Berušky 2 - rozhovor
zdroj: tisková zpráva

Berušky 2 - rozhovor

10. 8. 2004 0:00 | Rozhovor | autor: Redakce Games.cz |

Se zástupcem brněnského vývojářského týmu AnakreoN jsme si povídali o okolnostech vzniku nové logické 3D hry Berušky 2, expanzi do zahraničí, mnoha lidmi žádaném editoru levelů nebo plánech do budoucna.

Autor: Dyler
Publikováno: 10.srpna 2004


Zvětšit Pořádných logických her vzniká v poslední době jako šafránu, ale před měsícem přispěchaly české Berušky 2 (recenze), které díky zapeklitým úkolům v hmyzí říši dokázaly pořádně zaměstnat naše mozkové závity. A právě o nich jsme si povídali s vývojáři z týmu AnakreoN.

První díl Berušek byl čistě freeware projektem, jedním z prvních opravdu vydařených v ČR. Jak jste se k vývoji hry, která čerpá ze Sokobanu, tehdy dostali?

Jednoho dne k nám přisel hyperaktivní Komat (Martin Stránský), stal se členem týmu a hlasitě se dožadoval nějaké práce, kterou by mohl zastat. Šobul (Luboš Doležal) kdysi na ZX spektru stvořil takovou hříčku pod názvem Lemrouti. No a pak se Komat s Šobulem v pohroužené náladě rozhodli, že předělají Lemrouty na PC a nakonec z toho byla logická hra Berušky I.

Tenkrát byla hra vydána exkluzivně na BW. Dostali jste tenkrát za tu exkluzivitu, kterou jste mu propůjčili, alespoň nějaké peníze? :)

Exkluzivita tenkrát trvala 14 dní. Žádné peníze jsme za to nedostali. Bylo to, za to, že nám Bonusweb udělá reklamu, takže tehdy běhaly po internetu nějaké bannery.

Poté o vás nějaký čas nebylo vůbec slyšet, až se pak znenadání objevila zpráva o tom, že chystáte druhý díl. Kdy na něm započaly práce?

I když byly Berušky I hotovy, tak na našem druhém projektu, grafické textovce Karmín, jsme stále pracovali. No a protože Komat zase neměl práci a Šobulovi už se té textovce nechtělo dělat, tak jsme se rozhodli, že z karmínu uděláme PRG adventuru v 3D…. A to byl omyl, který nás stál skoro rok zbytečné práce.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

Poté, co jsme vystřízlivěli, jsme hledali projekt, na který stačíme. Jelikož 3D engine už byl v pokročilém stádiu, tak jsme hledali něco, kde by jsme ho mohli využít. Pak jsme si uvědomili, že 3D má velké možnosti v logice. A tak jsme se vrhli na Berušky II.

Co jste do Berušek 2 oproti původním plánům zahrnuli a co ne?

Do hry jsme nakonec dostali v podstatě vše, co jsme chtěli. Nedostalo se jen na dynamické stíny, různé druhy brouků a nějaké logické prvky.

Počítali jste hned od začátku, že dvojka Berušek již nebude freeware, nebo došlo k přeměně na komerční produkt až o něco později?

Na začátku vývoje jsme si řekli, že uděláme projekt, který se bude dát prodat. A to se nám povedlo a jsme teď hrozně spokojení :)

Sehnat distributora - to je vždy docela problém u malých a ne moc známých týmů. Jak to bylo u vás? Našel vás Cinemax sám nebo jste se mu nabídli vy?

V roce 2002 jsme udělali technologické demo, které jsme slavnostně a sebevědomě rozeslali distributorům. Většina nás velice úspěšně ignorovala :) Jedni z mála, kdo se nám ozvali, byli Cinemax a jeden distributor ze Slovenska, který nám nabízel nějakou směšnou částku. Cinemax byl tedy jediný seriózní zájemce a tak jsme vstoupili v jednání s ním.

Hráči volají po editoru pro Berušky 2. Bude nějaký?

O tomto zájmu víme a velice nás těší. Bohužel problém editoru je trošku širšího rázu, takže ten přemýšlíme nad tím, jak to co nejlépe udělat. Takže…. Pracujeme na tom.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Nebyl vývoj Berušek 2 ztrátový? Přece jen cena jen 499 Kč, všeobecně známá situace s nízkým počtem prodaných her na domácím trhu, dlouhé měsíce vývoje...

Kdybychom do nákladů započítali i práci, tak pravděpodobně prodej v ČR ztrátový bude. Ale protože jsme to dělali jako koníček a strašně nás to bavilo, tak si myslím, že jsme na tom určitě neprodělali a ani na tom neproděláme.

Počítáte s expanzí Berušek 2 i na zahraniční trh? Pokud možno kam a s jakým distributorem?

Hned zpočátku jsme expandovali na trh slovenský. Anglická verze hry je v podstatě hotova a v součatné době pracujeme na verzi pro ruský trh. Takže doufáme, že jednou bude v TV, že prezident USA odložil schůzku, protože chtel dořešit level :)

Co říkáte na výrok recenzenta jednoho skomírajícího webu, že to stejně nikdo jiný než děti hrát nebude a sám ani nevěděl, kolik je ve hře levelů?

Protože jsme slušní, tak neříkáme nic.

Už máte v plánu něco dalšího? Chystáte opět nějaký "menší" projekt, nebo se pustíte do něčeho většího?

V současné době se plně věnujeme supportu Berušek II. Další projekt v podstatě závisí na penězích, protože jsme dostudovali a musíme něco jíst :)

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete na její homepage

Odbočme teď od Berušek a zaměřme se na váš tým. Kolik vás celkem v AnakreoNu je?

Náš tým je specifický neurčitým a stále se měnícím počtem členů, takže teď ani sám nevím.

Brno, kde působíte, je zahlceno vývojáři her. Znáte se mezi sebou, vyměňujete zkušenosti a navštěvujete společně noční podniky?

Paradoxně ani moc ne. Známe se s Pupworx, Šobul tuším zná někoho z Pterodonu, ale to je myslím vše.

Vzkázali byste rádi něco čtenářům Tiscali Games?

Kupujte Berušky, přispějete na konto „AnakreoN v tísni“ a „My chceme editor“ :)

Stáhněte si: Demo, Patch...

Související články: Recenze, Novinky



Dyler
autor je redaktorem magazínu GameCentrum.net

 
 
Smarty.cz

Nejnovější články