E3 dojmy: Metal Gear Solid V snoubí příběh o pádu Big Bosse s budovatelskou strategií uvnitř krásné stealth hry
zdroj: tisková zpráva

E3 dojmy: Metal Gear Solid V snoubí příběh o pádu Big Bosse s budovatelskou strategií uvnitř krásné stealth hry

13. 6. 2014 13:00 | Dojmy z hraní | autor: Aleš Smutný |

Naked Snake je pryč. „Snake“ je pryč a s ním i Big Boss, byť si to jeho kolegové ještě neuvědomují. Metal Gear Solid V: The Phantom Pain přináší nové jméno starého hrdiny i záporáka, jež předznamenává minulou (z hlediska již vyšlých her) a budoucí (z hlediska chronologie Metal Gear série) přeměnu v ikonického protivníka. Na scénu přichází Venom Snake a nic jej nepředstaví lépe než nový trailer.

Po rozprášení Militaires Sans Frontières a devítiletém polehávání v kómatu se Snake vrací na scénu. V hlavě zaražený kus šrapnelu, kolem sebe shromažďuje staré známé a vytváří vojenskou organizaci Diamond Dogs. Místo levačky má jen mechanickou ruku, která je součástí hraného začátku mise v Afghánistánu. Snake jede s Ocelotem po pískem zavátém, Sověty a ovcemi posetém Afghánistánu a připravuje se na misi, na jejímž konci snad bude důležitá informace o pozici Kaze Millera, který dopadl lépe než zbytek MSF.

Nebudu zabíhat do dějových detailů, ostatně v demu jich tolik nebylo, šlo o demonstraci herních principů. První, co vás udeří do očí (nebo oka, pokud jste Snake), je grafická stránka hry. Krásně vypadala už Ground Zeroes. Stačí ale jeden pohled na hornaté pláně, kde se můžete prohánět na koni nebo v džípu, nebo na detailní zpracování pláště a vlastně veškerého Snakeova oblečení, a je zjevné, že Phantom Pain je graficky zas o krok dál.

Velmi rychle se též ukázalo, že ač je příběh Venom Snakea temný a krvavý, Kojima se nebál vtípků. Někomu možná přijdou nedůstojné, ale pro sérii MGS jsou typické a často jsou přímo součástí hratelnosti. Na většinu věcí včetně omráčených vojáků, zvířat a vojenské techniky třeba můžete, podobně jako v Peace Walker, přivázat balón, který objekt odnese na vaši základnu (Kojima se inspiroval u tzv. Fulton surface-to-air recovery system). Díky tomu Diamond Dogs získávají zdroje a zároveň si základnu upravujete k obrazu svému.

Po základně se můžete procházet (a že je sakra velká), a jelikož ji můžete rozšiřovat dle vlastních představ, základna každého hráče se bude lišit. Navíc ji musíte vybavit obrannými systémy, protože základnu mohou napadnout nepřátelé (a vy můžete dělat to samé jiným hráčům) a Kojima potvrdil, že si časem na základně z unesených zvířat můžete třeba udělat zoo.

Jde o typické míchání vážně myšlených prvků s odlehčenými. Patří sem i návrat papírové krabice, kterou vám ze základny mohou shodit. Když se pod ní nehýbete, kryje vás před zraky nepřátel. Nově z ní ovšem můžete vyskočit a překvapeného nepřítele zastřelit nebo z ní vyskočíte bokem, a zatímco si jde protivník krabici prohlédnout, vy už upalujete jiným směrem.

zdroj: Archiv

Během dema vývojáři předvedli dynamickou změnu počasí. Nejprve v Afghánistánu přišla písečná bouře, která snížila viditelnost pro všechny postižené. Na jednu stranu nepřátelé nevidí vás, ale ani vy nepostřehnete protivníky až do poslední chvíle. Na základně pak Kojimova parta ukázala déšť, který mimo bojovou situaci prostě jen vypadal pěkně.

Během ukázky přepadu sovětské základny zaujalo dynamické chování stráží, které se v rámci denního cyklu mění. Stráže chodí spát a vy si můžete naplánovat, kdy bude nejvhodnější provést infiltraci. K načasování slouží i Snakeovo magické cigárko, které zrychlí čas. Zatímco z něj pomalu potahuje, kolem něj je vše zrychlené. Co to sakra Snake hulí, si můžete domyslet sami.

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain v pohybu vypadá skvěle. Jelikož je plížení založené na zvukové a vizuální detekci, Snake využívá třeba rychlé převalování do strany, aby dosáhl rychlého přesunu bez nutnosti se točit na místě jak korouhvička. Umí se také schovat za koně a prostě dělá to, co by Snake dělat měl.

Během plnění misí samozřejmě sbíráte suroviny, a když nehrozí, že vás někdo uvidí, přivážete balón třeba k džípu a vida, už letí na základnu. Když pak dojde na nějakou nepříjemnou krizi, můžete si zavolat třeba vrtulník nebo rovnou dělostřeleckou podporu, která cíl dopadu přeorá a rozmašíruje.

Když se pak dostanete na základnu, otevírá se před vámi nový svět. Jelikož si hráči svůj domov konstruují v moři sami, jsem si jistý, že pro mnoho z nich se z toho stane hra ve hře, kdy si stavíte nové věže, plošiny, koridory apod. No a pak si ve svém veledíle můžete vesele běhat, prolézat a užívat si budovatelský simulátor uvnitř stealthové hry.

Jestliže byl E3 trailer zaměřený primárně a jedině na příběh, pak předvedené demo demonstrovalo čistě herní prvky. Už aby Kojima a spol. ukázku vydali. Z toho, co hra předvedla, si troufnu tvrdit, že Metal Gear Solid V: The Phantom Pain bude skvělá hra, protože přirozené principy plížení se v ní snoubí s nádherným audiovizuálním zpracováním a propracovanými systémy, které běhají pod virtuální kůží hry.

Všechna ta krása má ale jeden velký háček. Pořád nevíme, kdy hra vyjde a letos rozhodně ne. Snad příští rok. Snad. Kojima se s vydáváním svých her velmi rád pekelně fláká! Je mu jedno, že nejsem sám, kdo by se chtěl na cestu pomsty zahořklého Venom Snakea vydat teď hned!

Nejnovější články