Autor: Kate Publikováno: 12.ledna / 30. září 2004 |
![]() ![]() ![]() ![]() Součásti pro stavění tratí Jak jsem již naznačila výše - věcí, ze kterých můžete poskládat trať, je opravdu mnoho. Pro všechny druhy terénů existují stejné základní prvky, které se jen lehce vizuálně liší, a potom celá řada speciálních. Jinými slovy, třeba z kovových rour můžete stavit tunely v zimní krajině, ale v poušti je nenajdete. Všechny kousky jsou rozděleny do několika kategorií, podle druhu uplatnění. Máme tu doplňky prostředí (již zmiňované stromečky, kameny atd.), základní díly tratí (start, cíl, checkpointy, rovná silnice, stoupání, klesání atd.), zrychlovače (žluté šipky, po jejichž směru auto nabere rychlost), různé roury, tunely, mosty, zastavěné nebo poškozené kousky tratí (s boulemi, dírami atd.), spirály, které spíš připomínají horské dráhy, a spoustu dalšího stavebního materiálu. Dohromady byste ve všech třech terénech měli napočítat asi 300 použitelných prvků, ze kterých se už skutečně dají vystavět zajímavé a nápadité závodní dráhy, kdy záleží jen na vaší fantazii. ![]() ![]() ![]() Práce s editorem Při tvorbě tratí v editoru využijete dva jednoduché panely. Na tom ve spodní části obrazovky označujete jednotlivé díly a pomocí pravého toolbaru s nimi můžete manipulovat (otáčet, pokládat, mazat). Pro snazší orientaci na mapě je dobré zapnout si čtvercovou síť - každý díl totiž zabírá právě jeden či více čtverečků. Vybrané kousky můžete umísťovat nad sebe, jiné musí být připevněny pevně na půdě, některé zase naopak pouze v určité výšce nad zemí. Pomocí kamery se na své dílo můžete dívat ze všech čtyř stran a dokonce si i dirigovat sklon pohledu. Vždy jste ale schopní nastavit si kameru tak, aby vám v dané situaci vyhovovala. V editoru tratí se mi pracovalo celkem dobře. Není příliš složitý a dle mého názoru se s ním každý naučí zacházet velice rychle, protože je skutečně intuitivní. Jediné, co mi přišlo ze začátku nepříjemné, je nemožnost používání myši při umísťování jednotlivých částí. Jejich polohu musíte nastavit šipkami (ať už těmi na klávesnici, nebo na toolbaru), což je v dnešní „myšoidní“ době přece jen trochu nezvyk. Herní módy Race a Puzzle ![]() Postupně se tak dopracujete k stříbrné i zlaté medaili, jež vám pochopitelně přinesou další peníze, směnitelné na potřebné díly tratí. Pokud chcete odemknout i poslední sedmou sekci závodů, musíte všechny předchozí zajet na zlatou medaili, což už rozhodně není jednoduché. V herním modu Puzzle funguje vše prakticky stejně. Rozdíl spočívá jen v tom, že dráha, na které musíte závodit, není kompletní (často není postavena prakticky vůbec) a vy si ji musíte ještě před startem pomocí nabízených součástek vhodně doplnit tak, abyste na ní byli schopní zajet požadovaný čas. Někdy stačí správně umístit jen dva díly, jindy toho musíte poskládat víc, ale téměř nikdy nejde o nic nadlidsky složitého. ![]() ![]() ![]() V Race a Puzzle tedy jezdíte sami a soutěžíte maximálně se svým vlastním a nehmotným (nelze narazit) „stínem“, nebo-li přehrávkou poslední nejlepší jízdy. Celkově oba mody obsahují přes padesát závodů. Při samotném ježdění vidíte hru primárně z third-person perspektivy - kamera je umístěna nahoře za zádní částí vašeho vozu. Během jízdy si ale můžete vybrat jakýkoliv jiný z celkem osmi pohledů kamery, včetně toho z předního nárazníku anebo pohledu z ptačí perspektivy (viz screenshot). Ačkoliv jsou všechny v pořádku, pro praktické využití je stejně nejvhodnější ten přednastavený. Trackmania je arkáda, takže na závodění vám stačí jen šipky. Auta mají zajímavý fyzikální model s poměrně rychlou akceleraci, kterou využijete hlavně při různých přeskocích, někdy připomínajících až přelety. Snadno se pak může stát, že vůz skončí úplně jinde, než má, nebo že vám při velké rychlosti jednoduše vylétne ze zatáčky. Ať už ale auto prodělá jakkoliv drsný pád, neobjeví se na něm ani škrábaneček a většinou dokonce skončí na všech čtyřech kolech, plně ovladatelné jako předtím. Problémem pak jen bývá dostat ho zpátky na trať, která je ohraničená a vaším cílem je vždy projet checkpointem. Pokud říznete zatáčku moc rychle, mohou se pootevřít některé z bočních dveří, při skocích se zas často otevře kryt kufru, což působí docela legračně. Vozidla a zpětné přehrávání závodů Ke každému prostředí náleží i příslušný typ (model) automobilu. Vozidla jsou rozdělena do sekcí Snowcar (pro zimní krajinu), American (pro poušť) a Rally (pro venkov) a v každé z nich si můžete vybrat též příslušný skin, z nichž se další dají stáhnout z oficiální stránky. ![]() ![]() ![]() Vizuální zpracování Dlouho jsem přemýšlela, jakým slovem charakterizovat grafiku hry. Není ošklivá, ale za vyloženě krásnou nebo snad detailní se považovat rozhodně nedá. Vedle většiny dnešních závodních her vypadá Trackmania i s dynamickým stínováním spíš jako freewarovka. To však nic nemění na tom, že celkově působí docela mile a pár pěkných detailů se i přesto najde - třeba šmouhy, které zanechá vaše vozidlo na vozovce, pokud zatáčkou projede příliš rychle. Nutno ale říct, že tím také jakákoliv interaktivita končí a občasná grafická ![]() Trackmania má ale přesto jednu velkou výhodu, a tou jsou směšně nízké systémové nároky. Prakticky ji rozběhnete na všem, co se podobá sestavě Pentium II 450 MHz, 64 MB RAM a 32 MB 3D grafické kartě (DirectX 9.0b kompatibilní). Multiplayer nejen po síti Podstatnou součástí hry je pochopitelně multiplayer. Kromě toho klasického přes lokální síť nebo internet, který pojme až deset účastníků na jedné dráze, si můžete vyzkoušet rovněž známý hot-seat. V tomto multiplayerovém modu se střídají nejvýše čtyři hráči na jednom PC. Nejdříve si zahrajete vy, zajedete určitý čas a po vás může nastoupit kamarád, který už závodí pouze s vaším „stínem“, stejným jako v modech Race nebo Puzzle. Tento prvek je jednak užitečný (víte, jak si stojíte oproti soupeři) a také přináší do hry přece jen větší soutěživost, než kdybyste jeli úplně sami. U „opravdového“ multiplayeru, kde spolu auta živých lidí závodí v reálném čase, trochu zamrzí jen absence kolizí. Vozy totiž sebou dokážou klidně proletět, jakoby se nic nedělo. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry naleznete v sekci screenshotů Zábava na dlouho Trackmania patří k hrám, které dokáží chytnout a dlouho bavit, a to i přes pár nedostatků a bugů. Předělání klasiky do moderního kabátku a pár nových nápadů zkrátka přineslo své ovoce. Už teď se na internetu (například zde nebo zde) začíná objevovat hromada uživatelsky vytvořených tratí, skinů a modů, která jen dosvědčuje, že o tento typ her je i v dnešním světě stále zájem. V zahraničí stojí Trackmania o něco méně než běžné áčkové hry. Jestliže by se (u nás) prodávala kolem 500-900 Kč, patrně by příznivci podobných titulů nemuseli příliš váhat. Ale cosi mi říká, že pokud se u nás hra vůbec někdy objeví (zatím ji žádný domácí distributor neohlásil), do tisícovky se její cena asi určitě nevejde a rozhodování o případné koupi pak bylo větším oříškem. Trackmania není jediná ![]() Zhodnocení lokalizace hry aneb i na překladu se toho dá hodně zkazit Skoro tři čtvrtě roku po vydání závodů Trackmania se nám do rukou dostala i česká verze v lokalizaci od ostravské společnosti US Action (Top CD). Krabice obsahuje český manuál a 1 CD se samotnou hrou. Vzhledem k tomu, že Trackmania není typ titulu, ve kterém by byly tuny psaného textu a že ani originální anglická verze neobsahovala žádný dabing, nebylo zřejmě její překládání nijak extrémně náročné. Proto pobaví, že už na samotném obalu krabice září pravopisná chyba ("... a znovu projíždíte trať, ABY JSTE získali v cíli jedinou desetinu sekundy před ostatními"). ![]() ![]() ![]() Nedostatky překladu Co se týče překladu v samotné hře, mohli být tvůrci přece jen trochu pečlivější. I na to málo textu, co Trackmania obsahuje, se zde totiž najdou slůvka, na která se prostě zapomnělo. Myslím například informace z horní lišty, které popisují trať a na ní dosažené výsledky. V originále je jednou z položek i jméno autora tratě (např. "By Nadeo"), pokud autor není uveden, zobrazuje se automaticky hláška "Unassigned". Toto slůvko zůstává z nepochopitelných důvodů nepřeloženo i v české verzi hry, ovšem korunu tomu nasazuje až překlad "By" jako "díky". Ačkoliv na první pohled by nemuselo jít o nic až tak hrozného (i když pochopitelně překlad "Od" nebo "Autor:" by byl asi vhodnější), výsledek v podobě nápisu "díky Unassigned" působí přece jen lehce komicky (viz screenshot). ![]() Ani překlady v editoru tratí nejsou bez chyb, obzvláště výmluvná je hláška „Tento blok nelze na položit tento terén“. Skoro jako kdyby po sobě překlad nikdo nečetl nebo nikdo nedělal korekturu. Tlačítko "Táhnout" (v originále "Draw") bych vzhledem k funkci, kterou plní (umísťování prvků na mapu) zase přeložila spíše jako "Položit" - s tím, že se některé prvky (například silnice) skutečně dají pokládat i tahem. Částečně nefunkční editor tratí Co je ovšem na editoru tratí nejpodstatnější, obsahuje v české verzi i některé nové chyby z hlediska funkčnosti hry. Ano, čtete správně – teď už nemluvím jen o ledabylém překladu, ale mám na mysli zcela nové problémy, na které nás upozornil Kuby z Trackmania.cz a které jsem si mohla „vyzkoušet“ i na své krabicové verzi (nejde tedy o individuální případ či nějakou betu). ![]() ![]() ![]()
S pozdravem Martin Lévay US Action, s.r.o. ![]() Překlad hry působí celkově bohužel velice odfláknutě, což by se ale vzhledem k nízké ceně hry (299 Kč) dalo přece jen ještě odpustit. Nové chyby v editoru však českou Trackmanii do role „jasné koupě“ rozhodně nestaví. Sami zvažte, zda je za těchto okolností vůbec ještě hodna vaší pozornosti. Stáhněte si: Demo, Patch, Trailer, Cheaty... Související články: Novinky, Oficiálně przněná čeština - téma |
Kate | |
autorce je 19 let, kromě studia a psaní pro Tiscali Games občas příspívá i do časopisu LEVEL, dříve se také podílela na televizním pořadu GamePage. Nejspolehlivěji ji k počítači připoutá akce s promakaným příběhem nebo vojenské simulace, volný čas ale tráví i jinak |