První změnou je seřazení politik do čtyř oddělených stromů. Edikty samy o sobě poskytují jisté bonusy, pokud ale systematicky ovlivňujete jeden strom, dočkáte se i velkých pasivních výhod. Civilizace se spoustou bodů investovaných do vzdělání tak dostane třeba bonus +10 % do výzkumu pro každé své město. Když je ale investujete do vojenské síly, dostanete bonusy do obrany i útoku. Cílem je, aby byl vliv jednotlivých politik na první pohled zřejmý a motivoval hráče ke specializaci.
Specializace kráčí ruku v ruce se specifiky jednotlivých národů. O rozdělení do tří frakcí jsme psali už dříve. Autoři nově naznačili, jak to bude s chováním umělé inteligence právě podle příslušnosti. Měla by se drobně lišit pro všechny národy a jistá specifika by jí mělo dodávat právě přiklonění k určité frakci. Některé národy se budou snažit rozpínat na úkor rozvoje měst, druhé budou zase stavět na megalopolích, třetí budou chtít zabrat jakékoliv území s nerostnými surovinami apod.
Diplomacie, která dává smysl
S výše uvedeným souvisí i drobná úprava diplomacie, která by měla dávat větší smysl než v minulých dílech. Mimo to, že už by neměly být národy tak agresivní totiž Civilization: Beyond Earth zavádí diplomatické laskavosti. Pokud nějakému národu pomůžete, máte u něj drobné plus. Na to, že vám dluží laskavost, se potom můžete dovolat při diplomatickém rozhovoru a nechat si tak vytrhnout trn z paty třeba při energetické krizi. Což zní velice dobře a konečně i logicky. Skrz tento systém pak můžete udržovat relativně dobré vztahy dokonce i s národy, co se kloní k jiné frakci.
Peníze a energii budete samozřejmě potřebovat třeba k rychlému nákupu jednotek, když se objeví mimozemská forma života. Na výstavě byl prezentován Kraken, který blokoval námořní dopravu, a musel tak být zničen. Jeho zabití však nezůstává bez sankcí – autoři odhalili, že mimozemské formy života spolu sdílí jakési kolektivní vědomí. Pokud tak budete k mimozemšťanům hodně agresivní, budou se i oni sami chovat agresivně směrem k vašemu národu.
Když jsem se zastavil u soubojů, nemohu nezmínit populární satelity. Ty jsme zatím v prezentacích viděli jen v roli podpůrných strojů, teď poprvé ale byly k vidění jako obrovská útočná síla. Bojový satelit dokáže na pole ve svém dosahu zavolat futuristické bombardování v podobě sloupu plazmy, která likviduje vše živé i mechanické. Satelity pak samozřejmě půjdou i sestřelit, čímž se ještě více posiluje důležitost správného rozmístění jednotek, která v Civilization V postupem času klesala.
zdroj: Archiv
Budování futuristických zámků
V prezentaci se tvůrci na moment zastavili i u budování, respektive u systému divů světa známého z předchozích dílů. Systém jako takový zůstává zachován, autoři ale na rozdíl od předchozích dílů mohli popustit uzdu své fantazii. Vymysleli relativně klasické budovy, které dávají slušný ekonomický bonus, a dostanete se k nim hlavně zpočátku hry, a dále ultimátní a originální megastavby. Můžete tak například postavit generátor zemětřesení, který dodá slušný obranný bonus všem jednotkám v okolí.
Ostatně, popuštění fantazie a vymýšlení něčeho nového na starých základech je to, co nové Civilizaci dodává vítr do plachet. Futuristická verze oblíbené hry slibuje pokrok v mezích tradice, který okoření netradičním prostředím a novými nápady. Všechny novinky zatím zapadají do celkové mozaiky a slibují dále rozvinout oblíbenou hru. Tak co chtít víc? Snad jen, aby tu už byl 24. říjen, kdy Sid Meier’s Civilization: Beyond Earth vyjde na PC, MAC a Linux. Do té doby ale od nás čekejte dojmy z hraní preview verze, která už je na cestě.