Alien Breed Evolution - recenze
4/10
zdroj: Archiv

Alien Breed Evolution - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

1. 2. 2010 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Od prvního Alien Breed na Amize uplynulo téměř 19 let. Měla se tato jednoduchá izometrická sci-fi střílečka vůbec vracet na scénu?

Autor: Agarwel Idiriz
Publikováno: 1. února 2010
Verze: X360/stáhnutelná/anglická
Doba recenzování: 1 týden

Obrázek zdroj: Archiv
Čas letí jako jelen, když je do ehrm...ehrm střelen. Od vydání prvního Alien Breed na Amize již uplynulo téměř 19 let. A i když posléze vyšlo několik pokračování, tak s výjimkou neoficiálního remaku, se od roku 1996 žádný další nevynořil. Až doposud, kdy Team 17 vydal nové a hezčí pokračování jako Arkádu (XBLA) stažitelnou z Xbox Live.

Za 800 Microsoft bodů (přibližně 280 Kč) dostanete jednoduchou izometrickou střílečku. Vaši vesmírnou loď přepadla banda emzáků, z nichž někteří nezapřou silnou inspiraci filmovým Vetřelcem. Zejména nejslabší verze protivníků podezřele připomíná mrštné facehuggery. Na zodpovědnost dostanete drsňáka Conrada, který patří k hrstce přeživších a půjdete se vypořádat se šmejdem z vesmíru.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

 Primitivní hratelnost
S Conradem běháte po chodbách vesmírné lidi a kosíte, ze všech stran nabíhající, nepřátele. A to je opravdu vše, čeho se dočkáte. Utíkat k zobrazenému waypointu a cestou střílet zástupy slizounů. Občas prohledat skříň nebo mrtvolu, protože munice ani zdraví není, na dnešní dobu neobvykle, nekonečná. Ale jinak se průchod jednotlivých místností ničím neliší. Hratelnost je tak téměř totožná například s PSN arkádou Burn Zombie Burn, pouze se neodehrává v uzavřených arénách a protivníků vyskakuje řádově méně.

Jednotlivé zbraně i protivníci jsou si chováním velice podobní a velmi rychle nastupuje stereotyp. Nepomáhá ani zpracování herního prostředí, které neobsahuje téměř nic zajímavého, čím by zaujalo a všechny krabice, konzole, regály či místnosti se často opakují. Nebýt mapy, tak na první pohled nepoznáte, ve které chodbě se vlastně nacházíte.

K návrhu levelů mám ovšem více výtek. Jednak mě mrzel přísně pravoúhlý a plochý design celého prostředí. Vím, že šlo nejspíš o záměr zachování atmosféry stařičké 2D klasiky. Ale nejsem si jist, zda lpění na podobných vlastnostech je rozumný krok. Použitý Unreal Engine by zajisté dokázal zobrazit rozmanitější prostory, kde zdi vedou i šikmo a hráč se po schodech občas přesune i na vyšší místa či můstky. Analogové páčky na dnešních gamepadech by zajistily bezproblémové hraní i v takovémto prostředí.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

 Způsob řešení úkolů
Další výtka souvisí s návrhem jednotlivých úkolů, které takřka stále nutí k procházení právě vyčištěných oblastí znovu a potom pro jistotu ještě jednou. Většinou vaše cesta funguje tímto způsobem: Dostanete za úkol dojít do určité lokace. V půlce dlouhé cesty minete zamčenou vedlejší místnost. Jakmile dorazíte k posledním dveří před cílovou lokací, dozvíte se, že dveře nefungují, protože nemáte čipovou kartu, nefunguje hydraulika, v místnosti je třeba odčerpat jedovaté plyny, nebo jedna z mnoha podobných překážek.

Problém překvapivě vyřešíte právě v oné boční místnůstce, která se najednou zázračně odemkne a obsahuje mrtvolu s přístupovým kódem, nebo počítač, který zapne klimatizaci. Takže se stejnou cestou vrátíte zpět. A jakmile dveře na dálku otevřete, čeká vás třetí cesta stejným prostředím. Toto umělé natahování herní doby by nemusel být problém, pokud by na něm nebyl založen naprosto každý sebemenší úkol. I když mapa na první pohled působí nelineárně a říkáte si, že jde o plus. Po pár hodinách, kdy lítáte tam a zpátky jako JoJo, by jste za kousek přímočaré řežby zlíbali autorům ruce.

 Technické zpracování v pořádku
Grafika je v rámci arkádových titulů naprosto dostačující. I když oproti starému originálu výrazně ubylo světla a značnou část času vidíte pouze místa, kam dosvítí baterka. Tento posun lze přirovnat ke změnám atmosféry mezi druhým a třetím dílem Dooma.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Hudba i zvuky také netahají uši a k celkové atmosféře dobře sedí. Ukládat můžete pouze na několika vybraných místech, které jsou rozmístěny s rozumnými odstupy nebo před obtížnými úseky. Jde tedy o velmi dobře odvedenou řemeslnou práci, které schází jak bugy, tak chytlavost.

Zvětšit zdroj: Archiv Momentálně lze první epizodu Alien Breed Evolution stáhnout na Xbox 360. Ale na průběh roku 2010 se plánuje i PS3 a PC verze. Do budoucna se chystají ještě dvě epizody. Ale pokud kluci z Team 17 nepřijdou z něčím osvěžujícím, mohou se potýkat s nepříjemným nezájmem.

Stáhněte si: Trailery

Agarwel Idiriz
autorovi je 25 let, pracuje v IT odvětví, volný čas tráví hraním her, o nichž pak píše na svém blogu; nejvíce si potrpí na kvalitní příběh a herní svobodu, RPG, budovatelské strategie, případně propracovanější simulátor




 
 
Agarwel Idiriz

Verdikt:

I když grafice nelze nic vytknout, návrat Alien Breed má jeden zásadní nedostatek. Vůbec jsem se při hraní nebavil. Naopak jsem se musel nutit, abych kvůli recenzi vydržel hrát dál. Oproti hrám, které chytnou a nepustí, to považuji za zásadní mínus. Chvíli jsem zvažoval, že bych udělil i pětku nebo šestku za to, že je vhodná pro chvíle, kdy potřebuje bezmyšlenkovitě vypnout mozek a u něčeho zrelaxovat. Když ale uvážím, že podobně "tupých" relaxačních her v poslední době vychází mraky a většinou jsou lepší, musel jsem přehodnotit.

Nejnovější články