Snižování cenové hladiny her v digitální distribuci škodí podle GameStopu celému trhu
zdroj: tisková zpráva

Snižování cenové hladiny her v digitální distribuci škodí podle GameStopu celému trhu

25. 11. 2014 16:54 | Téma | autor: Aleš Smutný |

Zdá se, že dlouho očekávaná bitva mezi digitální a tradiční distribucí her je tady. Už nějaký pátek ji předvídáme, ale prozatím byl vývoj digitální distribuce pozvolný, byť stabilní. GameStop, čili americký gigant v oblasti prodeje her v kamenných prodejnách, se ale nyní ústy prezidenta Tonyho Bartela vyjádřil, že propad cen digitální distribuce není hrozbou jen pro kamenné prodejny, nýbrž pro celý herní průmysl.

Podle průzkumu, který si GameStop nechal udělat, si prý hráči představují, že za novou hru zaplatí kolem 35 dolarů (je třeba říci, že průzkum probíhal v USA, kde je cena her nižší). Podle Bartela to vytváří nebezpečné prostředí škodlivé celému průmyslu, protože se cena digitálně šířených her snižuje pod cenu hert prodávaných na pevných médiích.

„Chceme zajistit, že herní průmysl neudělá podobnou chybu jako ostatní zábavní odvětví, když sníží hráči vnímanou cenovou hladinu digitálních produktů výrazně pod cenu fyzických nosičů.“ Je celkem jasné, proč se Bartel čílí. Snižování cen digitální distribuce může přímo ohrožovat jeho byznys, který spočívá nejen v prodeji nových her, ale také vykupování a zpětném prodeji her z druhé ruky. Digitálně koupenou hru už ale nikdo dál neprodá.

Je jasné, že se GameStop a další prodejci cítí být v ohrožení. Digitální distribuce poskytuje velký komfort, který je dnes u mnoha hráčů na prvním místě. Možnost stáhnout si hru hned v prvních hodinách od vydání bez nutnosti jít pro hru do obchodu, je lákavá. Ve chvíli, kdy cena digitální distribuce spadne pod cenu her v obchodech, GameStop a ostatní kamenné prodejny budou pod tlakem - aby se vyrovnali digitální konkurenci, nezbude než snížit cenu her i v kamenných obchodech a následně tlačit na distributory her, aby cenu her snížili také.

gs zdroj: tisková zpráva

Podle Bartela je problémem také prodávání her v bundlech s novými konzolemi. Podle něj tak vydavatelé rozdali zadarmo hry v hodnotě 100 milionů dolarů. Ačkoliv je jasné, že Bartel se zajímá primárně o svůj prosperující byznys a hlavně jeho dominantní pozici, částečně má pravdu. Někdy mají v rámci snahy o co největší konkurenceschopnost jednotlivá odvětví tendenci vytvářet podmínky, které v horizontu několika let prosperitu spíše udusí. Nicméně se zdá, že tyto časy ještě hernímu průmyslu nehrozí, protože má i možnost reagovat skrze úpravu rozpočtu her.

Neznamená to ale, že herní firmy nebudou na tomto poli experimentovat. Nadále budeme sledovat tendenci ke snižování ceny digitální distribuce, tím spíše. Tím spíše, že s sebou nese pro vydavatele menší náklady než distribuce tradiční. Snižování ceny základního produktu bude doprovázet možnost sekundárního výdělku. Extrémním případem jsou free to play hry, ale patří sem i DLC, Season Pass, mikrotransakce, propojování s mobilními aplikacemi s možností dalších plateb apod.

Nejnovější články