Guillaume de Fondaumiere z Quantic Dream v rozsáhlém rozhovoru na otázku, zda si myslí, že AAA (vysokorozpočtové) větev herního průmyslu bude muset reagovat na vzestup casual titulů, mikrotransakcí, freemium, free-to-play forem a samozřejmě na další ekonomickou recesi, odvětil, že největší ztráty studiu nadělal bazarový prodej, tedy alespoň co se týká Heavy Rainu. Pokud jej budeme citovat:
„Myslím, že největší dopad, zvláště na konzolové hraní, měla recese v oblasti nárůstu nákupu her z druhé ruky. Myslím, že tohle je jeden z mnoha problémů herního průmyslu. Podívejte se třeba na Heavy Rain. Prodali jsme asi dva miliony kusů a z trofejí víme, že více než tři miliony lidí tuhle hru koupilo a hrálo. Na naší úroveň je to milion lidí, kteří hráli mojí hru a nedali nám ani cent. Podle mé kalkulace jsme přišli o 5 až 10 milionů eur“.
De Fondaumiere se tu dopouští jedné zcela absurdní chyby. Domnívá se, že každý, kdo si hru koupil v bazaru či na aukci, by si jinak koupil Heavy Rain z obchodu. Což je naprostý omyl. Někteří si prostě za danou cenu hru nekoupí a je jim jedno, zda si ji pořídí v bazaru či po slevě – jde jen o to, kde se objeví dřív. To, že bazarové prodeje vydavatelům a vývojářům neškodí už předestřel Mike Mauler, o čemž jsme již psali. Ne všechny jeho argumenty jsou úplně relevantní, nicméně v něčem má rozhodně pravdu. Problém ovšem vězí v tom, že lidé jako de Fondaumiere vidí celý problém jednoznačně... přičemž, jako obvykle, žádný komplexní problém není ani jednoznačný, ani černobílý.
Posuďte sami: „Znám ty argumenty, jako že bez bazarového prodeje by lidé neměli na koupi tolika her, protože koupí hry za plnou cenu, prodají je, koupí další atd atd. Já si tím ale nejsem tak jistý, ne tím, zda je to správný přístup. Myslím, že by si distributoři a vývojáři měli společně sednout a probrat to. Až totiž vývojáři a vydavatelé uvidí, že se nemohou uživit vydáváním her, které distribuují přes prodejní kanály – a to právě kvůli hrám z druhé ruky – jednoduše přestanou ty hry dělat. A my prostě půjdeme cestou digitální distribuce. Takže to není dobré ani pro koncové prodejce“.
Což je velmi, ale opravdu velmi extrémní a demagogické nastínění situace, kdy rovnou saháme ke katastrofickým scénářům. Někdo reaguje online passy, které zpřístupní multiplayer, nicméně mnoho zákazníků nemá o tento typ hraní zájem a spokojí se s kampaní „z bazaru“. Každopádně to chce ale spíše kreativní, než restriktivní a až destruktivní řešení těchto problémů. Jak už se totiž mnohé průmysly přesvědčily, házením klacků pod nohy zákazníků se ještě nikomu nepodařilo vyhrát.
13. 9. 2011 12:04 | Téma | autor: Aleš Smutný |
Bazarové prodeje a prodeje z druhé ruky jsou v současnosti neustále omílanou písničkou, která začíná v některých případech znít spíše jako zaseknutá deska.
