V diskusi u naší minulé zprávy, se objevily dotazy, proč se tvůrci rozhodli jít znovu do éry středověku. Podle rozhovoru na stránkách IGN to bylo na základě několika faktorů. Předně to prý je období, které Total War sedí nejlépe, a to kvůli množství různých jednotek, rozmachu technologií, téměř neustálému válčení, různým zrádám, intrikám, apod. Kromě toho prý ale také po těch čtyřech letech od původní hry usoudili, že už mají dost prostředků a možností, jak v nové hře pořádně zachytit barvitost a parádu daného období.



Velká kampaň hry pojímá čtyři a půl století, mezi lety 1080 - 1530. Začíná zlatou érou rytířů a křižáckých výprav, překračuje invazi Mongolů a vynález střelného prachu a končí renesancí a objevením Ameriky. Vývojáři dále v rozhovoru prozradili, že svou roli v Medieval II sehrají také křižácké výpravy. Do podrobností prý ještě nemohou zabíhat, nicméně to prý budou více než pouhé "události". Náboženství hrálo ve středověku více než významnou úlohu a jeho systém bude v nové hře mnohem rozvinutější než v předchozích Total War. Hráč bude mít například k dispozici jednotky knězů, kteří budou šířit víru v okolních oblastech, ale stejně tak se z nich mohou stát kacíři, spadnout pod vládu AI a naopak šířit kacířství, což může být značně nežádoucí.
Hratelných frakcí bude 21, některé z nich se v předchozí hře nevyskytovaly (např. Skoti, Benátčané či Portugalci). Kompletní sestava ještě není úplně dořešena, stejně jako nejsou dořešeny všechny bitvy, jichž se ve hře zúčastníte. Základem Medieval II je Rome engine, ovšem podle tvůrců byste jej sotva poznali. Byl úplně kompletně přepracován a zrenovován, aby do něj mohla být implementována různá vylepšení (upgrade renderovacího systému bojišť, nové metody budování a renderování měst, nový systém animací boje - metodou motion capture byly nasnímány tisíce pohybů). Na obrázkách si můžete všimnout, že došlo i k významným grafickým úpravám - jednotky jsou detailnější a rozmanitější v rámci armád (už žádné klony).