Beyond nebude interaktivní film, tvrdí David Cage
zdroj: tisková zpráva

Beyond nebude interaktivní film, tvrdí David Cage

8. 9. 2013 10:36 | Preview | autor: Martin Bach |

Valnou většinu své prezentace na letošním Gamescomu věnoval šéf studia Quantic Dream David Cage několikanásobnému a důslednému vyvracení všeho možného, co se o jeho chystané adventuře Beyond: Two Souls v posledních měsících napsalo. Pokud by David uměl česky, určitě by ho naštval i článek Miloše Bohoňka sepsaný po E3 - v Německu totiž mnohokrát zdůraznil, že Beyond rozhodně nebude interaktivní film. „Beyond pravděpodobně nenaplní to, co mnoho lidí čeká od hraní videoher,” skoro jakoby se omlouval Cage. „Ale zároveň nepůjde o nějaké jednoduché dílko, které by se hrálo samo, to si zapište.” Do bloku si tedy škrábu nadpis tohoto článku a David může pokračovat dál.

Jak už je známo z dřívějších preview, děj Beyond se rozprostře skrz patnáct let života hlavní hrdinky Jodie. Rozmáchnutí časové osy přitom vývojáři hodlají využít k co největší variabilitě prostředí i hratelnosti. Akční scéna ze Somálska, kterou Beyond mnohé šokoval během prezentace na E3, má být jedinou podobnou scénou ve hře - prostředí i akční styl této části budou podle Cage v rámci hry naprosto unikátní. „V porovnání s Heavy Rain je rámec Beyond obrovský. Někdo z toho bude možná i trochu desorientovaný,” varuje předem autor hry. Jodie bude ve hře k vidění ve více než 40 podobách, které se budou lišit nejen oblečením, ale i věkem, účesem a podobně. „Naším cílem je hráče překvapit a dát jim něco, co nikde jinde neviděli,” doplňuje tvůrčí záměr za tímto číslem Cage.

Interaktivita a emoce

Režisér Quantic Dream má rád velká slova a mnohým už jeho řeči o emocích a zážitcích lezou krkem. Ostatně, poslechněte si některý z našich podcastů, abyste viděli, že nemluvím do větru. Na Cageovi je ale vidět, že si nemůže pomoct. „Dřív jsem říkal, že budoucností her je zprostředkování emocí. Dnes říkám, že budoucností je her je dát hráči Význam,” řekl Cage na své přednášce na GDC pár dní před Gamescomem a na výstavě samotné pak v podobných vizích pokračoval.

„Beyond je hra o dospívání a akceptování toho, kým jsme,” načrtává rychle ještě předtím, než nám začne vysvětlovat roli ducha Aidena, který je s Jodie propojen o jejího narození. Paranormální linka bude stěžejním prvkem hry, Cage na ní ale nechce stavět příběh typu Akta X, naopak, chce prostřednictvím této anomálie ukázat na problémy, se kterými se musí vyrovnat v reálném životě každý z nás. „Beyond je příběhem o smrti, umírání a o tom, co je na druhé straně,“ naznačuje Cage svým klasickým emo stylem.

...

Velkou roli v sebereflexi hlavní hrdinky bude hrát nejen duch Aiden, ale i Jodiin otec, kterého ztvárnil Willem Dafoe. Cage nám ukazuje scénu, ve které se malá Jodie v kuchyni svěřuje otci s tím, že součástí jejího nitra je ještě někdo jiný. „Ještě nikdy jsem nepracoval s tak skvělými herci jako je Ellen Page a Willem Dafoe,“ říká během scény Cage. Nezbaví mě ale dojmu, že herecké výkony, jakkoliv jsou kvalitní, nemohou zamaskovat ne zrovna vysokou úroveň dialogu, který je ve scéně předříkáván.

Varování, že Beyond opět zůstane někde na půli cesty mezi filmem a hrou, na mě vyskočí během prezentace ještě několikrát, zejména při scénách s Aidenem. Podivný duch, kterého můžete v určitých okamžicích ovládat i vy (případně druhý hráč u PS3), je klasickým sidekickem a všechny ukázky jeho výpomoci směrem k Jodie, které nám Cage prezentoval, působily dost obyčejně. Ve všem tom shazování židlí, hackování počítačů, čtení myšlenek z nebožtíků a otevírání vysoko položených poklopů vážně neobjevíte nic, co by bylo možné považovat za projev originality. Cage sice zdůrazňoval, že nám ukazuje pouze základní principy, a že plná hra toho nabídne mnohem víc, ale znáte to – když jdou řeči a praktická ukázka přímo proti sobě, má člověk tendenci věřit spíše tomu, co vidí.

Mnoho her v jedné

Vedle emocí přísahá David Cage ještě na jedno božstvo – na obrovské větvení příběhu. To se přitom nebude vázat jen na rozhodnutí, která provedete v důležitých zlomech děje, ale i na drobné každodenní situace. David nám dal příklad scény, kdy Jodie čeká první rande s klukem. Víte, že od schůzky vás dělí ještě skoro hodina, sedíte doma, a je zcela na vás, co budete dělat. Můžete se koukat na TV, vařit, uklidit, převléknout se nebo se nalíčit. Pokud se na rande nepřipravíte a otevřete svému nápadníkovi jen ve vytahaných teplácích, pravděpodobně vám řekne něco o tom, že vás evidentně ruší a odejde. Pokud naopak Jodie pořádně nastrojíte, připravíte večeři a uklidíte, máte šanci rozehrát dlouhý večer, který může vyústit v delší vztah.

Ale také nemusí – záleží na tom, jak budete konverzovat a jak třeba zvládnete situace s Aidenem, kterému se pánské známosti Jodie moc nelíbí. Pokud jste četli Everville od Cliva Barkera, víte, co takový duch v ženském těle dokáže ;). Ale zpět k Jodie. Důležité je, že ani v jednom z uvedených případů neexistuje nic jako konec hry. Příběh dál poběží a vy ani nezjistíte, o co všechno jste přišli. „Nedávno jsme při jedné focus group nechali partu lidí hrát nezávisle na sobě velký kus hry,“ říká Cage. „Když pak skončili, jeden hráč si stěžoval, že mu Beyond připadal hrozně lineární, že jej vedl za ručičku od začátku až do konce. Řekl jsem mu, ať jde příběh hry odvyprávět ostatním lidem ze skupiny. Po chvíli zjistili, že každý hrál v podstatě úplně jiný příběh.“

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Aby nám ilustroval možnosti větvení příběhu dál, připravil Cage prezentaci scény z vlaku, kde po Jodie jdou policisté a chtějí ji zatknout. Existuje několik různých možností jak z vlaku utéct, ale stejně tak vás může policie chytit a hra pokračuje stále dál – nejprve převozem do vězení a následně i ve vězení. „Game over není jen chybou hráče, ale i chybou designéra hry,“ tvrdí Cage a potvrzuje, že ve hře v podstatě pravý Game Over úplně chybí.

Jodie sice může zemřít, ale stát se tak může až v poslední třetině hry, kdy už je možné její smrtí příběh ukončit. Ve všech ostatních zlomových případech, třeba při smrti vedlejších postav, je možné dále v příběhu pokračovat. Cage přiznává, že hrozba Game Over obrazovky může některým hráčům chybět, ale proti obecnému argumentu, že „pokud nemůžu umřít, přestane mě zajímat, co dělám“ pokládá svou představu hraní založeného na emocích a významu, které vám nedovolí chovat se lehkovážně.

...

Přístupné všem

Quantic Dream míří s Beyond nejen na hráče klasických adventur, ale i na lidi, kteří se hraní příliš nevěnují. Právě jim je přizpůsobeno extrémně jednoduché ovládání, kdy jsou interaktivní místa označena malou svítící tečkou, jejímž směrem stačí zamířit pravý analog. K ovládání hry tak stačí v podstatě jen tři tlačítka a směrové ovladače, čehož Cageovi lidé využili při přípravě speciální mobilní aplikace, pomocí které bude možné nahradit DualShock obyčejným dotykovým telefonem nebo tabletem s iOS nebo Androidem. Ten připojíte ke konzoli přes Wi-fi a můžete s ním odehrát celý Beyond od začátku až do konce.

„Už o naše předchozí hry se zajímala celá řada lidí, pro které jsou klasické videohry španělskou vesnicí, a když jsme jim dali do ruky ovladač, koukali se na nás úplně nechápavě,“ odůvodňuje tento netradiční krok Cage. „Vám to tak nepřipadá, jste na herní ovladače zvyklí, ale pro někoho, kdo jej drží poprvé, jde o docela složitý kus hardwaru.“

V tom, jak Beyond: Two Souls přijmou nejen casual hráči, ale i my, bude jasno už za měsíc. Dosavadní prezentace hry byly, velice mírně řečeno, trochu protichůdné, a pokud ani po přečtení tohoto článku nevíte, co si o novince Quantic Dream myslet, věřte nám – nejste sami.

Smarty.cz

Nejnovější články