Unknown 9: Awakening sází na variabilní souboje a tajuplný svět
zdroj: Bandai Namco

Unknown 9: Awakening sází na variabilní souboje a tajuplný svět

7. 3. 2024 17:00 | Preview | autor: Pavel Makal |

Mezi hry, které se připomněly na včerejším streamu Xbox Partner Preview, patří i projekt Unknown 9: Awakening, na kterém pod vydavatelstvím Bandai Namco pracuje studio Reflector Entertainment. My jsme ale v předstihu dostali možnost zúčastnit se zhruba dvacetiminutové prezentace, která hlouběji představuje herní systémy a klíčové aspekty hratelnosti.

V první řadě je třeba říct, že ačkoli je Unknown 9 novou herní značkou, samo univerzum už existuje na bázi různých druhů médií, ať už jde o knihu jménem Genesis, komiks Torment či podcast Out of Sight. Autoři přesto slibují, že Awakening si budete moci užít i bez toho, abyste měli jakoukoli dosavadní znalost o této značce.

Akce s nádechem tajemna

Unknown 9 je akční adventurou, odehrávající se ve světě plném záhad a tajemství. V roli dívky jménem Haroona, jíž propůjčila podobu Anya Chalotra, známá především jako Yennefer ze seriálové adaptace Zaklínače, dostanete do vínku řadu speciálních schopností. Ty vycházejí z paralelní dimenze zvané Ohyb, kterou Haroona dokáže navštěvovat a využívat její možnosti i v běžné realitě.

Jak už to tak ale bývá, síla a možnosti Ohybu neušly bedlivé pozornosti lidí, kteří s nimi mají nekalé úmysly, a tak se mladá dívka musí pořádně snažit, protože v sázce je změna kompletního průběhu naší historie. Velkou devízou hry má být především pestré prostředí, které nás protáhne značnou částí světa od džunglí v Indii přes pouště Mauritánie až do Portugalska 19. století.

Unknown 9: Awakening zdroj: Bandai Namco

Autoři dle svých slov věnovali velkou pozornost soubojovému systému, konfrontace s protivníky má být natolik variabilní, aby si každý hráč našel svůj oblíbený způsob řešení konfliktů. Haruna se bude moci nepřátelům postavit čelem, případně využívat tichý a krytý postup. V obou případech jí přirozeně budou pomáhat speciální schopnosti z Ohybu.

Mezi ty patří možnost na dálku manipulovat s předměty, přitahovat je, či naopak odrážet, případně rozdrtit, možnost zahalit se pláštěm neviditelnosti nebo skrz jasnozřivost odhalit v prostředí nepřátele a aktivní prvky. V soubojích se bude spoléhat především na své vlastní pěsti, úskoky a krytí, případně speciální údery posílené mocí Ohybu.

Unknown 9: Awakening zdroj: Bandai Namco

Zjevně nejzásadnější schopností je ale možnost vtělit se na okamžik do nepřátel, využít jejich vybavení (například palné zbraně) nebo je na bojišti mazaně přesunout tam, kde je potřebujete mít (třeba vedle nějakého výbušného předmětu). Nemohl jsem nevzpomenout na roztomilého andílka Boba z úchylárny Messiah od dnes již nefunčních Shiny.

V Unknown 9 ale budete lidi zjevně ovládat vždy jen chvíli a v rámci boje. V průběhu příběhu se ale Haroona má naučit několikanásobné posednutí, přičemž každý další útok z těla nepřítele bude silnější než ten předchozí. Z toho vyplývají nové taktické možnosti při hledání optimálního pořadí.

Plíživé posednutí

Podstatnou část prezentace tvořila samotná ukázka z mírně pokročilé fáze hry. Interaktivita prostředí byla demonstrována například možností na dálku ničit lucerny, a tím se jednak zbavit nepohodlného zdroje světla, případně v plamenech opéct nějakého nežádoucího zlobivce. Stealth funguje zcela standardně – skrz vysokou trávu se lze dostat na dosah protivníka a naráz jej potichu odpravit.

Mnohem zajímavější je zmíněná možnost posednutí některého z nepřátel, jimž je následně možno poručit, aby zaútočili na své kolegy, přičemž každý bude dost možná mít svou vlastní sadu schopností, které k tomu půjde využít. Voják s dlouhou bodnou zbraní ve videu mohl zaútočit hned na dva protivníky stojící poblíž v jedné linii. V kůži cizího člověka ale nemůžete být neomezeně dlouhou dobu.

Zatímco ostatní prvky hry působí jako běžná akční adventura, ovládání nepřátel a vymýšlení co nejplynulejších a nejefektivnějších způsobů jejich odpravování, dává hratelnosti šťávu a díky různým schopnostem působí alespoň z videa zábavně.

Moje největší obava je, aby se nakonec ze hry nestala jen soustava arén, které půjdou snadno vyřešit nějakým konkrétním osvědčeným způsobem. Zásadní bude variabilita a vršení různých překážek a omezení, které budou hráče stále nutit upravovat svou taktiku.

Hra bude obsahovat tři stromy schopností, jeden věnovaný takzvaným Umbric Abilities, tedy silám poskytnutým Ohybem, jeden pro stealth a třetí, logicky, věnovaný soubojům. Vzhledem k tomu, že na posednutí protivníka potřebujete speciální tokeny (na začátku máte jen jeden, postupně přibývají), které je vždy potřeba doplnit buď stealthovým zabitím nebo úspěšnými údery v soubojích, mají konfrontace zábavnou dynamiku, kdy je třeba kombinovat všechny způsoby boje.

zdroj: Bandai Namco

Unknown 9 nepůsobí jako vyňuňaná AAA hra, grafické zpracování ale vypadá pěkně a upřímně, sympatie si získává i zjevně střízlivějším rozsahem. Evidentně lineární úrovně mi připomněly éru kompaktních akčních adventur, které si vystačily bez otevřeného světa a v rámci stravitelného objemu času dokázaly nabídnout hromadu koncentrované zábavy. Třeba takové Enslaved: Odyssey to the West, na které skoro všichni zapomněli nebo staré díly Uncharted, které na rozdíl od čtyřky věděly, kdy je čas skončit. 

Hra má vyjít v létě letošního roku na PC a současné konzole, a i když na sebe asi nestrhne kdovíjakou pozornost, držím autorům palce, protože si návrat podobných titulů moc přeju.

Nejnovější články