ArmA 2 a Carrier Command - další dojmy
zdroj: tisková zpráva

ArmA 2 a Carrier Command - další dojmy

11. 11. 2008 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Hra se oproti dřívějším prezentacím opět o něco rozrostla, dospívá do krásy a ještě věrněji simuluje celý válečný konflikt, včetně destrukce budov, života civilistů, divé zvěře nebo hvězd na obloze.

Autor: Warlock
Publikováno: 11.listopadu 2008


Obrázek zdroj: tisková zpráva Je až k nevíře, kolik věcí se od naší osobní návštěvy v sídle Bohemia Interactive Studia na počátku tohoto roku změnilo. ArmA 2 se opět o něco rozrostla, dospívá do krásy a ještě věrněji simuluje celý válečný konflikt. Ještě nedávno bylo téměř nemyslitelné, aby budovy téměř realisticky kolabovaly, a stejně tak zamítavě designér Ivan Buchta kroutil hlavou nad přítomností rozmanitého zvířecího ekosystému. Konkurence v podobě Operation Flashpoint 2 a dalších her je nejspíš dost velkým strašákem. Pod náš drobnohled se také dostaly již dříve potvrzené aspekty hry, ale hezky postupně...


 Kooperativní režim
O tom, jak je malá zemička Černarus zmítaná bojem několika frakcí o uran a o pěti ztracených vojácích, kterým budete velet, už asi víte. Stejně jako to, že mezi nimi budete moci vyjma velícího důstojníka libovolně přepínat. To má samozřejmě za následek, že nahrávat uložené pozice nebude nutné každou chvíli, protože zranění půjdou pomocí medika či méně lékařsky zručných kolegů léčit (samozřejmě s pozdějšími následky třeba na přesnost střelby či rychlost chůze).

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
GC2008 obrázky

Novinkou, o níž se jeden z tvůrců rozvyprávěl, byl kooperativní režim celé kampaně. „Se svými přáteli můžete hrát za všechny postavy nebo některou z nich svěřit počítači. To samozřejmě znamená nové herní možnosti. Zasaženého ve vaší partě můžete nechat na pospas osudu, okamžitě ho vyléčit nebo se pro něj vrátit později. Samozřejmě o něj můžete přijít, ale tento postup příliš nedoporučujeme,“ uvedl vývojář. Zatím však, asi kvůli ději příběhu, nechtěl vyzradit více a s tím související skutečnost, kam až se hráč z prostého vojáka bude moci v průběhu misí dostat.

V singleplayeru se však určitě objeví velení více jednotkám ve strategickém režimu. Nazývá se High Command nebo také First Person Strategy. Tento režim bude také součást komplexního multiplayerového módu Warfare, který vyšel v posledním update pro Armed Assault a v Arma 2 se objeví v novém kabátě a se širšími možnostmi. V multiplayeru se zase namísto „tradičních“ módů Capture the Flag či Deatmatch dá prostor plánovaným akcím a vše se bude odehrávat v předem daných scénářích. Otázkou zatím zůstává znovuhratelnost takových misí.

 Ničení budov
Pak se prezentující pustil do ničení jednoho z domků a trochu upřesnil informace ohledně destrukčního modelu: „Prakticky všechny objekty v ArmA 2 jsou zničitelné. Některé používají „generický“ způsob postupného vizuálního poškozování a následný kolaps do trosek, ale mnoho budov a objektů má extra modelovanou částečnou destrukci podle místa zásahu.“

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

První salva z děla urazila celý roh domu (vzniknuvší prostor jde použít jako kryt) a postupně další výstřely si vzaly do parády celou střechu. Vše provázely celkem solidní kouřové efekty, ale celá stěna se vždy sesula jakoby lusknutím prstu a prakticky nebyla vidět postupná animace či práce fyziky (na implementaci PhysX již nezbývá čas). Navíc bylo zřejmé, že budova obsahovala již zmiňované zóny, do kterých bylo potřeba se trefit, aby se odloupnul další kus zdi. Podle slov Marka Španěla lze také do domu najet přímo s tankem a tak ho kompletně srovnat ze zemí.

Obrázek zdroj: tisková zpráva V této souvislosti přišla na přetřes i otázka, do kolika budov se bude dát vejít: „Na celé mapě bude staveb tolik, že není bohužel reálné vymodelovat všechny včetně interiéru. Vybrali jsme ovšem velké množství domů a objektů, které interiér mají a tak kolem hráče bude vždy někde nablízku nějaký úkryt (samoobsluha, přístavek, kostel, tovární hala atd. atd.). Samozřejmě nechybí objekty, které lze využít i čistě strategicky jako tovární komíny, přístavní jeřáby, vodojemy apod.“ Míra interaktivity s prostředím se prý od ArmA 1 výrazně zlepšila.

O inspiraci Černarusi skutečnou krajinou Českého středohoří jsem se opět mohl přesvědčit, když jsem mezi téměř idylickými vesnickými domky uviděl příznačný kravín. Následovala ohlušující střelba a předvádějící se začal krýt za nedalekým plotem. Předtím, než byl zasažen osudnou kulkou, jsem měl ještě možnost spatřit skupinku obyvatel, která v panice prchala směrem od městečka do lesů. Do všech směrů se začalo rozutíkávat i stádo ovcí.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Civilisté s vlastním životem
Ve hře se tedy konečně vyskytují civilisté, kteří některým hráčům tak chyběli v prvním dílu ArmA. Pro zajímavost: modelování sličné dívky zabralo jednomu grafikovi tři týdny. „Kromě toho, že civilisté samozřejmě reagují na okolní podněty, mají svůj pud sebezáchovy a mohou být neocenitelným zdrojem informací pro hráče, žijí rovněž svým vlastním životem. Budou chodit do práce, mezi sebou se navštěvovat a třeba obdělávat svoji zahrádku,“ zmínil realistické chování vesničanů Marek Španěl.

Oproti původním předpokladům budou nakonec ve hře přítomna zvířata od domácích miláčků, jako jsou psi a kočky, přes krávy a ovce až po volně žijící zvěř včetně divočáků, medvědů, jelenů nevyjímaje ani ptactvo. V době prezentace ještě nebylo rozhodnuto, zda bude fungovat potravní řetězec a zda si tedy budou predátoři pochutnávat na svojí kořisti.

 Uvěřitelnost prostředí
Co se týče realističnosti celého ekosystému, už teď je jasné, že stromy v průběhu času neporostou. Piplání se zaléváním stromečků v lesní školce by asi stejně nikoho nebavilo a vývojáři směřovali svoje úsilí trochu jiným směrem. Kromě denních cyklů a různých efektů počasí se můžete těšit na nový rozměr nočních misí, které nebudou pouze způsobem pro snadnější postup skrze nepřátelské linie.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

„Hvězdy nejsou pouze tečky namalované na pozadí, ale jedná se o skutečné objekty a bude se podle nich dát navigovat a orientovat se v krajině. V noci navíc nebude nikdy úplná tma, protože právě hvězdy a měsíc jsou sami o sobě zdroji světla, pokud ovšem bude mít hráč štěstí na nezamračenou oblohu a hvězdy nepřezáří lampy pouličního osvětlení nebo jiné reflektory,“ poznamenal jeden z vývojářů z Bohemia Interactive Studia.

 Tank, co pokácí les
Obrázek zdroj: tisková zpráva Notný pokrok oproti minulému roku doznala grafická stránka hry a konečně přibyly všemožné efekty, jako je například krvavý obraz pro právě se probírajícího zraněného a otřeseného vojáka podobný tomu z Vietcongu. Nadšen jsem byl i z fyzikálního modelu a tanky si to krásně brázdily všude možně, ať už jim v cestě stál nízký plot nebo celý les. Bohužel však příliš dobře nevypadalo, když jednotlivé stromy tankem propadávaly (má být ještě upraveno), a o podivnější destrukci domů jsem se již rozepsal výše.

Ačkoliv finální PC verze ArmA 2 by mohla být hotova ještě před Vánocemi, cílem je vydat ji naráz na celém světě, a tak si ji nejspíš zahrajete až v únoru. Rozhodně však už nebude obsahovat ochranu StarForce, což mnozí uvítají.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky v galerii

 

STŔÍPKY O PŘEDÉLÁVCE CARRIER COMMAND
Přestože se k vyprávění o remaku Carrier Command (dále jen CC) měl z Bohemia Interactive kde kdo, dostat z některého vývojáře informace nad rámec již zveřejněné novinky byl skutečně oříšek. Všichni totiž berou CC jako skutečně srdeční záležitost, pro mnohé to byl první impuls pustit se na dráhu tvůrce počítačových her a neradi by něco nechtěně pokazili.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva „Všechno v CC bude naprosto plynulé. Jak náhled nad celým světem, možnosti správy ostrovů, tak přímé ovládání jakékoliv jednotky na bojišti. Žádný kolový systém neplánujeme,“ odpověděl jeden z tvůrců na můj dotaz, jak se bude CC blížit Battlestations Midway, k němuž má podle dostupných informací v současné době asi nejblíže. Všechna přirovnání však jsou velmi relativní, protože půjde prý o hodně komplexní titul a žádnou arkádu.

Poměr akce a RTS bude zhruba vyvážený. Hodně jsem zvědav, jestli tedy bude mít snaha jednotlivce skutečně vliv na průběh celé bitvy a nepůjde pouze o občasné zpestření hry, jako tomu bývá v jiných titulech. To samozřejmě vyvolává další otázky ohledně toho, kdo se za vás ujme v tu chvíli velení. V tomto ohledu však byli tvůrci hodně skoupí na slovo. Jisté není ani to, zda se v plné hře objeví pouze dvě strany konfliktu, jak tomu bylo v původní hře z roku 1988. Tvůrci si ani v jiných ohledech totiž nejsou jistí, jak moc se budou držet dvacet let starého konceptu - změn může doznat například způsob náhledu na bojiště, správa získaných ostrovů či samotné ovládání jednotek.

Datum vydání se odhaduje na jaro 2010 s tím, že nová technologie, s níž je CC vyvíjen, zvládne kromě PC bez problému také X360 a PS3. Vše tedy závisí na vydavateli, pro jakou platformu CC nakonec vyjde.

Stáhněte si: Videa...

Související články: Exkluzivní dojmy z února, GC2007 preview, Nahrávky z prezentace, Novinky



Warlock
autorovi je 19 let, studuje na ČVUT v Praze a přispívá i na server o mobilních telefonech; zaměřuje se na strategie všeho druhu a nechá se zlákat i kvalitní FPS; řadí se mezi filmové fandy, příznivce metalu a rád jezdí na horském kole


 
 
Warlock

Nejnovější články