Autor: Marek Beniač Publikováno: 5.února 2006 |
![]() ![]() ![]() TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Už nabídka hlavního menu jasně dokazuje, že tohle není žádný chudý příbuzný, ani přihlouplá kvalifikační hříčka. Po obsahové stránce hra nabízí bezmála totéž, co předchozí díly Trackmanie. Jistá omezení vyplývají jen z podstaty věci – jde o kvalifikaci a férové fair-play závody. Z tohoto důvodu tu najdeme „pouhopouhé“ jedno auto (na vylepšování jeho výkonu se zde nehraje) a také singleplayer se smrsknul pouze na jakýsi tréning. Na druhou stranu, komerční verze Trackmanie na tom byly docela podobně a hra jednoho hráče byla jen o honbě za lepším časem a přípravě na multiplayer. ![]() Pravda, virtuální krabička s díly obsahuje pouze součásti náležící sérii Nations, zapomeňte proto na specifické kousky a prostředí z prvních dvou Trackmanií. Přesto kdo rád staví bláznivé tratě plné loopingů a vývrtek, přijde si znovu na své. Nakonec už teď jsou venku stovky (a možná i tisíce) nových tratí, které lze jednoduše stáhnout a začít jezdit. Komunita kolem této série je za pouhý týden od vydání zkrátka neuvěřitelná. Záporem by teoreticky mohlo být umístění všech tratí pouze do jediné lokace stadionu, ale příliš to nevadí, protože stejně nemáte moc času koukat při jízdě po okolí. Některé okruhy jsou víceméně "normální" (jen zatáčky a nějaké ty skokánky), jiné zase dost šílené (plné vývrtek nebo loopingů). ![]() ![]() ![]() Online závodění Stěžejní částí Trackmania Nations jsou samozřejmě online závody. Jak už prozrazuje název, chlapíci z Nadea pojali tentokráte vše v národním duchu, při tvorbě profilu proto zadáváte nejen svůj nick, ale i zemi, jenž hodláte reprezentovat. Následuje volba skinu vozu, kde mnozí uplatní svůj výtvor z editoru, osobně však dávám přednost „doporučenému“ národnímu zbarvení. Grafici si dali záležet a pro každou zemi připravili speciální potisk, včetně vlaječek na bocích a přítlačných křídlech, nechybí ani typická zkratka CZE. Prostě když reprezentace, tak v národních barvách. Vozítka mimochodem svým designem připomínají formule, jen kola jsou částečně zakrytá blatníky. Nebudu se namáhat, okolní obrázky prozradí víc, nicméně inspirace v šampionátu A1 Grand Prix je myslím docela patrná. ![]() Herní módy Co si budeme povídat, hra více hráčů je u podobných titulů vždy hodně adrenalinová a velice vypjatá. Zajíždět stále lepší a lepší časy v singleplayeru pobaví jen na chvíli, ale utkat se s živým soupeřem, ať už stylem split-screen nebo po síti, posouvá zábavu někam úplně jinam. Klání po internetu vše jen umocní, tím spíš závodí-li najednou dvacet nebo třicet borců. Ostatní máte pěkně na očích, vidíte jejich časy i limit který zbývá do konce kola. Trackmania Nations ale svým „národním“ pojetím všechno ještě násobí. Závodit proti „bezejmenným“ závodníkům a jejich nic neříkajícím přezdívkám je jedna věc, ovšem když vše navlečete do mezinárodního hávu a celé klání navíc titulujete jako World Cup, začnou se dít věci. ![]() ![]() ![]() Servery Nadea shromažďují informace z každého závodu (ehmm… pokud tedy fungují) a průběžně sestavují žebříčky. Je až fascinující sledovat, co s hráči udělají vlaječky vedle jmen na výsledkové listině. Najednou jsme všichni reprezentanti a hájíme jméno České republiky. Už nejde jen o to trumfnout kolegu z práce, být lepší než soused nebo porazit nějakého Razora, kterého znáte už léta – byť jen virtuálně. Kdepak, tady jde o slávu rodné země a Češi táhnou za jeden provaz! Neexistuje, aby nás porazili Slováci, Němci, Francouzi, Korejci… Zlato musí být naše! Předchozí řádky berte trochu s rezervou – možná jsem hrál Trackmanii Nations jen moc dlouho, možná už se projevuje blížící se olympijský hokejový turnaj ;) Pravdou ale je, že Nadeo celou hru vytvořilo šikovně, aby hráč měl neustálou motivaci. Pohár národů ![]() Když už jsem u toho bodování – jeho systém nechápe patrně nikdo ;) Jisté ale je, že hra po skončení závodu připisuje body, závislé nejen na umístění, ale i na dalších „neviditelných“ faktorech. Lze předpokládat, že se bere v úvahu velikost startovního pole, výsledný čas i obtížnost dané tratě. Zohledněna patrně bude také kvalita soupeřů a pokud hráč okupující spodní příčky žebříčku nadělí půl vteřiny borci z první stovky, vyletí jistě vzhůru. K pročítání výsledků nachystalo Nadeo další menší provokaci – hymny. Jsme přeci na závodech a mezinárodních k tomu, na závěr se tedy sluší ukázat stupně vítězů a zahrát národní hymnu, no ne? Tahle zdánlivá samozřejmost ale dokáže jednoho také pěkně vytočit, vždyť koho by bavilo poslouchat každých pět minut stejnou melodii – poražte toho Francouze už někdo! ;) ![]() ![]() ![]() K rozdmýchávání emocí přispívá velkou měrou také chat, kde probíhá čilá komunikace o všem možném. Závodníci se hecují a hodnotí svoje výkony, stejně jako design tratí. Vzhledem k tomu, že systém závodů nevyžaduje vyčerpat celý limit, zbývá spousta času na debatu – nezdá se to, ale diskuse je často stejně zábavná jako závod a člověk se dozví zajímavé věci ;) Další vychytávkou škádlící nervy je spectator mód. Kdokoliv může v průběhu závodu sledovat kohokoliv. Lze tak vypozorovat jak jezdí ti nejlepší, jakou volí stopu či které odbočky používají (některé tratě nabízejí vícero řešení). Nezdá se to, ale v pokročilých fázích hry se „nakouknutím přes rameno“ můžete mnohému přiučit. A sakra, tohle jsme podcenili! ![]() Hráče, kteří se do hry ponořili minulou neděli, tak vítala hláška o nefunkčních žebříčcích, z důvodu velkého zájmu. Situaci se podařilo vyřešit zhruba v úterý, bohužel víkendové výsledky vzaly za své a začínalo se od nuly. Tato skutečnost kupodivu nikomu příliš nevadila, konec konců čilé závodění probíhalo i v době, kdy Nadeo žádné body nerozdávalo. Radost z oživených žebříčků však netrvala dlouho a občasné výpadky provázejí hru doposud. Mohlo by se zdát, že se celá věc tak trochu vymkla kontrole, ono je ale vážně těžké držet vše při životě, když se během hodiny zaregistruje klidně i tisíc nových závodníků a když tvůrci financují provoz jen z příspěvků sponzorů či vydavatele. Jen pro ilustraci, Českou republiku reprezentuje v tuto chvíli (neděle odpoledne) víc jak 1700 hráčů, celosvětově je pak zaregistrováno na 122 tisíc šílených řidičů, z nichž právě teď závodí online 7 tisíc lidí. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů Skvělá zábava pro všechny Na nečekaném úspěchu hry má evidentně lví podíl její dostupnost. A tím nemyslím jen fakt, že je šířena zdarma. Trackmania přeci bodovala už dřív (a za peníze) jednoduše proto, že je přístupná pro širokou hráčskou obec. Nakonec inspiraci autoři čerpali v dnes již klasických titulech jako Stunt Car Racer, Stunts či Fatal Racing/Whiplash. Ale zatímco pro hraní simulátorů typu Live for Speed, GTR či GT Legends jsou zapotřebí nějaké ty zkušenosti (i vybavení v podobě volantu s pedály), k Trackmanii se může posadit naprosto každý. Při ovládání si vystačíte jen s kurzorovými šipkami a tratě jsou navrženy tak, aby si na své přišli znalci předchozích dílů i naprostí nováčci. Ani technickému zpracování nelze mnoho vytknout, grafika sice vyloženě neuchvátí, všechno je ale maximálně přehledné a při rychlostech okolo 300 km/h stejně není čas vnímat okolí. Mimochodem, hardwarové požadavky jsou hodně lidové – minimum je Pentium III 500 MHz, 128 MB RAM a 16 MB grafika. Použitý engine samozřejmě vychází z Trackmanie Sunrise, s čímž úzce souvisí i fyzikální model. Není to zrovna simulátor (auta brzdí i za letu) nicméně gravitace a odstředivé síly tady fungují, stejně jako odpružení podvozku. ![]() Stáhněte si: Plnou verzi hry Trackmania Nations, Trailery, Všechny downloady k Trackmanii Související články: Novinky, Trackmania Sunrise recenze, Trackmania recenze |
Marek Beniač | |
autorovi je 27 let, dříve psal pro GamePort, pracuje v IT, nejraději má hry sportovní a závodní, případně akce všeho druhu, ostatní žánry ale též vyloženě nezavrhuje |