Vývoj her v Česku v roce 2013 - část 1.
zdroj: tisková zpráva

Vývoj her v Česku v roce 2013 - část 1.

9. 3. 2014 19:15 | Z redakce | autor: Martin Bach |

Začalo to tímto seznamem. Před časem jsme se s Petrem domluvili, zřejmě někdy kolem vyhlašování našich Best of 2013, že se pokusíme vytvořit kompletní seznam her, které v loňském roce vytvořili čeští herní vývojáři. Když jsme ale na konci našeho počítání, pátrání a sumarizování (díky Petrovi Kubcovi za pomoc) došli k číslu přesahujícím 40 titulů (!), bylo jasné, že u obyčejného seznamu skončit nemůžeme. Už jenom proto, že o celé řadě her v seznamu jsme předtím neslyšeli, jakkoli (odpusťte malou sebechválu) na Games.cz věnujeme českým hrám nadstandardní prostor.

Rozhodli jsme se tedy oslovit všechny týmy, které v loňském roce vydali nějakou hru, případně se kolem nich odehrálo něco zajímavého, a vytvořili jsme tuto několikadílnou „ročenku“ českého herního vývoje v roce 2013. Pokud vás zajímá, co se děje v českých vývojářských doupatech, jste na správně adrese.

About Fun: Pixelový megahit

Malé pražské studio About Fun bylo založeno teprve před dvěma lety a není tedy divu, že „rok 2013 byl zatím nejúspěšnější v historii firmy“, jak nám s nadsázkou napsal jeden ze zakladatelů Martin Balhar. Samotný začátek roku přitom nebyl úplně ideální. About Fun vydali na iPhone svou první hru s názvem LETZ Match!. Šlo o klasickou „spoj tři“ logickou záležitost, které si sice všimly některé významné herní webu (na Kotaku obdržela titul „Gaming app of the Day“), ale po finanční stránce šlo spíše o propadák.

O mnoho lépe už dopadla druhá loňská hra od About Fun. Arkáda Mega Dead Pixel se trefila do vkusu hráčů i novinářů a získala řadu ocenění, včetně prestižního „Best of App Store 2013“ od samotného Applu. „Během prvních 14 dnů jsme zaznamenali přes milion stažení a průměrné hodnocení uživatelů je někde mezi 4,5-5 hvězdičkami,“ konkretizuje úspěch Mega Dead Pixelu Martin Balhar. On a další členové týmu nyní pracují na portu hry pro Android a zároveň chystají minimálně další tři mobilní hry, které by měly vyjít v průběhu tohoto roku.

„Chceme navázat na kvalitu Mega Dead Pixel a opět přinést zábavné a inovativní herní mechanismy do zajetých žánrů.“ Minimálně jednu z těchto nových her chtějí About Fun vydat přes velkého světového publishera, zároveň se ale nebrání experimentům. „Nabrali spoustu zkušeností s enginem Unity a androidími obchody (Google Play, Samsung Store a Amazon) na dalších menších projektech jako Cut and Hack nebo Pop it! Blitz. Letos chceme zkusit třeba i mobilní platformy od Microsoftu nebo PS VITA a velké konzole.“

Alda Games: Bleskový začátek se šnekem

Studio Alda Games vzniklo teprve v polovině loňského roku, ale i přesto dokázala tato brněnská parta založená Alešem Křížem vydat dvě jednoduché mobilní hry. „Do začátku jsme si zvolili jednoduší hry, na kterých jsme chtěli otestovat tým lidí, herní engine, mobilní trh atd. Kdybychom si hned ze začátku zvolili těžší hru, doba vývoje by se mohla hodně protáhnout, pravděpodobně bychom po čase ztratili motivaci a hru nedokončili,“ říká Martin Vonšák.

Alda Games tak vydali logickou hru Save the Snail (v ČR jako Zachraň šneka) a koncem roku ještě adventuru World of Cheese, respektive Sýrový svět. U obou her uvádíme jejich české názvy hlavně proto, že je Alda Games tvořili primárně pro český trh. „Obě hry byly v žebříčku nejstahovanějších her v ČR. Zachraň šneka má zatím víc jak 200 000 stáhnutí a každý den pár stovek přibývá. Sýrový svět se po dvou měsících od vydání blíží k hranici 40 000,“ upřesňuje Vonšák.

Co se týče plánů na rok 2014, rostou ambice Alda Games velmi vysoko. Během první poloviny tohoto roku chtějí vydat dvě větší mobilní hry, z nichž se hra s názvem Defend Your Live volně inspiruje seriálem Byl jednou jeden život a v prostředí lidského těla rozvine žánr tower defense. „V druhé polovině roku už bychom se chtěli naplno věnovat komplexnějšímu žánru a začít pracovat na vývoji vlastní MMO hry,“ prozrazuje Martin Vonšák.


ARK8: Coraabiané, bděte!

Kluky z ARK8 jsme loni potkali na Game Developers Conference v Kolíně nad Rýnem, kde se poohlíželi po firmách, které by jim pomohly dostat online karetní hru Coraabia k hráčům v různých koutech světa. V té době už pár měsíců běžela česká otevřená beta, do které se zaregistrovalo přes 18 000 lidí. „Konverze v platící hráče se pohybuje okolo skvělých pěti procent, to vše s prakticky nulovými výdaji na marketing,“ nastiňuje velký potenciál Coraabie duchovní otec ARK8 Jakub Hussar. V jednu chvíli, krátce po odvysílání reportáže v TV pořadu Re-Play, byl zájem hráčů tak velký, že na půl dne shodili server.

Spuštěním bety v ČR ale práce na Coraabii nekončí a kluci před sebou mají ještě spoustu výzev. „Po spuštění hry jsme definovali řadu nedostatků, na jejichž odstranění od dubna 2013 nepřetržitě pracujeme. Coraabia má za sebou bezmála desítku velkých changelogů, přibylo ligové hraní, bazaar pro prodej karet mezi hráči, Elo ranking, odstranili jsme tuny bugů,“ říká Hussar.

V horizontu několika měsíců dojde rovněž ke spuštění nové planetární kampaně čítající stovky nejrůznějších úkolů koncentrovaných do jednotlivých tematických stromů. „Tato změna posune Coraabii na zcela novou úroveň hratelnosti a jakmile bude nový RPG vývoj hráče otestován, nic nám nebrání v tom jít se hrou hrdě do světa - předpokládáme, že se tak stane ještě v létě tohoto roku.“

Bohemia Interactive: Nejlepší rok v historii

„Rok 2013 byl pro Bohemia Interactive velmi náročný,“ začíná loňské hodnocení Ota Vrťátko z Bohemky a při pohledu na sled událostí, které se kolem autorů Army odehrály, je třeba mu dát za pravdu. Zároveň je ale třeba dodat, že šlo zřejmě o nejúspěšnější rok v historii firmy. První úspěch přitom s hrami přímo nesouvisel – hned v lednu byli z řeckého vězení propuštění Ivan Buchta a Martin Pezlar, tvůrci Army 3, kteří čelili (respektive stále čelí) obvinění ze špionáže.

Lidé z BI dodnes odmítají celý případ jakkoliv komentovat s tím, že celá věc ještě nebyla uzavřena. Ivan s Martinem se nicméně krátce po svém návratu znovu zapojili do vývoje Army 3 a i jejich přičiněním hra nakonec 12. září vyšla. Lépe řečeno, od té doby vychází pořád. Bohemia Interactive zvolili zajímavou formu vydávání, kdy nejprve vypustili verzi bez singleplayerové kampaně, kterou pak začali vydávat po jednotlivých částech. Přes původní pochybnosti se tento systém setkal s úspěchem a třetí Armě zaručil dlouhodobou perspektivu, kterou se Bohemia Interactive snaží ještě sympaticky podpořit – třeba modderskou soutěží „Make Arma, Not War“.

Vývojáři z Bohemky ale letos bojovali na více frontách. Vedle Army 3 a úspěšně zvládnutého stěhování do nových kancelářích v Praze stačili do alpha fáze dotlačit další dva projekty – zajímavý experiment Take On Mars a především samostatnou verzi DayZ. Zejména o druhém jmenovaném projektu se z firmy neoficiálními kanály dostávaly zprávy o velmi problematickém vývoji a úspěch Early Access verze tedy podle všeho vyrazil dech i samotným tvůrcům. Milion prodaných kusů během prvního měsíce je na verzi, kterou sami autoři nedoporučují ke koupi, neuvěřitelné číslo.

„Naší největší výzvou do dalšího roku je využít dosavadního úspěchu obou her v takto rané fázi a dostat je blíž dokončení,“ říká Vrťátko a nepřímo tak potvrzuje tvrzení Deana Halla o tom, že DayZ se plné verze dočká zřejmě až v roce 2015. V té době už samotný Hall v Bohemia Interactive nebude, ale firma se chce bez ohledu na to dále rozšiřovat. „Počítáme s tím, že rok 2014 pro nás bude obdobím dalšího rychlého růstu a rozvoje týmu,“ potvrzuje Vrťátko a v praxi to dokazuje i zpráva o zdvojnásobení DayZ týmu (podle všeho koupí slovenského studia Cauldron). Mimochodem, Bohemia Interactive se loni rozrostla i do zahraničí – v Thajsku byla totiž založena pobočka týmu Black Element Software (Shade, Alpha Prime a Carrier Command), která by měla zajišťovat především výrobu grafiky.

CBE Software: Přežili jsme crowdfunding

Rok 2013 v podání brněnského studia CBE Software nezačal úplně optimisticky. Rozchod s vydavatelem Lace Mamba, pod kterým vydali adventury J.U.L.I.A. a J.U.L.I.A. Untold, neproběhl vůbec příjemně a studio se kvůli nezaplaceným fakturám ocitlo na hranici přežití. Naštěstí se ale lidem kolem Jana Kavana podařilo najít cestu k dalšímu fungování, když jako jeden z prvních českých týmů úspěšně prošli testem crowdfundingového zájmu. Na serveru IndieGoGo chtěli vybrat 5000 dolarů na dokončení J.U.L.I.A. Enhanced Edition a tuto částku nakonec překročili skoro trojnásobně.

Původní plán, který počítal jen s vylepšenou verzí původní hry, se tak nakonec rozrostl do rozměrů, které přiměly CBE k přejmenování projektu na J.U.L.I.A.: Among the Stars, z něhož se tím pádem stala samostatná, nové hra. Ta sice vyjde až v průběhu tohoto roku, ale CBE se po složitých dvanácti měsících roku 2013 snad konečně blýská na lepší časy. Už jenom jistota vydání na Steamu, kam hra získala přístup přes Greenlight, je vzhledem k předchozím vydavatelským problémům výhrou. Mimochodem, pokud vás zajímají zkušenosti CBE Software s kampaní na IndieGoGo, určitě si pusťte tuto přednášku z Game Developers Session 2013 nebo náš aktuální rozhovor s Janem Kavanem.

Cinemax: 15 let drsného boje

Za mlhou hustou tak, že by se dala krájet, leží Zbraslav. A ve Zbraslavi sedí jedno z nejdéle fungujících herních studií u nás. Cinemax oslavil v roce 2013 už 15 let své existence a v září při té příležitosti uspořádal velkou slevovou akci svých her na Steamu a App Storu. V ní byla zahrnuta i anglická verze RPG Inquisitor, která sice na Steamu vyšla se zpožděním oproti jiným prodejním kanálům, ale nakonec se ji povedlo přeci jenom přes Greenlight protlačit, což spoluzakladatel Cinemaxu Lukáš Macura považuje za největší úspěch firmy v loňském roce.

Jinak totiž firma vydala „pouhé“ dvě mobilní hry, konkrétně Hexee a 247 Missiles, ze kterých se navíc nevyklubaly žádné velké hity. Spíše naopak: „Vzhledem k typu hry, zpracování a rozsahu bylo naším cílem 10 000 stažení, při vydání jsme hru nabízeli ve verzi pro iPhone za dolar. A teď již k surovým výsledům tříměsíčních prodejů, přestože hráči pocházejí z 19 zemí, tak jich je pouze 88! Více než třetina je z ČR. Jediné pozitivum je, že velké části z nich jsem měl možnost poděkovat osobně,“ napsal k prodejům Hexee Lukáš Macura ve svém komentáři v Levelu 236.

Navzdory tomuto neúspěchu jsou plány Cinemaxu do budoucna poměrně velkolepé. „Před lety jsme si řekli, že už se nebudeme znovu pouštět do vývoje RPG. Ale nikdy neříkej nikdy. Již více než rok a půl pracujeme na novém multiplatformním oldschoolovém dungeonu. The Keep bude opět hrou výrazně rozsáhlejší, než byly malé hry pro Nintendo DSi a iOS, kterým jsme se věnovali v minulých letech,“ říká Macura.

V plánech pro rok 2014 je rovněž rozšíření počtu platforem, na které hodlá Cinemax své hry vydávat. Konkrétně přibude Nintendo 3DS (debutem je právě The Keep), Nintendo Wii U, Mac a Android. „Také se chystáme vrátit k Windows platformám - jak desktopovým, tak i nově i těm mobilním.“ To ale neznamená, že by Cinemax zanevřel na iOS – od začátku roku už vyšla multiplayerovka Wormi, ve schvalovacím procesu je Sokomania 2: Cool Job a další dvě menší hry má firma ve stádiu betaverze.

 

Vývoj her v Česku v roce 2013 - část 1.: About Fun, Alda Games, ARK8, Bohemia Interactive, CBE Software, Cinemax

Vývoj her v Česku v roce 2013 - část 2.: Craneballs, Flow Studio, Geewa, Grip Games, Hexage, Hyperbolic Magnetism a Icarus Games

Vývoj her v Česku v roce 2013 - část 3.: Indev Brain, Keen Software House, Madfinger Games, Mingle Games, Morning Fall, Nox Games, OFF Studio.


Nejnovější články