Civilization: Beyond Earth – Rising Tide napraví chyby základní hry
zdroj: tisková zpráva

Civilization: Beyond Earth – Rising Tide napraví chyby základní hry

4. 10. 2015 17:15 | Preview | autor: Jakub Kovář |

Rising Tide je klasickým datadiskem pro sci-fi odnož Civilizace s názvem Beyond Earth. Za cíl si klade potěšit fanoušky původní hry a dále rozvinout jejich oblíbené prvky hratelnosti, ale také hodlá reagovat na kritickou reakci hráčů, která se na některé mechanismy snesla. Mezi největší novinky Rising Tide bude díky tomu patřit nejenom osidlování oceánů, ale také kompletní předělání systému diplomacie, větší možnosti týkající se výběru různých kombinací afinit a další novinky.

Vodní města se představí poprvé v sérii a půjde o speciální typ osídlení. Mají mít kupříkladu určité exkluzivní stavby a samozřejmě budou garantovat přístup i k exkluzivním surovinám. Potud nic překvapivého. Výraznou novinkou ale je, že města budou zabírat nová území tím, že se na ně přesunou, přičemž pohyb měst je extrémně osvěžující novinkou. Malé město může zabrat obrovské moře, nicméně jen velké (a mnohem pomalejší) jej dokáže využít. Ale abyste mohli městem pohnout, musíte na to využít vlastní produkci… Když k tomu přidáte, že za války platí jiná pravidla, je jasné, že moře budou měnit své vládce hodně často.

Ne nadarmo mi tvůrci při rozhovoru zdůrazňovali, že na moři je zkrátka všechno mnohem rychlejší, a že na něm můžete na hodně získat i hodně ztratit během pár chvil. Což zní velice slibně a mohlo by do jinak poziční hry přinést nevídanou dynamiku. Nový mechanismus chtějí tvůrci využít naplno, a proto si při začátku hry můžete zvolit, že na oceánu budou začínat všechny frakce. Napevno pak budou na moři začínat hned dvě ze čtyř nových herních společenství, která suplují roli národů z klasické Civilizace.

Nová diplomacie, frakce i zajímavé artefakty

Nové frakce by měly být mnohem nebezpečnější a radikálnější než frakce z původní hry. To znamená, že by měly disponovat schopnostmi, které jim při hraní umožní lehce ohýbat herní pravidla. Ostatně, kdo by také neměl radikálně jiné nároky a žebříček hodnot ve chvíli, kdyby na Novou Zemi přiletěl bez využití kryostáze, jako místní muslimský národ – ten si údajně vystačí s mnohem menším počtem surovin než ostatní frakce.

Zcela překopaný je i systém, kterým se řídí diplomacie. Zmizely politické „laskavosti“ z původní hry a vše nahradil systém diplomatického kapitálu, využívaný k uzavírání dohod nebo k jejich většímu postrčení. K tomu, aby národy na dohodu přistoupily, pak slouží i systém strachu a respektu, který napoví, kdo vás poslechne hned, a kdo bude potřebovat tím diplomatickým kapitálem popostrčit. Autoři se rovněž dušují, že v novém systému budete mít mnohem více možností než předtím. Můžete třeba získávat i určité bonusy specifické pro jinou frakci skrz obchod a spojenectví.

zdroj: Archiv

Archeologie pro pokročilé

Poslední razantní novinkou jsou pak artefakty. Můžete je najít na různých místech a existují tři typy. Mohou pocházet ze Staré Země, mít své kořeny v mimozemské architektuře a nakonec být pozůstatky tajemných „předchůdců“. Artefakty můžete využít hned k okamžitému menšímu bonusu, nebo je střádat a složit z nich bonus větší. Autoři konkrétně prozradili, že některé divy světa budou pro výstavbu vyžadovat složení určitých setů artefaktů, nebo právě sety odemknou rozličné velké bonusy.

Artefakty pak můžete získat i skrz obyčejné prozkoumávání (prostě je někde najdete a nebudete je vykopávat z ruin) nebo také válčením. Když si holt bude jeden z nepřátel syslit artefakt, který nutně potřebujete do setu, můžete mu jej prostě vyrvat z chladnoucích prstů.

Drobné změny s dalekosáhlými následky

Další změny pak jsou spíše drobného charakteru, nicméně mohou mít dalekosáhlé následky. Autoři třeba odhalili, že jednotlivé „afinity“ se nově dají kombinovat, abyste z nich získali to nejlepší. Tím, že se vydáte cestou mezi dvěma extrémy, si pak zasloužíte tři unikátní jednotky plus jednu ultimátní.

Větších odměn se ale dočkají i hráči, kteří se drží striktně jednoho směru. Kupříkladu frakce vyznávající harmonii, tedy splynutí s místními mimozemšťany, budou moci na vyšších úrovních volně ochočovat pobíhající faunu a využít ji jako svou armádu. Naproti tomu puristé, vyznávající transformaci na lidskou planetu, dostanou za zabíjení mimozemšťanů nově i body kultury. To dodá vašim volbám další vrstvu následků a případných bonusů (či postihů). A samozřejmě notně odliší hru za jednotlivé afinity a frakce.

Dál už ale změny nejsou nijak markantní, snad krom možnosti vybrat pro každého velitele speciální charakteristiky: jen jedna ze čtyř by se měla vázat na výběr frakce, zbylé tři si pak musíte vybrat v závislosti na vývoji situace. A dál už jen klasika: nové jednotky, nové podmínky vítězství, nové úkoly a rozšíření jejich variant (hurá!), vyladění některých mechanismů a obojživelné jednotky. Plus samozřejmě nové druhy mimozemšťanů se speciální umělou inteligencí (takový vodní korál vám bude hlavně blokovat cestu). Ani to však není málo.

zdroj: Archiv

Rising Tide vypadá jako slibný datadisk, který nejenže rozšíří původní hru, ale také odstraní některé z jejích chyb. Osobně se na tohle rozšíření těším, protože rozhovor s autory mi dal jasně najevo, že vzali kritiku původní hry vážně a chtějí kromě přidání nových mechanismů i napravit původní přešlapy. Proto doufám a tuším, že z Beyond Earth udělá tu sci-fi Civilizaci, kterou jsme chtěli mít. I přes její nesporné kvality totiž původní hra nedosahovala kvalit klasických her ze série. Věřím však, že datadisk by ji mohl nakopnout správným směrem.

Nejnovější články