Operation Flashpoint - tutorial 1.díl
zdroj: tisková zpráva

Operation Flashpoint - tutorial 1.díl

7. 8. 2001 0:00 | Téma | autor: Redakce Games.cz |

K příležitosti dnešního otevření Flashpoint stránek přinášíme první tutoriál zabývající se základy editace přídavných misí do hry.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Operace Flashpoint - tutorial #1 Zvětšit zdroj: tisková zpráva
Zvětšit zdroj: tisková zpráva
Autor: Leon
Publikováno: 7. srpna 2001

Tímto prvním tutoriálem začínám seriál článků na téma editace a tvorba nových misí pro hru Operace Flashpoint. Samotná hra nabízí sice dostatek zábavy, ale jednou si budete chtít zahrát další mise, které lze najít na internetu, a někdy určitě dospějete i do stádia, kdy zatoužíte po vlastní misi. K tomu vám stačí editor, který je součástí hry, ale jeho dokonalé zvládnutí není otázkou dní, ale minimálně týdnů. Přesto lze i po několika hodinách strávených u editoru a s pomocí návodů a tutoriálů (třeba i s tímto) vytvořit velmi slušnou misi. Doufám, že tento i následující tutoriály vám pomohou.

Na začátku musím upozornit, že tutoriál je napsán bez podpory Bohemia Interactive i Codemasters, a tak nijak neručím za informace uvedené dále. Stejně tak nenesu zodpovědnost za eventuální problémy a škody, které vám mohou v souvislosti s tímto článkem vzniknout. Na druhou stranu vás musím uklidnit - nic by se stát nemělo.

Tutoriál je psán pro českou verzi hry, ale příkazy jsou ekvivalentní k verzi anglické.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Základy práce s editorem
Tím mám za sebou nezbytný úvod a můžeme přistoupit k prvnímu tutoriálu, který je určen pro začátečníky a středně pokročilé a seznámí vás se základními pracemi v editoru. Ten se spouští z prostředí hry a hned vám nabídne, jaký ze 4 ostrovů chcete pro misi nahrát. To je důležité pro editaci nové mise, méně pokud si pak v editoru načtete rozdělanou misi. Po načtení mapy jste již v prostředí editoru a můžete si prohlédnout jeho nastavení. První důležité nastavení je úplně vpravo nahoře, kde se přepínají módy editoru "jednoduchý" a "pokročilý". Doporučuji okamžité přepnutí pro pokročilé, protože jen v něm se dají dělat slušné věci. Hned pod ním je okno, ve kterém se nastavují obecné věci pro misi - název, krátký popis, datum, čas, typ počasí, předpověď počasí a čí jsou partyzáni spojenci. Tyto položky můžete nastavit klidně až po naeditování celé mise. Pod tímto oknem jsou položky Načíst, Spojit, Uložit a Smazat, které samozřejmě slouží pro tyto operace s misemi. Pod nimi je ještě položka, kde si vyberete, co edituje - misi, intro a dva typy outra. Zpočátku si vystačíte se základní volbou - mise.

Pro samotnou editaci je ale důležitějších 6 položek v horní části editoru - Jednotky, Skupiny, Spínače (Triggers), Body Trasy (Waypoints), Synchronizace a Značky. V další části si uvedeme základní informace pro jejich použití.

Ještě předtím ale několik obecných informací. V editoru lze používat stejné klávesové zkratky pro kopírování (ctrl-c), vložení (ctrl-v) a vyjmutí (ctrl-x), jako je znáte i z ostatních programů Windows. Vložení nové věci se děje dvojitým kliknutím na daném místo, editace stávající věci dvojitým kliknutím na ní. Velmi mnoho voleb využívá zvýraznění (highlighting) dané věci, které dosáhnete jedním kliknutím na jednotku na mapě. Opět je možno zvýraznit více věcí najednou - držením ctrl a klikáním na jednotky. Pokud chcete jednotku smazat, stačí na ní najet myší (musí se vám objevit její název) a zmačknout klávesu delete. Pokud budete držet klávesu shift a hýbat s jednotkou, dosáhnete její rotace. Za samozřejmost pak považuji to, že se jednotky dají myší posouvat po mapě. To je asi tak všechno k základnímu ovládání editoru, které byste měli zvládnout bez větších problémů.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Jednotky (F1)
Obrázek zdroj: tisková zpráva Tato položka slouží pro vytvoření nové jednotky nebo editaci již vytvořené. Po vložení se vám otevře okno, kde je docela dost voleb. Jako první je volba Strana, kde si volíte mezi Západem, Východem, Partyzány, Civilisty, Imaginární jednotkou a Prázdnou. Pokud ještě nemáte nastavenou postavu hráče, máte na výběr pouze první 4 položky. Volba Strany je velmi důležitá, protože později ji (asi jako jedinou) již nemůžete změnit. Pod ní je volba Třída a Vpravo od ní svázaná položka Typ jednotky. Tyto položky není třeba popisovat, sami si zkuste, co všechno tam je. Vpravo nahoře zvolíte hodnost jednotky, která je důležitá především pro pozici ve skupinách (více si o tom povíme později). Speciální volby Stáří informace a vlastni vás zatím nemusí zajímat, jsou velmi speciální a moc se nepoužívají. Ovládání určuje, zda jde za postavu hrát - jako hráč, hratelná je pro multiplayer mise, nehratelná jsou AI postavy. Zamčeno určuje, zda je ta která jednotka přístupná. Klasickým případem jsou vozidla, která při volbě zamčeno nelze řídit nebo do nich nastoupit. Důležité je také zadávat název jednotky (bez mezerníku!), protože slouží k identifikaci jednotky, zvláště v příkazech, skriptech apod. Následuje měřítko dovednosti postavy, která například určuje, jak tuhý nepřítel proti vám stojí a dá se zde skvěle vyladit obtížnost mise. Za ním je pole Inicializace, kde není co volit a pouze tam můžete něco napsat. Co vše tam lze zadat, si povíme v dalších dílech, ale již teď vám prozradím některé užitečné volby. Když budete ladit misi, jistě se vám bude hodit, že je vaše postava nesmrtelná. K tomu stačí napsat do inicializačního pole příkaz

this allowDammage FALSE

Příkazů lze v tomto poli zadat více, jen je třeba je oddělit středníkem. Můžete tam tak i přidat, jak se bude jednotka v případě bezpečí chovat. Tak třeba příkaz

this setbehaviour "SAFE"

nastaví chování jednotky, jako kdyby byly v bezpečí (a zbraň mají na zádech). Všechny stupně chování jsou "CARELESS", "SAFE", "AWARE", "COMBAT" a "STEALTH". Sami si opět zkuste, jak to vypadá v praxi, my se tím budeme více zabývat v pozdějších dílech tutoriálů.

Pod inicializačním polem jsou tři položky - zdraví, palivo a munice, kde nastavíte počáteční hodnotu pro tu kterou jednotku. Příklad - nastavíte u vojáka poloviční zdraví a do hry vstoupí již zraněn, u vozidla zadáte žádné palivo a bez dotankování se nerozjede apod. Azimut pak určuje, kterým směrem je jednotka natočena. Pravděpodobnost výskytu zase určuje, v kolika procentech hraní mise se tam ta která jednotka objeví. S tím souvisí položka poloměr umístění, který určuje, v jakém kruhu se může jednotka náhodně objevit. Zbyla nám už jen podmínka aktivace, kterou také nechte zatím beze změny.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva  Skupiny (F2)
Obrázek zdroj: tisková zpráva Skupiny jsou pro samotnou editaci i hraní velmi důležité. Pokud chcete vložit celou skupinu, můžete takto přímo, přičemž k nastavení slouží jen několik málo oken podobným těch z jednotek. Skupiny se však automaticky tvoří i při jednotlivém vkládání jednotek. Spojení skupiny poznáte podle toho, že je mezi jednotkami světle modrá čára, která vede k jednotce s nejvyšší hodností. V případě, že mají všechny jednotky stejnou hodnost, hra si náhodně vybere někoho jako vedoucího, čemuž se ale pokud možno vyhýbejte. Raději volte alespoň jednoho vojáka ve skupině s vyšší hodností. Pokud je pak tento velitel zabit, automaticky přebírá velení nad skupinou voják s druhou nejvyšší hodností atd.
Dvě jednotky spojíte do skupiny tak, že (musíte mít aktivní položku Skupiny!) kliknete na jednu a tažením myši jí spojíte s druhou. Ze skupiny ji zase lze vyřadit tak, že tažení myší provedete do volného prostoru na mapě.

Nesmíte zapomínat, že ve skupině mohou být jednotky jen ze stejné strany.
Tvorba skupin je důležitá především proto, že mají společné waypointy (česky přeloženo krkolomně jako body trasy, budu používat poměrně zaběhlý anglický název). Všechny waypointy nastavené pro vedoucího tak vykonají i ostatní ve skupině.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Waypointy (F4)
Obrázek zdroj: tisková zpráva Tím jsme se dostali k waypointům, pomocí nichž lze nastavit mnoho zásadních věcí a jejich vyladěním (spolu se spínači) dostává mise ty správné grády. Používají se ke všemu, co se dá shrnout pod pojem "přesun" a jemu podobné věci. Waypoint vytvoříte tak, že zvolíte volbu Body trasy (F4), kliknete jednou na jednotku, které chcete waypointy zadat (tím se zvýrazní), a pak dvakrát kliknete na místo, kde chcete waypointy zadat. Hned musím upozornit, že to nemusí být na prázdném místě na mapě! Waypoint lze spojit i s některými jednotkami. Pokud například dáte waypointy jako nástup do vozidla, dáte waypoint přímo na vozidlo a on se s ním jaksi "sesynchronizuje".
Po vložení waypointu se vám opět otevře editační okno a hned první položka je mimořádně důležitá. Určuje totiž typ waypointu, z nichž si můžete vybrat tyto:

PŘESUN - jednotka se přesune na waypoint
ZNIČIT - příkaz zničit to, co je na místě waypointu
NASTOUPIT - nastoupení do vozidla, na kterém je umístěn waypoint
NAJÍT A ZNIČIT - jednotka se přesune na místo waypointu a pak začne hledat a napadat nepřítele
PŘIPOJIT SE - jednotka se spojí s jednotkou na waypointu
SPOJIT SE - to samé jako předtím, jen se přesunutá jednotka stává velitelem skupiny
VYSTOUPIT - po přesunu vozidla na dané místo z něho vystoupí všichni vojáci
ZACYKLENÍ - velmi důležitý waypoint, který si speciálně vysvětlíme níže
NALOŽENÍ - vozidlo čeká, dokud není naloženo
VYLOŽENÍ - vozidlo čeká, dokud není vyloženo
VYLOŽENÍ NÁKLADU - podobné jako předtím, přesný rozdíl nevím
DRŽET POZICI - jednotka drží zadaný waypoint za každou cenu
HLÍDKOVAT - jednotka na daném waypointu hlídkuje
CHRÁNIT - jednotka se snaží chránit zadaný waypoint za každou cenu
MLUVIT
SKRIPTOVANÝ
PŘIPRAVIT PODPORU

Jak vidíte, typů waypointů je opravdu hodně, ale jednoznačně nejpoužívanější je typ PŘESUN. Také jsem vám slíbil uvést příklad na typ ZACYKLENÍ. Toho lze výborně využít, pokud definujete některé hlídce trasu jejího pohybu a chcete, aby ji chodili neustále dokola. To uděláte tak, že zvolíte jednotku, nadefinujete trasu pohybu (typ PŘESUN) a jako poslední waypoint zvolíte ZACYKLENÍ, který umístíte přímo na počáteční polohu hlídky. Tím se celá trasa zacyklí a hlídka ji bude obcházet stále dokola.
Další volba je pořadí waypointů. To je výhodné zvláště pokud chcete zařadit waypoint mezi již zadané, kdy si prostě vyberete jeho pořadí (pozor, začíná se od nuly!).
Třetím polem je popis waypointu, který je důležitý zvláště pro waypointy samotného hráče, protože to, co sem napíšete, se mu zobrazuje ve hře jako jeho popis (pokud to o něco níže nezakážete). S dalšími položkami režim, rychlost, formace a chování můžete experimentovat, ale také nemusíte, ostatně co to které nastavení dělá určitě pochopíte. Poloměr umístění pak opět určuje, v jakém prostoru se daný waypoint náhodně objeví. Odpočet můžete zatím také ignorovat a položky Podmínka a Při aktivaci si spolu s efekty (a mnoha dalšími věcmi) probereme až příště, protože už úzce souvisí se spínači.

Tak tím bych pro dnešek uzavřel první ze série tutoriálů k Operaci Flashpoint. Doufám, že některé z vás zaujal a již s pomocí toho, co jsem zde popsal, si vytvoříte (nebo začnete tvořit) vlastní misi. Všechno popsané v tomto tutoriálu musíte dostat do malíčku, pokud se chcete pustit do opravdu pořádných misí, ke kterým se také dostaneme. A pokud budete mít nějaký problém nebo připomínku, směřujte je do diskuse, kde se vám je (nebo někdo jiný) pokusím zodpovědět. Zatím vám přeji zdar při experimentech v editaci.

Leon
připravil: Leon
přidat komentář do diskusního fóra

zpět na hlavní stránku
Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Nejnovější články