Autor: Matto Publikováno: 16.prosince 2003 |
![]() ![]() ![]() Pokud se vrátíme k příkladu Čech, tak naše země je ve hře bohatá na uhlí a železo a je v rámci RU jednou z průmyslově vyvinutých díky slévárnám a cementárnám, které jsou hlavně z počátku hry velmi důležité pro další výstavbu ve vaší zemi. Vzhledem k rozsáhlým pastvinám v Uhrách se pak přímo nabízí vybudování továrny na konzervy, které jsou velmi výhodný vývozní artikl a které navíc budou živit vaše vojska v poli. A zde se dostáváme k nejlepšímu zboží k obchodu v dějinách - ke zbraním. Nikdy jich není dost a vždy se za ně dobře platilo, čili vybudování řetězce továren na zbraně a munici je pro budoucí mocnost přímo základ. Obchod a ekonomika Rakousko-Uhersko je v mnoha rysech surovinově soběstačná země, přesto existuje zboží, které vaši obyvatelé vyžadují a které se dá dovážet jen z kolonií. Káva, čaj nebo kaučuk - k těm máte přístup přes „tržiště světa“, kde se odehrávají veškeré obchody se surovinami a zbožím a které je krom výběru daní vaším jediným zdrojem příjmů, pokud tedy dokážete víc vyvážet než dovážet. Na tržišti totiž nejen kupujete suroviny či zboží, které si nedokážete získat či vyrobit doma, ale zároveň prodáváte přebytky vaší výroby a zásobujete ty méně výkonné či šťastné. Platí zde samozřejmě i pravidla poptávky a nabídky a patřičné kolísání cen. A tak se může stát, že sklárna, která po léta dobře zásobovala trh, se už moc nevyplatí, protože sklo vyrábí kde kdo. A tak ji radši zavřete a dělníky, kterých máte jen omezený počet, pošlete do továrny na luxusní nábytek, po kterém je momentálně poptávka daleko vyšší. Výzkum a rozvoj ![]() Obyvatelstvo Victoria se až nečekaně detailně zabývá obyvatelstvem Vaší země. Každý kraj má složení svého obyvatelstva podle jeho typu (rolníci, dělníci, úředníci, kněží, vojáci …) a každý typ má v daném kraji svou národnost, politickou příslušnost, názory na situaci ve Vaší zemi a své vlastní požadavky. V tomto babylónu se musíte nějak zorientovat a vyhovět všem, jinak vás čekají vzpoury a nepokoje, v krajním případě i občanská válka či odtržení části území. Na řadu tak přicházejí sociální a politické reformy, které dokážou pěkně zatočit s vašimi plány a rozpočtem. ![]() ![]() ![]() Mé RU tak někdy kolem roku 1855 postihla „rudá“ vlna, kdy díky prudkému rozvoji průmyslu a pomalým sociálním reformám se velká část mého obyvatelstva obrátila ke komunismu a socialismu. Zemí zmítaly nepokoje a mě nezbylo nic jiného, než uzavřít mír s Ruskem a nasadit skoro celou armádu k potlačení rebelů a zabránit tak úplnému vypuknutí občanské války. Nakonec se díky sociálním reformám a demokratizaci země rozšířením volebního práva a povolením politických stran situace kolem roku 1860 uklidnila a to i přesto, že jedno celé volební období vládla v RU socialistická strana. Hra jde dokonce tak daleko, že když se např. v Japonsku dostali k moci komunisti, byl změněn i znak „vycházejícího slunce“ na znak „vycházejícího srpu a kladiva“. Politika ![]() Válka aneb pokračování politiky jinými prostředky A když už jsme u toho válčení - Victorie je v tomto skutečně mix mezi EU2 a HoI plus něco navíc. Základem Vaší armády jsou divize, volitelné kvality (od regulérní armády až po koloniální domorodé divize) a složení (pěší, jezdecké, s dodatečným dělostřelectvem atd.). Vše samozřejmě ovlivňuje úroveň vašeho výzkumu a strategické zásoby. Divize pak můžete skládat do sborů či armád a přidělovat jim velitele, který přidá patřičné bonusy k morálce, organizovanosti, rychlosti či síle útoku a obrany. K dispozici jsou i různé typy opevnění od polních až po pevnostní systémy typu Verdun. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů Velmi pěkný je i vývoj námořnictva, kterého jsem si za RU samozřejmě moc neužil, ale kdy začínáte s řadovými loďmi, pokročíte k prvním parním fregatám, až se nakonec propracujete k ponorkám a ocelovým bitevním lodím s děly v otočných věžích. Co je úplně nové, je např. možnost mobilizace, která Vám v případě nebezpečí zajistí několik divizí navíc a která např. zachránila mé RU před ruským vpádem v roce 1852. Shrnutí a závěr Victoria je podle mého názoru rozhodně krokem vpřed a ne pouhým mixem mezi EU2 a HoI. Přináší řadu nových vlastností, z nichž některé jsou opravdu náročné a složité. Jen pochopení některých základních principů hry není vůbec snadné. Hra je tak určena hlavně pro zkušenější stratégy a zájemce o historii. Victoria bohužel trošku trpí typickým vývojem her Paradoxu, kdy závěrečné ladění obstarávají hráči sami a hra se stává dotaženou až tak po třetím patchi. Není to naštěstí tak markantní, jako to bylo např. u HoI, ale přesto se zde několik chybek najde. ![]() Stáhněte si: Cheaty Související články: Novinky, Hearts of Iron recenze, Europa Universalis II recenze |
Matto | |
připravil: jd |