra jeví velice dobře a chyba toho, kdo se nechá unést prvním dojmem. Já takový obrat nečekal a hodně dlouho se mi nepřihodilo, že by se na první pohled zmetek vyklubal v něco tak skvěle hratelného a propracovaného. Snad kromě mého vlastního serveru se jich u nás spustí více, abyste mohli hru otestovat v odpovídajících podmínkách, protože teprve pak si ji pořádně vychutnáte. Návod na spuštění vlastního serveru ![]() Já popřeji už jen dobrý ping a doporučím si práci se zbraněmi pořádně v tréninku vyzkoušet a objevit skryté detaily jejich chování. Vězte, že pušky střílí sakra dobře, jen je potřeba se to s nimi naučit. Sám jsem se několikrát do tréninkových kurzů vrátil a piloval rozličné pozice a způsoby střelby a určitě to ještě několikrát udělám. Celkově demo ohodnotím tak, že se jedná o výborný projekt doslova nabitý všemi možnými vychytávkami, ať už posbíranými z her jiných, tak z vlastní dílny. Za to, co autoři předvedli, jim patří můj obdiv a nám hráčům přeji, aby se hra dále vyvíjela co nejdynamičtěji a pokud možno se zpřístupnila editace i veřejnosti, což možná půjde automaticky díky UnrealEdu, který je volně k dispozici. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů Návod na nelehké začátky Po zvážení jsem se rozhodl napsat kratičký seznam nejčastějších problémů a návod, jak hru správně rozjet. Po stažení se na konci instalace objeví okno webového prohlížeče, kde budete vyzváni k vytvoření vlastního hráčského účtu (pokud se tak nestane automaticky, skočte na www.americasarmy.com a tam si účet zřiďte odkazem „Register Your Account“). Po spuštění hry zadejte použité jméno a heslo. Poté je nutné projít úspěšně všemi čtyřmi tréninky, po jejichž absolvování se hra vždy připojí na ověřovací server (musíte tedy být připojeni k internetu) a tam se údaj o vašem úspěchu uloží. Mise se tak označí jako splněná. Teprve poté, co takto zvládnete všechny čtyři tréninky, se vám zpřístupní pátá možnost trénovat - tzv. „MOUT Training“. K tomu je již třeba hrát online na některém serveru s dalšími hráči, a najít si server (programem GameSpy Arcade), kde se hraje mapa MOUT_McKenna. V ní je pro zvládnutí mise potřeba zvítězit. Je tu jedna potíž s tím, že ne vždy se podaří informace o zvládnutí tréninku uložit a tak buďte trpěliví a zkoušejte to případně znovu. Tohle vše, co píšu, je nutné k tomu, abyste vůbec byli vpuštěni na servery, kde už se hrají opravdové bitvy. Servery standardně toto info o každém hráči ověřují a kdo nesplnil, má smůlu. Hodí se dodat, že i toto ověření lze na herním serveru vypnout a tak se vám může i bez tréninku podařit hrát. Tolik k objasnění nejčastějších úvodních potíží, které se mi tím snad podařilo v kostce vysvětlit. Stáhněte si: Recon verze dema (213 MB), Trailer (5 MB) Související články: Novinky, Návod na nastavení vlastního serveru, Cheaty |
Mickey Mouse připravil: jd |