Jak se v Gran Turismo 7 jezdí se Škodou VGT?
zdroj: Polyphony Digital

Jak se v Gran Turismo 7 jezdí se Škodou VGT?

3. 5. 2024 18:00 | Téma | autor: Jakub Malchárek |

 

Vůbec poprvé za 27letou historii závodní série Gran Turismo najdeme mezi stovkami aut a desítkami značek i českou Škodovku. Jasně, automobilka je od roku 1991 součástí německého koncernu Volkswagen, ale i v Gran Turismo 7, ve kterém debutuje nový koncepční vůz Škoda Vision Gran Turismo, auto najdete pod vlajkou České republiky. 

A protože rád uvítám každou příležitost nasadit headset PS VR2 a sednout do virtuálního kokpitu, rozhodl jsem se podívat, s čím futuristická vize motorsportu z Mladé Boleslavi přišla a jaký dělá první dojem. 

Co je pod kapotou? 

Nejprve trochu té techniky a teorie. Za milion kreditů dostanete hypersport s výkonem 1087 koní, váhou 1300 kilogramů, elektromotorem uprostřed a náhonem na všechny čtyři kola. Pokud vám závody série Vision Gran Turismo dělaly problém, protože auta v této kategorii jsou drahá a obstát proti koncepčním vozům z budoucnosti je docela obtížné, je pro vás nová Škodovka jasnou volbou. 

Když přezujete na tvrdé pneumatiky, dostanete se totiž pod index výkonu 850, což je většinou spíše horní limit těchto závodů. A díky pohonu všech čtyř kol, bleskové akceleraci, relativní lehkosti a maximální rychlosti 312 kilometrů v hodině si ve Škodě VGT budete závody této kategorie dávat s prstem v nose. 

Gran Turismo 7 – Škoda zdroj: Polyphony Digital

Auto v zatáčkách drží jak přibité, stisknutí akcelerátoru vás takřka okamžitě katapultuje kupředu v rychlostech nad 200 km/h a točivý moment je tak vysoký, že i na rovince slyšíte pískot pneumatik, jak se systém kontroly trakce snaží udržet přilnavost na asfaltu.

Řízení chce trochu cviku. Auto sice disponuje dvěma aerodynamickými brzdami na zadním křídle, aby vás z překotné rychlosti zastavilo, ale přece jen bych si přál, aby sešlápnutí brzdy mělo na snížení rychlosti razantnější vliv. Bezhlavé zrychlení a relativně dlouhá dráha na zpomalení znamená, že se se Škodovkou nejvíce vyřádíte na delších tratích s dlouhými rovinkami. Kratší okruhy plné zatáček, šikan a vraceček znamenají, že si jen pohráváte s akcelerátorem, protože plné sešlápnutí často končí v barikádách kolem okruhu. 

Zvykat si na auto budete i v případě, pokud jste v Gran Turismo 7 zatím s elektrovozy nezávodili. Najednou vám totiž odpadá možnost řídit se převody nebo zvukem motoru, takže jsem se přistihl, že mnohem častěji před zatáčkou sjíždím pohledem k rychloměru, protože si nemůžu říct: „Ostrá zatáčka, podřadím na dvojku,“ a vnímání rychlosti je docela ošemetná záležitost. 

Je budoucnost elektrická? 

Plně rozumím, že v momentě, kdy si přečtete, že Škodovka v GT7 debutuje elektroautem, rázem o ni ztratíte zájem. Komu se chce jezdit ve sterilním, tichém pseudosporťáku, který ani nemá převodovku? Také jsem byl skeptický, ale ve výsledku musím říct, že pocit ze zrychlení je i ve hře naprosto neskutečný. Táhlé kvílení elektromotoru sice není burácení spalujícího motoru, ale rozhodně si nepřipadáte jako v akvárku. Je to jiné, zneklidňující, možná zvuk budoucnosti, ale ani vteřinu jsem nepochyboval, že závodím s hypersportem.

Gran Turismo 7 – Škoda zdroj: Polyphony Digital

Problém ovšem nastane, pokud byste Škodu VGT chtěli vzít do vytrvalostních závodů. Tedy těch, ve kterých už se počítá spotřeba paliva a opotřebení pneumatik. Auto, stejně jako ostatní elektrovozy ve hře, totiž ve vysokých rychlostech extrémně rychle vyčerpává baterii, a byť existuje rekuperace, v závodění je prostě příliš slabá, aby se na dojezdu nějak významně projevila. 

To znamená, že na delších tratích klidně musíte každé kolo do boxů, abyste „doplnili palivo“. Můžete být seberychlejší, ale takovou ztrátu prostě nevyrovnáte. Zkrátka nepočítejte s tím, že by Škodovka byla nějaké zázračné auto, se kterým vyhrajete všechny závody, ve kterých je povolené. Využití je poměrně úzké a specifické. 

Křivky a ostré hrany 

Pozastavím se taky u designu. Podobně jako u většiny ostatních vozů kategorie Vision Gran Turismo na vás čekají ostré hrany, futuristické křivky i pohyblivé části karoserie. Škoda VGT by klidně mohla brázdit ulice Night City v Cyberpunku 2077. Na masce jde poznat odkaz současných Škodovek, akorát v autě jaksi nevidím tu historickou předlohu, ze které má vycházet – legendární Škodu 1100 OHC Spider. Možná akorát v dominantní žraločí ploutvi... 

Škoda 1100 OHC zdroj: Škoda Auto Gran Turismo 7 – Škoda zdroj: Polyphony Digital

Vlastně i odkaz na sportovní vůz, který vznikal v 50. letech s jasným cílem účasti na prestižních závodech 24h Le Mans (na kterou kvůli politické situaci nedošlo), mi moc nedává smysl, protože, jak jsme si řekli výše, zrovna na vytrvalostní závody se ve hře Škoda VGT fakt nehodí. 

Jinak je ale impozantní míra detailů, které v kokpitu auta najdete. Děti do školky ani nákup v něm sice neodvezete, protože jde o monopost, ale z každého prvku jde jasně vyčíst, že Škoda VGT je závoďák.

Gran Turismo 7 – Škoda zdroj: Polyphony Digital

Od spartánského volantu přes minimalistický HUD, displej na palubovce, který promítá obraz z kamer na zádi auta, čidla po stranách kokpitu signalizující přiblížení vozů soupeřů, až po panel, který ukazuje míru akcelerace a brždění. Škodovka má zkrátka mechanismy, které v jiném autě v GT7 nenajdete. Potěší i takové detaily, že při řízení je váš jezdec oblečený v černo-zelené livreji s logem automobilky, nebo že v závodech konkurenční Škodu řídí český virtuální jezdec Nikita Moysov. 

První z mnoha? 

Jasně, spolupráce mezi Škodou Auto a Sony možná mohla začít něčím jiným než koncepčním vozem ve velmi specifické závodní kategorii. Na druhé straně má auta Vision Gran Turismo ve hře takřka každá prémiová automobilka. A já doufám, že to je jen začátek a postupně do hry přistanou i současné sportovní verze mladoboleslavské značky. Od Octavie RS přes rallye Fabii RS až třeba po tu Škodu 1100 OHC, která by se tak na okruh Le Mans mohla podívat aspoň virtuálně. 

Smarty.cz

Nejnovější články