Will of Steel - recenze
4/10
zdroj: tisková zpráva

Will of Steel - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

20. 8. 2005 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Strategií z 2. světové války je všude plno. Co se ale týče skutečných nebo fiktivních bojů z nedávné minulosti, není již nabídka tak široká a hra Will of Steel sází nejen na prostředí Afghánistánu či Iráku.

Autor: Martin Blatný
Publikováno: 20.srpna 2005
Verze hry: anglická/finální
Doba recenzování: 1 měsíc


Obrázek zdroj: tisková zpráva Taktických strategií z druhé světové války je všude plno. Co se ale týče skutečných nebo fiktivních bojů z nedávné minulosti, není již nabídka tak široká. Fanoušky žánru by tak mohla potěšit hra Will of Steel, kterou vytvořila jako svou prvotinu srbská vývojářská společnost Gameyus. Obsahuje celkem 16 misí, rozdělených do dvou kampaní – 8 z Afghánistánu (2001) a 8 z Iráku (2003). Obou konfliktů se účastnily americké vojenské síly a pouze tyto jednotky lze ve hře ovládat. Je to škoda, možnost hrát za „zápornou“ stranu by jistě byla pro mnohé hráče vítaným zpestřením. K dispozici je slušný počet pozemních jednotek, tanků a dalších vozidel a také několik typů vrtulníků.

 Jen a jen boj
Hrou se táhne příběh poručíka Williama Steela, který se všech bitev účastní, děj však není pro zážitek z hraní příliš podstatný a ani není ve hře významněji zastoupen. Kromě misí v afghánských horách či na irácké poušti se občas boje přesunou i do města či do vojenské základny. Will of Steel je tedy real-time strategií, ve které se hráč nezdržuje „zbytečnostmi“, jako je budování základny, těžba surovin či výcvik jednotek. Čistou náplní všech misí je jen a jen boj. Jednotky, které dostanete do začátku, vám musí vydržet celou misi – pouze v některých případech je možné přivolat si jednorázově posily.

Náplň misí není příliš nápaditá – ve většině případů je nutné vyhladit všechny nepřátelské jednotky na mapě, pouze občas je hraní zpestřeno úkolem ubránit po určený čas danou lokalitu či najít určitou osobu. Zarytí stratégové se zde určitě nevyřádí. Boje se většinou zvrhnou v bitku všech jednotek v jednom chumlu. Občasné zpestření v podobě dělostřelecké přípravy, kobercového bombardování či povolání speciálního komanda nudný zážitek ze hry příliš nevylepší.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

 Slušná, ale náročná grafika
Pokud si Will of Steel zaslouží za něco pochvalu, pak je to bezesporu grafika. Precizně vymodelované jednotky se pohybují ve slušném 3D prostředí (které by ale mohlo být ještě o něco členitější, pestřejší a bohatší na detaily). Vše je doprovázeno pěknými efekty střelby, výbuchů, deště, blesků atd. Jednotky vrhají realistické stíny, mají adekvátní velikost, jsou slušně rozanimovány. Hra podporuje pokročilé technologické možnosti, jako je bump-mapping či T&L. Hudba ani ozvučení naproti tomu nevybočuje z průměru – neurazí, ale ani nepřekvapí a nijak zvlášť nezaujme.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Grafické zpracování je bohužel vykoupeno velkou HW náročností. Použitý engine navíc není příliš dobře optimalizovaný, takže ani se slušně výkonným počítačem a nastavením středních detailů neběží hra příliš plynule. Minimální udávaná HW konfigurace zní: procesor 1 GHz, 256 MB RAM a 32 MB grafická karta. I při nízkých detailech je hra až neuvěřitelně „líná“ – prodlevy při označování jednotek či vydávání povelů nebo trhaný posun a otáčení mapy způsobují velmi nepříjemný pocit při hraní. K vylepšení nepřispívá ani poněkud kostrbaté ovládání a celkově nevydařené uživatelské rozhraní.

 Jako sebevražední atentátníci
Největší slabinou Will of Steel je ovšem umělá inteligence. Jak vlastní, tak nepřátelské jednotky jsou naprosto dementní, zasekávají se jak o budovy, stromy a terénní nerovnosti, tak i o sebe navzájem. Pokud pošlete jednotku složenou z několika vozidel napříč mapou, je vcelku jisté, že některá vozidla na místo určení vůbec nedorazí, jiná se vydají velkou oklikou, takže v době, kdy k cíli dorazí, je oslabený zbytek jednotky dávno zničen.

V základním režimu si navíc jednotky při přesunu nevšímají nepřátelské palby, minových polí ani dalších nebezpečí. Zcela chybí možnost určování trasy pomocí way-pointů. Nepřátelské jednotky útočí nekoordinovaně a po malých částech a odražení útoku je tak snadnou záležitostí (pokud se ovšem vaše jednotky někde nezaseknou či nezatoulají).

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů

Ve světle těchto skutečností ani nemusí hráče mrzet, že je k dispozici pouze 16 misí, které trpělivému hráči vydrží tak na dva dny. Není zde tedy podporován multiplayer, mezi herními volbami nenaleznete žádný skirmish mód či náhodně generované mapy, přiložen není ani editor misí. Nutno říci, že je to rozumný přístup, neboť si nedokážu představit, že by se našel hráč, který by po přetrpění všech 16 misí chtěl ve hraní pokračovat.

 Ovládání hlasem
Zajímavým zpestřením je možnost částečného ovládání hry hlasem. V manuálu je popsáno velké množství příkazů, které by měla hra podporovat. Úspěšnost rozeznání povelů je celkem vysoká, takže hráčům, kteří rádi experimentují, nic nebrání hlasem označovat jednotky či vydávat jim pokyny. Je k tomu potřeba samozřejmě také aspoň trochu slušná anglická výslovnost, jinak hra příkaz nerozezná nebo vybere jiný povel, než měl hráč na mysli. Rozeznané povely se ještě musí potvrdit stisknutím mezerníku.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Celkově se jedná o zajímavé zpestření, které ale nemá příliš praktický význam, neboť ovládání myší či klávesovými zkratkami je výrazně rychlejší. Doporučena je samozřejmě náhlavní souprava (sluchátka + mikrofon), v USA se dokonce náhlavní souprava dodává v balení s hrou

Stáhněte si: Demo, Videa, Trailer, Cheaty...

Související články: Dojmy z dema, Novinky

 
Martin Blatný
autorovi je 36 let, pracuje jako programátor-analytik, má v oblibě především logické hry a budovatelské strategie, ale nepohrdne výbornou hrou jakéhokoliv žánru






 
 
Martin Blatný
Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

Verdikt:

Will of Steel je určitě hra se slušným potenciálem, který bohužel nebyl využit ani z desetiny. Atraktivní náplň bitev moderních armád na bojištích Blízkého východu, slušné grafické zpracování a zpestření v podobě hlasového ovládání jsou více než zastíněny krvavými nároky na HW a především stupidní umělou inteligencí všech jednotek.

Nejnovější články