JailBreak: Prisoners of War Q3A
zdroj: tisková zpráva

JailBreak: Prisoners of War Q3A

13. 7. 2001 0:00 | Téma | autor: Redakce Games.cz |

Mod Prisoners of War vylepšuje klasický Jailbreak pro Q3A, kdy je cílem vašeho týmu dostat všechny nepřátele do vězení.


JailBreak: Prisoners of War pro Quake 3 Arenu

Autor: Mickey Mouse
Publikováno: 13.července 2001

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Střílečkový herní mód JailBreak je již pár roků starý veterán, který se poprvé objevil snad právě na předchozích verzích Quaka a drží se coby jeden ze základní skupiny doplňkových klasik ke každé pořádné 3D střílečce. V záplavě rozmanitých modifikací, které k dnešnímu datu vznikly, patří JailBreak k tomu známějšímu a rozšířenějšímu, snad právě díky ranné době svého vzniku.

 Místo smrti cesta do žaláře
Podstatou JailBreaku je týmová bitva. Týmy se mydlí v podstatě klasickým týmově-deathamtchovým způsobem. Koho ale v boji sejmou, nejde do pekla, ale do vězení. To je v každé mapě představováno malou místností, do níž se padlé duše shromažďují. Každý tým má svoje vlastní vězení a součástí hry je i možnost své spoluhráče osvobodit a vrátit je tak zpět do hry. Cílem, o který půjde, je vystřílet celý soupeřův tým, čili jinými slovy - všechny jeho hráče nacpat do vězení (fragy tedy mají pouze kosmetickou funkci). Za toto uvěznění celého soupeřova týmu dostanete bod, protivníkův tým je potupně shozen do propasti, kyseliny, rozšmelcován či jinak zhanoben a začíná opět nová hra, kdy se všichni objevíte na startu mapy ve svých domovských bázích a jede se nanovo.


Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Pravidla hry ale cpaním protivníků do vězení nekončí - v praxi je všechno ještě okořeněno možností své vězněné spoluhráče osvobodit. To se děje prostřednictvím tlačítka, které se nachází v soupeřově bázi a ke kterému když se probojujete, tak jeho stiskem na chvíli otevřete dveře cely a každý, kdo se v ní nudí, může vyběhnout ven a pokračovat v boji. Dosažení osvobozovacího tlačítka by se tedy dalo přirovnat třeba k sebrání soupeřovy vlajky v CTF. Podobnost s CTF je také v mapách, které bývají i v JailBreaku často symetrické, rozdělené na území jednotlivých týmů (i barevně) a co víc - často se pro JailBreak původní mapy předělávají tím, že se místo vlajek udělají tlačítka a někam do kouta se přidá vězení. Toť v kostce vše o JailBreaku obecně v jeho klasické podobě a teď se podíváme na to, jak se podařilo zpracovat tento mód pro Quake 3 Arenu v podobě Prisoners of War (není to totiž jediné zpracování JailBreaku pro tuto hru).

 Jak se dostat z vězení?
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Začněme tím, že pochválíme tvůrce za odpovědný přístup k módu se vším všudy. Hra má svoje vlastní mapy, nainstaluje se vám včetně HTML manuálu a nechybí ani vlastní vychytávečky v podobě zajímavých prvků, kterými chtějí tvůrci hru obohatit včetně možnosti přímo z menu hry nabindovat nové příkazy na klávesy. Přejdeme-li ke konkrétním výčtům, můžeme začít o možnostech, kterými se dostáváte z vězení. Klasickou metodu pomocí tlačítka, které musí stisknout volný spoluhráč, jsme již zmínili. Prisoners of War (dál už jen PoW) nabízejí ještě dva další způsoby. Prvním z nich je pomocí teleportu, který si můžete v některých mapách sebrat podobně, jako sbíráte třeba munici. Má tvar písmene T a není až tak hojně po mapě poházen, navíc často je jeho dosažení záměrně zkomplikováno. Pokud se pak dostanete do vězení, použijete tento translokátor a jste venku.

Druhým způsobem je uniknutí šachtou, která v některých vězeních je a k jejímu dosažení je potřeba týmová spolupráce - rozuměj, jeden se musí skrčit, druhý mu vleze na záda, pak oba vyskočí... prostě chodbička je někde výš a vy se do ní sami nedostanete, ale v týmu je to už jiná. Osobně mi tohle řešení přijde zcestné, neboť vyskočení do takového místa je otázkou pár vteřin a jste opět venku, čili hra v podstatě nekončí. Alespoň já, když jsem takové mapy hrál, jsem si tak připadal. Nebylo v silách jednoho týmu zdecimovat ten druhý rychleji než se zajatí vězňové dostávali ven. Tahle vlastnost mi tedy vůbec nesedí.

Pokračujme dále ve výkladu a zmiňme třeba možnost zapínání backpacků (batohů s výzbrojí), které mohou po zabitých hráčích zůstávat v mapě a kdo je sebere, získá i potřebné vybavení. Máte v podstatě tři možnosti - buď tuto vlastnost vypnete, zapnete anebo nastavíte, aby se nebožtíkovo vybavení vysypalo v mapě po jednotlivých kusech. Své spoluhráče můžete častovat sadou povelů, které máte seřazeny do menu, které aktivujete při hře příslušnou klávesou.


Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Kulometné věže a další vychytávky
Ke kosmetickým úpravám patří dvě vlastní sady ikonek zobrazujících sebratelné předměty v mapě. To určitě každý quaker zná, že je možné sebratelné předměty zobrazovat klasicky jako 3D modely zbraní či kostek se symboly, anebo použít podle mě hezčí a navíc „rychlejší“ dvojrozměrné ikonky. PoW přichází s kompromisem, že vytvořili 2D ikonky, které vypadají jako pohled na 3D modely předmětů, čili v podstatě je to kompromis mezi vzhledem a způsobem zobrazení. Ke kosmetice ještě patří vlastních několik způsobů vykreslování dráhy střely RailGunu, které si můžete pro hru vybrat.

K dalším vychytávkám patří kulometné či dělostřelecké věže, do nichž můžete snadno vstoupit a ovládat je k ostřelování nepřítele. Nejedná se o žádnou novinku v oboru, ale spoustu hráčů to určitě potěší. Návratem ke Quake1 by se dala označit vlastnost Lightning Gunu (zbraně střílející blesky), která při použití pod vodou funguje jako mixér ve vaně a všechno v okolí okamžitě zabije, včetně toho, kdo stikl spoušť. V některých mapách najdete i další vychytávku v podobě sledování některých prostor z pohledu strážní kamery. Ani v tomto případě se nejdná o úplnou novinku, ale opět - její zavedení je příjemným zpestřením. Funguje to tak, že někde v mapě přistoupíte k monitoru a jeho zapnutím můžete sledovat, co se děje v místnosti, na kterou je nasměrovaná kamera s monitorem propojená. Čili v podstatě to funguje jako hlídací systém v muzeu. K zajímavým rysům hry patří i možnost sledovat bitvy v době, kdy jste ve vězení pohledem libovolného z vašich aktivních spolubojovníků.

 Nevyrovnaná úroveň navigace pro boty
Zvětšit zdroj: tisková zpráva PoW přichází k hráčům s osmnácti mapami pro JailBreak, které zastupují arény od menších pro málo početné týmy až po poměrně rozsáhlé komplexy, kam se v pohodě rozmístí větší tlupy. Architektura map je na vysoké úrovni a využívá skvělých možností quakovského enginu. Najdete zde spousty kempoven, oblíbených jump padů a dalších vychytávek, čili základ pro dobrou hru tu bezpochyby je.

Dobrá zpráva bude pro řadu z vás možnost hry s boty, které si můžete standardním způsobem do hry přidat. Trochu horší to už je s jejich AI, která je závislá hodně i na konkrétní mapě, v níž hrajete. Jakoby autoři některé mapy trochu v tomto ohledu odflákli (nemyslím designově, ale navigačně). Stávalo se mi, že byly mapy, kde boti běhali dokolečka a o žádné hře nemohlo být řeč. Jinde se zasekávali a někde dokonce zaseknutého bota soupeřící bot nějak nebral na vědomí. To pak bylo zoufalství pozorovat z vězení, jak jeden z botů šlape zelí a druhý kolem něj pobíhá, aniž by po něm střílel. Naštěstí to neplatí zdaleka pro všechny mapy, i když i tak je často vidět, že pro opravdu solidní navigaci mají PoW ještě co dohánět.

Co se týká botů, ještě u nich dodám, že dokážou spolupracovat v případě úniků z vězení, kdy si automaticky kleknou pod únikovou cesty a až jim skočíte na záda, postaví se a budou nadskakovat, abyste měli možnost se správně načasovat a dosáhnou kýžené únikové cesty. Sami spolu už ale tuto akci neprovedou, čili jediní, kdo jsou schopni z vězení uniknout, jsou živí hráči. Ale i tak je to dobrá zpráva a pro boty pochvala.


Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Úpravy pro války klanů
Nakonec se zmiňme o úpravě hry pro clanwary, čili války klanů. Hra je pro tyto příležitosti vybavena možností určit rozhodčího, který pak nastaví pravidla, určí kapitány jednotlivých týmů a dohlíží na hru v jejím průběhu. Rozhodčí dokonce může hrát za některý tým, což se v praxi asi moc nepoužije, nicméně možnost tu je. Dalšími speciálními postavami jsou kapitáni, které jsem už zmínil - ti si zase volí hráče pro svůj tým a mají povoleny některé vymoženosti, které prostí hráči nemají (například mohou „mluvit“ ke všem hráčům, což pěšáci nemohou a jsou omezeni jen na vlastní spoluhráče).

Za zmínku stojí i to, že můžete PoW hrát i v režimu InstaGib, což znamená, že máte k dispozici pouze plechovou rukavici a Railgun, přičemž každý zásah znamená okamžitou smrt. V tomto režimu je zajímavá i schopnost provádět tzv. GauntletJumpy, čili obdobu RocketJumpů s tím, že si pod nohy nestřílíte rakety, ale praštíte rukavicí.

 Herní taktiky
Zvětšit zdroj: tisková zpráva No a to je tak v kostce vše, co vás v tomto módu čeká. Jste-li fanoušky JailBreaku, určitě se vám PoW zalíbí. Hledáte-li kvalitní mód, zkuste JailBreak: Prisoners of War od Black Knight Productions. Na závěr si dovolím opět svůj zaujatý pohled na věc a vybalím, jak vidím JailBreak jako takový já. Pokud jste v JailBreaku noví, zkuste osvědčenou taktiku, kdy jeden z týmu kempuje někde u soupeřovy základny v blízkosti tlačítka na osvobozování a vždycky, když vám nějaký spoluhráč padne do zajetí, tak jej rychle přijde osvobodit.

Ale herních variant a taktik přináší JailBreak hodně a nutno říct, že mi zpočátku vadily na jeho pravidlech různé „nedostatky“, díky nimž jsem jeho systém odsuzoval jako nedomyšlený. Vždy, když jsem se ale nad daným problémem trochu zamyslel, přišel jsem na efektivní řešení a dospěl k závěru, že se vlastně o žádný problém nejedná. Takhle jsem odsuzoval možnosti kempování, taktik více hráčů proti jednomu apod. Vždy jsem nakonec musel uznat, že efektivní řešení existuje a hra je tím vyvážená a do poslední chvíle o něco jde.

Tak, jak jsem normálně zastáncem jednodušších map, zastávám v případě JailBreaku posun k trochu složitějším anebo spíš méně přehledným mapám, alespoň v soupeřově bázi. Podle mě členitost báze a nepřehledný přístup k osvobozujícímu tlačítku dává větší naději osamocenému útočníkovi a tak se zvyšují (což je podle mě dobře) jeho šance na úspěch.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Pokud jsem Vás tímto článkem navnadil, můžete si JailBreak: Prisoners of War stáhnout přímo od nás z lokálního mirroru (60 MB). Domovské stránky herního módu pak najdete na této adrese.

Mickey Mouse




M_M
Smarty.cz

Nejnovější články