Battlefield 3 - multiplayerová pitva
zdroj: tisková zpráva

Battlefield 3 - multiplayerová pitva

10. 11. 2011 22:40 | Téma | autor: Aleš Smutný |

V Battlefield 3 recenzi už jsem se kvalitami multiplayerové části hry „zabýval“. A po spoustě hodin, které jsem od té doby odehrál, mohu říci, že se na původním verdiktu nic nemění. Jednoduše se dá konstatovat, že Battlefield 3 disponuje rozmanitým, komplexním, a co se týče vlastní realizace, velmi bohatým multiplayerem, který vám vydrží na hodně dlouho. I proto berte následující text spíše jako přiblížení toho, jak multiplayer vypadá, co na něm ještě není úplně dopilované, co je rozporuplné a samozřejmě i to, co se opravdu povedlo.

DICE a EA opravdu hodně propagovali Conquest jako hlavní důvod, proč si hru pořídit. 64 hráčů (na PC), kteří se přetahují o klíčové vlajkové body na mapě, a používají při tom kromě vlastních nohou a pěchotních zbraní i pozemní a leteckou techniku, to prostě zní skvěle. Je však třeba si uvědomit, že Battlefield 3 není jen Conquest. Naopak. Je tu ještě Rush a Team Deathmatch, čili velmi životaschopné módy, které mají vlastní pravidla, sednou do některých map a budou vyžadovat trochu jiné schopnosti a rozložení sil.

Není zkrátka nutné mít co nejvíc hráčů na mapě, což bych jako fanoušek MAGu nečekal, že někdy řeknu. I menší soubor však může zahrát velké divadlo a poskytnout prostor taktičtějšímu hraní. Všechno je to o mapě, nastavení a samozřejmě o lidech... Je totiž třeba volit mapu s rozmyslem. Někomu sedne velká plocha „přírodních“ map typu Caspian Border nebo Firestorm, někdo si radši zkusí městský boj na Velkém bazaru nebo v Paříži u Seiny. Jen pozor na to, že třeba Conquest s 64 lidmi v Operaci Metro se vždy zvrhne v přestřelku o schody a totální chaos a Dámavand zase v bitvu o postranní tunely. Je jen na vás, co preferujete. Mapy působí vyváženě, snad jen Rush na zmíněném Metru mi přijde za útočníka frustrující.

Čtyři cesty, můžete jít všemi najednou

Klíčová je volba jednoho ze čtyř povolání. Můžete teoreticky hrát průběžně za všechny, ale není to moc praktické. Systém odemykání nových zbraní a hraček je jednoduchý a vychází ze současných trendů. Na bojišti si plněním úkolů a zabíjením nepřátel vyděláváte bodíky, které vám jdou do celkové zkušenosti. Tam se vám odemykají nové zbraně z hlavního stromu. Kromě toho se ale počítá, jak plníte náplň svého povolání a v rámci toho dostáváte část zkušeností. Body tedy nerozdělujete sami, ale vylepšujete se hraním za dané povolání.

Je to příjemný systém, který od vás vyžaduje trpělivost, a jak bylo řečeno, tak i plnění úkolů, které by vám na bojišti měly náležet. Nelze si totiž nahrabat body, jako v některých jiných hrách, a pak si koupit top sestavu skillů pro povolání, které jste nehráli. Zmiňovat se o skillech však není úplně košer - pár jich tu je, ale na rozdíl od třeba Call of Duty her a jejich perků, je tady skillů opravdu minimum. Více záleží na zvolené zbrani a stylu vaší hry, čili celkově na taktice boje a samozřejmě i na loadoutu (postavení výbavy vojáka včetně vylepšení na zbraních).

Řekni mi, z čeho střílíš, já se tě zeptám, jaké to je

Zbraně mají vlastní systém vylepšování. Zabíjením protivníků danou zbraní si pro ni otevíráte další vylepšení: od různých puškohledů, kolimátorů a pažbiček až po tlumiče a těžší hlaveň. Občas pak vznikají dilemata, jako když máte skoro plně vybavenou pušku a najednou se vám odemkne nová, ovšem bez výbavy. Osobně jsem rád za to, že vám hra tupě nepředhazuje statistiky zbraní. Musíte je prostě vzít do ruky a vyzkoušet. Je to mnohem přirozenější proces, v němž musíte zbraně vyzkoušet a zjistit, zda vám sedí.

Zvolíte si třeba jednu z variací M4, které jsou přesné na střední vzdálenost, nebo sáhnete po SCAR-H, která sice kope jak mula a má drastický zdvih a rozptyl na střední vzdálenost, ale zjevně má větší účinnost? Nebo vás omezí menší zásobník na SCARu? Je otázka, zda začít „expovat“ novou zbraň. Většinou se to vyplatí, ale občas prostě najdete srdcovku a ani pokročilejší zbraň vám nemusí více vyhovovat.

V tomto ohledu mě trochu mrzí dvě věci – je zde přetlak karabin M4 a chybí mi větší pestrost, ale tu snad přinese Back to Karkand. A možná je trochu zbytečné dávat do unlocků vyšších levelů zbraně pro opačnou stranu, které máte na začátku. Pro vysvětlení, technik (engineer) začíná za USA s M4-A1, za Rusy s AK-74u. Pak už mají unlocky unifikované, ale prostě podle toho, jak vás přiřadí hra, máte na prvních levelech buď přesnější M4 a nebo zběsilejší AK-74u. A pokud byste si odemkli vše pro jednu zbraň, chyběla by vám při hraní za druhou stranu. Navíc, v době, kdy se unlockne při hře za druhou stranu, už asi budete mít jiného oblíbence.

A ještě jedna věc mi osobně nesedí (ale většina hráčů na několika diskusích to nevidí jako mínus) – některé zbraně odemykáte za kooperativní mód, který mi nepřišel moc chytlavý, zvlášť ve srovnání s klasickým multiplayerem. Jenže jde o top zbraně a vy musíte co-op mise i opakovat, abyste na vytoužené zbraně vydělali. Upřímně, raději bych si zbraně odemkl v módu, který mě baví, než v tom, který hraji z donucení, jen abych dostal novou hračku. Celkově ale musím systém zbraní pochválit. Obě strany nemají ekvivalenty, zbraně se chovají jinak a jejich osvojování je na zkušenosti hráče, ne na čtení statistik.

Někdo dělá víc, někdo míň, potřební jsou všichni

Ale teď k povoláním. První je Assault, které v sobě kombinuje klasického platfusáka a medika. Assault je páteří hry. Je to základní borec, který s sebou tahá lékárničky, rozhazuje kolem sebe defibrilátor, jímž zvedá padlé druhy (což je sakra důležité v Conquestu, protože vám to vrací ticket!) nebo si „hraje“ s granátometem, který jde na některé zbraně podvěsit. Je jen na vás, zda budete hrát assaulta jako úderníka nebo bojového medika. Nicméně platí, že v Conquestu a občas i Rushi se týmy bez pár mediků neobejdou. Navíc, na velkých mapách se velmi rychle expuje, protože když se každý doživuje z lékárničky a jste v uzlovém bodu, kde se přetahujete s nepřítelem o metry, body naskakují jako šílené.

To mě přivádí k další odbočce. Připravte se na to, že povolání si nejsou rovnocenná. Nepochopte mě špatně, každé z nich má své místo na bojišti, ale platí, že někdo se na body napracuje víc, než jiný. Osobně mi to nevadí, protože klíčové je, jak vás vnímá tým, jak mu dokážete pomoci, ale pro některé z vás to může být mínus. Posuďte sami. Zabití nepřítele je za 100 bodů. Oživení spolubojovníka je za 100 bodů. Zničení tanku je za 100 bodů. Pokud jste ve velké bitvě a jste zruční, není problém oživovat jak na běžícím pásu. Jako technik se ale sakra nadřete, když chcete odpravit tank a většinou u toho zemřete. Dopad na průběh hry je u technika větší... body ale ne.

Ale je to dobře. Pokud by za tank bylo třeba 300 bodů, všichni by se nahrnuli k tomuto povolání a na tanky by se vrhali jako roj rozzuřených vos. Zkrátka berte body, jak jsou, tým ví, co jste pro něj udělali, a jak důležité to bylo. Za něco nedostanete body vůbec. Třeba když takticky zničíte díky modelu destrukce krytí cíle v Rushi pomocí RPG a tým může vpadnout dovnitř. Nedostanete sice ani ň (pokud jste někoho za zdí nesundali), ale právě jste byli klíčovým prvkem v mnohem významnějším měřítku. A ten pocit uspokojení vám nikdo nevezme.

Mozek, vaše nejsilnější zbraň

Druhým povoláním je již zmíněný technik, u kterého jsem „zkysnul“ nejvíc. Ke karabině u něj neodmyslitelně patří RPG/SMAW, tedy ručně odpalovaný raketomet, který lze používat i na pěchotu, na což si spousta hráčů stěžuje. Je pravda, že občas se mapy s větším počtem hráčů mění na festival ohňostrojů, ale SMAW už z názvu (Shoulder-launched Multipurpose Assault Weapon) jasně říká, že je jeho použití víceúčelové. I proti pěchotě. Tady nejde jen o ničení tanků, ostatně, na to má technik v zásobě i miny. Nejde ani o ono ostřelování nepřátel. Musíte být totiž celkem přesní, protože střepinové zranění bylo dobře odladěno a jen výjimečně se vám povede zabít dva až tři protivníky. A to musí mít velkou smůlu. Vy ale s RPG musíte myslet „out of the box“.

Příklad s cílem v Rushi jsem už uvedl. Vy máte k dispozici raketu a model destrukce, který pracuje ve váš prospěch. V zástavbě vás drží připíchnuté na místě sniper, který je v patře a vy na něj nevidíte? Tak sakra odpalte zeď, za kterou se schovává! Nebo je někdo zalezlý pod budovou? Tak mu shoďte patro nad ním na hlavu! Ano, model destrukce pracuje dobře a jde s ním vymýšlet spousta skopičin. Nemyslete, že jste za zdí v bezpečí. Když je proti vám RPG nebo dokonce tank, tak napodobte hyperaktivní myš, uhýbejte, prchejte...a hlavně se neschovávejte tam, kde o vás ví.

Úplně vše nejde zničit, ale nemalá část ano. Časem dojde třeba i na Javelin, který ale kvůli jistým prvkům, které zmíním později, nefunguje tak, jak si tvůrci představovali nebo Wall-E, což je přezdívka odminovávacího robota. Něco s ním provést je celkem peklo, ale je to zábava. A až spustíte první bombu v Rushi pomocí robůtka nebo opravíte tank pod palbou (ano, jste i od oprav a je to sakra nevděčná práce, pokud to děláte sami, pod palbou), budete tím malým zmetkem nadšeni.

Podporaaaaaaaa

Třetím do party je Support. Chlapík, který s sebou tahá LMG (lehký kulomet), bednu s náboji a po čase i balení C4 pro všechny případy. Symbolizuje jednu skvělou věc na Battlefield 3 – akceptování potřeby podpůrné palby. Support dokonce dostává ribbony za to, co jiní ne – za NEzabíjení nepřítele. Jde totiž o to jej zranit potlačovací palbou. Když jej zabijete, dobře pro vás, ale ribbon nečekejte. Pokud jste pod potlačovací palbou, rozostří se vše kolem vás a sotva něco uděláte. Dobré znázornění a konečně moment, kdy byl tento prvek reálného boje vnesen do hry pořádně. A Support tohle dělá. Leží s LMG a kropí tam, kde by nepřítel měl být a nedovolí mu vstát. Navíc je díky dvojnožce celkem účinný proti sniperům, protože mají LMG sílu a dlouhý dostřel.

To, že někteří hráči raději praktikují run´n gun s palbou od boku je jiná věc a zabránit jí prostě nejde. Jedno vybavení Supporta ale zatím působí kontroverzně. Minomet (mortar) se zdá být poněkud přesílený, pokud se najde několik camperů, kteří ho používají. Pak stačí Recon s létajícím robotem a máte po hře, protože se vám na hlavu sypou nekonečné tuny granátů.

Všemi nenáviděn, všemi opomíjen

Nakonec nám zbyl Recon, bohužel pro některé přezdívaný sniper. Což není. To, že má sniperské pušky, ale i celkem účinné poloautomaty na blízko, z něj nedělá klasického snipera. Jde o průzkumníka, jehož hlavním úkolem je práce pro tým. Jeho vybavení pracuje pro tým. Má k dispozici detektor pohybu, průzkumného robota a SOFLAM. Dokonce došlo k oslabení ostřelovacích pušek, takže ty poloautomatické vás dostanou až na třetí ránu, pokud nejdou do hlavy.

Bohužel, řada lidí jen kempuje a stěžuje si, bez toho, aby pracovali, jak mají. To dělá z Recona fakticky asi nejslabší povolání na public serverech. Vy se totiž mimo tým a kamarády prostě nedomluvíte. To není chyba hry, ale chyba hráčů, kteří se neznají. SOFLAM je mocný nástroj ničení, který označí jakékoliv vozidlo pro technikův Javelin. Ale lidé se vzájemně nedomlouvají! Ve výsledku Reconi na public serverech sebou SOFLAM netahají a technici musí používat Javelin druhým módem, který je slabší a skoro k ničemu. Jakmile ale narazíte na sehraný tým, poznáte, jak užitečný Recon je.

Vžžžžžžuuuuuuuuuum!

Vozidla také získávají zkušenosti. Tedy spíše vy v nich a zároveň si odemykáte nové vlastnosti. Pro letectvo jsou klíčové světlice, které odvrátí naváděnou raketu technika nebo jiného vozidla. Do té doby jste tak trochu kachna na odstřel. Osobně si moc s letectvem nerozumím, tak jen přetlumočím stížnosti některých kolegů. Aktuálně je potřeba zvýšit hladinu, kam jde s letadly vystoupat. Pak je nutné, aby měly rakety větší účinek na pěchotu. Role vozidel je ovšem i tak nezpochybnitelná.

Co se týče atmosféry, je úžasné, když vám nad hlavou přeletí tryskáč, když se slaníte z výsadkového vrtulníku, když s tankem drtíte ty ubohé človíčky pod sebou (kromě těch človíčků s velkými trubkami a placatými bouchátky, těch se bojte)... A takticky jsou vozidla významná. Tank znamená pro většinu pěchoty problém, dobrý pilot vrtulníku dokáže pořádně zavařit postupujícím silám atd. Vozidla jsou zkrátka nedílnou a funkční součástí hry, ne pozlátkovým doplňkem.

Ne, není to všechno sluníčkové a krásné

Samozřejmě, je ve hře dost věcí, které je třeba opravit. Battlelog si občas nerozumí s hrou a třeba vás při prvním spuštění vykopne. To jsou technické bugy, na které je směřována spousta oprav a DICE se v tomto ohledu opravdu snaží. Co se týče herních prvků, je to mnohem náročnější. Asi nejdůležitějším tématem se zdá být zaměřovat IRNV – IR noční vidění. Ten zobrazí každého protivníka v zorném poli, což někdo obhajuje, někdo zatracuje. Já se přidávám k hlasům, které jsou pro úpravu. Ve hře se zařízení nechová jako v reálu, nevnímá další zdroje světla kromě laserových zaměřovačů a hlavně, a to je důležitější, naprosto odebírá jeden herní prvek. Je jedno, zda ladíte kamufláž podle prostředí, zda se dobře maskujete a plížíte, zda umíte využívat překážky. IRNV vás prostě vidí...a stává se z něj ve velké části případů „auto-include“, prostě prvek, který si dá k pušce skoro každý. Mizí tak ona taktika polního boje, nelze počítat s terénem a "nenápadností".

Také se stále diskutuje malé zranění sniperek, které mi ovšem přijde vhodné. Naopak mi přijde příliš podceněné zranění pistolí, kdy průměrným Glockem potřebujete na zabití protivníka přes půl zásobníku, což je absurdně moc. Nicméně, tohle jsou velmi delikátní změny, k nimž se musí přistupovat citlivě. Pokud se vezmou hrrr, hra se může začít hroutit. Viď, MAGu? Jde prostě o sociální komunikaci a zkušenost tvůrců. A když jsme u toho sociálního kontaktu - Battlelog se osvědčil. Nikomu necpe své sociální funkce, slouží dobře jako zdroj užitečného i méně užitečného infa, můžete se porovnávat s kamarády a nijak vás nenutí komentovat ostatními dosažené cíle. Po prvotních muškách už navíc vypadá celkem stabilně - došlo už k několika jeho vylepšením v rámci zařazování hráčů do fronty apod.

„Tak ještě jednu mapu a jdu spát...tak ještě ten unlock“

Celkově je ale multiplayer v BF3 ve své váhové třídě výjimečný. Díky audiovizuálnímu zpracování přináší skvělý požitek z boje (jen ty žádosti o munici a léčení by měly být hlasitější, DICE!), kdy kolem vás sviští kulky, odštěpují se kusy zdí, rotory řvou, motory hučí a vy se klepete pod zbytky zídky pod soustředěnou palbou a čekáte, zda vás z toho parťáci vytáhnou. A když se dá dohromady dobrý tým, je to požitek první třídy. Koordinované útoky, volba vybavení podle potřeby (další výtka – chtělo by to zavedení předdefinovaných loadoutů, takto se občas mění výbava až půl minuty, zatímco se válčí) a samozřejmě komunikace. Bez ní to nejde. Pokud nemáte mikrofon, pořiďte si jej, bez něj máte ze hry tak polovinu.

Multiplayer Battlefield 3 mi prostě evokuje mnohem, mnohem starší zážitek, kdy jsem z okna jednoho domu zoufale střílel do tanků na mostu, pobíhal po něm a kladl miny, podřezával z krytu Japonce, kteří chtěli z bunkru střílet na útočníky, hledal cíle na pláži v Normandii... prostě Battlefield 1942, u kterého jsem se na pár let zastavil. Tady vidím obdobný potenciál.

Nejnovější články