Tropico 2: Pirate Cove - recenze
8/10
zdroj: Archiv
Recenze

Tropico 2: Pirate Cove - recenze

Datum vydání:
24. dubna 2003
Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

1. 5. 2003 0:00 | autor: Redakce Games.cz |

V druhém dílu budovatelsko-obchodní strategie Tropico se opět stanete vládcem ostrova uprostřed Karibiku, ale tentokrát se děj přesune o pár set let dříve a bohaté turisty nahradí krvelační piráti.

Autor: Jan Rod
Publikováno: 1.května 2003


Obrázek zdroj: Archiv Mnozí z vás si zcela jistě pamatují dva roky starý strategický titul Tropico (recenze), který se dočkal i svého rozšíření v podobě datadisku Paradise Island a stal se velkým hitem. Vydavatel Gathering of Developers se tedy přirozeně rozhodl tohoto úspěchu využít a pustil se do přípravy obligátní dvojky. A aby se vyhnul případným problémům s neoriginalitou či nudou, rozhodl se Tropico 2 pojmout poněkud jinak, než jak tomu bylo u prvního dílu a svěřit vše jiným vývojářům z Frog City Software. Ale nemusíte mít strach, idea a systém zůstávají stále stejné a beze změn. A o co tedy v Tropicu 2 jde? Jak napoví již podtitulek, Pirate's Cove, přesuneme se tentokrát z mořského ráje pro turisty do mořského ráje pro piráty o pár set let dříve.

Na první pohled by se zdálo, že právě tento posun bude mít na herní systém velký vliv, ale opak je pravdou. Stále jste v roli šéfa ostrova a mění se pouze osazenstvo, prostředky a prostředí. Piráti jsou totiž bohatým turistům z původního Tropica velmi podobní. Mají opět vysoké nároky, jsou také bohatí a rovněž vám vydělají peníze. Takže z tohoto rámcového pohledu se nic nemění, opět budete hrát velmi propracovanou obchodně-budovatelskou strategii. Vaším cílem bude nyní vybudovat ráj pro piráty, místo, kde budou moci odpočívat, bydlet a vyrážet na své krvelačné výpravy.

 Vládcem pirátského ostrova
Tropico 2 má několik herních módů. Tím prvním, a řeklo by se nejdůležitějším, je kampaň. Ta se skládá z šestnácti navazujících misí. Příběh je jednoduchý. Utečete ze zajetí a dostanete se na malý ostrůvek, kde si časem vybudujete silnou pozici respektovaného vůdce a získáte titul „vládce“ ostrova. Cíle jednotlivých „misí“, nebo spíše poslepovaných scenárií jsou různé, ale časem zjistíte, že jde stejně o jednu jedinou věc: udržet vězně na uzdě a piráty spokojené. Vězni jsou základní pracovní silou na ostrově. Průběžně přibývají, jak se kolonie rozrůstá a dělají nekvalifikovanou práci - těží dřevo, zedničí, převážejí suroviny a farmaří.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Časem přibude potřeba zaměstnat nějaké trénované profese. Zde už je situace složitější, musíte si je unést. Klíčem k udržení vězňů na uzdě je vzbuzovat v nich strach a respekt. K tomu máte k dispozici širokou škálu prostředků, od hrůzu nahánějících budov až po vyhlášení poprav. Piráty je naopak třeba udržovat šťastné a veselé, aby měli na svých misích výsledky a nebouřili se.Toho dosáhnete distribucí rumu a piva, dostatkem zábavy v podobě hospod, kasín, restaurací a dalších zábavních budov. Občas je trochu náročné tuto rovnováhu udržet, obzvláště proto, že vězňů bývá leckdy desetkrát více než pirátů. Vězně je také možné přeměnit na netrénované piráty, a pokud přežijí, časem se z nich stanou krvelační vrahouni, stejně jako kdyby se piráty narodili.

 Ekonomický model
Zvětšit zdroj: Archiv K udržení těchto poměrů slouží především budovy, které jsou určeny různým činnostem. Model je zde opravdu klasický - základní suroviny jsou dvě, dřevo a zlaťáky. Většinu budov na ostrově lze postavit pouze za cenu dřeva a potu vězňů. Na některé je třeba připlatit a nebo disponovat trénovaným pracantem. Pokud tedy chcete postavit lihovar, musíte mít k dispozici vězně, který umí destilovat. Stejné je to s kuchaři, kněžími, inženýry apod. Tyto profese se mezi „standardními“ vězni nevyskytují, je potřeba si je cíleně opatřit, tedy unést. K tomu je zapotřebí loď s kapitánem a posádkou. Jednu loď, malou ale rychlou, dostanete na začátku při postavení prvního doku. Ta pak poslouží těmto účelům velmi dobře.

Jakmile se váš ostrov trochu rozmohne, nic nestojí v cestě náročnějšímu průmyslu. Začnete těžit rudu, vyrábět železo, z něj šavle, děla, muškety. Jakmile vyrobíte víc lodí a seženete posádku, tedy najmete kapitána a získáte piráty, můžete loď vyslat s rozkazem vyplundrovat vše, na co přijdou. Po návratu jim jejich kořist pěkně zdanit a hle, ekonomický model je na světě. Oproti prvnímu dílu trochu obměněn, ale v zásadě stále stejný.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Z dalších herních módů jsou k dispozici prefabrikovaná scenária se svými podmínkami a cíly, nebo si můžete zvolit volnou hru, což, jak jsem posléze zjistil, je to nejlepší. Tam si můžete nadefinovat velikost ostrova, jeho přibližné specifikace (kopcovitost, počet jezer, výskyt nalezišť železné rudy), stejně jako si můžete nastavit i ekonomické podmínky a délku hry. Ta se počítá v herních rocích - jeden trvá půl hodiny reálného času v normální herní rychlosti. Hru je možné urychlit, abyste například nemuseli deset minut čekat, než někdo pokácí strom, nebo zpomalit, abyste ve chvíli, kdy potřebujete udělat deset věcí najednou, měli dost času.

 Budováním k lepším zítřkům
Zvětšit zdroj: Archiv Druhý díl Tropica disponuje velkým množstvím budov a zařízení. Stavby jsou rozděleny do několika kategorií, na základní, průmyslové, zábavní, doky, a další. Celkem jich bude hodně přes padesát, což vám dává do ruky široké možnosti stavebního vyžití. Každá budova má svou specifickou funkci a navíc, její údržba a provoz něco stojí. To je právě klíčem k úspěchu v celém Tropicu 2. Hráč musí pochopit, že cesta bezhlavého stavění mnoha budov po ostrově nic neřeší a že se ekonomika ostrova časem zhroutí. Je velmi důležité stavět v pravý čas pravé věci. Teprve pak se vám povede udržet křehkou rovnováhu ke spokojenosti veškerého osazenstva ostrova.

Kapitolou sama pro sebe jsou lodě a jejich funkce. Celkem hra obsahuje šest typů lodí, tři s malým bojovým dosahem, tři s velkým. Liší se především velikostí, vybavením a rychlostí. Zatímco ty malé lze využívat pouze v nejbližším okolí ostrova, velké je možné vysílat na výpravy i o několik sektorů dál. Přítomnost „vyplundrovatelné“ kořisti je v každém sektoru jiná, pokud tedy budete chtít hodně vydělávat, bude nutné tyto sektory prozkoumat.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

 Politika táhne
Velmi důležitou součástí celého herního modelu je také diplomacie, ve spojení s vyhláškami.Ve hře figurují tři mocnosti - Anglie, Francie a Španělsko. Jedna je vždy vaším patronem a dodává vám na ostrov vězně. O tom, jaké vztahy budete mít s dalšími, rozhodnete svými činy. Máte zde několik možností. Můžete vydávat piráty té které národnosti a zradit je, což ovšem neprospěje ani oblíbenosti u ostatních, či je naopak krýt. Jedno je však jasné: čím méně lidí o ostrově ví, tím menší je šance, že se o něj někdo bude blíže zajímat. I to se dá podpořit pohrůžkami pirátům, aby drželi jazyk za zuby.

Zvětšit zdroj: Archiv Vyhláškami však můžete povzbuzovat i bukanýry, například jim uspořádat festival, nebo jim poskytnout pivo či rum úplně zdarma. Tato rozhodnutí mají krátkodobý účinek a stojí peníze, většinou se je tedy vyplatí použít při metodě cukru a biče, pak jsou nedocenitelná. Stejné páky máte i na vězně. Jakmile se otrkají a začnou vystrkovat růžky, stačí uspořádat pár náhodných veřejných poprav a vytvořit tak správnou atmosféru strachu. Ovšem i na vězně existují pozitivní rozhodnutí. Je možné je třeba po nějaké době propustit, vždy podle národnosti - dovedete si představit, co to udělá s ostatními. Možnosti jsou prostě velmi široké a vystačí na dlouhé hodiny hraní.

 Jednoduchost ovládání
Pro nováčky, kteří první díl Tropica nehráli, možná bude celý interface na první pohled nepřehledný a hra náročná, ale vše je velmi příjemně a logicky uspořádáno - stačí chvilka hraní a každý si zvykne. V tomto ohledu odvedli autoři perfektní práci. Rozhraní je prvnímu dílu velmi podobné, takže zkušenější si navyknou během několika málo minut. A pak už vzhůru budovat nový karibský pirátský ráj.

Hra má ovšem i svá slabší místa. Postupem času začne být malinko nepřehledná, hlavně pokud máte hodně lodí a ostrov se svojí obestavěností podobá Monackému knížectví. Sem tam rovněž pocítíte, že by některé nápady mohly být zrealizovány lépe. Například pokud postavíte střelnici, aby se piráti naučili lépe střílet, je nutné posílat na výcvik každého zvlášť. Což v momentě, kdy máte pět galeon po sedmnácti členech posádky, může být trochu únavné.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů

 Pastva pro oči
Na pohled vypadá Tropico 2 nádherně. Grafika je roztomilá, na ostrově panuje čilý ruch, všude to žije, piráti se válejí po hospodách, vězni vozí kolečka plná dříví, či mouky. Engine hry zvládá poměrně svižně i vysoká rozlišení (až 1600x1200) a ke všemu poměrně plynule. Na jednom testovacím stroji s procesorem 750 MHz a GeForce kartou běhalo v rozlišení 1024x768 vše absolutně plynule a na 1.8 GHz s Radonem 9100 šlo hrát v maximálním rozlišení se všemi detaily. A že to byla radost pohledět. U Tropico 2 vás bude doprovázet typická hudba, něco ve stylu Banjo bandu Ivana Mládka. Ale po chvíli poslouchání zjistíte, že je celkem příjemná, k danému tématu se hodí a časem vám přiroste k srdci úplně.

Zvětšit zdroj: Archiv Co říci závěrem? Jak jste jistě pochopili z textu, Tropico 2: Pirate Cove se velmi povedlo. Je to rozsáhlá zábavná hra, kterou nedohrajete za jeden večer a pobaví vás na dlouhou dobu. Stále budete objevovat nové maličkosti, kterých jste si třeba nevšimli dříve. Je to hra pro všechny budovatele, obchodníky, vládce a nově i pro všechny piráty.

Stáhněte si: Demo, Trailer, Cheaty
Související články: Tropico recenze a návod (5/2001), Novinky

 
Jan Rod
připravil: jd




 
 

Verdikt:

Vynikající strategie s neotřelým vzezřením, zábavným dobovým zpracováním a stejnými principy jako díl předchozí.

Nejnovější články