Half-Life 2: Episode One - preview
zdroj: tisková zpráva

Half-Life 2: Episode One - preview

24. 5. 2006 0:00 | Preview | autor: Redakce Games.cz |

Každý, kdo dohrál Half-Life 2, byl možná trochu zklamán koncem, který se co do vysvětlování moc nepochlapil. Datadisk slibuje zodpovězení spousty vyřčených otázek a preview vám z něj přiblíží některé zajímavé situace.

Autor: Matěj Prell
Publikováno: 24.května 2006


Obrázek zdroj: tisková zpráva Epizody 1, 2, 3? Kde jste to jenom slyšeli? Nicméně nenechte se hned na úvod zmást, Episode 1 je pouze pokračování dříve známé jako Aftermath. Tento datadisk pro Half-Life 2 se brzy začne prodávat přes Steam i v krabicích a stát bude stejně jako SiN Episodes (čili 20 dolarů, u nás 600 Kč), přičemž i jeho dohrání zabere na první pohled směšných 6 hodin. Než začnete nadávat a jako obvykle obstřelovat tramvaje z panzerfaustu, zkuste se zamyslet nad následující věcí. Jestliže budou jednotlivé epizody vycházet rychle za sebou (v to ale moc u Valve nevěřím - pozn.ed.), po třetí epizodě bude náš účet osmnáct stovek a 18 hodin hraní. Hraní Half-Life. Jasně, jde o experiment, ale ještě jednou opakuji, tohle je Half-Life!

 Začátek od konce
Každý, kdo dohrál Half-Life 2, byl možná trochu zklamán koncem, který se co do vysvětlování zrovna moc nepochlapil. Episode 1 začíná přesně na konci HL2 a mohu vám slíbit, že tentokrát bude zodpovězeno rozhodně více otázek. Pravda, několik nových jich zase vyvstane, ale takový už je úděl většiny „seriálů“. Gordon Freeman je samozřejmě i nadále naším/vaším alter egem a spolu s Alyx se pořád pokouší dostat z bortící se Citadely dříve, než definitivně exploduje...

Hlavní designér Robin Walker hovoří o tom, že se chtějí v každém datadisku soustředit na jednu konkrétní věc. Episode 1 se podle jeho slov zaměřuje na postavu Alyx. „V této epizodě vám bude pomáhat, jak jen bude moci. Neustále bude po vašem boku, připravená poradit, když se zaseknete nad nějakým problémem, případně pokud přesila monster ze City 17 (jakými bude i třeba nový Zombine – tj. zombifikovaní vojáci z Combine jednotek, vybavení velmi účinnými granáty) bude až příliš silná. O světě kolem bude prostě vědět více než vy.“

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Vzájemná spolupráce
Dále se hlavní designér rozpovídal o zlepšené umělé inteligenci. Že neplácal až tak do větru, o tom jsem se celkem dobře přesvědčil v jedné krátké ukázce. Antlioni mě napadli v jakýchsi vícepodlažních garážích. Vylézali malými otvory zpod země, kde měli nejspíše svá hnízda, a jelikož pouhé střílení jejich řady nijak netenčilo, začínal jsem drobně propadat panice. Navíc se zabarikádovali všude okolo, takže dokonale odřízli cestu ven.

Řešení bylo pochopitelně na blízku - stačilo pomocí gravity gunu (který už bohužel nebyl „supercharged“ jako v poslední úrovni HL2) naházet auta na díry, a tak zamezit jejich vylézání ven. Bohužel v prvním patře bylo více děr než aut. V tom se ale Alyx náhle ztratila a beze slova varování začala shazovat auta z druhého a třetího patra. Posléze mě zeshora velmi úspěšně kryla, zatímco jsem v prvním patře utěsňoval díry. „Alyx dokáže dělat dobrá taktická rozhodnutí,“ říkal jakoby mimochodem Robin a tahle scénu mu dala rozhodně za pravdu.

Závislost jednoho na druhém může jít ovšem ještě dál. V jiné sekvenci jsme se spolu ocitli kdesi v podzemí, na první pohled v předem připravené pasti a navrch v naprosté tmě. Výtah, jediná cesta ven, byl samozřejmě bez proudu (jsou věci, které už nás ve hrách opravdu nepřekvapí). Naším jediným vybavením byla baterka (přičemž do vybavení počítám i veškeré zbraně), která se ke všemu musela vždy na čas vypínat, aby se dobila na provozuschopnou úroveň. Alyx tedy viděla jen to, na co jsem jí posvítil, a já se musel spoléhat na to, že mi pořádně kryje záda. Díky tomu se celá cesta skrz bandu headcrab zombíků stala skutečně týmovou prací, kde by jeden bez druhého nesundal ani kalhoty.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Další herní situace
Z toho mála, co jsem viděl, se většina věcí odehrávala v zatuchlých, vlhkých koridorech nebo zděných bunkrech, nicméně podle Robina se pořádná číst děje odehraje přímo na povrchu. City 17 zůstalo po útoku Combine jednotek zničené a plné nepřátel. Zhruba ve 2/3 hry jsem si vyzkoušel bitvu s bojovým vrtulníkem, který na mě zaútočil během nevinného pokusu sehnat další dávku Haribo medvídků. Nacházel jsem se proto právě v jakémsi dřevěném dvoupatrovém obchoďáku. Alyx se chytře schovala a já zkoušel pomocí RPG launcheru sestřelit toho nezmara z oblohy.
Zvětšit zdroj: tisková zpráva
Nejzajímavější z celé scény bylo, jakým způsobem jsem hledal místo na střílení. Přes různé díry ve zdech a na střeše jsem zkoušel najít helikoptéru a poté ji co nejrychleji zaměřit. Postupem času se situace usnadňovala, jelikož děr od neustálého odstřelování přibývalo. Přišel jsem takřka o celou střechu a děr ve zdi bylo jak ropy v Rusku, ovšem určitě tušíte, že i hoši v helikoptéře měli se zaměřováním čím dál tím menší problémy. Nakonec jsem byl úspěšný, ale o to v téhle hře zase až tolik nejde. Zážitek byl, a to je mnohem důležitější, hoden drtivé síly RPG launcheru.

 Něco o příběhu
Co se přesně stalo s Citadelou po oné velké explozi? Je Breen mrtvý? Jak je do toho všeho zapleten G-Man? Už jsem mluvil o postapokalyptickém prostředí rozbořeného města, padajících věžích bývalé Breenovy administrativní budovy, panice propadajících Combine jednotkách a kvantech zoufalých lidí snažících se utéct. Kleiner se mezitím hacknul do propagandistické sítě Citadely a nahradil na všech propagačních letácích Breenovu tvář (tou svou, pochopitelně, viz obrázky). Jiný druh šílených teorií tak zaplavil město, ve kterém roste násilí mezi hnutím odporu, nepřátelskými jednotkami a Antliony. Episode 1 ovšem přinese do celé zápletky další, třetí sílu, zatím blíže nespecifikovanou (budou to skuteční Combine, kteří teprve dorazí na Zem?), ale s velkým dopadem na Gordonovu budoucnost - jinak by ostatně mohla klidně zůstat doma.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Co tam máme dál? Combine nejsou spokojeni s Breenovým pádem. V Epizodě 1 se dozvíte, jakým způsobem se pokusí dostat věci pod svou kontrolu. V žádném případě tedy dobré zprávy pro Gordona. K tomu můžete očekávat i několik nových mimozemšťanů, kteří se objeví v našem světě. Naštěstí na Gordonově straně nestojí jen Alyx (která trénovala a naučila se několik nových triků – inu, nová hra), ale v přestřelkách mu bude k dispozici i Barney a Dog (ano, ten veselý Alyxin robot) se objeví dokonce na samém začátku. Suma sumárum, velké změny čekají svět HL.

 Technické zpracování
Episode 1 prý bude stavět na vysoce náročných grafických efektech, jakým je například High Dynamic Range Lighting, který byl předveden již minulý rok v technologickém demu Lost Coast. Rovněž bude obsahovat možnost projet si celou hru ve speciálním módu s komentářem vývojářů k jednotlivým situacím. Vyšší efektivita programování (které se autoři naučili při portování HL2 na Xbox) údajně přinese vyšší framerate i na méně výkonných PC.

Vzhledem k tomu, že originální HL2 byl dobře hratelný i na GeForce 4, myslím, že v tom nejmenším rozlišení by neměl mít problémy skoro nikdo. Na druhou stranu, kdo viděl Lost Coast, už možná šetří alespoň na GeForce 7600GT. Grafika je skutečně jedním z hlavních důkazů technologického potenciálu použitého enginu, nicméně vzpomeňme na HL1, který zaujal úplně něčím jiným než grafikou.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů

I HL2: Episode 1 staví na schopnosti zaujmout, přitáhnout a nepustit, čemuž říkáme hratelnost. Pokud se potvrdí všechny informace, které prosákly z rozhovorů, připočte se k tomu čistá minulost série a mnoho a mnoho věcí, které Valve záměrně tají, aby zachovali alespoň nějaké překvapení pro samotné hráče (skoro se bojím doby, kdy člověk zasedne ke hře a vůbec nic ho nepřekvapí, protože od různých pisálků bude celou hru znát skrz na skrz a to včetně věcí, jako který šampon používá pátý betatester), dostanetse kulometnou dávku skvělé zábavy.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Jestli si mohu dovolit malé zamyšlení na závěr - hlavním vtipem je to, že cokoliv o této hře napíši, je už v zárodku bezpředmětné. Kdokoliv má všech pět pohromadě, ten si stejně alespoň první epizodu zahraje osobně. Pokud se zase někomu nepodařilo ukrást zdrojový kód, začátkem června se uvidíme v City 17. A ještě jedna důležitá informace - Episode 1 se obejde bez HL2, který tedy nemusíte vlastnit, a krabice by měla navrch obsahovat i HL2 Deathmatch.

Tento článek původně vyšel v časopisu Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Stáhněte si: Trailery, Videa...

Související články: Half-Life 2 recenze, HL2 Deathmatch recenze, Další články o HL2 a novinky


 
Matěj Prell
autor časopisu SCORE

 
 
Matěj Prell (Score)

Nejnovější články