zdroj:
tisková zpráva
někde spíš do pondělí. Ale těch pár dnů čekání navíc nikoho nezabije, zvlášť když se to 132. číslo LEVELu snaží kompenzovat svým obsahem. Na nažloutlé obálce se patrně v reakci na příchod konkurenčního CD Actionu nepřehlédnutelně vyjímá rámeček "4 plné hry za nezměněnou cenu", jenže když si odmyslíte volně šiřitelnou America's Army, kvalita je nahrazena kvantitou - viz česká third-person akce Shade: Hněv andělů (65%, 2004), offroadové závody Master Rallye (60%, 2002) a dobrá, ale postarší strategie Cultures (90%, 2000). Co do čtiva je samozřejmě hlavním lákadlem recenze Quake IV, kterou měl Petr Bulíř napsanou o hodně rychleji než Frix tu naší nebo Saver tu na Sectoru (82%), ale kvůli zdlouhavému týdennímu procesu výroby, tisku a distribuce časopisu mírně ztratila na své aktuálnosti a atraktivitě, byť dle úryvku jinak působí zajímavě:
-
Vesmírný mariňák Matthew Kane je opět stoprocentně nemluvným hrdinou, což vám vynahradí množství vašich kolegů v armádní jednotce nosorožců, jejíž útočná raketa je nad planetou Stroggů sestřelena, takže se musíte nedobrovolně připojit k pozemním operacím armády. Ze začátku si z vás sice kolegové dělají legraci jako z neschopného nováčka, který nepřežije ani minutu, ale postupným plněním různých úkolů, spočívajících v demolici různých strategických zařízení nebo vyčištění území od nepřátel, si získáte respekt a dospějete k decentním příběhovým zvratům. Bohužel ten nejpřekvapivější a nejzásadnější byl zcela nepochopitelně prozrazen v reklamním filmečku na E3, takže kdo ho viděl, ví své. My raději nic prozrazovat nebudeme. Pochopitelně že u stříleček tohoto typu není příběh tak důležitý jako v knihách Umberta Ecca, tím spíše, že je ve své podstatě nesmyslný, primitivní a velmi amatérsky napsaný. V první řadě jde o standardní přímočarou řežbu, které dodává mimořádný lesk pouze špičková grafická kvalita. Některá prostředí v pozdějších fázích hry jsou vskutku nádherná a výrazně se vymykají z nudné spleti nekonečných chodeb plných trubek a unikající páry. Pravda, z některých trubek výjimečně pára neuniká, ovšem hejno kabelů na zdech, průmyslově studené dekorace sálů a nezáživné rádoby sci-fi pultíky s neinteraktivním ovládáním různých zařízení vám budou dělat průvodce v 90% hry.
Na rozdíl od Dooma 3 Quake nijak nevyužívá temných zákoutí a šerých místností, kde by designéři mohli schovat celou armádu nepřátel. Ti se totiž dělí na dvě skupiny s odlišným modelem chování. Buď taktizují a snaží se vás za neustálého pohybu z dálky odstřelovat, nebo se naštvou a jdou vám nemilosrdně po krku. Horor a strach z temnoty zmizel a je nahrazen množstvím hektických momentů a všeobecným zmatkem, což skvěle doplňuje výjimečně dobrý komunikační šum spočívající v rádiovém spojení a rozhovorech v nebojových úsecích hry, takže máte neustále pocit, že jste pouze jedním neviditelným článkem v obřím konfliktu. Prozkoumávání temných zákoutí s baterkou nalepenou pod hlavní kulometu tak slouží pouze k tomu, že sem tam najdete pohozené náboje, lékárničky, či štíty... [více v recenzi Quake IV v LEVELU]