Jaké hry dělá Edmund McMillen? Bizarní, zábavné a trvanlivé. Platilo to pro Super Meat Boy, The Binding of Isaac a bude to zřejmě platit i pro jeho chystané podivné roguelite RPG o křížení koček Mewgenics. I když šlechtění ošklivých koček tak, abyste měli vrh s co nejlepšími vlastnostmi pro tahové souboje, působí jako legrace, hra se neštíti ani etických dilemat.
V genetickém bazénku dědičných vlastností samozřejmě plavou i ty, které mohou být vnímány negativně (a hlavně jsou čistě lidské). Autismus, dyslexie, nanismus – nejde o vyloženě záporné vlastnosti, které chcete šlechtěním odstranit, ale spíše vás hra vede k tomu s těmito schopnostmi pracovat a hledat v nich skrytý potenciál.
„Mohou se na první pohled zdát jako handicap, ale záleží, za jaký konec to uchopíte. Ve výsledku z nich může být obrovská výhoda,“ říká designér McMillen v rozhovoru pro PC Gamer. Popisuje to na příkladu dyslexie u kočky, která se v tomto případě projevuje záměnou čísel – což vás v některých situacích nepříjemně vypeče, jindy naopak dostane z prekérky.
McMillen, který sám trpí dyslexií, si zakládá na tom, že Mewgenics není o výběru nejušlechtilejších jedinců. Není to návod na vylepšování druhů. Spíš výzva přijmout odlišnost a naučit se s ní pracovat. „Není to hra, která by propagovala eugeniku. Stejně jako Isaac není obhajobou zneužívání dětí, i když o tom vypráví,“ vysvětluje.
Na první pohled potrhlé tahové RPG bude opět skrývat neskutečnou hloubku. Čísla na Steamu deklarují přes 200 hodin, více než 50 schopností, přes 800 unikátních předmětů, 200 monster a bossů a tuny NPC a questů. A nechybí samozřejmě ani kočičí výkaly.
A to je teprve začátek, jestli dostanou Mewgenics takovou péči po vydání jako Isaac, půjde o hru, ke které se budete ještě roky vracet. Vydání je v plánu 10. února 2026 na PC.