OnLive vstává z mrtvých: nabízí streamované hraní her ze Steamu
zdroj: tisková zpráva

OnLive vstává z mrtvých: nabízí streamované hraní her ze Steamu

5. 3. 2014 19:57 | Byznys | autor: Petr Poláček |

Harry Potter půjčil svého Fénixe provozovatelům OnLive, aby se pokusili tento kdysi nadějný projekt zvednout z popela a udělali z něj opět smysluplnou a konkurenceschopnou službu, která se bez uzardění postaví třeba PlayStation Now. Velmi stručně připomenu, že  OnLive chtěla přinést herní revoluci v podobě hraní AAA her streamovaných z cloudu prakticky na jakémkoli k internetu připojeném zařízení. Spuštění služby v roce 2010 proběhlo nadějně, zejména proto, že všechno takřka magicky fungovalo. V srpnu 2012 však na veřejnost vypluly spory uvnitř společnosti, její otec zakladatel odešel a službu koupila nová firma. Od té doby OnLive sice funguje, ale s podporou nových her je to mizerné a snaha o další rozvoj byla neviditelná. Zdánlivě.

Počínaje dneškem totiž OnLive vstupuje do nové éry svého života, což symbolizuje nejenom nové uživatelské rozhraní, posílení infrastruktury serverů (nejblíže k nám jsou ty v Lucembursku, zřejmě), ale zejména nabídka nových služeb, která by se řadě z vás mohla líbit, jakkoli má v současnosti spoustu otazníků.

Bruce Grove, generální manažer britské pobočky OnLive, v rozhovoru pro CVG vysvětlil, proč vlastně OnLive v původní podobě neměla šanci na další rozvoj a tím pádem ani úspěch, přestože technologicky na tom byla služba dobře. OnLive ve své původní podobě šla proti uvažování zákazníků. Kdo chtěl hrát daný titul jinde než na OnLive, musel si hru efektivně koupit v rámci balíku na OnLive i znovu pak na Steamu nebo konzoli. Vydavatelé navíc ani neměli větší motivaci propagovat dostupnost své hry vedle PC a konzolí i na OnLive. Svou roli ale sehrála i nedůvěra zákazníků v trvanlivost služby ve stylu: „Kdo mi zaručí, že když si hru koupím na OnLive, budu si ji moci zahrát i za pár let? Bude služba vůbec existovat?“

Odpovědí na výše uvedené otázky je nový program nazvaný CloudLift. Za 15 dolarů měsíčně byste v jeho rámci měli mít možnost hrát z cloudu streamované hry, které máte aktivované na Steamu a jiných službách. Tzn. Třeba Saints Row IV si rozehrajete doma na PC skrze Steam, budete z uložené pozice pokračovat s hraním na notebooku v práci (když vám ajťáci netípnou přístup na OnLive) a zakončíte to hraním u kamaráda na tabletu s připojeným gamepadem, protože ten večer už domů nepojedete.

Zní to jako pohádka? Samozřejmě, ale má to své háčky. Jednak platíte 15 dolarů měsíčně za službu, která vám jenom zpřístupní vaše Steam hry na cestách. Podle mých pravidel ale suma není za nabízené služby příliš vysoká. Mnohem vážnější může být problém s dostatečným množstvím her, které CloudLift vůbec podporují.

OnLive totiž musí každého vydavatele/vývojáře/distributora přesvědčit, aby podporu CloudLift u svých her na Steamu povolil a podpořil. Prozatím se OnLive dohodla s Warner Bros. Codemasters, Deep Silver nebo s Paradoxem. Některé z her od těchto firem (Batman: Arkham Origins, Saints Row IV, Europa Universalis IV, Metro nebo F1 2013), pokud je vlastníte na Steamu, můžete již nyní přes CloudLift hrát. Na hry od EA, Ubisoft nebo Activision ale prozatím můžete zapomenout, jakkoli se zástupci OnLive prsí, že přesvědčit vydavatele i vývojáře nebude problém.

Úplně zapomenout můžete na to, že byste si přes OnLive - CloudLift zahráli třeba hry z PS3/4, Xbox One nebo Wii U. Sony je se svou službou PlayStation Now pro OnLive největší konkurencí, diskuse s Microsoftem zatím ani nezačala, Wii U hry mají příliš specifické ovládání. Některé z her na Steamu navíc půjde přes CloudLift hrát, ale nenabídnou možnost pokračovat z pozic uložených třeba při hraní na PC.

Když principy fungování OnLive a CloudLift maximálně zobecním, nová služba podporuje hraní her přes cloud prakticky z jakékoli platformy. Má to ale háček – majitel či provozovatel dané konzole s tím musím souhlasit a aktivně se na implementaci této funkcionality podílet. A s tím by mohl být do budoucna velký problém.

OnLive chce také zjevně vyplnit mezeru, která vznikla po Gaikai v momentě, kdy firmu a službu Davida Perryho koupila Sony a přetransformovala ji na PlayStation Now. Vydavatelé tak mohou nyní využít OnLive, aby zákazníkům nabídli streamovaná dema svých her pod svým vlastním názvem (viz první vlaštovka v podobě onlineovky War Thunder). OnLive se tedy nechce zaměřit jenom na koncové uživatele, ráda by poskytovala služby přímo i firmám, což byl podle všeho hlavní důvod upgradu technologické infrastruktury.

Vedle nového programu CloudLift nabízí OnLive nadále možnost předplatit si službu PlayBack (10 babek měsíčně) s balíkem cca 250 podporovaných her, jejichž množství by mělo nadále bobtnat. CloudLift je však základem obchodní strategie firmy a funkčnost tohoto programu si můžete na sedm dní vyzkoušet zdarma – pokud máte na Steamu aktivované hry, které CloudLift podporují, a disponujete nejenom dostatečně rychlým internetem (pro oficiálně podporovaná teritoria je 2Mbps minimum a 5Mbps je doporučeno), ale též některým z podporovaných zařízením, na než je možné hry streamovat. To znamená Android, PC, iOS a Mac zařízení, k nimž se dá připojit gamepad. Pokud už máte svůj účet na OnLive, rozhodně bude zajímavé novou podobu služby vyzkoušet. Třeba vás chytne za srdce.

V rámci svého re-launche nabízí OnLive nejenom CloudLift, ale také program OnLive Go, který umožňuje hraní nebo alespoň základní interakci v online hrách na mobilních zařízeních (ale nejenom na nich). Aktuálně je OnLive Go v betě a podporuje dle tiskovky jenom hru Second Life od Linden Labs. Takže žádné terno...

Další podrobnosti o všem změnách okolo OnLive najdete na oficiálních stránkách, kde se můžete přihlásit/zaregistrovat a vyzkoušet třeba nejvíce propíraný CloudLift.

Nejnovější články