Příchod nové generace konzolí letos v listopadu nenechává hráče klidné. Možná ještě větší dopad ale budou mít nové konzole na tvůrce her. LEVEL se proto rozhodl vyzpovídat několik desítek herních tvůrců z tuzemských studií a položil jim několik otázek o nových konzolích. Kromě toho nabízí aktuální číslo i tradiční porci esejí, recenzí a retro článků, které vás zabaví, než se vlastně k PlayStation 5 a Xbox Series X/S dostanete ...příští rok
Baldur’s Gate 3: Nandej mi do hlavy tvý brouky
Spuštění předběžného přístupu nástupce kultovního RPG z přelomu tisíciletí nemohl ujít naší pozornosti, a tak jsme se rozhodli věnovat mu v Early Access rubrice hned čtyři stránky. Baldura se ujal ostřílený Pán jeskyně Michal Vojkůvka, a je třeba říct, že i jemu Lariani, autoři Divinity: Original Sin, nasadili do hlavy pěkného brouka.
Rozhovor: Martin Frývaldský
Když se řekne Warhorse, vybaví si většina z vás Dana Vávru, Martina Klímu, Viktora Bocana a Kingdom Come: Deliverance. Součástí tohoto českého studia je ale i Martin Frývaldský, který se roky pohybuje ve světě financí a spravoval například i portfolio českého miliardáře Zdeňka Bakaly (hlavní investor Warhorse). Od roku 2013 studio vede v roli CEO a v rozhovoru Pavla Dobrovského a Martina Bacha nabízí nový pohled do zákulisí úspěšného studia.
Nové konzole českýma očima
Jak už bylo zmíněno v úvodu, hlavním textem nového Levelu je zpověď tuzemských vývojářů, o kterou se postaral Petr Poláček a Pavel Skoták. Hlavní myšlenkou textu nebylo získat oficiální stanoviska herní firem, ale pohled jednotlivých tvůrců, novinářů či šéfů na nové konzole, potenciální mezigenerační posun, a také na ožehavou otázku zdražování her. Odpovídal například Viktor Bocan, Marek Rosa, Jan Kavan, Petr Kolář, Lukáš Kunce, Marek Španěl nebo Marek Rabas, a spousta dalších.
Nová naděje v tmavočerném světě
Star Wars: Squadrons udělala bez ohledu na svůj úspěch nejednu vrásku na čele fanoušků. S úspěchem totiž možná ani sami tvůrci příliš nepočítali, a tak hru neplánuji nijak rozšiřovat a podporovat. I přes to, že si fanoušci a pamětníci série X-Wing dlouhá léta podobný titul přáli. O tom všem píše Pavel Dobrovský ve své recenzi a eseji.
Zvedněte zadky a běžte něco dělat!
Kolikrát vás videohra donutila začít se aktivně o něco zajímat? Patříte mezi hrdé vlastníky Guitar Hero vedle které leží i reálná kytara? Nebo jste si otloukli kolena při snaze naučit se nějaké triky na skejtu? Honza Olejník v Tony Hawk ́s Pro Skater 1+2 recenzi a v eseji píše o vlivu her, které nás donutily začít něco dělat i jinde než před obrazovkou.
Hry s opožděným výbuchem
Někdy to prostě trošku trvá. V případě titulu Among Us to byly necelé dva roky. Právě na podobné hry, kterým od vydání nějakou dobu trvalo, než dosáhly plného potenciálu a uznání, píše ve svém textu Pavel Skoták. Kromě Among Us se dočtete i o vývoji No Man’s Sky nebo o velmi plíživém začátku fenoménu Fortnite.
Sami v online hrách
Letošní rok setkávání v hospůdkách nepřeje, a tak často míříme právě do online světů. Možná víc než kdykoliv v minulosti. Tato sociální náplast ale příliš nedrží, protože každý z nás v online hrách hledá a hraje něco jiného. Kateřina Kovandová vyzpovídala na 700 hráčů online her a s výsledky výzkumu vás seznámí ve svém textu.
Microsoft vrací úder
Microsoft už dávno není jen o Windows a vděčit za to společnost může angažování muž jménem Satya Nadella, který ji vyvedl z mrtvolného stavu, přehodnotil některá starší rozhodnutí (pořízení Nokie) a vede firmu dál do budoucnosti cloudových řešení a hráčských služeb. Více se dočtete v textu Ondřeje Šváry...
Michal Roch & Honestly Games
Ve Švédsku vznikl unikátní projekt společného bydlení pro nezávislé vývojáře. Centrum Spelkollektivet nabízí útočiště a tvůrčí zázemí až šedesáti vývojářům, mezi které patří i Michal Roch. Pracuje zde na svém titulu Lords & Villeins, inspirovaném RimWorld, a dělí se o dojmy z netradičního života v cizině. O tom všem v textu Honzy Horčíka.
Hrát sám sebe
Kdo to umí před kamerou? Výjimeční streameři, youtubeři a herci. Právě herci a dabéři vystrkují růžky z ulit a míří na zábavní platformy, aby si s hráči zahráli tituly, na nichž se sami aktivně podívali. Nathan Drake, Ellie a Joel nebo Aerith z Final Fantasy VII. Ti všichni teď s komentářem vlastních dabérů pobíhají v online světě a nabízejí nový pohled do produkčního světa, o kterém se dočtete v textu Honzy Švelcha.
The Last Expresss
Takovou cestu Orient expresem by záviděli i Cimrman s Agathou Christie. Přelomová adventurní detektivka Jordana Mechnera se nerodila snadno, ale o to zajímavěji i z dnešního úhlu pohledu vypadá. Ať už pro autentické kulisy nebo pro jejich následné zpracování a výsledný nezaměnitelný vzhled. O strastech i slastech vývoje píše Pavel Dobrovský.
Tentokrát poprvé: Ukládání pozic
Dnes si bez varovného “Hra ukládá pozici, nevypínejte počítač” asi těžko umíme hraní představit. Checkpointy jsou na každém kroku a nutnost projít hru na jeden zátah je ta tam. Že to nebývalo ani zdaleka obvyklé, píše v retro rubrice Pavel Dobrovský.
Plakáty
V tomto čísle najdete na plakátech motivy Watch Dogs: Legion a původního motivu nové generace konzolí, který pro LEVEL nakreslil Kuba Špiřík. Pořád platí, že plakáty automaticky dostávají předplatitelé, a k dostání jsou také v prodejnách JRC a Brloh.
Upravené předplatné
Na závěr jsme si pro vás připravili ještě novou podobu předplatného, v němž kromě tradičních dárků od Železné koule, nakladatelství Crew a Průša 3D najdete nově i skvělý merch od tuzemského herního obchodu Xzone dle vlastního výběru. Třešničkou na dortu je pak možnost předplatit si LEVEL s automatickou měsíční platbou, kdy se vám peníze strhnou vždy až před vydáním nového čísla – pro toto předplatné pak platí cena jen 130 Kč za číslo!
LEVEL VYCHÁZÍ I V ELEKTRONICKÉ VERZI
LEVEL je vedle papírové podoby k dispozici i v elektronické verzi za 99 korun - je tedy o padesát korun levnější než na stáncích. Všechny podstatné informace o tom, jak elektronický Level získat, najdete v tomto článku. Prostřednictvím aplikací Alza Media, Floowie a O2 Knihovna si také e-verzi Levelu můžete přečíst na webu nebo na zařízeních s iOS či Androidem. Stačí k tomu mít jen JEDEN účet, a tím pádem i JEDEN zakoupený časopis.
Podrobný obsah LEVEL 307 si prostudujte na stránkách level.cz, kde zároveň najdete všechny potřebné informace o předplatném, o autorech a obecně redakci Levelu. Se svými postřehy na konto Levelu nás zastihnete na emailu redakce@level.cz nebo na Facebook stránce Levelu.