Zatímco ve finální hře byl uvnitř multifunkčního bojového obleku člověk – Sam Gideon, podle původního návrhu měl být oblek prázdnou schránou a na dálku ji měly ovládat tři postavy, mezi nimiž by se hráč v boji neustále přepínal. Každá z těchto tří postavy by totiž dálkově ovládané hračce předala jiný a přesně vymezený styl boje, na který byla trénovaná – střelba, boj na blízko, poletování a střelba na dálku. Z bojového obleku by se tak stala multifunkční vraždící mašina schopná řešit rozličné herní situace, což by designérům rozvázalo ruce při návrzích bojových situací a hráči by to umožnilo řešit šarvátky způsobem, který mu nejvíce vyhovuje.
Hra si naštěstí i navzdory změně původního konceptu volnost v řešení přestřelek zachovala, jen zmizely ony tři postavičky, které nahradil jediný člověk. A odlišné vlastnosti všech tří postav byly přeneseny přímo do bojového obleku, který zvládá boj na blízko, klasickou střelbu, rychlý přesun lokací a k dispozici je koneckonců i sniperka pro střelbu na dálku.¨
Proč vlastně původní návrh neprošel? „Myslel jsem si, že ze vzájemné interakce tří odlišných charakterů dokážeme vykřesat něco zajímavého,“ vysvětluje Mikami a dodává: „Tento záměr jsme nakonec zavrhli hned v rané fázi vývoje, i když si osobně myslím, že nějakou hodnotu ta myšlenka přeci jenom má.“
Mikami může zahozenou myšlenku někdy v budoucnu uplatnit, sám ostatně přiznává, že nepoužité náměty neodhazuje, ale shromažďuje a ony se pomalu kupí a mohou se přeci jenom dočkat realizace, třeba prostřednictvím dalšího dílu – pokračování. „Nikdy nemůžu říct, že nějaký nápad je úplně mimo mísu,“ říká Mikami.
Na pokračování Vanquish od Mikamiho však rovnou zapomeňte: „Sice ještě nevím, jakou dalšího hru budu dělat, ale s pohledem na to, jak jsem vrtkavý, tak to nakonec bude naprosto odlišná hra než je Vanquish,“ ohodnotil Mikami sám sebe.
Můžeme za něj dodat, že Mikami a Suda51 z Grasshopper Manufacture společně vyvíjí PS3, X360 titul Shadows of the Damned pro Electronic Arts. Za hranicemi tohoto projektu je budoucnost Mikamiho vývojářské kariéry spjata s Bethesdou, která přes mateřskou společnost ZeniMax koupila Mikamiho firmu Tango Gameworks. Možná si nápadů tohoto kreativního šílence užijí časem i hráči na PC.