![]() ![]() ![]() Pravidla hry ale cpaním protivníků do vězení nekončí - v praxi je všechno ještě okořeněno možností své vězněné spoluhráče osvobodit. To se děje prostřednictvím tlačítka, které se nachází v soupeřově bázi a ke kterému když se probojujete, tak jeho stiskem na chvíli otevřete dveře cely a každý, kdo se v ní nudí, může vyběhnout ven a pokračovat v boji. Dosažení osvobozovacího tlačítka by se tedy dalo přirovnat třeba k sebrání soupeřovy vlajky v CTF. Podobnost s CTF je také v mapách, které bývají i v JailBreaku často symetrické, rozdělené na území jednotlivých týmů (i barevně) a co víc - často se pro JailBreak původní mapy předělávají tím, že se místo vlajek udělají tlačítka a někam do kouta se přidá vězení. Toť v kostce vše o JailBreaku obecně v jeho klasické podobě a teď se podíváme na to, jak se podařilo zpracovat tento mód pro Quake 3 Arenu v podobě Prisoners of War (není to totiž jediné zpracování JailBreaku pro tuto hru). Jak se dostat z vězení? ![]() Druhým způsobem je uniknutí šachtou, která v některých vězeních je a k jejímu dosažení je potřeba týmová spolupráce - rozuměj, jeden se musí skrčit, druhý mu vleze na záda, pak oba vyskočí... prostě chodbička je někde výš a vy se do ní sami nedostanete, ale v týmu je to už jiná. Osobně mi tohle řešení přijde zcestné, neboť vyskočení do takového místa je otázkou pár vteřin a jste opět venku, čili hra v podstatě nekončí. Alespoň já, když jsem takové mapy hrál, jsem si tak připadal. Nebylo v silách jednoho týmu zdecimovat ten druhý rychleji než se zajatí vězňové dostávali ven. Tahle vlastnost mi tedy vůbec nesedí. Pokračujme dále ve výkladu a zmiňme třeba možnost zapínání backpacků (batohů s výzbrojí), které mohou po zabitých hráčích zůstávat v mapě a kdo je sebere, získá i potřebné vybavení. Máte v podstatě tři možnosti - buď tuto vlastnost vypnete, zapnete anebo nastavíte, aby se nebožtíkovo vybavení vysypalo v mapě po jednotlivých kusech. Své spoluhráče můžete častovat sadou povelů, které máte seřazeny do menu, které aktivujete při hře příslušnou klávesou. ![]() ![]() ![]() Kulometné věže a další vychytávky Ke kosmetickým úpravám patří dvě vlastní sady ikonek zobrazujících sebratelné předměty v mapě. To určitě každý quaker zná, že je možné sebratelné předměty zobrazovat klasicky jako 3D modely zbraní či kostek se symboly, anebo použít podle mě hezčí a navíc „rychlejší“ dvojrozměrné ikonky. PoW přichází s kompromisem, že vytvořili 2D ikonky, které vypadají jako pohled na 3D modely předmětů, čili v podstatě je to kompromis mezi vzhledem a způsobem zobrazení. Ke kosmetice ještě patří vlastních několik způsobů vykreslování dráhy střely RailGunu, které si můžete pro hru vybrat. K dalším vychytávkám patří kulometné či dělostřelecké věže, do nichž můžete snadno vstoupit a ovládat je k ostřelování nepřítele. Nejedná se o žádnou novinku v oboru, ale spoustu hráčů to určitě potěší. Návratem ke Quake1 by se dala označit vlastnost Lightning Gunu (zbraně střílející blesky), která při použití pod vodou funguje jako mixér ve vaně a všechno v okolí okamžitě zabije, včetně toho, kdo stikl spoušť. V některých mapách najdete i další vychytávku v podobě sledování některých prostor z pohledu strážní kamery. Ani v tomto případě se nejdná o úplnou novinku, ale opět - její zavedení je příjemným zpestřením. Funguje to tak, že někde v mapě přistoupíte k monitoru a jeho zapnutím můžete sledovat, co se děje v místnosti, na kterou je nasměrovaná kamera s monitorem propojená. Čili v podstatě to funguje jako hlídací systém v muzeu. K zajímavým rysům hry patří i možnost sledovat bitvy v době, kdy jste ve vězení pohledem libovolného z vašich aktivních spolubojovníků. Nevyrovnaná úroveň navigace pro boty ![]() Dobrá zpráva bude pro řadu z vás možnost hry s boty, které si můžete standardním způsobem do hry přidat. Trochu horší to už je s jejich AI, která je závislá hodně i na konkrétní mapě, v níž hrajete. Jakoby autoři některé mapy trochu v tomto ohledu odflákli (nemyslím designově, ale navigačně). Stávalo se mi, že byly mapy, kde boti běhali dokolečka a o žádné hře nemohlo být řeč. Jinde se zasekávali a někde dokonce zaseknutého bota soupeřící bot nějak nebral na vědomí. To pak bylo zoufalství pozorovat z vězení, jak jeden z botů šlape zelí a druhý kolem něj pobíhá, aniž by po něm střílel. Naštěstí to neplatí zdaleka pro všechny mapy, i když i tak je často vidět, že pro opravdu solidní navigaci mají PoW ještě co dohánět. Co se týká botů, ještě u nich dodám, že dokážou spolupracovat v případě úniků z vězení, kdy si automaticky kleknou pod únikovou cesty a až jim skočíte na záda, postaví se a budou nadskakovat, abyste měli možnost se správně načasovat a dosáhnou kýžené únikové cesty. Sami spolu už ale tuto akci neprovedou, čili jediní, kdo jsou schopni z vězení uniknout, jsou živí hráči. Ale i tak je to dobrá zpráva a pro boty pochvala. ![]() ![]() ![]() Úpravy pro války klanů Nakonec se zmiňme o úpravě hry pro clanwary, čili války klanů. Hra je pro tyto příležitosti vybavena možností určit rozhodčího, který pak nastaví pravidla, určí kapitány jednotlivých týmů a dohlíží na hru v jejím průběhu. Rozhodčí dokonce může hrát za některý tým, což se v praxi asi moc nepoužije, nicméně možnost tu je. Dalšími speciálními postavami jsou kapitáni, které jsem už zmínil - ti si zase volí hráče pro svůj tým a mají povoleny některé vymoženosti, které prostí hráči nemají (například mohou „mluvit“ ke všem hráčům, což pěšáci nemohou a jsou omezeni jen na vlastní spoluhráče). Za zmínku stojí i to, že můžete PoW hrát i v režimu InstaGib, což znamená, že máte k dispozici pouze plechovou rukavici a Railgun, přičemž každý zásah znamená okamžitou smrt. V tomto režimu je zajímavá i schopnost provádět tzv. GauntletJumpy, čili obdobu RocketJumpů s tím, že si pod nohy nestřílíte rakety, ale praštíte rukavicí. Herní taktiky ![]() Ale herních variant a taktik přináší JailBreak hodně a nutno říct, že mi zpočátku vadily na jeho pravidlech různé „nedostatky“, díky nimž jsem jeho systém odsuzoval jako nedomyšlený. Vždy, když jsem se ale nad daným problémem trochu zamyslel, přišel jsem na efektivní řešení a dospěl k závěru, že se vlastně o žádný problém nejedná. Takhle jsem odsuzoval možnosti kempování, taktik více hráčů proti jednomu apod. Vždy jsem nakonec musel uznat, že efektivní řešení existuje a hra je tím vyvážená a do poslední chvíle o něco jde. Tak, jak jsem normálně zastáncem jednodušších map, zastávám v případě JailBreaku posun k trochu složitějším anebo spíš méně přehledným mapám, alespoň v soupeřově bázi. Podle mě členitost báze a nepřehledný přístup k osvobozujícímu tlačítku dává větší naději osamocenému útočníkovi a tak se zvyšují (což je podle mě dobře) jeho šance na úspěch.
Pokud jsem Vás tímto článkem navnadil, můžete si JailBreak: Prisoners of War stáhnout přímo od nás z lokálního mirroru (60 MB). Domovské stránky herního módu pak najdete na této adrese.
|
13. 7. 2001 0:00 | Téma | autor: Redakce Games.cz |
Mod Prisoners of War vylepšuje klasický Jailbreak pro Q3A, kdy je cílem vašeho týmu dostat všechny nepřátele do vězení.
