Proč to nešlo dříve
Pokud si na herní trendy rádi sázíte, dle letošních výsledků byste možná prodělali kalhoty i se spodním prádlem. Ačkoliv analýzy a prognózy na tento rok očekávaly postupný nárůst her s rozšířenou realitou, většina analytiků sázela spíše na větší boom her pro virtuální, nikoliv rozšířenou realitu. "Jakmile dojde na vydání Pokémon GO, v němž chytáte Pokémony s pomocí svého telefonu i v realitě, můžete si být jistí, že půjde o hit," správně hádal před půl rokem článek Venturebeat. Ani jeho autor však netipoval, jak masivně Pokémon GO zvedne globální zájem o AR hry, vrátí Pokémonu status kulturního fenoménu, a jak zvedne cenu akcií Nintenda.
Nelze se tomu divit - rozšířená realita ve hrách je tu s námi už alespoň 16 let a doposud na svůj průlom do absolutního mainstreamu čekala. První vlaštovky jsou z dnešního pohledu náležitě divné. Kultovní je například pokus ARQuake z roku 2000, kdy parta techniků z University of South Australia vytvořila několik kilo vážící oblek, jehož nositel mohl hrát střílečku Quake v reálu. Obskurní prototyp přitáhl k AR pozornost, ale spíše nechtěnou. Tak už to však s průkopníky bývá.
Podobně tragický osud čekal čtyři roky na to projekt Human Pacman. Projekt z University of Singapore opět spoléhal na nošení "přenosného" počítače a stopoval hráče pomocí pohybových senzorů a GPS. Data pak předával pomocí Wi-Fi do místního počítače. Šťastný hráč mohl pobíhat po kampusu a pojídat žluté tečky. Článek oznamující projekt si na konci neodpustil jmenovat nejlepší možné využití nápadu: armádu.
Za další čtyři roky se objevil další relativně zajímavý nápad s názvem Carcade od trojice studentů z Berlínské univerzity - spočíval v transformaci horizontu do 2D plochy hopsací hry. Stejně jako předchozí pokusy vyžadoval i tento projekt absurdní hardware v podobě notebooku, webkamery snímající okolí vozu a projekce na průhledný HUD na okně vozu.
Prakticky všechna technologická dema před větším rozšířením chytrých telefonů přicházela od nadšenců a malých univerzitních týmů, ani jeden nebyl z logických důvodů komerčního ražení. Vysoké pořizovací náklady a omezená paleta skutečného game designu odsoudily tyto projekty do pozice zajímavého, leč neúspěšného nápadu, u kterého lze i pochybovat nad položením základů pro následovníky.
Když dorazily telefony
Dokonce ještě v roce 2011 to vypadalo, že AR hry budou muset počkat na vlastní typ speciálního hardwaru. Již tehdy nadšenci pracovali na AR mapovacích aplikacích i hybridních hrách. Zdálo se však, že uživatelé telefonů o ně nemají velký zájem, a cílovku si tak tyto hry najdou spíše v nové generaci handheldů jako PS Vita.
Handheld od Sony byl navržený s AR možnostmi a díky vyšší výpočetní kapacitě sliboval nabídnout řádově kvalitnější hraní. V září 2011 na Tokyo Game Show Sony představila například bojovku Reality Fighters, která v zásadě dávala možnost zahrát si cosi jako Mortal Kombat, na jehož pozadí může být okolí vaší zahrady. Hra samozřejmě zapadla, stejně jako plán s AR hrami na PS Vita obecně.
Teprve postupný nárůst možností a výkonu telefonů dal AR hrám šanci se prosadit. Nejznámější a nejrozšířenější druh AR hry je geocaching. Už v roce 2003 se objevila geolokační hra Mogi, kolem které se vytvořila solidní komunitu v Japonsku. Ten pravý hit však přišel až s Ingress z roku 2012. Tato AR onlineovka dodala hledání lokací příchuť soupeření dvou frakcí, vše zalila příběhovou omáčkou, a přestože se nestala masivním hitem, 7 milionů downloadů podtrhuje fakt, že jde o přímého předskokana Pokémon GO.
zdroj: Archiv
Ingress využívala globální rozšíření chytrých telefonů, a podobně na tom byla celá řada další AR her, které vyšly kolem roku 2012 a později. Řada z nich od Yelp přes Crayola až po Layar jsou spíše kreativní aplikace než hry. Například Parallel Kingdom měla podobný základ jako Ingress.
Z podobného soudku pochází i populární Zombies, Run!, která spojuje geolokaci a běžecké aplikace k motivování hráče-sportovce. Delší výčet herních i neherních aplikací nabídne tento článek serveru Lupa.cz.
Je však třeba dodat, že teprve Pokémon GO z jako jediná z nich uspěla vlivem několika faktorů. Podle Franka Lantze z New York University Game Center za to může ideální spojení populárního tématu (Pokémon) s hratelností, založenou na poloze hráče, investice do studia Niantic a jeho zkušenosti s tvorbou Ingress. A v neposlední řadě hraje roli i fakt, že v roce 2016 používá chytrý telefon více lidí než třeba v roce 2012...
Co přinese zítřek
Přesto panují pochyby, nakolik se podaří zájem o Pokémon GO udržet. Ze hry v posledních týdnech zmizelo 12 milionů hráčů. Gamasutra sice nepochybuje o přežití značky, nejoddanější hráči však již narážejí na obsahový strop hry. Pak je tu navíc i vliv počasí - s chladnějšími měsíci dost možná zájem opadne.
Raph Koster, designér Ultima Online a jeden z pionýrů online her, vidí v AR onlineovkách přirozený vývoj žánru. Velký podíl na úspěchu Pokémon GO však má i značka - myslí si to třeba Tyler Fero, tvůrce zmíněného Parallel Kingdom. Teprve následující měsíce tak definitivně potvrdí či vyvrátí vliv Pokémon GO na usazení AR her v mainstreamu.
Někteří očekávají příchod her podobných Pokémon GO, ale z jiných světů. Další zase sázejí spíše na Hololens a podobné AR brýle. Jak však ukázala historie, dokud se z brýlí nestane skutečně rozšířená platforma, čemuž může pomoci případná killer-app v podobě nástupce Pokémon GO, nelze očekávat rapidní změnu hratelnosti a možností dnešních AR her. Libovolní konkurenti budou mít navíc oproti Niantic nevýhodu v podobně menšího množství zkušeností. I to se může podepsat na tom, že v příštích dvou letech bude Pokémon GO dost možná jediným velkým hitem z ranku AR her.
zdroj: Archiv
I když jsou prognózy často pravdivé, mnohdy nafukují význam minoritních prvků a naopak přehlížejí realitu. V úvodu článku zmiňovaná předpověď Venturebeat, která sice tušila, ale stále podcenila úspěch Pokémon GO, pokračuje pasáží: "Představte si, jak zábavné hry budou, až je budete hrát s pomocí AR brýlí." Co na tom nesedí? Můžu se samozřejmě mýlit, ale jestli něco historie AR her dokazuje, pak jsou to komplikace právě kvůli hardwaru. V alternativní realitě, kde by k hraní Pokémon GO bylo třeba vlastnit speciální hardware a nikoliv běžný chytrý telefon, by hra rozhodně tak úspěšná nebyla. Na to je třeba při vytváření pozitivních prognóz ohledně budoucího úspěchu AR her také pamatovat.