zdroj:
tisková zpráva
SimCity 4 (recenze) rozhodně není jednoduchou hrou a to ostatně platí i o předchozích dílech. Je to vlastně jedna z nejsložitějších strategických her, které znám, ale zároveň se jedná o velmi propracovanou a komplexní simulaci budování velkoměsta, jenž vlastně nemá obdoby. Fakt, že se ve hře nevyskytuje žádná lineární kampaň, dává hráči absolutní svobodu v jeho počínání, ale zároveň ho také uvrhuje do temnot slepého tápání, protože pochopení i základních principů se může stát pro začátečníka pěkným oříškem. Přítomný tutoriál vám sice ukáže pár základních drobností, ale ty vám moc dlouho nevydrží. Já se vám nyní pokusím trochu více přiblížit některé záludnosti této hry a poskytnout pár rad do začátku.
Minule jsme si v prvním dílu článku vysvětlili, k čemu slouží jednotlivé typy zón, jak vybudovat centrum města v závislosti na ceně pozemků, proč jsou potřeba silnice a dopravní infrastruktura nebo jaké vybrat zdroje elektřiny, vody a také kam s odpadky. Tentokrát se budeme věnovat příspěvkovým organizacím, jak správně nastavit daně nebo udržovat vyrovnaný rozpočet a také si vysvětlíme, k čemu slouží různá nařízení radnice. Na závěr vám ještě poradíme, kde si stáhnout přídavné terény nebo jaké jsou klávesové zkratky ve hře.
Příspěvkové organizace
zdroj:
tisková zpráva
Policie, hasiči, zdravotnictví a školství. Tak to jsou oblasti, které patří do příspěvkové sféry. To znamená, že jakmile se rozhodnete tyto instituce postavit, už musíte jen solit a solit. Pokud by vás napadlo zkrouhnout jim jejich rozpočet, začnou se bouřit a stávkovat. Asi nemusím zdůrazňovat, že podobné incidenty vám jako starostovi města na autoritě a preferencích zrovna nepřidají.
Já sám zastávám takovou strategii, že podobné zařízení stavím až ve chvíli, kdy mám na jeho provoz dostatečnou finanční rezervu a jeho výstavba už nesnese odklad. Například proč stavět a dotovat polici hned od začátku hry? Dokud máte pár čtvrtí a kriminalita není nijak děsivá, myslím si, že není proč se vzrušovat. Aspoň několik prvních let mě neexistence škol a nemocnic nechává naprosto chladným. Průmysl stejně potřebuje hlavně obyčejné dělníky a až když je nutné zvýšit inteligenci obyvatelstva, stavím s časovým odstupem (aby to stihl rozdýchat rozpočet) nejdříve základní a střední školu. Až se nově vzniklé náklady opět vstřebají, přistupuji i ke zřízení univerzity.
Bez nemocnic se také obejdete dlouhodobě, ale zase to nesmíte chápat tak, že je nepostavíte nikdy. Jestliže chcete, aby se v budoucnu vaše město opravdu rozvinulo všemi směry, potřebujete, aby všechny tyto prvky byly ve městě přítomny a fungovaly. Výše uvedené strategie (hlavně to o té zdrženlivosti s výstavbou příspěvkových org.) ale neplatí pro hasiče. S těmi se to má trochu jinak. V momentě, kdy vypuknou první požáry a vy nechcete, aby vám město lehlo popelem, musíte zbudovat hasičskou stanici okamžitě. Bez ohledu na to, jestli jste právě začali hrát nebo už uteklo 10 herních let.
Vše ostatní je ale třeba dělat s rozmyslem a hlavně nic neuspěchat, protože zbrklé stavění všeho, co je k dispozici, se prostě nevyplácí. Je to i velmi častá začátečnická chyba, kdy hráč postaví hned celou řadu příspěvkových organizací a následně z hrůzou kouká, jak mu peníze utíkají pod rukama. Pak ho napadne drasticky snížit dotace a zvýšit daně, čímž to vlastně celé zatluče. Město se rázem začne hroutit a lidé ho kvapně opouštějí. Než se tedy zbytečně zadlužit, je podle mého názoru daleko lepší podobné vymoženosti nejdříve postrádat a budovat je, až když na ně opravdu máme nebo je nutně potřebujeme.
Daně a rozpočet
zdroj:
tisková zpráva
Přes příspěvkové organizace jsme nepřímo naťukli asi to nejpalčivější téma v SimCity 4 a tím jsou finance, které v sobě zahrnují příjmy a výdaje městské pokladny. Jak utratit peníze vám asi vysvětlovat ani nemusím. V této hře není nic lehčího než vyhazování peněz oknem. Zato tvoření příjmů, to už je skoro věda. Základním zdrojem městské pokladny jsou pochopitelně daně, které vybíráte ze všech zón, tedy jak od prostých občanů, tak od průmyslníků i obchodníků. Všichni se navíc řadí do dalších tří skupin (chudí, střední vrstvy a boháči). Hráč může každé zóně i vrstvě přisoudit jinou výši daní, ale neměly by zde být diametrální rozdíly.
Všeobecně doporučuji ze začátku hry srazit daně hodně nízko, aby se vaše město stalo atraktivní pro lidi a rychle se rozvinulo. Po několika letech je vhodné začít daně postupně zvyšovat. Já používám daně v rozmezích 7-9%. Dá se experimentovat i s větším sdíráním lidí, ale k tomu byste měli uzpůsobit tvář vašeho města. Jestli jsou v ulicích neustálé dopravní zácpy, všude se válí odpadky a chátrají domy, asi jen stěží můžete čekat, že lidé budou s libostí přijímat zvyšování daní. Pokud ale zřídíte parky, hřiště a další relaxační zóny, budete se starat o pořádek a snažit se plnit přání žadatelů z řad obyvatelstva, pak bez větších obav lze daně zvýšit nad hranici 10%.
Daňové výnosy nejsou nijak fixní. Výši výnosu ovlivňuje daňová sazba, velikost obyvatelstva, průměrná hodnota pozemků a daňový modifikátor (speciální hodnota, jenž se liší v závislosti na druhu zóny). Logicky z toho tedy vyplývá, že čím více obyvatel máte a čím vyšší je hodnota pozemků, tím více peněz dostáváte. A ani nemusíte nijak zvlášť zvyšovat daňovou sazbu, což je účel, protože lidé pak nejsou tolik naštvaní.
Obchodování s okolními městy
zdroj:
tisková zpráva
Pokud jste si rozvrhli své město tak, že vaše elektrárny a vodárny mají nadbytek toho, co produkují, máte možnost přebytky odprodat sousedním oblastem. Nutno zdůraznit, že je na vás hráčích, abyste i ony sousední oblasti zbudovali sami. Musíte tak sami vytvářet nabídku a poptávku mezi jednotlivými regiony, což je možná trochu degradace veškerého obchodování v SimCity, ale zase máte jedinečnou možnost přelít trochu financí z bohatší oblasti do té chudší. K uzavření smluv je potřeba, aby došlo k propojení se sousedy. Pokud chcete prodávat elektřinu, musíte natáhnout elektrické vedení od vaší elektrárny skrz hranice až do cílové oblasti. To samé platí pro vodovodní potrubí.
V případě budování města na malé mapě je dobré zvolit strategii, kdy rezidenční a komerční oblasti budou na jedné mapě a průmyslové zóny až u sousedů. Je to výborná věc, protože vás nezamořují kvanta exhalací, ale zase musíte klást větší důraz na kvalitní dopravní spojení a provést silniční nebo železniční propojení oblastí. Simové ale neradi cestují na moc velké vzdálenosti. Pokud uvidíte, že jejich cesty jsou přes hranice oblastí neúspěšné, musíte umístit zóny blíž k hranicím, až se stane vzdálenost pro obyvatele únosná.
Nepopulární stavby a úvěry Jestli se i přes všechna doporučení dopracujete k prakticky vymetené pokladně, je vám poskytnuta nabídka, kdy za určitý měsíční bakšiš (mnohdy velmi lákavý) si na mapu můžete umístit tzv. nepopulární budovu. Jedná se třeba o skládku toxických odpadů, vojenskou základnu či raketové silo atd. Problémem ale je, že lidem se to nebude ani trochu líbit a upřímně řečeno, moc se jim nedivím. Zastávám totiž takový názor, že tato pomůcka už je jen záchranným kruhem hozený topícímu se hráči, která mu sice může pomoci z bryndy, ale zároveň je i důkazem toho, že dělal něco opravdu špatně. Jestli tedy podobnou nabídku přijmete nebo ne, záleží čistě jen na vás, ale jak říkám, SimCity 4 lze úspěšně hrát i bez tohoto uplácení.
zdroj:
tisková zpráva
Ani možnost úvěru bych moc nedoporučoval. Pokud máte neustále zápornou měsíční bilanci, jen si vše ještě více zhoršíte. Využití půjčky tedy připadá v úvahu jen pokud vyděláváte (a máte dostatečnou rezervu, která pokryje úroky) a potřebujete zvýšit aktuální hotovost k nákupu nějaké drahé budovy.
Nařízení radnice Když se přímo ve hře podíváte do volby, kde nastavujete výši daní, určitě nepřehlédnete i celkem obsáhlou tabulku s výčtem různých rozhodnutí a nařízení, která máte právo na obyvatelstvu uplatnit. Jejich použití není radno podceňovat a mnohdy se mohou velmi hodit - otázkou však je, kdy a jak je použít. Abych vám tedy pomohl trochu objasnit jejich význam, připravil jsem pro vás menší přehled. Všechny programy a nařízení až na to první jsou zpoplatněny sazbou z městské pokladny, jejíž výše je závislá na počtu obyvatelstva.
Legalize Gambling - usnesení povolující ve vašem městě stavbu kasin a provozování hazardních her. Jako jediné z níže uvedených vás nestojí žádné finance, ale naopak vám přináší do rozpočtu trvalé příjmy v hodnotě 100§ měsíčně. Záporem je zvýšení kriminality.
Community CPR Training Program - kurzy první pomoci. Učí vaše Simy poskytnout základní lékařskou pomoc při nehodách a zraněních. Výsledkem je celkové zlepšení zdravotního stavu obyvatelstva.
Water Conservation Program - program, který sníží celkovou spotřebu vody o několik procent, protože Simové se naučí vodou šetřit.
zdroj:
tisková zpráva
Paper Waste Reduction Program - pokud vám smetím přetéká skládka a máte zájem na tom, aby se situace zlepšila, je tohle ta pravá volba. Simové přestanou plýtvat papírem a tím se zredukuje i objem odpadků, které město produkuje.
Free Clinic Program - městem dotovaná bezplatná lékařská péče pro sociálně slabší obyvatele. Zlepší se zdravotní stav populace.
Smoke Detector Program - toto nařízení ukládá všem Simům instalovat ve svých domácnostech a podnicích detektory kouře. Investice to není marná, sníží se totiž riziko vzniků požárů, u kterých musí asistovat hasičské jednotky.
Neighborhood Watch Program - v případě, že vaši policisté nestíhají, lze vytvořit program sousedských hlídek. Civilisté tak pomáhají bojovat proti zločinnosti, což se projeví snížením celkové kriminality ve městě.
Tourism Promotion Program - reklamní akce zaměřená na přilákání turistů do vašeho města. Projeví se zvýšenou poptávkou po komerčních službách.
Junior Sports Programs - kriminalita mladistvých je celkem závažný problém. Dá se ale řešit vytvářením mimoškolních sportovních aktivit, které dotuje město.
Power Conservation Act - pokud prožíváte energetickou krizi, můžete se pokusit nařídit obyvatelům, aby šetřili elektrickou energií. Průmyslovým zónám se to ale moc líbit nebude.
Carpool Incentive Program - podporou tohoto programu lze dosáhnout toho, aby každý jednotlivý Sim nejel do práce svým autem, ale aby se například 4 Simové domluvili a jeli pouze v jednom automobilu. Díky tomu dojde k mírnému snížení hustoty provozu.
zdroj:
tisková zpráva
Commuter Shuttle Service - dotování kyvadlové dopravy ve vašem městě. Napomáhá tomu, aby Simové více cestovali hromadnou dopravou.
Clean Air Act - nařízení se dotýká hlavně průmyslových podniků (hlavních znečišťovatelů), kteří jsou tak nuceni snížit množství škodlivin vypouštěných do ovzduší.
Youth Curfew Act - další nástroj ke snížení kriminality. Spočívá v tom, že policie v nočních hodinách odchytává mladistvé, kteří se potulují městem.
Automobile Emission Reduction Act - toto nařízení zavede ve vašem městě přísné emisní limity, které motoristé musí striktně dodržovat. Projeví se sníženým množstvím exhalací kolem komunikací.
Tire Recycling Program - recyklace ojetých pneumatik se jeví jako docela dobrý nápad. Zvlášť když se rozdrcená guma použije při výrobě nových silnic. Navíc opět zredukujete objem vytvářeného odpadu.
Nuclear Free Zone - tímto usnesením vytvoříte z vašeho města tzv. bezjadernou zónu, ve které nesmí být umístěna žádná nukleární elektrárna. Vhodné zejména v případě, že si chcete nějakým způsobem šplhnout u vašich občanů.
Pro-Reading Campaign - kampaň podporující četbu. Simové si tak zvyšují své vzdělání a stoupá jím IQ.
Klávesové zkratky
zdroj:
tisková zpráva
Stejně jako každá lepší hra, i SimCity 4 samozřejmě obsahuje spoustu klávesových zkratek, abyste se ke všem činnostem nemuseli občas složitě dopracovávat přes ovládací lišty. Tabulku s přehledem všech klávesových zkratek najdete i na konci vašeho manuálu, ale pokud jste ho někam zašantročili, možná se vám bude hodit i v elektronické podobě zde (100 kb).
Přídavné terény Krátce po vydání SimCity se na internetu objevila spousta nových terénů různých velikostí, které odpovídají skutečným lokacím na zeměkouli a na nichž se dá vybudovat napodobenina reálných světových metropoli. Za cenu několikasekundového downloadu si můžete stáhnout ze SimsZone například terény jako Kuba, New York, Philadelphia, Egypt, Indonésie a řadu dalších.
A jak tyto přídavky nainstalovat? Je to celkem snadné:
1) najděte na vašem harddisku adresář SimCity4 - obvykle je ve Windows9x v X:\My Documents a ve WinXP/2000 v X:\Documents and Settings\váš login do systému\My Documents
2) v tamním adresáři Regions vytvořte nový adresář s názvem vašeho regionu, kam nahrajte soubor config.bmp, který je v každém .zip archivu s přídavným terénem.
3) spusťte hru a vyberte si v menu nový region, který otevřete.
4) poté stiskněte společně klávesy CTRL+ALT+SHIFT+R, načež se objeví dialogové okno, v němž na disku najděte .jpg nebo .gif soubor s terénem, který jste si stáhli z internetu. Pak zabere nějaký čas, než se nový terén naimportuje do hry, a můžete ho začít konečně hrát.
Optimalizace rychlosti hry Závěrem mi ještě dovolte menší doplnění, které se týká mírně přehnaných hardwarových nároků SimCity 4. Ačkoliv jsem v recenzi tvrdil, že se svým počítačem (AMD Athlon XP 2200+ s 512 MB DDR a GeForce4 Ti4400) nemám prakticky žádné problémy, další zkušenosti s hraním mě tak trochu vyvedly z omylu. Čím více se mi města rozrůstala, tím více se hra zpomalovala, až byla v jedné chvíli zcela nehratelná. Zjevně se jedná o špatně naprogramovanou nebo přehnaně náročnou grafiku hry, ale v nějakou vidinu zázračného urychlujícího patch ze strany Maxisu bych asi moc nedoufal. První vydaný patch pouze přidává podporu nových Radeonů od ATI a opravuje pár drobností.
zdroj:
tisková zpráva
Má rada tedy zní, hrajte na plné detaily dokud to jde, ale jakmile se začne hra viditelně zpomalovat, na nic nečekejte a postupně snižujte detaily, stíny, počty aut, lidiček atd., dokud se situace nezlepší (snížení rozlišení z 1024x768 na 800x600 v mém případě ale nemělo prakticky žádný vliv, tudíž jsem ponechal 1024x768). Tato skutečnost je docela mrzutá, ale momentálně zřejmě neexistuje jiné řešení - to přijde až v budoucnu s příchodem výkonnějších počítačů. Uvidíte sami, až budete mít třeba město čítající 160 tis. obyvatel a spoustu výškových budov, že bez stáhnutých detailů se prostě neobejdete.
Stáhněte si: Sales trailer, Video, E3 trailer, E3 video, Cheaty, Screenshoty, Patch
Související články: Recenze, Tipy 1.díl, Preview, Novinky, Vyjde u nás SimCity 4 v češtině?, The Sims recenze
|