Just Cause 2 - dojmy z dema
zdroj: tisková zpráva

Just Cause 2 - dojmy z dema

8. 3. 2010 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Základem všeho je chaos vyvolaný po každé destruktivní akci. Rico je totiž kombinací Spidermana a Batmana. I díky herní svobodě je řádění na ostrově zábavné.

Autor: Agarwel Idiriz
Publikováno: 8. března 2010
verze hry: X360/demo/anglické
doba hraní: pár dnů

Obrázek zdroj: tisková zpráva
O Just Cause 2 již dlouho známe mnoho informací. Ale kvůli celkovému množství chystaných novinek bylo obtížné získat dobrou představu, jak vše zafunguje dohromady a zda nevznikne přeplácaný, nesmyslný a nehratelný celek. Naštěstí již lze stáhnout poměrně rozsáhlé demo, v němž jsme dostali možnost osahat si schopnosti Rico Rodrigueze vlastnoručně.

Základem je chaos
Začátek vás provede krátkým tutoriálem, ve kterém ihned pochopíte jak funguje zpracování chaosu, o kterém se tvůrci z Avalanche Studios zmiňují téměř při každé příležitosti. V zásadě nejde o nic jiného než o přejmenované zkušenostní body.

Za každou destruktivní akci dostanete několik bodů a ukazatel vyvolaného chaosu se maličko naplní. Za drobné chuligánské kousky, jako například střílení do výbušných sudů, dostanete pouze symbolickou částku. Více získáte za ničení vládních struktur, mezi které patří třeba vodárny, různé vysílače, benzínové pumpy, apod. Největší odměna čeká za zlikvidování unikátních vojenských budov, které často nelze pouze rozstřílet, ale musíte je infiltrovat zevnitř a k sabotáži použít počítačový terminál.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
oficiální obrázky od výrobce

Po nasbírání určitého počtu bodů odemknete nové herní možnosti. V demoverzi mezi ně patřilo zpřístupnění nových misí a postupné odemykání zboží na černém trhu. Který funguje maličko zvláštně a předměty objednáváte od překupníka, který vám je okamžitě doručí svým letounem. Paradoxně kdykoliv a kamkoliv, klidně do ostře střežené vojenské základny.

Tímto postupným odemykáním úkolů vzniká netradiční kombinace, která vás nutí ke střídavému sandbox postupu a plnění příběhových misí. Těžko zatím tipovat jak velké prodlevy mezi jednotlivými misemi budou v plné hře. Ale podle dema lze usoudit, že hru nepůjde proběhnout misi za misí jako například GTA4. Jednou za čas si budete muset odskočit do pár libovolných vojenských základen, chvíli si tam zařádit a pobořit co nejvíce budov. Až následně se příběh posune maličko dál. V krátkém demu (omezeno na 30 minut hraní) šlo o zajímavý a zábavný prvek. Jen se bojím, aby to tvůrci nepřehnali a v plné verzi nevnesli do hry stereotyp a umělé natahování herní doby, jako tomu bylo v jedničce.

Kombinací Spidermana a Batmana
Po pochopení herních principů jsem ve výukové lokaci vyrazil na průzkum okolí. Mohl jsem jít řádit kamkoliv, ale nejlákavěji vypadala blízká vojenská základna. Již po chvíli cestování jsem se sžil s padákem a vystřelovacím hákem, které dohromady tvoří silné kombo.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Rico je tak trošku kombinací Spidermana a Batmana. Kdykoliv můžete vystřelit svůj hák a přitáhnout se na libovolné blízké místo, což zejména do kopce dobře zrychlí cestu. Během tohoto přesunu naberete slušnou rychlost a pokud zároveň otevřete padák, okamžitě vystoupáte do výšky. A v okamžiku, kdy se s padákem snášíte k zemi, tak můžete opět vystřelit svým hákem několik desítek metrů před sebe, přitáhnout se a nabrat zpět rychlost a výšku. Z tohoto komba se pro mě rychle stal nejoblíbenější dopravní prostředek. Střídavým přitahováním lze s padákem cestovat rychle a bez ohledu na překážky či rizika z bouračky. Takže mi padák přišel univerzálnější a rychlejší, než všechna ostatní vozidla. Doufejme, že s tím tvůrci počítali a nepůjde o zneužitelný exploit, který rozboří vyváženost hry.

Ve vojenské základně se konečně naskytlo mnoho příležitostí k využití nové funkce vystřelovacího háku. Můžete svázat libovolné dva předměty dohromady a využívat jej tak jako velmi silnou zbraň. Protivníky můžete přitáhnout navzájem k sobě, přesně jako to dělal Batman v Arkham Asylum. A nebo jednoho přivázat k okolo jedoucímu vozidlu, propanbutanové láhvi, vršku stožáru. Fantazii se meze nekladou.

Vystřelovací hák s mnoha možnostmi
Chvíli však trvá, než si zvyknete jej využívat. V soubojích je třeba myslet zcela jinak než v ostatních akčních titulech. A pod tlakem si to vždy nemusíte ihned uvědomit. Když mě začala nahánět vojenská helikoptéra a já ji neměl čím zničit, tak jsem chvíli splašeně běhal s hrůzou v očích, že mám prohráno. Než mi došlo, že se stačí schovat, aby přiletěla blíže, přitáhnout se k ní hákem, vyhodit pilota a naordinovat nepřátelům jejich vlastní medicínu. Při hledání cesty do vyšší pater budov jsem často zbytečně koukal po schodech, když se stačilo snadno přitáhnout. Ale jakmile si zvyknete, je akče divočejší a bláznivější, než kdekoliv jinde.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Po chvíli tak ležela zmíněná základna v troskách. Jen mě mrzelo, že jsem v demoverzi mohl vyzkoušet omezené množství zbraní. Pouze pistoli, samopal, granáty a dálkově ovládané výbušniny. Nemohl jsem okusit destrukci ve velkém. Ale i tak jsem ocenil hezký destrukční model, který vypadal efektivně a většinu objektů šlo kompletně zničit. Doufám, že se silnější technikou půjde v plné verzi rozbít vše.

 První mise z dema
Po nasbírání dostatku chaos bodů se v demu odemkly dvě mise. Jedna byla obyčejné prolétávání checkpointů letadlem na čas. A druhá plnohodnotná příběhová. Bohužel se jednalo o stejnou misi, která byla prezentována již mnohokrát ve všech dojmech a videích. Proto jen stručně.

Musel jsem unést nepohodlného svědka. Prostřílel jsem se do základny, z počítače stáhl svědkovu lokaci do GPS, naskočil na spojeneckou helikoptéru, posléze zlikvidoval celý konvoj a unesl auto se svědkem na zadanou lokaci.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Až v těchto misích jsem nejvíce ocenil svobodu, kterou hra umožňuje. Do základy se můžete hezky pomalu prostřílet. Nebo pomocí silnějšího auta prorazit bariéry, projet k cílové budově a odporující vojáky cestou přejet. Nebo je libo seskočit padákem až přímo ke dveřím? Improvizovat lze ve velkém a každý může misi dohrát maličko jinak.

Stejně při následující honičce na autech se můžete vyblbnout. Seskočíte přímo na první auto a zkusíte ostatním ujet? Nebo budete postupovat odzadu a vlastnoručně zamordujete posádku všech vozů? Nebo narychlo přeskáčete z jednoho vozu na druhý, umístíte na každý výbušninu a na závěr velkolepě zrušíte všechny pronásledovatele najednou? Co za jízdy přivázat pronásledující auto k soše, okolo které projíždí? Možností lze najít spoustu a zdá se, že určitě povedou ke znovuhratelnosti, protože budete mít chuť vyzkoušet mise dohrát jinou cestou.

 Celkové dojmy
Demo Just Cause 2 mě mile překvapilo. Předvedené mise nabízely hned několik postupů. Volné řádění a destrukce byly zábavné. O detailech herního světa se lze dozvědět z ingame encyklopedie. A ovládání umožňovalo provádět mnoho kaskadérských kousků, aniž by si hráč zamotal prsty. Rico se umí hákem přitáhnout na zeď vysoké budovy, seskočit padákem na střechu projíždějícího auta, zlikvidovat za jízdy posádku, přeskočit na vedle předjíždějící motorku a ujet z místa činu naprosto intuitivně.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky v galerii

O některých aspektech mám ovšem pochybnosti. Ač v krátkém demu nevadily, bojím se, že plnou verzi mohou negativně ovlivnit. Herní prostředí je extrémně rozlehlé, ale za cenu mnoha úplně prázdných úseků. Jednotlivé vesničky působily kopírovaným dojmem. Pár naházených baráčků okolo silnice a nic víc. Hra bohužel neukázala žádné z větších měst či exotičtější prostředí. Ale mám jisté pochybnosti, že detailů jako v San Andreas městech se nedočkáme ani v hlavním městě celého ostrova.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Takže na plnou verzi mě demo rozhodně navnadilo a přesvědčilo ke koupi. Ale jisté pochybnosti ve mě hlodají a neočekávám dokonalou pecku. Prázdné úseky na mapě mohou zbytečně natahovat dlouhé přesuny a nutnost sbírat chaos body může vést ke stereotypnímu ničení stále stejných objektů dokola.

Stáhněte si: PC demo ze Steamu (nepodporuje WinXP) nebo Xbox Live/Playstation Network

Související články: Novinky, Recenze Just Cause 1

 
Agarwel Idiriz
autorovi je 25 let, pracuje v IT odvětví, volný čas tráví hraním her, o nichž pak píše na svém blogu; nejvíce si potrpí na kvalitní příběh a herní svobodu, RPG, budovatelské strategie, případně propracovanější simulátor


 
 
Agarwel Idiriz

Nejnovější články