Autor: Marek Beniač Publikováno: 8.dubna 2009 | Verze: PC/anglická/s patchem Doba recenzování: pár týdnů |
![]() ![]() ![]() Styčnou plochou se seriálem jsou modré blikající majáky, populární hrdinové za volantem a lehký náznak příběhu v pozadí. Rekapitulace a omílání (pro někoho) známých faktů, by se mohlo zdát zbytečným, avšak předchozí řádky jsou vlastně již plně věnovány aktuálnímu pokračování. Konečně to se v některých zemích prodává s výmluvným podtitulem Crash Time II. Burning Wheels doopravdy jsou po všech stránkách vylepšeným a dotaženým nástupcem, drobným zádrhelem budiž možná fakt, že tím v podstatě veškeré inovace a překvapení končí. Pokud máte obě předchozí synetické Cobry 11 projeté křížem krážem, už dávno jste mohli tenhle článek zavřít, nic extra objevného se totiž pravděpodobně nedozvíte. Většinu informací prozradila stejně už tisková zpráva, ačkoliv hezčí grafika, nová prostředí, další vozidla a lepší využití seriálové licence se dalo předpokládat. Zbývají tak už jen detaily pro fanoušky německých dálničních policistů, pídících se po každé maličkosti. Opět ne zcela využitá licence Časově patří Burning Wheels do třinácté sezóny seriálu, kterou v těchto týdnech nasadila TV Nova. Semir má proto i ve hře nového parťáka (ano, už zase) Bena, přičemž grafici tentokrát dokázali nalepit fotografie obou herců panákům na obličeje. Veliká novinka. Komu tak nestačí nové díly seriálu, opakování starších příběhů každé všední odpoledne, ani další jiné starší příběhy na málem filmovém kanále TV Nova, plném repríz a seriálů… může své oblíbence potkávat též virtuálně. Tím ovšem pohříchu proklamované větší využití licence pozvolna končí, jelikož znovu nedošlo na animace, filmečky, hrané sekvence či podobné prostředky posouvajících příběh. ![]() ![]() ![]() Vše je opět řešeno poněkud nezáživně, jen formou telefonátů a rozhovorů přes vysílačku, v akci (tedy mimo vůz) chrabré duo policistů nikdy nespatříte. Našinci může být vcelku ukradená účast herců při dabingu, když v němčině bude hrát (a seriál sleduje) asi jen málokdo, anglickou verzi namluvil někdo jiný a čeština je zatím ve hvězdách. Přetrpět znovu musíme také prapodivné sekvence, kdy kamera krouží klidně víc jak minutu kolem auta nebo budovy banky, načež z rozhovoru vyplyne, že se někde něco událo, případně že peněžní ústav byl právě přepaden. Inu moje tipy z recenze Crash Time se k tvůrcům zjevně nedostaly ;) a veškeré dění supluje jen pokec a zvukové efekty. Zaklapnutí dveří (někdo asi nastoupil), dva gangsteři kují pikle (to asi jsou v těch autech, která stojí naproti sobě)… takhle nějak to vypadá. Šéfová, nebylo by tam nějaké přepadení? Inovací však prošlo zadávání úkolů. Už žádné opakující se starty ze základny na místo určení, už žádné časově svázané úprky na kafíčko… pěkně pohoda a piánko, při každodenní službě. Povětšinou si jen vyberete vůz a zvolíte místo na mapě, čímž započne rutinní hlídka. Teprve po chvíli jízdy se něco semele a v rádiu se ozve šéfová nebo někdo z centrály. Nejen že to působí mnohem lépe, ale kladně se to odrazí též na hratelnosti. Mise pokaždé začíná jinde a do určené lokace jedete vždy jinou trasou. Většinou ani nebývá moc naspěch (pokud zrovna nehoří) a ke zrychlení tepu dojde teprve po příjezdu na místo. Tahle novinka se bohužel opět neobešla bez potíží, jelikož autorům se nepodařilo přinutit počítač, aby mise hráči ideálně servíroval, respektive tyto nejsou v hlavním menu jasně označeny (jakýmsi zde klikni) natož pak specifikovány (půjde o krádež auta). V průběhu kariéry se proto dozajista nejméně jednou zaseknete, to když další úkoly zdánlivě nepřicházejí, ať jezdíte kudy a v čem chcete. Vtip je v tom, prokouknout a přijít na kloub systému praporků, a doslova tak jít štěstíčku naproti. Vytáhnete-li totiž z garáže praporkem označený vůz a trefíte také správnou lokaci, najednou se velitelství probudí a nový případ je v mžiku na světě. ![]() ![]() ![]() Holky a kluci ze Syneticu jsou prostě nepoučitelní. Když už se po létech zbavili prapodivného a nepřehledného systému všech menu, vymysleli další šílenost, díky které se krabatí čela hráčů a diskusní fóra zaplavují žádosti o pomoc. Přitom stačí jen rozklíčovat, že kupříkladu mise pojmenovaná jako Únos autobusu se neodehraje ve městě, ale na dálnici, že k pronásledování bude lepší použít služební Mercedes (měl přece praporek) a nikoliv jeep či sportovní vůz, no a že ideální bude jakoby odpočívat vedle dálnice s tím, že tohle je ten správný flek… má-li jít o únos. Jen samé důležité případy Vlastní úkoly jsou pak v podstatě standartní a vesměs jen kopírují předchozí dvě hry. Znovu se pronásledují zločinci a znovu je nutno tu a tam někoho zastavit (Gerkhan, dálniční policie) nebo rovnou zlikvidovat (dojezdils, šmejde). Jsou tu také kradmé mise plné sledování (udržuj odstup, nebo si nás všimne) i jejich časově náročné kamarádky, ve kterých jde častokrát o projíždění checkpointů s napjatým limitem v patách. Je celkem jedno, hledá-li se podezřelý v modrém kabrioletu nebo bomba umístěná kdovíkde, hra vám vždy jen předhodí několik míst na mapě a jak se k nim dostanete, či jaké pořadí zvolíte je na vás. Máte každopádně pět minut a stopky už běží. Popravdě jsem nenarazil na nic, co by vyloženě šokovalo, potažmo bychom to neznali už z dřívějška. Někdy je zapotřebí být rychlý (jde o čas) jindy je třeba přidat i opatrnost a kromě poškození auta, nově hlídat též výši způsobené škody. Relativní neoriginalita na druhou stranu hezky reflektuje původní seriál. Nejde tudíž vyloženě o kritiku, vždyť diváci si také nezoufají a spokojeni jsou již víc jak deset let. Bez Cobry 11 se prostě nic akutního neobejde a její posádka řeší samé závažné případy. ![]() ![]() ![]() Kromě zmíněných akcí se pochopitelně také hodně závodí, ať už na vytýčených okruzích (jenž však nejsou nijak ohrazeny) nebo jen tak, pro zábavu. Kolega má kupříkladu nový vůz, vsaďte se, že na druhém konci města bude první. Jindy chce Semir den volna, šéfová ho však nemíní bez náhrady uvolnit. To si pište, že to vezme kolega – ale teprve až ho porazíte. Opětovně nechybí ani infiltrace spolku pouličních závodníků (mimochodem pod krycím jménem Sekhan Germir) potažmo eliminace kamionu s otráveným pivem. Podobně realistických zadání je samozřejmě Cobra 11 plná a vždy se jezdí za plného provozu, s nic netušícími civilními auty na silnicích. Hodně záležitostí řeší naše povedené duo též výbušninou, protože je to efektní a RC vozítka s náloží zaznamenala minule patrně slušnou odezvu. Zcela běžné je rovněž přesedání z auta do auta (pochopitelně za jízdy) a i tu největší šlamastiku rozsekne pokaždé úžasný kaskadérský kousek. To když je zapotřebí pomocí ramp a skokánků zachránit posádku z hořícího vraku letadla (nedělám si legraci) případně zlikvidovat sérii nastražených výbušnin či dostat kolegu zaklíněného v obřím lisu. Bez GPS navigace to nepůjde Že jsou vám předchozí řádky povědomé? Ale já říkal, že třetí Cobra 11 je jako přes kopírák. A inspirací zjevně nebyly jen některé epizody seriálu, ale i spousta filmů. Alespoň že se mění lokality a vozový park. Burning Wheels znovu nabízejí dvě rozlehlé mapy, město s okolím a dálnici… ehm s rozmanitým okolím. Díky několika provázaným bodům (většinou nějaký ten tunel) lze mezi oběma světy volně přejíždět (za cenu vcelku svižného loadingu) a komu se teleportace na místa s dějem vyloženě příčí, může si klidně všude jezdit vlastnoručně. Mimochodem tahle možnost supluje i režim volné jízdy. ![]() ![]() ![]() Co se centra města týče, je hodně členité a jaksepatří zamotané, různých zkratek, odboček a průjezdů je tu bezpočet. Nabízela by se podobnost se skutečnou metropolí, tak průmyslem prošpikovanou aglomeraci ale neznám. Přístav, skladiště kontejnerů, nádraží, industriální zóna, důl… nudné to rozhodně není. A výřez mapy s dálnicí není o mnoho chudší, když pojal kromě čističky, atomové elektrárny, vrakoviště nebo několika stavenišť, také sportovní stadion, středověký hrad, či autokino. Plusem je dozajista evropské pojetí všech silnic a křižovatek, čímž mám na mysli realisticky široké cesty s maximálně dvěma-třemi pruhy (zdravíme NFS) jakož i vcelku uvěřitelné rozložení, architekturu a celkový design herního prostředí. Vzhledem k pestrosti a prvotní nepřehlednosti obou lokací, jsou úvodní minuty ve znamení neustálého bloudění, potažmo zajížděk větších, než malých. Kvůli tomu a zřejmě též díky dřívější kritice, Synetic přepracoval navigaci, společně s pomocníky typu GPS a mapy. Elektronický mozek na palubě všech vozidel nyní ihned zakreslí ideální trasu, kterou v případě nutnosti obměňuje a doplňuje. Skvělé, tohle se opravdu hodí a docela to i funguje. Veliká výtka a nepochopení (doufám nejen z mé strany) k tvůrcům přesto putuje za nešikovné umístění obří navigační šipky, která prakticky permanentně zabírá výhled před vozidlem. Musel jsem kvůli ní dokonce změnit kameru a používat tu blíže za autem… jak tohle mohlo projít testy, nepochopím. Na motokáře i ve formuli Ke slibované obměně vozového parku asi toliko, že většina těch dobrých, povedených a oblíbených strojů tu zůstala (přestože se některé ani nedostanou do akce) nu a navrch modeláři přidali něco novinek a specialit. Kamióny, obrněný transportér, jeep, pick-up, limuzínu, formuli… to vše už známe, letos pak nově přibyla třeba závodní motokára, experimentální bugina nebo malý nakladač. Nepřijdete pochopitelně ani o různé dodávky, sedany a sportovní auta, jakož o běžný inventář německé policie, v podobě vozů BMW, Mercedes a Porsche. Žádný z modelů samozřejmě není oficiální a licencovaný, přesto všechny mají svůj reálný předobraz a identifikujete je bez problémů i bez znaku na kapotě. ![]() ![]() ![]() Souvisí to evidentně s modelem poškození, havárie ala Cobra 11 tolerují automobilky zjevně jen na televizní obrazovce. Destrukce jedou jinak dle očekávání znovu na vlně, jíž Synetic už léta razí, to jest poničená auta kam jen se podíváte, přestože jde spíše o plechy a plasty, kostra zůstává pevná a bez deformací. Do Burnoutu a jeho harmonik je sice daleko, stejně jako k drsnému FlatOutu, na druhou stranu jiným titulům odehrávajícím se mimo závodní okruhy (však víme) ukazují němečtí soudruzi jasně záda. Tvůrci tentokrát dokonce ještě přitvrdili, když se při haváriích poškozuje výrazně také podvozek – utržená kola nejsou ničím výjimečným. Občasná návštěva servisu, případně rychlá záchrana (tlačítko reset) se tak v mnohých misích stávají nezbytnými. Velice dobře, málem na výbornou, si vede také jízdní model a fyzika obecně. Znovu bych jen opakoval to, co v předchozích článcích, tak alespoň bleskově. Sympatická arkáda, přesně v tom je Synetic mistr. U hry pojmenované Cobra 11 by jen málokdo hledal simulaci, přesto lišácky navržené arkádové chování všech aut nikoho neurazí, natož aby pomyslel na vznášedla a kluzáky. Tohle je přesně ten případ, kdy se během chvilky naučíte krásně vodit policejní BMW hustou dopravou, aniž by vám bylo trapně z toho, že sebou autíčko smýká nebo se od všeho odráží. Naopak, jezdí velmi pěkně, zároveň ale respektuje fyzikální síly a kinetickou energii, takhle by to prostě mělo vypadat. Vypilovaná Cobra 11 Tahle série se z počáteční lehce rozpačité „je to jen upravený World Racing 2“ fáze pomalu dostala do stádia „jsem Semir Gerkhan, hvězda dálniční policie“ když Synetic dokázal pro Burning Wheels napravit všechny závažné nedostatky. Neposlušná zpátečka z minula je pouhou vzpomínkou, model poškození je propracovanější, umělá inteligence ještě o něco bystřejší… a počet případů spolu s bohatým obsahem zaručí, že hra teď vydrží déle, než jeden víkend. Tím spíš díky volné jízdě, extra sadě doprovodných závodů a režimu split-screen. Necháme-li stranou mírnou přihlouplost většiny scénářů (jdoucí ale ruku v ruce s TV seriálem) a ne zrovna vtipný německý humor, výtky se hledají jen stěží. ![]() ![]() ![]() další obrázky v galerii Nebýt hloupé a zaclánějící GPS šipky „jeďte tam, kam zrovna nevidíte“ a revolučního zadávacího systému úkolů, který chápou a docenili asi jen sami tvůrci, je nová Cobra 11 pohodovou arkádovou policejně-závodní hrou skoro pro každého. S konečným hodnocením musíme být přesto opatrní – jednak seriál bez dechu nehltají zdaleka všichni a přehlížet nelze ani minimum změn a lehce stereotypní úkoly. Poznámku zaslouží i technické zpracování, jakkoliv se grafika znovu vylepšila. Ano, modely aut nabraly polygony navíc a masivní nános efektů v čele s mohutným motion blurem skryje řadu nedostatků, přesto minimálně na okolí je místy docela znát, že engine už opravdu zastarává.
Související články: Novinky, Crash Time mega-recenze, World Racing 2 recenze |
Marek Beniač | |
autorovi je 27 let, dříve psal pro GamePort, pracuje v IT, nejraději má hry sportovní a závodní, případně akce všeho druhu, ostatní žánry ale též vyloženě nezavrhuje |