Trackmania - recenze české verze
8/10
zdroj: Archiv

Trackmania - recenze české verze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

30. 9. 2004 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Vymyslete si svou vlastní trať, postavte ji v editoru a vyhrajte na ní šílený závod s přáteli. Lednová recenze byla doplněna o zhodnocení české verze Trackmanie aneb i na malém překladu se toho dá hodně zkazit.

Autor: Kate
Publikováno: 12.ledna / 30. září 2004
První česká recenze této hry zdroj: Archiv Verze hry: finální/anglická + česká
Doba recenzování: 1 týden


Pod recenzí anglické verze hry z ledna naleznete nové zhodnocení české lokalizace hry.

Zvětšit zdroj: Archiv Závodní hry dnes můžeme rozdělit na dvě velké skupiny podle míry, jakou se snaží kopírovat realitu. Na jedné straně tak dostáváme simulátory typu Live for Speed nebo Nascar Racing s precizní fyzikou a promakaným modelem poškození, a na straně druhé zase různé arkády, které se absenci skutečného chování snaží vynahradit jinými přidanými prvky a zábavností. Jedním z dobrých nápadů se ukázalo být třeba vylaďování vozidel v nedávném Need for Speed: Underground a k vděčným možnostem už nějakých 15 let od vzniku Stunt Car Racer či Stunts od Broderbundu patří i stavba libovolných uživatelských tratí. A právě na klonu těchto her, tedy arkád s možností budování vlastních závodních okruhů, dnes pracuje hned několik firem. Jak se s tímto záměrem poprali ve francouzském Nadeu, zjistíte z první české recenze Trackmanie.

Tratě, které si v zabudovaném editoru vytvoříte, můžete umístit do tří různých prostředí, kterými jsou zimní krajina (snow), poušť (desert) a nebo terén připomínající anglický venkov (rally). Ačkoliv na pojetí těchto lokací nelze shledat žádné zásadní nedostatky, mohlo by jich být přece jen víc. Třeba takový povrch měsíce s futuristickými kousky tratí nebo prales by určitě jako další alternativy nepůsobily špatně. Ostatně, když byla Trackmania loni v létě ohlášena, stálo v oficiálních materiálech, že nabídne čtyři typy prostředí. Snad se tedy někdy dočkáme alespoň toho posledního plánovaného.

 Budování drah aneb nic není zadarmo
Na počátku nebo klidně i v průběhu budování každé trati můžete mapu vyzdobit řadou pro dané prostředí typických věcí, jako jsou například zasněžené hory, kaktusy, les, voda, různé budovy atd. Pro stavění dráhy je pak na výběr opravdu hodně široka paleta všemožných objektů, kousků a šíleností, ale aby to nebylo tak jednoduché, musíte si na ně nejdřív vydělat.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Body, chcete-li herní peníze (tzv. coppers-měďáky), získáváte za závodění a vyhrávání na již vytvořených drahách a za řešení puzzlů, o kterých bude řeč níže. Každý kousek pro každý typ prostředí má svou cenu a pokud na něj máte, můžete si jej zakoupit v sekci Shop a dál potom využít při tvorbě vlastních drah.

Zvětšit zdroj: Archiv Samozřejmě existují i cheaty, které odemknou maximální dostupné množství všech prvků, takže si při výstavbě nemusíte lámat hlavu s tím, co budete potřebovat a co už vám dochází. Záleží pochopitelně na každém, co mu osobně víc vyhovuje. Svou trať můžete během stavění průběžně testovat. Když je hotová a vámi schválená, lze ji jako „challenge“ uložit, případně v malém souboru (GBX, cca 10-20 kb) zpřístupnit ostatním podobně naladěným jedincům na internetu.

 Součásti pro stavění tratí
Jak jsem již naznačila výše - věcí, ze kterých můžete poskládat trať, je opravdu mnoho. Pro všechny druhy terénů existují stejné základní prvky, které se jen lehce vizuálně liší, a potom celá řada speciálních. Jinými slovy, třeba z kovových rour můžete stavit tunely v zimní krajině, ale v poušti je nenajdete.

Všechny kousky jsou rozděleny do několika kategorií, podle druhu uplatnění. Máme tu doplňky prostředí (již zmiňované stromečky, kameny atd.), základní díly tratí (start, cíl, checkpointy, rovná silnice, stoupání, klesání atd.), zrychlovače (žluté šipky, po jejichž směru auto nabere rychlost), různé roury, tunely, mosty, zastavěné nebo poškozené kousky tratí (s boulemi, dírami atd.), spirály, které spíš připomínají horské dráhy, a spoustu dalšího stavebního materiálu. Dohromady byste ve všech třech terénech měli napočítat asi 300 použitelných prvků, ze kterých se už skutečně dají vystavět zajímavé a nápadité závodní dráhy, kdy záleží jen na vaší fantazii.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

 Práce s editorem
Při tvorbě tratí v editoru využijete dva jednoduché panely. Na tom ve spodní části obrazovky označujete jednotlivé díly a pomocí pravého toolbaru s nimi můžete manipulovat (otáčet, pokládat, mazat). Pro snazší orientaci na mapě je dobré zapnout si čtvercovou síť - každý díl totiž zabírá právě jeden či více čtverečků. Vybrané kousky můžete umísťovat nad sebe, jiné musí být připevněny pevně na půdě, některé zase naopak pouze v určité výšce nad zemí. Pomocí kamery se na své dílo můžete dívat ze všech čtyř stran a dokonce si i dirigovat sklon pohledu. Vždy jste ale schopní nastavit si kameru tak, aby vám v dané situaci vyhovovala.

V editoru tratí se mi pracovalo celkem dobře. Není příliš složitý a dle mého názoru se s ním každý naučí zacházet velice rychle, protože je skutečně intuitivní. Jediné, co mi přišlo ze začátku nepříjemné, je nemožnost používání myši při umísťování jednotlivých částí. Jejich polohu musíte nastavit šipkami (ať už těmi na klávesnici, nebo na toolbaru), což je v dnešní „myšoidní“ době přece jen trochu nezvyk.

 Herní módy Race a Puzzle
Zvětšit zdroj: Archiv Abyste si vydělali nějaký ten měďák, je dobré věnovat se též základní části hry, kterou jsou singleplayerové mody Race a Puzzle. V prvním z nich stačí, když profrčíte tvůrci přichystanou tratí s co nejlepším časem. Po překonání požadovaného limitu se vám odemkne další závod, ale i tak si můžete svůj výkon na dané trati ještě zlepšovat.

Postupně se tak dopracujete k stříbrné i zlaté medaili, jež vám pochopitelně přinesou další peníze, směnitelné na potřebné díly tratí. Pokud chcete odemknout i poslední sedmou sekci závodů, musíte všechny předchozí zajet na zlatou medaili, což už rozhodně není jednoduché.

V herním modu Puzzle funguje vše prakticky stejně. Rozdíl spočívá jen v tom, že dráha, na které musíte závodit, není kompletní (často není postavena prakticky vůbec) a vy si ji musíte ještě před startem pomocí nabízených součástek vhodně doplnit tak, abyste na ní byli schopní zajet požadovaný čas. Někdy stačí správně umístit jen dva díly, jindy toho musíte poskládat víc, ale téměř nikdy nejde o nic nadlidsky složitého.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

V Race a Puzzle tedy jezdíte sami a soutěžíte maximálně se svým vlastním a nehmotným (nelze narazit) „stínem“, nebo-li přehrávkou poslední nejlepší jízdy. Celkově oba mody obsahují přes padesát závodů.

 Šílená jízda
Při samotném ježdění vidíte hru primárně z third-person perspektivy - kamera je umístěna nahoře za zádní částí vašeho vozu. Během jízdy si ale můžete vybrat jakýkoliv jiný z celkem osmi pohledů kamery, včetně toho z předního nárazníku anebo pohledu z ptačí perspektivy (viz screenshot). Ačkoliv jsou všechny v pořádku, pro praktické využití je stejně nejvhodnější ten přednastavený.

Trackmania je arkáda, takže na závodění vám stačí jen šipky. Auta mají zajímavý fyzikální model s poměrně rychlou akceleraci, kterou využijete hlavně při různých přeskocích, někdy připomínajících až přelety. Snadno se pak může stát, že vůz skončí úplně jinde, než má, nebo že vám při velké rychlosti jednoduše vylétne ze zatáčky.

Ať už ale auto prodělá jakkoliv drsný pád, neobjeví se na něm ani škrábaneček a většinou dokonce skončí na všech čtyřech kolech, plně ovladatelné jako předtím. Problémem pak jen bývá dostat ho zpátky na trať, která je ohraničená a vaším cílem je vždy projet checkpointem. Pokud říznete zatáčku moc rychle, mohou se pootevřít některé z bočních dveří, při skocích se zas často otevře kryt kufru, což působí docela legračně.

 Vozidla a zpětné přehrávání závodů
Ke každému prostředí náleží i příslušný typ (model) automobilu. Vozidla jsou rozdělena do sekcí Snowcar (pro zimní krajinu), American (pro poušť) a Rally (pro venkov) a v každé z nich si můžete vybrat též příslušný skin, z nichž se další dají stáhnout z oficiální stránky.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Jakoukoliv jízdu pak lze ve hře uložit, přehrávat a nebo exportovat do externího souboru a chlubit se s ní ostatním. Během přehrávání si můžete třeba i zapnout volnou kameru a volně kroužit po prostředí. Bohužel v této části je hra značně zabugovaná, s kamerou se totiž můžete dívat i pod herní mapu nebo skrz různé objekty, což nepůsobí zrovna dvakrát dobře.

 Vizuální zpracování
Dlouho jsem přemýšlela, jakým slovem charakterizovat grafiku hry. Není ošklivá, ale za vyloženě krásnou nebo snad detailní se považovat rozhodně nedá. Vedle většiny dnešních závodních her vypadá Trackmania i s dynamickým stínováním spíš jako freewarovka. To však nic nemění na tom, že celkově působí docela mile a pár pěkných detailů se i přesto najde - třeba šmouhy, které zanechá vaše vozidlo na vozovce, pokud zatáčkou projede příliš rychle. Nutno ale říct, že tím také jakákoliv interaktivita končí a občasná grafická Zvětšit zdroj: Archiv chyba ve formě díry nebo prázdna také není úplnou výjimkou.

Trackmania má ale přesto jednu velkou výhodu, a tou jsou směšně nízké systémové nároky. Prakticky ji rozběhnete na všem, co se podobá sestavě Pentium II 450 MHz, 64 MB RAM a 32 MB 3D grafické kartě (DirectX 9.0b kompatibilní).

 Multiplayer nejen po síti
Podstatnou součástí hry je pochopitelně multiplayer. Kromě toho klasického přes lokální síť nebo internet, který pojme až deset účastníků na jedné dráze, si můžete vyzkoušet rovněž známý hot-seat. V tomto multiplayerovém modu se střídají nejvýše čtyři hráči na jednom PC. Nejdříve si zahrajete vy, zajedete určitý čas a po vás může nastoupit kamarád, který už závodí pouze s vaším „stínem“, stejným jako v modech Race nebo Puzzle.

Tento prvek je jednak užitečný (víte, jak si stojíte oproti soupeři) a také přináší do hry přece jen větší soutěživost, než kdybyste jeli úplně sami. U „opravdového“ multiplayeru, kde spolu auta živých lidí závodí v reálném čase, trochu zamrzí jen absence kolizí. Vozy totiž sebou dokážou klidně proletět, jakoby se nic nedělo.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
další obrázky z této hry naleznete v sekci screenshotů

 Zábava na dlouho
Trackmania patří k hrám, které dokáží chytnout a dlouho bavit, a to i přes pár nedostatků a bugů. Předělání klasiky do moderního kabátku a pár nových nápadů zkrátka přineslo své ovoce. Už teď se na internetu (například zde nebo zde) začíná objevovat hromada uživatelsky vytvořených tratí, skinů a modů, která jen dosvědčuje, že o tento typ her je i v dnešním světě stále zájem.

V zahraničí stojí Trackmania o něco méně než běžné áčkové hry. Jestliže by se (u nás) prodávala kolem 500-900 Kč, patrně by příznivci podobných titulů nemuseli příliš váhat. Ale cosi mi říká, že pokud se u nás hra vůbec někdy objeví (zatím ji žádný domácí distributor neohlásil), do tisícovky se její cena asi určitě nevejde a rozhodování o případné koupi pak bylo větším oříškem.

 Trackmania není jediná
Zvětšit zdroj: Archiv Na závěr ještě připomenu další chystané hry, které si rovněž vzaly za vzor a modlu Stunts či Stunt Car Racera. V prvé řadě je to německý projekt Crashday, který sice vzniká v napůl amatérském prostředí, ale aspoň to, co jsem viděla na loňské GC v Lipsku, rozhodně nevypadalo špatně. Pokud si dobře vzpomínám, byl do hry zabudován i model poškození. Se svým příspěvkem do kategorie závodů se stavěním tratí se chystá přispět i Slovensko, a to v podobě hry Stunts: Final Stage od Mayhem Studios.


Zhodnocení lokalizace hry aneb i na překladu se toho dá hodně zkazit

Skoro tři čtvrtě roku po vydání závodů Trackmania se nám do rukou dostala i česká verze v lokalizaci od ostravské společnosti US Action (Top CD). Krabice obsahuje český manuál a 1 CD se samotnou hrou. Vzhledem k tomu, že Trackmania není typ titulu, ve kterém by byly tuny psaného textu a že ani originální anglická verze neobsahovala žádný dabing, nebylo zřejmě její překládání nijak extrémně náročné. Proto pobaví, že už na samotném obalu krabice září pravopisná chyba ("... a znovu projíždíte trať, ABY JSTE získali v cíli jedinou desetinu sekundy před ostatními").

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Pokud jde o manuál, ten poměrně stručně popisuje možnosti hry a až na pár drobností (zapomenutých diakritických znamének) mu nelze nic vytknout. Koneckonců, od manuálu se žádá hlavně srozumitelnost, takže i překlady typu "duch vozu" (myšleno průhledný model auta, kopírující směrem i rychlostí vaši poslední jízdu) se dají strávit - hlavně, že hráč pochopí, o co jde.

 Nedostatky překladu
Co se týče překladu v samotné hře, mohli být tvůrci přece jen trochu pečlivější. I na to málo textu, co Trackmania obsahuje, se zde totiž najdou slůvka, na která se prostě zapomnělo. Myslím například informace z horní lišty, které popisují trať a na ní dosažené výsledky. V originále je jednou z položek i jméno autora tratě (např. "By Nadeo"), pokud autor není uveden, zobrazuje se automaticky hláška "Unassigned". Toto slůvko zůstává z nepochopitelných důvodů nepřeloženo i v české verzi hry, ovšem korunu tomu nasazuje až překlad "By" jako "díky". Ačkoliv na první pohled by nemuselo jít o nic až tak hrozného (i když pochopitelně překlad "Od" nebo "Autor:" by byl asi vhodnější), výsledek v podobě nápisu "díky Unassigned" působí přece jen lehce komicky (viz screenshot).

Zvětšit zdroj: Archiv Rovněž u zpráv, které vám po dojetí závodu oznamují, jak jste jeli, by neuškodilo trochu synchronizace. Je zvláštní, že v prvním vzkazu nám hra tyká ("Dobrá práce! Dojel jsi do cíle."), zatímco hned o sekundu později přiletí oznámení, ve kterém jsme už "vy" ("Paráda! Vyhrál jste zlatou medaili"). Jde sice možná o drobnosti, ale vzhledem k tomu, že v Trackmanii skutečně mnoho psaného textu není, takové věci prostě bijí do očí.

Ani překlady v editoru tratí nejsou bez chyb, obzvláště výmluvná je hláška „Tento blok nelze na položit tento terén“. Skoro jako kdyby po sobě překlad nikdo nečetl nebo nikdo nedělal korekturu. Tlačítko "Táhnout" (v originále "Draw") bych vzhledem k funkci, kterou plní (umísťování prvků na mapu) zase přeložila spíše jako "Položit" - s tím, že se některé prvky (například silnice) skutečně dají pokládat i tahem.

 Částečně nefunkční editor tratí
Co je ovšem na editoru tratí nejpodstatnější, obsahuje v české verzi i některé nové chyby z hlediska funkčnosti hry. Ano, čtete správně – teď už nemluvím jen o ledabylém překladu, ale mám na mysli zcela nové problémy, na které nás upozornil Kuby z Trackmania.cz a které jsem si mohla „vyzkoušet“ i na své krabicové verzi (nejde tedy o individuální případ či nějakou betu).

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Asi nejmarkantnějším problémem je časté padání editoru (zamrznutí hry) při použití určitých kusů tratí a dále pak nemožnost pokládání základní silnice v  prostředí Rally. Místo požadované cesty se při tažení kurzorem objevují nesouvislé zídky, což je naprosto nepochopitelné, zvlášť když si uvědomíme, že česká verze hry je patrně jediná, ve které se takový problém vyskytuje (v anglické i francouzské je prý vše v pořádku). Kvůli této chybě prakticky nemáte možnost nic (se silnicí) postavit v jednom z celkem tří prostředí. A jak se k tomuto problému vyjádřil vydavatel v reakci na stížnost Kubyho (majitele originálky) z Trackmania.cz?
    Dobrý den, zájem na oprave prípadných problému samozrejme máme. V soucasné dobe intenzivne pracujeme na dokoncení dalsích titulu pro vánocní trh, proto nejsme schopni se touto chybou zabývat tak dukladne, abychom hru prozkoumali do té úrovne jako vy. Jestlize máte moznost poslat popis jak k chybe spolehlive dojde, muzeme to zkusit na nasich PC a poslat zprávu vývojárum. Vase prípadná pomoc urychlí prípadný patch az o nekolik týdnu. [...] Abych nezapomel, dekujeme za zprávu o chybe, pri testování se nám nic podobného neprojevilo, jestli je chyba na nasí strane, pak se samozrejme omlouváme Vám i dalsím hrácum.

    S pozdravem
    Martin Lévay
    US Action, s.r.o.
Obrázek zdroj: Archiv  Závěr
Překlad hry působí celkově bohužel velice odfláknutě, což by se ale vzhledem k nízké ceně hry (299 Kč) dalo přece jen ještě odpustit. Nové chyby v editoru však českou Trackmanii do role „jasné koupě“ rozhodně nestaví. Sami zvažte, zda je za těchto okolností vůbec ještě hodna vaší pozornosti.

Stáhněte si: Demo, Patch, Trailer, Cheaty...

Související články: Novinky, Oficiálně przněná čeština - téma

 
Kate
autorce je 19 let, kromě studia a psaní pro Tiscali Games občas příspívá i do časopisu LEVEL, dříve se také podílela na televizním pořadu GamePage. Nejspolehlivěji ji k počítači připoutá akce s promakaným příběhem nebo vojenské simulace, volný čas ale tráví i jinak



 
 
Kate

Verdikt:

Jednoduchý editor, spoustu traťových dílů, výbornou hratelnost a multiplayer mohla doplnit ještě větší rozmanitost prostředí, model poškození vozidel a vyladěnější grafika. Coby moderní předělávka Stunts se ale Trackmania nemá za co stydět. Hodnocení české verze: 40%

Nejnovější články