Gears of War 3 - multiplayer preview
zdroj: Archiv

Gears of War 3 - multiplayer preview

8. 10. 2010 17:10 | Dojmy z hraní | autor: levis |

Těžkopádné kovové archaické zbraně, mutátory, brutální dokončovací pohyby, kompletně přepracovaný systém zkušeností a spousta drobností, které z toho v celku dělají skoro jinou hru. Tak lze stručně shrnout dojmy z multiplayeru Gears of War 3, na než tento týden definitivně padlo embargo a internet tak zahltily články nejrůznějších zahraničních redakcí. Není jiná cesta, než se tím vším pokusit probrat systematicky, takže to vezměmě pěkně popořadě.

Stávající módy Guardian a Submission budou spojeny do nového Capture the Leader, kdy si každý tým na začátku určí svého velitele, načež se pokusí zaujmout lídra druhé skupiny a udržet ho v zajetí po třicet vteřin. Nemusí k tomu dojít na žádných zvláštních místech, velitele lze přepadnout kdekoliv na mapě, ale jakmile to uděláte, nepřítel se může hektickým mačkáním tlačítka B ještě bránit a tak celou akci podstatně stížit. Nemluvě o tom, že se zajatým velitelem tým rázem ztrácí všechny výhody, např. usnadněnou komunikaci nebo hrubou představu o nepřátelských pozicích.

Přepracovaná klasika

Zcela předělán bude také mód King of the Hill, který jako by do sebe pojal něco ze stávajícího Annexu. Tentokrát budete zabírat a držet označená území, která rotují po mapě v předem načasovaných intervalech. Stačí jednoduše vstoupit do kruhu, který vyznačuje právě "aktivní" prostředí, a držet ho pod vlastní kontrolou co nejdéle na to, abyste získali všechny potřebné body. Na zajímavosti tomu dodává i fakt, že společně s kontrolními zónami se tu posouvají také spawnovací lokace ostatních hráčů.

Pro úplnost zbývá dodat, že vedle módů Warzone a Execution se tentokrát objeví také klasický TDM. Tedy klasický - každý tým v něm začne s dvaceti životy a pokusí se na mapě udržet co nejdéle, protože kdo zůstane jako poslední, ten získá bod - a kdo v tomhle módu získá dva body, vyhraje celou rundu. Ani tady jinak nebudou fixní spawnovací body, takže žádné kempování v otevřených prostorách nepřichází v úvahu.

Stužky, medajle a tituly

Veškerý multiplayerový obsah Gears of War 3 bude spadat pod zbrusu nový levelovací systém, který má s loňským updatem dvojky společného opravdu jen málo. Tentokrát budete totiž zkušenosti získávat úplně za vše, od zabírání kontrolních stanovišť až po oživování spoluhráčů - no a po příslušném level-upu z toho také nebudete mít už jen pouze dobrý pocit, ale konkrétní výhody. Stužky si vysloužíte za některé mimořádné výkony, např. za pět zabití v řadě, prolití první krve v zápase, udolání svého arcinepřítele nebo oživení konkrétního počtu týmových spoluhráčů. Z medajlí se stanou jakési miniachievementy, jež se přenáší ze zápasu do zápasu a získat je lze např. za určitý počet headshotů nebo ovládnutí konkrétní zbraně. A konečně čestný titul pak obdržíte za přímou specializaci v daném oboru, čímž může být třeba napichování nepřátel.

Zkušenosti přijdou také za proslulé popravčí pohyby, které patří mezi jednu z charakteristik celé série. Na začátku hry budete mít přístup jen k těm základním, ale jakmile je ovládnete, odemknou se další. Za každé použití čerstvě nabytého pohybu vám pak hra přidá další zkušenosti, tentokrát rovnou ve větším balíku - a pokud získáte perk za kompletní ovládnutí zbraně, přibude možnost používat vybraný popravčí pohyb znovu a znovu pořád dokola. Příklad z praxe? Toho otravného prcka, který vás před pár minutami střelil do hlavy, budete moci jednoduše umlátit hlavní od brokovnice, stačí prostě nepouštět tlačítko a mít trpělivost. Dodejme ještě, že po celou dobu hraní budete mít přímé srovnání s tím, kolik podobných ocenění už získali vaši spoluhráči.

Zvětšit zdroj: Archiv

Retro zbraně

V téhle sérii hraje dost podstatnou roli zbraňový arzenál a jestli si v Gears 3 něco ihned oblíbíte, bude to stoprocentně nový, brutální retro Lancer z éry Pendula. Opět jde o kombinaci samopalu a bajonetu jako u známějšího moderního Lanceru, akorát že tenhle je o něco míň přesný a vaše postava se s ním může rozběhnout mnohem rychleji a silněji než kdy předtím, takže napíchnete-li někoho úspěšně na konci takového běhu, efekt je skutečně mimořádný. Lancer se také vedle Hammerburstu objeví jako zbraň, jíž si lze vybrat na začátku zápasu.

Z brokovnic se opět těšte na oblíbený Gnasher, vedle něj ovšem přibude také druhá brokovnice s uřezanou hlavní. Podle dojmů zahraničních novinářů nejspíš půjde o jednu z "nejmilovanějších a nejnáviděnějších" zbraní ve hře: problém je hlavně zvyknout si, že člověk musí střílet ze zhruba o půlku kratší vzdálenosti, než na jakou je zvyklý s Gnasherem. Efekt je naopak mimořádný, což platí také o nové sniperce Oneshot: opravdu je těžká jako kráva, má jen jednu úroveň zoomu, při zaměřování strašlivě vrčí a třese sebou, ale zabíjet s ní je jedna radost.

Když uvidíte záblesk...

Mírných změn doznají i některé stávající zbraně: Hammerburstu přibude lepší hledáček, burstová pistol Gorgon se bude jmenovat Gorgon SMG a střílet se z ní má jako z automatiky, takže přijde zvlášť vhod hráčům vybaveným lidským štítem. Granáty lze opět přišpendlit k povrchu, ale modely Ink a Incendiary už varovně nebzučí před výbuchem, takže - jak se to kdysi říkalo o prvním Flashpointu - když uvidíte záblesk, už je příliš pozdě.

Pak je tu samozřejmě milion nejrůznějších drobností, o kterých se nemá smysl rozepisovat, ale na celkovém vyznění hry mají také svůj vliv: postavy se pohybují o maličko rychleji než ve dvojce, míření působí realističtěji a každý zápas zase začíná krátkou přípravou, během níž si lze na mapě ověřit lokace zbraní i místa respawnů. Rozjetého chlápka s motorovou pilou tentokrát zastavíte jen během prvních dvou vteřin jeho řežby a pokud se s protivníkem pro změnu ocitnete na opačných stranách jednoho úkrytu, budete moci kopnout do zdi a tím tak svého nepřítele mírně vyvést z rovnováhy. Zajímavé, když nic jiného.

Zvětšit zdroj: Archiv

Síťová dokonalost

Spoustu legrace slibují oblíbené mutátory (znáte z Unreal Tournamentu), které mění nejrůznější parametry zápasu i zbraní a využít jich půjde např. v módu Horde. Opomenout bychom ale neměli ani technické aspekty hry, protože trojka se chce vyhnout problematickému síťovému kódu svého předchůdce a hlavně častému lagování, které jej provázelo. Epic proto definitivně upustí od systému server-klient a pro účely třetích Gears sám rozjede řadu dedikovaných serverů, které se samy postarají o matchmaking a pošlou hráče do těch správných zápasů.

Tím by konečně mělo zmizet ono nechvalně proslulé "host advantage" neboli jeden z nějvětších bugů ve dvojce, kdy jeden tým míval výhodu nad svými protivníky čistě díky lepšímu pingu. Epic prý navíc dedikované servery testuje už od vydání nedávného Title Update 6 pro Gears 2, takže je otázka, jestli jste si na některém z nich už náhodou nezahráli. Důležitou novinkou je také migrace hostů, kdy v případě, že hru opustí zakládající hráč, bude na jeho místo automaticky dosazen jiný, aniž by se zápas na vteřinu přerušil. Servery mají dále podporovat hlasový chat a chybět nebude ani možnost tzv. společensých zápasů, kdy hra na prázdné místo automaticky dosazuje AI boty.

Pokud rádi hrajete v partičce, určitě vás potěší i legalizace tzv. persistentních skupin, kdy se s přáteli nyní lze pohybovat z jednoho serveru na druhý, aniž byste se museli rozpouštět, a pak znovu dávat dohromady. A pokud by snad došlo k poškození profilových souborů, jako se to občas stávalo u Gears 2, nebojte, protože Epic si váš hráčský profil tentokrát uloží přímo na své servery. Což lze vlastně číst tak nějak symbolicky: "tentokrát se o vás opravdu postaráme a dohlédneme na to, abyste se pořádně bavili." Nemám pravdu?

Gears of War 3 vyjde na podzim 2011 pro Xbox 360, předcházet jim bude multiplayerové beta začátkem roku.

Nejnovější články