| Autor: Speedy Publikováno: 16.září 2003  | Verze hry: veřejné demo Doba hraní: 1 týden  | 
  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
       Cože? Po spuštění vás asi okamžitě ohromí grafika. Ovšem, ohromí vás v záporném smyslu slova. Technické zpracování totiž je, mírně řečeno, slabé a připomíná spíše freewarovku nebo několik (respektive hodně) let starý titul. Poměrně ošklivá krajina je osázena různými stavbami, které vesměs vypadají jako jednoduché plastikové hračky. A, jak zjistíme o něco později, snad ještě hůře vypadají boje. Tohle že má být pokračování slavných Warlordů? Na tohle že jsem se tolik let těšil? Ale přeci se nevzdám tak snadno. Konec konců, rytíři, které se chystám vést v boji proti temným elfům, také neházejí jen tak flintu, nebo spíš meč, do žita. Takže, grafika negrafika, tuhle hru si prostě proklepnu pořádně.  Ještě jeden tah...  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      A dobře dělám.         Po několika hodinách zjišťuji, že opět trpím syndromem chytlavých kolových         strategií, který lze nazvat „tak ještě jeden tah a pak půjdu spát“. Základní         herní princip se nese v duchu předchozích dílů. Začínáme s jedním městem,         ve kterém lze vyrábět nové jednotky, a malinkou armádou vedenou jedním         hrdinou. Jak už to tak bývá, hra je rozdělena na dvě části - na pohyb         a další aktivity na hlavní mapě a na bojové sekvence. Říše je poseta nejen         městy, ale i silnicemi urychlujícími pohyb nebo naopak řekami, lesy a         horami, které pohyb znemožňují - tedy alespoň těm jednotkám, které nedokáží         létat.Nejvíce času pochopitelně strávíte přesouváním armád a bojem v otevřeném terénu nebo při dobývání měst. Bitvy jsou vyřešeny velmi jednoduše - postupně nasazujete své jednotky a soupeř dělá to samé, vždy se v přímém střetu mastí jeden na jednoho. Ovšem ani ostatní jednotky nezahálejí. Střelci občas zasypou nepřítele šípy, jednorožci vyléčí zranění, andělé požehnají. Navíc ještě můžete sesílat kouzla, které například zlepší obranyschopnost vašich jednotek. Je poměrně překvapení, že autoři nakonec sáhli k jednoduchému stylu 1 vs. 1 - původně se totiž holedbali tím, že boje budou probíhat jako střet celých armád, jak je tomu například v sérii Heroes of Might and Magic nebo Age of Wonders (viz některé starší screenshoty).  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
       Mě sto, tobě sto Pokud si dobře povedete, dobudete po pár tazích první města. Ty jsou nejen důležitým zdrojem příjmů, ale také místem, kde můžete produkovat nové vojáky. Každá rasa jich má šest druhů (ras je deset, ve hře tedy bude 60 různých vojenských jednotek), přičemž jejich dostupnost závisí na úrovni města. Občas jsou k městu připojeny externí budovy, které přidávají různé bonusy - například důl zvyšuje finanční příjem, hostinec zajišťuje levnější najmutí hrdiny a podobně. Zajímavě je vyřešena správa měst jiné rasy nežli je ta vaše. Je celkem logické, že výroba jednotek je pomalejší a upgradování města dražší; záleží přitom, jak moc „cizí“ daná rasa je (čili v praxi: pokud elfové dobudou lidský hrad, nebudou postihy při produkci nijak dramatické, za to město nemrtvých bude noční můrou každého elfího starosty).  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Pro mne osobně         je trochu nepříjemným překvapením to, že nelze automaticky přesměrovat         produkci do jiného města (nejčastěji ze zázemí směrem na frontu) a všechny         přesuny je nutno zadat manuálně, což je trochu opruz. Jakýms takýms usnadněním         budiž to, že armádám lze zadat i hodně vzdálený cíl cesty a pak pomocí         speciální ikony v každém kole automaticky provést část jejich pochodu.          Hrdinové... ...jsou kořením každého fantasy, a nejinak je tomu v případě Warlords IV. Ostřílený rek je nejen platnou silou v přímém boji, ale obvykle i jako podpůrná jednotka. Někteří zvyšují morálku svých podřízených (což má za následek extra útoky), jiní je léčí nebo v nich probouzejí bitevní šílenství, jiní zas třeba pouští hrůzu na nepřítele a oslabují tak jeho bojeschopnost. Navíc pouze hrdinové mohou prozkoumávat ruiny, kobky, jeskyně a podobné lokace, ve kterých to obvykle smrdí nebezpečím a zároveň voní odměnou. Pokud se vám podaří rozsekat strážce takovýchto míst na kousíčky, pak obvykle získáte poklad, magický předmět nebo třeba zajímavého spojence.  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Trochu mne překvapilo, že ve městech si hrdinové nemohou brát nepovinné úkoly jako v předchozích dílech. Questy ovšem ve hře jsou. Je jich sice méně, ale jsou propracovanější - například v demoverzi narazíte na informace o dračím pokladu, který pak můžete v rámci čtyř subquestů najít.  RPG prvky Ve Warlordech pochopitelně nemohou chybět oblíbené RPG prvky. Ano, hrdinové získávají zkušenosti a zlepšují se. Ovšem nejen oni! Stejně tak prochází vývojem každá jednotka, až po toho nejobyčejnějšího vojáka. Při každém level-upu si přitom můžete vybrat, jestli se dotyčný zlepší v boji, v hitpointech nebo v nějaké speciální dovednosti. Speciální pravidla pak platí u hlavního hrdiny - warlorda. Ten nemůže opustit hlavní město vašeho království, ale poskytuje různé globální bonusy (zlepšuje morálku vojákům, zvyšuje příjem do městských pokladen...) a také se vlastně stará o sesílání globálních kouzel. Magických formulí rozdělených do pěti sfér by ve hře mělo být kolem stovky, přičemž podobně jako třeba v Age of Wonders nová zaklínadla postupně vynalézáte a za jejich sesílání pochopitelně platíte manou, což je kromě zlata druhá důležitá surovina ve hře. Po každém vyhraném scénáři dostane zkušenosti i warlord a pokud postoupí na vyšší level, může si vybrat zlepšení některé dovednosti nebo stálé přidělení nějaké budovy, která poskytuje různé výhody. Navíc si do další mise může vzít až tři jednotky z právě dokončeného scénáře.  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů  Resumé O hře bychom mohli i na základě pouhého dema psát ještě hodně dlouho. Ač je herní systém na první pohled jednoduchý, disponuje mnoha zajímavými souvislostmi a vychytávkami. Dnešní článek tu však není kvůli detailnímu rozboru, ale spíše kvůli zhodnocení našich dojmů. Nové Warlords IV: Heroes of Etheria lze (zatím) stručně charakterizovat asi takto: vyzkoušený herní princip s několika novými nápady, vysoká hratelnost a návykovost, slabá grafika. Pro příznivce série povinnost, ostatní hráče může odradit technické zpracování.  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      My jen doufáme,         že vydavatelský dům Ubisoft, jenž po krachu 3DO nakoupil práva i na sérii         Heroes of Might and Magic, bude dokončení tohoto titulu dostatečně podporovat.         Titul by měl vyjít v anglické verzi již v říjnu nebo listopadu tohoto         roku, domácí hráči se pak mohou těšit na český patch (info).         Stáhněte si: Demo Související články: Novinky, Warlords Battlecry recenze (8/2000), Warlords Battlecry II recenze (3/2002)  | 
| Speedy | |
| autorovi je 26 let a pracuje v jednom z papírových herních magazínů, hry jsou jeho prací i koníčkem, zvláště pak RPG, strategie, taktické hry a vesmírné obchodní simulátory (divná kombinace, že? :-) |