inFamous - dojmy z dema
zdroj: tisková zpráva

inFamous - dojmy z dema

5. 5. 2009 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Městský ruch a silniční provoz jsou omezenými veličinami kvůli epidemii, což kompenzují pozoruhodné lezecké a elektrizující schopnosti skoro jak v Assassins Creed.

Autor: Mart
Publikováno: 5.května 2009
První české dojmy zdroj: tisková zpráva Verze hry: PS3/demo/anglické
Doba hraní: pár dnů


Obrázek zdroj: tisková zpráva Na papíře určitě zajímavá third-person akce pouze pro PlayStation 3. Skrze aktuální demo, přístupné zatím jen vyvoleným (předobjednávajícím plné verze či novinářům), jsme se pokoušeli zjistit, jestli by mohlo jít o trefu do černého. Hlavní hrdina jménem Cole se nachází v odříznutém městě stiženém podivnou epidemií, kde se rázem objeví několik zločineckých gangů usilujících o kontrolu nad co největším územím. Cole je ovšem obdařen něco mimořádnými schopnostmi, díky kterým se stává klíčovou postavou pro zdejší příběh. V něm svou roli sehraje také obvyklý kompars, obyčejní obyvatelé města, co tady zdaleka nejvíce doplácí na eskalující násilí.

 GTA kontury
inFamous se sice tváří být další městskou akcí, tedy hrou odehrávající se v otevřeném a živoucím městě, ovšem díky zmíněné epidemii jsou městský ruch a silniční provoz značně omezené veličiny. Lidí je na ulicích pomálu a aut, jejichž řidiči vyrazili vstříc silničnímu dobrodružství, ještě méně. S NPC přitom nelze nijak cíleně komunikovat a dopravní prostředky není možné zabrat. Ještě, že je můžete vzteky zničit i s človíčkem uvnitř, který konec své účasti ve hře přijímá se stoickým klidem.

Ke zničení je tady koneckonců vícero věcí, počínaje takovou prosklenou výplní čekárny a konče dřevěným nábytkem postaveným před kavárnou. Jakkoliv rozhodně nejde o nic ohromujícího, spolupomáhá to v umocnění všudypřítomné atmosféry zmaru a chaosu. Obrazům totiž dominují vraky aut a neuvěřitelný nepořádek, mezi kterým se čas od času nacházejí nehybná těla některých nešťastníků.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
oficiální obrázky

Na rozdíl od GTA se tedy po herní oblasti dema musíte přesouvat výhradně po svých. Chování NPC je striktně vymezeno katastrofickým scénářem, v němž byly k vidění pouze neustále generované hloučky obyvatel vesměs spěchající odněkud nikam. Nemožnost vstoupit do interiérů a poněkud chudokrevné lokace - ovšem poplatné nastalé neutěšené situaci - vytváří dojem, že hra musí sázet na jiné atributy, než GTA IV s tunou možností pro vlastní seberealizaci. Nyní tak musím nutně pohovořit na téma herní interakce.

 Tombraiderovský záběr
Je pozoruhodné, na co všechno dokáže hlavní hrdina vylézt a co při své cestě dál použít ku svému prospěchu. Takže se nadějete různého šplhání a ručkování, z větší části plně automatizovaného, se zajímavými pohybovými animacemi. Jednou se vydáte vzhůru po sloupu veřejného osvětlení, podruhé po zdi budovy využívajíce visuté římsy či okna. Jakkoliv to v daný moment vypadá, že tvůrci po hráčích nebudou vyžadovat nějakou sofistikovanou a cizelérskou aktivitu á la Tomb Raider, vyhlíží celý tenhle nápad inspirovaný Assassins Creed ve výsledku jako nesmírně příjemné a současně velice dynamické povyražení. Veškeré akrobatické nuance jdou takříkajíc samy od ruky a na vás bude jenom nalezení toho dalšího správného místa pro další stisknutí tlačítka.

Pro vaši postavu tak nebude sebemenší problém během okamžiku vyšplhat po fasádě vybraného domu až na jeho střechu, odkud můžete třebas po nataženém laně, jako nějaký provazochodec, pokračovat na sousední barák. Jde to neuvěřitelně snadno. Automatické přichycení se výstupků a okrajů a nemožnost zranit se při pádu z výšky dále usnadňují tyto aktivity, které mohou mít za svůj primární cíl dobití baterií hlavní postavy.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Elektrický jezdec
Jde o skutečnost, že hlavní hrdina je díky zvláštní shodě okolností nabitý elektřinou a v případě potíží je s to rozdávat silné elektrické výboje. Tímto způsobem však dochází k vybíjení energie, představující zároveň úroveň akceschopnosti. Takže následuje právě ona logická nutnost nalézt ve městě porůznu umístěné transformátory, skrze něž dokážete energii opětovně získat zpátky. Trafa se přitom dost často nachází právě na střechách.

Ještě k avizovaným "elektrošokům", kterými můžete na dálku zpacifikovat vybraný cíl: tyto de facto suplují obvyklé střelné zbraně a klasickou FPS náplň. Pomocí tlačítka L1 si do obrazu promptně přivoláte zaměřovací terčík a skrze R1 následně spustíte smrtící kanonádu.

Vedle toho je možné se s potížemi, které po potřeby dema představuje gang Reaperů vyzbrojených střelnými zbraněmi, vypořádat i za pomoci ataku tváří v tvář, kde využijete rychlé a opět hodně elektrizující (jednotlačítkové) kombo. Během půtek se můžete před pozorností nepřátel rámcově krýt za jakýmkoliv objektem skrze akt přikrčení. Potěší koneckonců také efektní skok, resp. kotoul, kterým dokážete blízkého soka srazit k zemi. Možností pro vypořádání se s nepřátelskými složkami tady bude podle všeho dost a dost, takže lze důvodně očekávat, že se hra hned nedostane do případného stereotypu.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Hodný, zlý a ošklivý
Připomínám, že v případě útoků na blízko funguje automatické zacílení, takže není mnoho ran, co padne vedle. Což je samozřejmě prima. I když s tím zároveň souvisí povědomí, že tak můžete snadno a nechtěně zasáhnout i blízkého civilistu. Je pak nezodpovězenou otázkou, nakolik budou tahle faux-pas zohledněna v plné hře, protože na základě vašeho počínání se bude profilovat vaše karma a od toho se budou odvíjet další schopnosti, jež dostanete k dispozici a za získané zkušenosti si je budete moci aktivovat. V případě, že se postavíte na stranu dobra, nechybí např. akvizice nazvaná Guardian, díky níž si dobijete určité množství energie s každým úspěšným zásahem nepřítele. Na opačné straně je pak zase Outlaw, zaručující větší akční rádius vašeho elektrického výpadu.

Určitý problém - nejenom v soubojové fázi - ovšem dle dema vidím ve dvou zcela zásadních momentech. Ponejprv tolik, že postava je rozpohybovaná ve značně kvapíkovém rytmu, na což se dá po chvíli zvyknout, byť musíte akceptovat nepříliš cizelérské manévrování v prostoru. Takže mi ze začátku dalo trochu více práce se ve spěchu byť jen nasměrovat správně na žebřík, po němž jsem následně chtěl vylézt. Druhou výtkou je kamera, kterou si klasicky, skrze pravý analog, musíte neustále štelovat. A protože chybí tlačítko pro automatické vycentrování, v některých situacích se může dostavit jistá nepřehlednost a s tím související potíže. Třebaže právě ve zmíněné soubojové fázi oceníte, že vám postavení nepřátel zohledňuje malý výsek mapy v rohu herní obrazovky.

Kriticky lze nahlížet také na fyziku, potažmo samotný kolizní systém. Obé ve srovnání s konkurenčními hrami nevypadá dvakrát přesvědčivě a těžko se to do vydání plné verze za pár týdnů zásadně změní. Naopak u některých grafických bugů, viděných v demu, lze očekávat nápravu. A je-li řeč o grafice. Tuto bych ocejchoval statusem průměrná. Celkový dojem tak napravují až nesmírně stylové nehratelné sekvence, prezentované zhusta ve stylu kreslených komiksových oken, co mají opravdu šmrnc.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky v galerii

 Vyhlídky
Demo je pohříchu příliš krátké a neumožňuje nějaké výraznější herní vyžití. Takže už po chvíli začne nudit nemožností se zde jakkoliv angažovat. Ano, inFamous od prvních chvil nevyhlíží jako hra roku, přesto je v ní ale skrytý zřejmý potenciál. Ovládání snadno a rychle přejde do krve a bojování zrovna tak, i když právě v tenhle moment se mohou dostavit občasné kamerové rozpaky. Ty jsou na místě i v případě nevýrazného grafického zpracování, nicméně Zvětšit zdroj: tisková zpráva lze doufat, že tvůrci by mohli nabídnout rozmanité mise a úkoly pro splnění, které by spolu s formováním hlavního hrdiny a silným příběhem nakonec přeci jen mohly znamenat další zajímavé zpestření v rámci tohoto herního žánru.

Stáhněte si: Demo z PlayStation Network pro veřejnost koncem května, Videa, Trailery...

Související články: Preview, Novinky...

Mart
editor: jd


 
 

Nejnovější články