Far Cry - dojmy z dema & preview
zdroj: Archiv

Far Cry - dojmy z dema & preview

26. 1. 2004 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Čím déle je střílečka Far Cry ve vývoji, tím větší má ambice. Jaké dojmy v nás zanechalo hraní povedeného singleplayerového dema a co všechno vás čeká v plné verzi, se dozvíte z tohoto obsáhlého článku.

Autor: Frix & Kate
Publikováno: 26.ledna 2004
Verze hry: singleplayer demo
Doba hraní: pár dnů


Obrázek zdroj: Archiv First-person střílečka Far Cry se v poslední době zařadila do kategorie těch nejvíce očekávaných her, za což vděčí hlavně svému vizuálnímu zpracování a slibně se tvářícímu engine. Dojmy z hraní multiplayerového betatestu jsme vám nabídli už minulý týden tady a postřehy ze singleplayerové části hry vám naservírujeme zase dnes. Pojďme si tedy srovnat, co nám vývojáři slibovali pro plnou verzi a co se skutečně nachází ve veřejném hratelném demu a jak se v reálu hraje.

 Idylka jen naoko
Se vší úctou k tomu, jak Far Cry působí a co má přinést, vyznívá její příběh z blízké budoucnosti spíš béčkově. Vaše postava se jmenuje Jack Carver a dokud se nezmocníte kontroly nad jeho osudem, žije si docela poklidným životem na jednom ostrově v Mikronésii. Na první pohled vypadá tento chlapík jako obyčejný majitel člunů, který těží z turistického ruchu. Ale až později poznáte, že jeho minulost nebyla vždy úplně bez mráčků (dostatečnou nápovědou by měla být už jeho havajská košile).

Když Jacka jednoho dne požádá o pomoc atraktivní novinářka Valerie Cortez, neodolá jejím půvabům ani kulaťoučké sumičce peněz a zaveze ji přesně tam, kam chce, tedy do tropického ráje ostrova Cabatu. Žádnou „Modrou lagunu“ ale neočekávejte. Místo romantiky vás tam totiž čekají nepřátelští vojáci, šílení vědci a zmutované kreatury. Díky nim vám asi rychle dojde, že se ostrov stal útočištěm pro tajné genetické experimenty. Na návrat je ovšem pozdě, a tak vám nezbude nic jiného než si se zbraní v ruce zavzpomínat na staré krvavé časy.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

Je až k nevíře, že původně měla být Far Cry jen demonstrací možností ve své době horké novinky GeForce3. Pokud zapátráte trochu v paměti nebo našem archivu, možná si vybavíte i její původní název - X-Isle. Tehdy šlo jen o nenápadnou encyklopedii, ve které se coby zpestření měli objevit dinosauři. Postupem času se ale námět rozvíjel, distributorem se stal zkušený UbiSoft a prvotina CryTeku získávala stále více pozornosti, Zvětšit zdroj: Archiv když dinosaury vystřídaly agresivnější druhy nepřátel.

 Náplň plné verze hry a dema
Ve Far Cry budete běhat po neprostupné džungli, plážích i dalších rozlehlých lokacích s unikátní viditelností několika kilometrů do dálky (bez nutnosti loadování). Přichystány jsou však rovněž levely v interiérech, především v budovách zmiňovaného ilegálního výzkumného centra. Tam mimochodem narazíte v plné verzi hned na pětici druhů různých mutantů, kteří se od sebe nemají lišit jen zjevem a velikostí, ale především mírou rozvoje určitých schopností. Oproti vašim lidských nepřátelům se však kreatury budou chovat daleko hloupěji a nemají být schopné prakticky žádné týmové spolupráce jako vojáci.

Samotné demo obsahuje úroveň nazvanou Fort, která podle všeho nejspíš představuje jednu z úvodních částí plné hry. Ocitáte se blízko pobřeží ostrova uvnitř motorového člunu, nad hlavou praží slunce a voda vysloveně láká ke koupání. Nezačíná to tedy skutečně zle a jak se později ukáže, mnoho lepších věcí už Far Cry ani nenabídne. Na tomto nebo později ukradeném ozbrojeném člunu je možné se projíždět kolem souostroví až do dálky pár set metrů, kde na hráče vyrazí helikoptéra zloduchů a rozstřílí ho cucky (tedy za předpokladu, že není aplikovaný BoatTrip mod).

 Tropický ráj
Zpracování vody ve Far Cry je naprosto úchvatné a konkurence podle všeho přijde až s Half-Life 2, jenž plánuje podobné zpracování. Těžko ale někdo překoná subjektivní idylku, kterou právě voda u Far Cry tvoří – je čistá, dohlédnout se dá skoro až na dno, plavou v ní hejna drobných rybek a nádherně působí zpracování lomu světla (i když na druhou stranu se s narůstající hloubkou bohužel nesnižuje viditelnost jako ve skutečnosti). S každou vlnkou se sluneční paprsky mění a člověk by si skoro začínal připadat jako na kurzu potápění, jenže... Stačí z vody vylézt a ocitáte se na poloostrůvku s rybářskými chatrčemi, chrčícím generátorem na naftový pohon a dvojicí typicky ukecaných strážných.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

 Nádherné zbraně
Demo samozřejmě nenabízí kompletní chystaný arzenál, ale solidní obrázek o tom, co vás čeká, si vytvořit lze. Začněme ale oklikou přes granáty a specialitku jménem CryVision. Tahle futuristická hračka v sobě kombinuje dalekohled, noční vidění, lokátor nepřátel a také oblíbený dálkový mikrofon, který usnadňuje odposlech. V demu se zatím k ničemu moc nehodil a uvidíme, jak tomu bude ve slibovaných interiérech. Flashbangy podle zkušeností moc nefungují, zato běžné granáty mají snad až moc reálné výsledky – po zasažených nepřátelích často nezbylo vůbec nic. Postavy ve hře se totiž po výbuchu granátu vaporizují, avšak zásahů střední ráže někdy ustojí víc jak urostlý býk.

Zvětšit zdroj: Archiv Až na sniperku, u které fungují 4 stupně zoomu, oplývají zbraně sekundárním módem střelby, s kterým je možné v klidu zacílit přes mířidla. To má naprosto stejný efekt jako u Vietcongu, tedy rozšíření zorného pole, lehké přiblížení k cíli a pomalejší chůzi. Tímto způsobem funguje vedle pistole také zbytek zbraní, tedy P90, Colt M4 (zatím nebyly nikde použity oficiální jména, uvidíme, jak to bude ve finále) a raketomet.

Plná verze má dohromady nabídnout přes 20 druhů zbraní a užitečného příslušenství, obrázky všech předmětů si můžete prohlédnout v příslušné sekci na homepage. Najdete mezi nimi třeba velkou mačetu, se kterou si budete moci klestit cestu džunglí, francouzák vhodný se též k různým opravám a pochopitelně celou řadu střelných zbraní. Klasicky nebudou chybět brokovnice, granátomet, těžký kulomet a minomet. V tmavších prostorách nebo v noci zase oceníte baterku či night vision. Do některých částí budov se nedostanete bez příslušných vstupních karet.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

 Umělá inteligence s otazníkem
Všichni výrobci vynášejí svoje chystána dítka do nebes a Far Cry samozřejmě nebylo výjimkou. Slibována nám byla umělá inteligence, která se dovede přesně přizpůsobit schopnostem hráče tak, aby se ze zábavy nestala frustrace či přílišná brnkačka. Žoldáci, strážní a členové ochranky prý mají naplno využívat svou početní převahu, reagovat na sebe a vzájemně si asistovat. Lehká práce prý v plné verzi nebude ani s vědeckým personálem, inženýry a doktory, kteří se vás budou snažit zastavit při vašem tahu Zvětšit zdroj: Archiv laboratořemi.

Nicméně podle dojmů z dema vypadá AI ve Far Cry přinejlepším rozporuplně. Zdařile jsou zpracované smysly, nepřátelé působí dojmem, že vidí a slyší úplně stejně, jako sám hráč. Po prvních výstřelech nebo jiném vyvolání zmatku se obvykle jednotlivé postavy rozutečou po okolí, snaží se krýt za kameny nebo stromy, rozličně vám nadbíhat, střílet ze zálohy atd. Chvílemi to dokonce i funguje, zvláště v temné džungli se dá pouze ze svištění kulek zachytit, kde zrovna běží nějaký Rambo.

Svoje mouchy ale odhalí umělá inteligence zvláště na otevřených prostranstvích, tedy na pobřeží nebo v různých prostranstvích. Například je možné zastřelit na dálku jednoho nepřítele, načež se kolem začne rojit 10 dalších. Schovejte se ovšem na chvíli třeba za pár beden a po minutě o vás už nikdo nebude tušit. Nepříjemně často se také umělé inteligenci dařilo zasekávat se při obíhání překážek, což by ovšem nemělo být problémem opravit. Jinak jsou ale nepřátelé poměrně nebezpeční a mnoha lidem mohou i na nejlehčí obtížnost rychle přivodit rychlou smrt, kterou doprovází, stejně jako při zranění nebo pádech z výšky, speciální zabarvení a rozostření obrazovky (viz prostřední obrázek níže).

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

 Vozidla a variabilita obecně
Ovladatelná vozidla se dnes stala již poměrně vyžadovanou součástí akčních her a ani v tomto ohledu vás Far Cry nezklame. Setkáte se s rychlou buginou i pomalejším, ale silnějším vozidlem humvee. A jestli v něčem Far Cry opravdu exceluje, pak to je vedle grafického zpracování právě variabilita a možnost se vyřádit s různými dopravními prostředky.

Demo nabízí možnost vyzkoušet si několik typů motorových člunů, střílet se stacionárního kulometu například na helikoptéru a hlavně zajezdit si ve výše uvedených vozidlech s realistickými jízdními vlastnostmi a smrtící zbraní zabudovanou na střeše. V reálu tedy na směrových šipkách ovládáte směr jízdy např. humvee, zatímco myší zaměřujete a likvidujete nepřátele. Zní to možná složitě, ale tvůrci hry to zpracovali velmi intuitivně a budete to umět ovládat za pár sekund hraní.

Zvětšit zdroj: Archiv Navic relativně otevřený zdrojový kód hry (soubory v .paku a textovém formátu v XML) rychle využila fanouškovská komunita a doslova během pár dnů jsme v demu mohli i létat na rogalu a obdivovat pohled na ostrov z ptačí perspektivy. Stačí si stáhnout tento zajímavý přídavek (2,6 MB) a postupovat podle instalačních instrukcí v přiloženém texťáku. Spolu s plnou verzí Far Cry by měli hráči obdržet i editor Sand box, se kterým mohou dle slov tvůrců jednoduše vytvářet vlastní obsah. Editor má nabízet možnost tvorby uživatelských misí, úpravy terénu, vozidel a dokonce i některých efektů.

 Technické zpracování
Použitý grafický engine Far Cry patří bez debaty k současné špičce, dovede se přizpůsobit počítačům všech výkonnostních tříd a s vysokým nastavením detailů skutečně vypadá ostrov jako živý. Výborně funguje normal mapping, technika umožňující použití vysokopolygonových modelů za cenu modelů běžných – stejnou cestou se vydal i Doom III nebo Half-Life 2. I pokud máte počítač vybaven 512 MB paměti, počítejte s dlouhým swapováním a vytvářením další virtuální paměti na vašem harddisku.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
další obrázky z této hry naleznete v sekci screenshotů

Nechybí ani módní záležitost poslední doby, tedy realistické fyzikální vlastnosti postav, které po zásahu spadnou ze schodů, nebo objektů, které lze libovolně posunovat. Občas narazíte na nepřátele klasicky odpočívající u barelů s benzínem, jejichž výbuch přivodí všemu živému v okolí pár metrů jistou smrt a zároveň odhodí poblíž se nacházející předměty třeba do moře. Humorně na mě působil jen efekt krve ve vodě, kde se objevila stejná chyba, jako před lety u Hitmana 2. Zpočátku vypadá vše v pořádku, ale bohužel jen do momentu, kdy krev vytvoří i na dně moře úhlednou, nehybnou červenou loužičku.

Zvuky zbraní se vyloženě povedly a mohou konkurovat i Call of Duty. S hudbou to je v demu podle mého názoru slabší a oceňuji možnost ji aspoň omezit. Zmínit musím i problém, který se doufejme v plné verzi již nevyskytne: několikrát mi s kartou Soundblaster Audigy a nejnovějšími ovladači ve hře naprosto vypadl zvuk a pomohl jen restart.

 Slibné vyhlídky
Zvětšit zdroj: Archiv Je bez diskuze, že v jádru je Far Cry úplně běžnou střílečkou, avšak povedlo se na ni nabalit originální prostředí, skvěle vypiplaný engine, používání vozidel a hlavně nepostrádá různorodost. Zůstává otázkou, na jak dlouho vydrží hratelnost svěží a zda se příliš rychle nezvrhnou původně dobré nápady do stereotypu. Jack Carver, vrah v havajské košili, si proseká cestu na naše monitory již letos v březnu.

Stáhněte si: Singleplayerové demo, Videa, Mody, Trailery...

Související články: Dojmy z multiplayeru (1/2004), Novinky



Frix & Kate
připravil: jd


 
 

Nejnovější články