Autor: ABE Publikováno: 18.dubna 2006 | Verze hry: finální/anglická/PC Doba recenzování: 1 týden |
![]() Černochem v Big Apple Jak asi každému došlo, příběh se z Los Angeles přesunul do New Yorku, kde se musíte sžít s novým hlavním hrdinou. Docela úsměvně působí fakt, že podobně jako v San Andreas se i zde vtělíte do Afroameričana s nepříliš čistou minulostí. Marcus Reed vyrůstal v drsném prostředí gangů, ale měl štěstí, protože nad ním držel ochrannou ruku detektiv Terry Higgins. Také díky němu se Marcus nakonec přidal na druhou stranu zákona a stal se policistou. Při jedné akci je však Terry (vskutku nečekaně) zavražděn a Markus moc dobře ví, že pomsta bude jen a jen na něm.. Tolik v kostce příběh, kterým se postupně v roli Marcuse prokousáváte na cestě k objasnění vraha Terryho. Nemám nic proti černochům, ale stejně jako mě nepřirostl k srdci hlavní hrdina GTASA, nepodařilo se to ani Marcusovi. Možná jsem trochu mimo dnešní módní trendy, ale dredy a hip-hop jdou naprosto mimo mě. Nicméně někomu se poslouchání typického černošského slangu a sledování jejich typických projevů může zamlouvat. Ne už tak příběh, který vás asi ničím nepřekvapí a je poměrně předvídatelný. Obsahuje profláknuté „zvraty“ spojené se zradou někoho, kdo se tvářil jako váš přítel apod. ![]() ![]() ![]() TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek ![]() Ovládání aut je dost nerealistické a jakoby „klouzavé“. Špatně se odhaduje rychlost pohybu a projetí zatáčky pomocí ruční brzdy dá zabrat. Často se mi stávalo, že jsem se do zatáčky nevešel - buď zatočil moc brzo a skončil ve zdi nebo naopak moc pozdě a odnesli to chodci na protějším chodníku. Jednotlivá auta se dají demolovat a jejich poškození je hezky vidět na karosérii. Překvapilo mne však, že poškození auta nemá prakticky žádný vliv na jeho ovladatelnost (tedy až do chvíle, než začne hořet). Fyzika vozidel má k realitě na hony daleko - je úplně jedno, jestli jedete v osobáku nebo v autobuse, vše se řídí téměř stejně. Zarážející je také, že semafor porazíte naprosto bez problému, ale malinkatý stromek vás zastaví, ať sedíte v čemkoli. Dobrákem nebo záporňákem? ![]() Zajímavé je vyslýchání svědků. Pomocí výhružek či fyzického násilí je musíte donutit mluvit a potom opět záleží pouze na vás, zda je zatknete nebo necháte jít. Interakce je možná se všemi obyvateli New Yorku a tak můžete někoho okrást, pokud máte zrovna hluboko do kapsy - ovšem za tuto činnost jste pochopitelně odměněni i příslušným počtem záporných bodů. Při zatýkání stačí na méně drsné zločince vytáhnout odznak nebo je vystrašit varovným výstřelem a už jim můžete nandat želízka. Na většinu vám ale toto nebude stačit a je potřeba trošku přitvrdit: buď jim dát menší ruční nakládačku nebo je postřelit. Poslední možností je kulka do hlavy, ale poté již podezřelého samozřejmě nelze zatknout. ![]() ![]() ![]() Pouliční zábava Prvkem vykradeným z GTA jsou telefonáty od různých lidí, pro které můžete pracovat. Vzhledem k Marcusově minulosti není překvapením, že se pro vás najde práce i v podsvětí. Jedná se například vydírání nebo zmlácení nepohodlné osoby. Z této činnosti většinou kápne mnohem více peněz, než za plnění úkolů vyplývajících z vašeho policejního povolaní. Přivydělat si také můžete nelegálním prodejem zabaveného kontrabandu. Nebo ho naopak lze odevzdat na policejní stanici, ale v tomto případě nedostanete peníze, nýbrž bodíky nutné pro služební postup. ![]() Ulice New Yorku nabízejí i jiné možnosti vyžití, třeba povolání taxikáře nebo pouliční závody, na kterých se také dají vydělat nějaké peníze. Když něco našetříte, lze si ve specifickém krámku pořídit jiné oblečení, nakoupit hudbu nebo obohatit zbrojní arzenál, případně něco pojíst a tím si doplnit zdraví. Nabídka výzbroje nevybočuje z obvyklého standardu. Rvát se budete svými pažemi nebo s využitím střelných nebo jiných zbraní. Jinak je možné mít v každé ruce jednu pistoli a to klidně i rozličného druhu. ![]() ![]() ![]() IQ protivníků a s ním související přestřelky Inteligence nepřátel je bohužel na nízké úrovni, většinou jen tupě stojí a střílejí. Při hromadných bitkách spolu nijak nespolupracují, vždy do vás jeden řeže a ostatní se potácejí okolo. Střelbu usnadňuje automatické míření, které funguje tak, že při držení dané klávesy hra sama zaměří nejbližší protivníky. Hodí se takto je zacílit a pak pomocí myši zacílit přesné místo - zásah do hlavy a těla se většinou rovná smrti (tj. přidělení trestných bodů), naopak zásah do končetin znamená kladné bodíky. Nejvíc asi automatické míření oceníte při střelbě z jedoucího auta, protože takto stačí mačkat tlačítko pro střelbu a nemůžete minout stíhaný vůz. Přestřelky (využít při nich lze i vyhlédnutí zpoza zdi) ani zbytek hry nejsou nijak zvlášť obtížné. Podobně je to s časovými limity při přesunech - stačí zabavit nějaké auto a pokud jedete alespoň trochu normálně, tak není problém limit dodržet. Na konci některých misí se setkáte s jakousi obdobou závěrečného bosse, například dřevěný drak plivající oheň nebo maník s granátometem na střeše za billboardem. Jejich likvidace není nijak složitá ani velkou výzvou, stačí jen uhýbat střelám a rozstřílet obranné postavení. ![]() Ponoření se do víru velkoměsta mi znepříjemňovalo až moc překombinované ovládání. Je nutné si zapamatovat velké množství kláves a hlavně zpočátku je to na obtíž. Hra se ovládá pomocí kombinace myši, kurzorových kláves, num.klávesnice, WSAD kláves a mnoha dalších. Myš využijete převážně při pohybu, numerická klávesnice je nezbytností při soubojích. Existuje speciální klávesa pro zatýkání, klávesa pro střelbu a míření atd. Čas od času dochází k situaci, že se kamera nestíhá otáčet s vaším pohybem a pak vlastně ani nevíte, kam běžíte. To samé se vyskytuje při soubojích, což sice není tak hrozné, ale dobrému pocitu to nepřidá. Bojové styly se za poplatek můžete naučit v DoJo centrech. Když už je potřeba některou bitku vyřídit ručně, tak se u toho jednak musíte pohybovat, držet klávesu pro zaměření protivníka a pak samozřejmě mačkat klávesy na mlácení. Vytvářet u tohoto prstokladu ještě nějaká komba není moc šikovné, bohatě stačí jen náhodně „něco“ mačkat a po pár ranách nebo kopancích stejně každého protivníka vyřídíte. Podivné je také chování herního enginu, který se často znenadaní neuvěřitelně zpomalí. Stává se to převážně v interiérech, kde se v určitých místech skoro nedá pohybovat, což má pak nemalý vliv na vaší úspěšnost v přestřelkách. ![]() ![]() ![]() ![]() Animace postav taktéž není nijak slavná. O mimice ala Godfather se TCNYC může jen zdát. To samé platí o pohybech, které jsou nepřirozené a trhané. Postavy při chůzi působí jako neživí panáci, kteří jen máchají rukama. I proto mě docela zaskočily přemrštěné hardwarové nároky TCNYC. Hrál jsem ho na Athlonu XP 3000+ s 1 GB RAM, s GeForce FX 6600 v rozlišení 1024x768 a plynulost byla místy na hraně snesitelnosti. Jinak mě znechutilo ještě menu hry, které je neuvěřitelně nepřehledné a ucítíte z něj konzolovou minulost. ![]() Stáhněte si: Trailery, Cheaty... Související články: Novinky, True Crime: Streets of L.A. recenze |
ABE | |
autorovi je 22 let, studuje obor aplikovaná informatika na univerzitě v Hradci Králové, specializuje se na akční hry, RPG a strategie |