Warlords IV - dojmy z dema
zdroj: tisková zpráva

Warlords IV - dojmy z dema

16. 9. 2003 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

I ve čtvrtém dílu fantasy strategie Warlords zůstal zachován osvědčený herní princip - tedy obsazování měst pomocí armád či hrdinů v tahovém režimu a podmanění si celého území. Jak nás ohromilo demo?

Autor: Speedy
Publikováno: 16.září 2003
Verze hry: veřejné demo
Doba hraní: 1 týden


Zvětšit zdroj: tisková zpráva Pokud neznáte sérii Warlords, pak buď patříte mezi mladší ročníky, nebo vás vůbec, ale opravdu vůbec nezajímají fantasy strategie. Tahle sága totiž patří mezi legendy. První díl vyšel už roku 1990 a okamžitě si i přes jednoduché zpracování získal srdce všech hráčů, kterým byly tahové strategie a fantasy prostředí aspoň trochu blízké. Druhý díl se objevil roku 1993 a třetí o čtyři roky později. S každou novu částí se pochopitelně zlepšila grafika, rozšířily herní možnosti a přibyly některé vychytávky, ale ústřední myšlenka - v tahovém režimu obsazovat pomocí armád a hrdinů neutrální a nepřátelská města a podmanit si tak celé území - zůstávala zachována.

 Náplň dema
Pokud budeme abstrahovat od RTS titulů Warlords: Battlecry a Warlords: Battlecry II, můžeme říci, že jsme si na pokračování warlordské série museli počkat pěkně dlouho. A vlastně jsme se ještě ani nedočkali. Zatím vyšlo jen hratelné demo, které nabízí jednu mapu a možnost hrát za dvě různé rasy - rytíře nebo temné elfy. Vzhledem k tomu, že jde o dost očekávanou (i když nijak přehypovanou) záležitost, připravili jsme pro vás první dojmy z této ukázkové verze.

V plné hře by měla být k dispozici kampaň, samostatné mapy, multiplayer (včetně poněkud archaického hraní přes e-mail) a editor, nicméně v demu se musíme spokojit s jednou mapou. Před samotným hraním si volíme rasu a warlorda - neboli naše zosobnění ve hře. Kromě vzhledu a jména vybíráme také hlavní a vedlejší specializaci, přičemž podle této volby se vygeneruje naše povolání. V plné verzi jich bude údajně 36.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Cože?
Po spuštění vás asi okamžitě ohromí grafika. Ovšem, ohromí vás v záporném smyslu slova. Technické zpracování totiž je, mírně řečeno, slabé a připomíná spíše freewarovku nebo několik (respektive hodně) let starý titul. Poměrně ošklivá krajina je osázena různými stavbami, které vesměs vypadají jako jednoduché plastikové hračky. A, jak zjistíme o něco později, snad ještě hůře vypadají boje.

Tohle že má být pokračování slavných Warlordů? Na tohle že jsem se tolik let těšil? Ale přeci se nevzdám tak snadno. Konec konců, rytíři, které se chystám vést v boji proti temným elfům, také neházejí jen tak flintu, nebo spíš meč, do žita. Takže, grafika negrafika, tuhle hru si prostě proklepnu pořádně.

 Ještě jeden tah...
Zvětšit zdroj: tisková zpráva A dobře dělám. Po několika hodinách zjišťuji, že opět trpím syndromem chytlavých kolových strategií, který lze nazvat „tak ještě jeden tah a pak půjdu spát“. Základní herní princip se nese v duchu předchozích dílů. Začínáme s jedním městem, ve kterém lze vyrábět nové jednotky, a malinkou armádou vedenou jedním hrdinou. Jak už to tak bývá, hra je rozdělena na dvě části - na pohyb a další aktivity na hlavní mapě a na bojové sekvence. Říše je poseta nejen městy, ale i silnicemi urychlujícími pohyb nebo naopak řekami, lesy a horami, které pohyb znemožňují - tedy alespoň těm jednotkám, které nedokáží létat.

Nejvíce času pochopitelně strávíte přesouváním armád a bojem v otevřeném terénu nebo při dobývání měst. Bitvy jsou vyřešeny velmi jednoduše - postupně nasazujete své jednotky a soupeř dělá to samé, vždy se v přímém střetu mastí jeden na jednoho. Ovšem ani ostatní jednotky nezahálejí. Střelci občas zasypou nepřítele šípy, jednorožci vyléčí zranění, andělé požehnají. Navíc ještě můžete sesílat kouzla, které například zlepší obranyschopnost vašich jednotek. Je poměrně překvapení, že autoři nakonec sáhli k jednoduchému stylu 1 vs. 1 - původně se totiž holedbali tím, že boje budou probíhat jako střet celých armád, jak je tomu například v sérii Heroes of Might and Magic nebo Age of Wonders (viz některé starší screenshoty).

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Mě sto, tobě sto
Pokud si dobře povedete, dobudete po pár tazích první města. Ty jsou nejen důležitým zdrojem příjmů, ale také místem, kde můžete produkovat nové vojáky. Každá rasa jich má šest druhů (ras je deset, ve hře tedy bude 60 různých vojenských jednotek), přičemž jejich dostupnost závisí na úrovni města. Občas jsou k městu připojeny externí budovy, které přidávají různé bonusy - například důl zvyšuje finanční příjem, hostinec zajišťuje levnější najmutí hrdiny a podobně.

Zajímavě je vyřešena správa měst jiné rasy nežli je ta vaše. Je celkem logické, že výroba jednotek je pomalejší a upgradování města dražší; záleží přitom, jak moc „cizí“ daná rasa je (čili v praxi: pokud elfové dobudou lidský hrad, nebudou postihy při produkci nijak dramatické, za to město nemrtvých bude noční můrou každého elfího starosty).

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Pro mne osobně je trochu nepříjemným překvapením to, že nelze automaticky přesměrovat produkci do jiného města (nejčastěji ze zázemí směrem na frontu) a všechny přesuny je nutno zadat manuálně, což je trochu opruz. Jakýms takýms usnadněním budiž to, že armádám lze zadat i hodně vzdálený cíl cesty a pak pomocí speciální ikony v každém kole automaticky provést část jejich pochodu.

 Hrdinové...
...jsou kořením každého fantasy, a nejinak je tomu v případě Warlords IV. Ostřílený rek je nejen platnou silou v přímém boji, ale obvykle i jako podpůrná jednotka. Někteří zvyšují morálku svých podřízených (což má za následek extra útoky), jiní je léčí nebo v nich probouzejí bitevní šílenství, jiní zas třeba pouští hrůzu na nepřítele a oslabují tak jeho bojeschopnost. Navíc pouze hrdinové mohou prozkoumávat ruiny, kobky, jeskyně a podobné lokace, ve kterých to obvykle smrdí nebezpečím a zároveň voní odměnou. Pokud se vám podaří rozsekat strážce takovýchto míst na kousíčky, pak obvykle získáte poklad, magický předmět nebo třeba zajímavého spojence.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Trochu mne překvapilo, že ve městech si hrdinové nemohou brát nepovinné úkoly jako v předchozích dílech. Questy ovšem ve hře jsou. Je jich sice méně, ale jsou propracovanější - například v demoverzi narazíte na informace o dračím pokladu, který pak můžete v rámci čtyř subquestů najít.

 RPG prvky
Ve Warlordech pochopitelně nemohou chybět oblíbené RPG prvky. Ano, hrdinové získávají zkušenosti a zlepšují se. Ovšem nejen oni! Stejně tak prochází vývojem každá jednotka, až po toho nejobyčejnějšího vojáka. Při každém level-upu si přitom můžete vybrat, jestli se dotyčný zlepší v boji, v hitpointech nebo v nějaké speciální dovednosti.

Speciální pravidla pak platí u hlavního hrdiny - warlorda. Ten nemůže opustit hlavní město vašeho království, ale poskytuje různé globální bonusy (zlepšuje morálku vojákům, zvyšuje příjem do městských pokladen...) a také se vlastně stará o sesílání globálních kouzel. Magických formulí rozdělených do pěti sfér by ve hře mělo být kolem stovky, přičemž podobně jako třeba v Age of Wonders nová zaklínadla postupně vynalézáte a za jejich sesílání pochopitelně platíte manou, což je kromě zlata druhá důležitá surovina ve hře.

Po každém vyhraném scénáři dostane zkušenosti i warlord a pokud postoupí na vyšší level, může si vybrat zlepšení některé dovednosti nebo stálé přidělení nějaké budovy, která poskytuje různé výhody. Navíc si do další mise může vzít až tři jednotky z právě dokončeného scénáře.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů

 Resumé
O hře bychom mohli i na základě pouhého dema psát ještě hodně dlouho. Ač je herní systém na první pohled jednoduchý, disponuje mnoha zajímavými souvislostmi a vychytávkami. Dnešní článek tu však není kvůli detailnímu rozboru, ale spíše kvůli zhodnocení našich dojmů. Nové Warlords IV: Heroes of Etheria lze (zatím) stručně charakterizovat asi takto: vyzkoušený herní princip s několika novými nápady, vysoká hratelnost a návykovost, slabá grafika. Pro příznivce série povinnost, ostatní hráče může odradit technické zpracování.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva My jen doufáme, že vydavatelský dům Ubisoft, jenž po krachu 3DO nakoupil práva i na sérii Heroes of Might and Magic, bude dokončení tohoto titulu dostatečně podporovat. Titul by měl vyjít v anglické verzi již v říjnu nebo listopadu tohoto roku, domácí hráči se pak mohou těšit na český patch (info).

Stáhněte si: Demo

Související články: Novinky, Warlords Battlecry recenze (8/2000), Warlords Battlecry II recenze (3/2002)


Speedy
autorovi je 26 let a pracuje v jednom z papírových herních magazínů, hry jsou jeho prací i koníčkem, zvláště pak RPG, strategie, taktické hry a vesmírné obchodní simulátory (divná kombinace, že? :-)

 
 
Speedy
Smarty.cz

Nejnovější články