Autor: Pavel Oreški Publikováno: 28.prosince 2004 | Verze hry: finální/anglická Doba recenzování: 1 týden |
![]() ![]() ![]() TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Hratelnost ![]() Hrou procházíte stejně pohodlně jako nůž máslem. Téměř nikde se nezaseknete, protože vždy najdete správnou cestu díky zeleně zabarvenému osvětlení správných tunelů, dveří nebo čehokoliv jiného. Připadalo mi to trochu ponižující, protože celou hrou vás vede „zelená světluška“. Na druhou stranu se soustředíte jen na akci a příběh a nehledáte ty správné dveře. I kdyby měli Tribes: Vengeance jenom tuhle část, stálo by za to si je pořídit. Multiplayer Tribes byl vždy hlavně multiplayerový zážitek. Vývojáři původní koncept trochu odlehčili a zbyla týmová řežba, která se přibližuje Unreal Tournamentu. Pryč je jednoduchý ekonomický model, pryč jsou nekonečně rozlehlé mapy i jejich obrovské množství, pryč jsou transportéry. Mapy jsou o poznání menší, než se přemístíte z jedné strany na druhou, už to nezabírá minuty (jako v minulých Tribes), ale sekundy. Počet hráčů byl omezen na polovinu, tj. maximálně 32. Pro fanouška předchozích dílů jde na první pohled sice o pohromu, ale pro všechny ostatní jsou změny přínosem. Akce se zintenzivňuje a netrávíte spoustu času přesunem na místo činu. ![]() ![]() ![]() Zůstalo typické Kmenové vybavení a rovněž dopravní prostředky. V základnách jsou věže kulo- i granáto-metné, ale postavit si můžete i své vlastní. Jsou sice menší, ale rozmístit se dají dle vlastního uvážení, stejně jako miny. Podstatnou roli hrají vozidla, která jsou ve třech případech ze čtyř vícemístná. Jak už jsem napsal, samotný boj je oproti minulému dílu o něco rychlejší a dle mého názoru i zábavnější. Přestože všude kolem vás létají projektily, nesmíte ani jednou zapomenout, že jste součástí týmu. Naproti tomu není tak frenetický jako UT. V základní nabídce je pět módů (CTF – boj o vlajku, Arena – Deatchmatch, Fuel – plnění zásobníků palivem, Ball – fragovací fotbal a Rabbit – hon na králíka). V určitých módech je důležité bránit vlastní reaktor, který dodává energii celé základně, tj. respawnuje vozidla, udržuje v chodu podpůrné systému jako velitelskou mapu nebo terminály doplňující zdraví a zbraně. Bojovník ![]() Zvláštností série Tribes vždy byl a stále je Jetpack. Tím vládne každá postava a na typu brnění závisí, jak daleko a rychle vás přepraví. S jetpackem si užijete spoustu legrace. Jednak podstatně zrychluje pohyb a dostanete se s ním na jinak nedostupná místa. Často vás dostane z problémů. Používat ho můžete dle libosti, jediným omezením je energie, kterou spotřebovává. Ta se sama poměrně rychle dobíjí, takže stačí chvilku počkat a pak dál vesele hopkat. Když je řeč o létání, jedním dechem je třeba dodat lyžování (skiing). To aktivujete stejně jednoduše jako jetpack a sjíždět můžete jakékoliv kopce, což opět zrychluje přesun po mapě. Když létání i sjíždění dokonale ovládnete, budete při hře po síti nepolapitelnými. ![]() ![]() ![]() Ale abych se vrátil k vybavení. Kromě zbraní, o nichž si povíme níže, si můžete zvolit ze čtyř modulů. Shield pack vám přidá na štítech a učiní vás krátkodobě téměř nesmrtelnými. Energy pack zvýší kapacitu energie a dokáže dodat fantastické zrychlení při létání. Repair pack opravuje jak vás, tak i spolubojovníky, vozidla i obranné věže kolem. Nakonec speed pack úžasně zrychlí chůzi a na okamžik z vás udělá nedostižného sprintera. Zbraně a vozidla ![]() Kromě zbraní jsou k dispozici další pomůcky. Už jsem zmínil miny a automatické kulometné věže. Smůla, že unesete vždy jen jednu. Ze stejné kategorie je i krabička, která funguje jako reapair pack - opravuje všechno kolem. Ta se hodí právě poblíž kulometných věží. Dále lze postavit přenosnou zbrojnici, v níž si vybíráte brnění, moduly a zbraně přímo na bojišti. ![]() Zpracování Tribes: Vengeance ke svému chodu používá Unreal engine 2.0. Každý si proto dokáže udělat obrázek o tom, jak vypadá. Na vizuální zpracování si nemohu stěžovat, jen mi trochu vadila všudypřítomná mlha. Chápu, že odlehčuje systému, který už tak dostává poměrně zabrat, ale oželel bych detailnost povrchu za větší rozhled. Jinak si není nač stěžovat. Postavy jsou krásně vymodelované, každá strana má vlastní tvary a barvy brnění. Prostředí je barevné, stíny temné a zářivky oslňující. A škála nastavení úrovně detailů je tak široká, že by hra měla uspokojivě běžet i na starších strojích. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů O fyziku se stará Havok engine, který až na pár nevýznamných škobrtnutí funguje skvěle. Se zvuky je to poněkud horší. Jsou nevýrazné a zdálo se mi, že se občas nehodí k tomu, co je vydává. Například chůze po jednom typu podlahy mě několikrát zmátla natolik, že jsem pátral po tom, odkud přichází to divné bouchání. Až po chvíli jsem zjistil, že to jsou moje nohy. Navíc se zvuky občas zasekávají a nepříjemně lupou (asi věc driverů). Dvě menší výtky a závěr Z poslední doby jsem si zvykl, že hry po důležitých momentech sami ukládají pozici nebo můžete použít quicksave. Bohužel v Tribes ukládáte pouze přes herní menu a hra zaznamená váš postup jen v případě přechodu do další úrovně. A ačkoliv jsou jednotlivé mise rozděleny na menší úkoly, ani po jejich splnění se hra sama neuloží. Je to o to nepříjemnější, že akce je tak intenzivní, že si na funkci save ani nevzpomenete a pak vám nezbude než začít znovu. Druhou drobností je úplná absence uměle řízených protivníků - botů. Škoda, protože umělá inteligence v singleplayeru by na malý trénink multiplayerových map stačila. ![]() Stáhněte si: Demo, Patch, Videa, Trailery, Cheaty... Související články: Novinky..., Tribes 2 recenze (4/2001) |
Pavel Oreški | |
autorovi je 25 let, pracuje jako grafik v celostátním deníku, píše občas i pro Level, hraní her se věnuje téměř patnáct let a nepohrdne jakýmkoli žánrem |