Wolfenstein: Enemy Territory - dojmy
zdroj: tisková zpráva

Wolfenstein: Enemy Territory - dojmy

28. 4. 2003 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Ze zrušeného pokračování Wolfensteina se vyklubal volně stažitelný multiplayerový titul, který přináší spoustu vylepšení a výsledkem je propracovanější týmová hra inspirovaná druhou světovou válkou.

Autor: Mickey Mouse
Publikováno: 28.dubna 2003


Zvětšit zdroj: tisková zpráva Legendární a historicky vlastně úplně první first-person střílečka Wolfenstein 3D neméně slavného id Softu prodělala více než před rokem reinkarnaci v podobě titulu Return to Castle Wolfenstein (recenze), postaveného na enginu neméně populární Quake 3 Areny z dílny té samé firmy. Pokračování, na které byl zvědavý snad každý, sklidilo nemalý úspěch a jeho příznivců propadlých týmově laděnému multiplayeru se dodnes schází na internetových serverech úctyhodný počet. Týmová hra, druhá světová válka, svižný engine, líbivá grafika - to jsou devizy, které hře nikdo neodpáře.

 Multiplayerový zbytek
Už před nějakou dobou prosákly na veřejnost zprávy o přípravě pokračování RTCW, které mělo stejně jako původní hra obsahovat singlovou kampaň i týmový multiplayer. V průběhu vývoje ale postupně došlo k několika zvratům a projekt byl dokonce k nemalému zklamání hráčů oficiálně i zcela zrušen, důvodem čehož byla uváděna nespokojenost vydavatele právě se singleplayerovou částí hry.

Nakonec vše dopadlo jinak a ve světě počítačových her došlo k dost netradičnímu rozhodnutí - zrušit singl a vydat ryze multiplayerový titul Wolfenstein: Enemy Territory, a to zcela zdarma. Navíc přímo v sobě ponese i jádro enginu a tak k jeho hraní nebude vůbec potřeba vlastnit původní hru či její unikátní sériové číslo. Singlového pokračování se tedy nedočkáme, zato se nám dostane do rukou kompletní titul pro hraní po síti a internetu bez nutnosti vlastnit původní hru.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Enemy Territory vychází principielně z multiplayeru RTCW a na první pohled nepoznáte rozdíl. Spíše než o „rozdílech“ by bylo dobré mluvit o „vylepšeních“, jelikož si autoři vzali k srdci připomínky hráčů, přidali něco vlastních nápadů a výsledkem je propracovanější týmová hra tradičních rivalů Axis versus Allies inspirovaná druhou světovou válkou. Že nechtějí vydání tohoto titulu nijak odfláknout, dokazuje i před pár dny vydaná testovací verze (106 MB), která má hráčům přiblížit hratelnost a vývojářům posloužit k získání potřebných ohlasů a vychytání chybek.

 Mapa Fuel Dump
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Testovací verze obsahuje jednu mapu ze slibovaných šesti a můžete si v ní plně vychutnat většinu fines, kterými bude finální hra vyšperkována. Bitva je zasazena do sněhem i ledem (zamrzlá řeka pěkně klouže) pokryté krajiny střední Evropy někam k hranicím Německa se Švýcarskem (autoři tuto lokaci nevím proč nazývají Evropou severní). Zde mají vojska Aliance za úkol doprovázet težký demoliční tank Churchill AVRE, s jeho pomocí prolomit obranu Němců a nakonec prostřednictvím časované nálože vyhodit do vzduchu jejich palivovou základnu. Boje se pomalu posouvají podle toho, jak se daří alianci postupovat s tankem a tak postupně procházíte mapou od jednoho konce k druhému.

Cestou narazíte na několik stěžejních míst, kde bude bitva trochu svízelnější, například při stavění mostu, které chvíli trvá a nepřítel se vám je bude snažit všemožně znepříjemnit. Tak, jak aliance most staví, může na druhé straně její soupeř naopak škodit a tak se snažit výstavbu protahovat. Navíc ani tank, který Aliance potřebuje k prolomení nepřátelské obrany, není imunní a soupeř jej bude chtít ničit minami, granáty a dalšími podobně ničivými prostředky. To se naopak budou spojenečtí inženýři snažit napravovat a držet tank v provozuschopném stavu. Jak je vidět, je princip boje poněkud odlišný od klasických bitev v RTCW a tank v ukázkové mapě vytváří jakési pojítko, o které celý tým musí pečovat a navzájem se podporovat. Tím vzrůstá týmový faktor herního pojetí, a přesně o to vývojářům z Mad Doc Software a Splash Damage jde.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Přehlednější menu
První vylepšení, kterého si určitě všimnete ještě před skočením do hry, je v tzv. „limbo menu“ - tedy tam, kde si vybíráte postavu, výzbroj, sledujete dění a aktuální situaci na mapě atd. Snaha byla o vytvoření co nejpřehlednějšího systému, kde na jediné obrazovce získáte přístup ke všem položkám a nemusíte se pak složitě proklikávat, obzvlášť když jde o čas a potřebujete vše stihnout co nejrychleji. Ze zkušenosti mohu říci, že se záměr výborně povedl a kromě všech potřebných informací máte v limbu k dispozici i velikou, hezky zpracovanou a přehlednou interaktivní mapu. Na ní uvidíte vše potřebné a můžete si i zapínat zobrazení různých typů objektů včetně nastavení velikosti jejich ikon. Z limbo menu se dozvíte i svoji stručnou statistiku, najdete zde všechny úkoly, které má váš tým plnit včetně dalších potřebných informací o hře a nastaveních, která můžete v jejím průběhu provádět.

 Taktičtější zaměření
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Znatelným rozdílem v mapách má být především jejich velikost. Ta bude cca čtyřikrát větší a Fuel Dump je toho důkazem. Důvodem je již popisovaná změna v herním stylu s důrazem na týmovou spolupráci. Základní princip je podobný Assaultu, tedy způsobu, kdy jeden tým prochází mapou z jednoho konce na druhý a podle jeho postupu se posouvá i epicentrum bojů, které tak nejsou rozmělněny po celé mapě, ale naopak soustředěny do jednoho pohyblivého místa. To pak nutí hráče obou týmů navzájem spolupracovat a odvádí to od zběsilého pobíhání sem a tam, kdy každý hraje na vlastní triko a nemá páru o tom, kde a co dělají ostatní.

Úkoly jsou velice rozmanité a konkrétně v mapě Fuel Dump začnete již zmiňovaným doprovázením tanku, stavbou mostu přes zamrzlou řeku a jeho následným zpevněním tak, aby unesl i váš tank. Poté se vydáte podzemními uličkami směrem k základně nepřátel, cestou můžete zbudovat i velitelské stanoviště pro urychlení respawnů a konečným cílem je pak položení časované nálože a dohled na její odpálení. Mapa je šikovně navržena tak, že se mění i její prostředí od venkovních plání přes komplex podzemních uliček až po bitvu v základně Němců.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Převlékání kabátů
Další novinkou podporující nastolený trend najdete v systému, jakým jsou hráči odměňováni. Ti si tradičně vybírají povolání, jež chtějí plnit a od toho se odvíjejí některé jejich speciální dovednosti, jakož i výbava, kterou si s sebou do bitvy vezmou. Povolání jsou oproti původní hře trochu pozměněna a vyladěna a za zmínku stojí třeba takový Covert Ops, který je specialistou na tiché operace a vměšování do soupeřových řad. Krom jiného může sebrat padlému protivníkovi uniformu a sám se do ní převléci, čímž se stane hůř identifikovatelný (a to i pro své spoluhráče). Může tak snadno proniknout k nepříteli a podávat zprávy o jeho poloze, taktice atd. Stěžejní postavou každého týmu zůstává i nadále inženýr, který je zcela nezbytný pro plnění většiny úkolů a tak je nutné alespoň jednoho v každém týmu naverbovat.

 Zdokonalování v kampani
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Do hry je nově zakomponován systém zdokonalování, kdy plněním nejrůznějších úkolů získáváte zkušenostní body a po čase se tak posouváte na vyšší úroveň v některém ze sedmi parametrů, které se u hráčů posuzují. Nejen, že pak můžete získat medaili, ale význam to má i praktický, kdy se vám vylepšují některé vaše schopnosti a získáváte tak nad soupeřem výhodu. Herní koncept v plné verzi Enemy Territory přijde i s tzv. kampaní, kdy se hraje postupně na třech mapách (hra bude obsahovat kampaně dvě zasazené do Severní Afriky a Severní Evropy) a mezi mapami se vaše zkušenosti přenášejí. Na konci kampaně pak hra zobrazí i podrobné statistiky a můžete si tak detailně rozebrat, jak se vám vedlo a co zlepšovat. Statistiky vypadají opravdu šikovně a dokonce si je můžete uložit v HTML podobě a pochlubit se jimi na webu.

 Další herní módy
Kromě kampaně půjde hrát mapy stejným způsobem, ale jednotlivě a k dispozici je i Last Man Standing, kdy jde o to soupeře vystřílet (každý má jediný život a do hry se už nevrací). Nechybí ani populární Stopwatch, kdy se po odehrání mapy otočí role týmů a útočníci se snaží splnit úkoly rychleji, než jejich soupeři v předchozím kole. Hra doznala zdokonalení i ve formě přehledného hlasovacího systému, a to jak pro hlasující, tak i pro ty, kdo hlasování vyvolávají. Rovněž práce admina je zpracována formou snadno přístupného a přehledného menu.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů

RTCW: Enemy Territory vypadá po všech stránkách velice dobře a vše nasvědčuje tomu, že se máme nač těšit. Co se týká data vydání, mělo by být už v dohlednu, nicméně se k němu autoři vyjadřují obligátním „when it’s done“, cili „až to bude, tak to bude“. To opět dokazuje, že jim nejde o to hru už co nejdříve vypustit, ale chtějí, aby byla hotová a co nejlepší. Velice podrobně je zpracována i dokumentace, kde se dozvíte všechny podrobnosti o hře a jejích možnostech, včetně detailního rozboru taktiky pro boj v mapě. Těšme se na plnou verzi, testovací beta slibuje vysokou kvalitu a určitě stojí za stažení. Pokud máte problémy s lagem, přečtěte si tipy, jak vše správně nastavit.

 Taktik Wolfenstein
Pro majitele Return to Castle Wolfenstein tu mám ještě zmínku o modu, který byl v těchto dnech vypuštěn v první hratelné verzi pod názvem Taktik Wolfenstein. Jedná se o týmově laděnou multiplayerovou předělávku, kterou najdete na stránkách www.wolftactics.com, odkud si mod můžete stáhnout a dozvědět se o něm podrobné informace včetně řady screenshotů a taktických pokynů.

Stáhněte si: Wolfenstein: Enemy Territory multiplayer test

Související články: Preview, Return to Castle Wolfenstein singleplayer recenze a multiplayer recenze (11/2002), Novinky

 
Mickey Mouse
připravil: jd


 
 
Mickey Mouse

Nejnovější články