Tony Hawk American Wasteland - rec.
7/10

Tony Hawk American Wasteland - rec.

11. 3. 2006 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Brzy mu bude 40, ale pořád jezdí jako zamlada. Řeč je o Tony Hawkovi, který dovezl sedmý díl "své" série také na PC. V ulicích Los Angeles však tentokrát nebudete dovádět pouze na skateboardu, nýbrž i na BMX kole.

Autor: Dick
Publikováno: 11.března 2006
První česká recenze této hry zdroj: tisková zpráva Verze hry: finální/anglická/PC

Brzo mu bude čtyřicet, ale pořád jezdí jako mladík. Řeč není o nikom jiném než o Tony Hawkovi, který již poněkolikáté zaštítil svým jménem další díl oblíbené skateboardové série. Ten nese název American Wasteland a podle tvrzení autorů by mělo jít o ten nejchutnější extrakt z tradičněji pojaté Pro Skater série a z dvou posledních, příběhově orientovaných Undergroundů. Podařilo se jim tento slib naplnit? Odpověď na tuto a mnohé další otázky vám nabídne recenze PC verze.

Příběh vs. klasika
Základní kostru hry tvoří dva módy, příběhový a klasický. První zmiňovaný navazuje na tradici Undergroundů a nabízí zajímavou story o tom, jak obyčejný chlapec z venkova ke štěstí přijde a udělá velkou díru do světa skateboardingu. Ten druhý naopak na podobnou „omáčku“ nehledí a vrací se zpátky ke kořenům prvního až čtvrtého dílu, kdy vám předkládá sérii úkolů ke splnění, rozprostřenou pěkně do několika lokací. Obojí je na sobě samozřejmě zcela nezávislé a klidně si můžete rozehrát oba módy zároveň.

Příběhový mód zastihne našeho hrdinu na cestě ze své domoviny do mekky skateboardingu - města Los Angeles. Právě tady se totiž chce naučit nějaké nové triky a nabrat zkušenosti od profíků. Než se však naděje, krátce po opuštění rozhrkaného autobusu mu kdosi odcizí všechny jeho věci a on zůstane zcela sám jen se svým prknem uprostřed cizího města. To naštěstí netrvá dlouho, protože poznává mladou nadějnou kreslířku, která se mu na několik dalších dní stane průvodkyní. Krátce na to jej seznamuje s místními skatery a ukáže mu několik obchodů, kde se dá například nakoupit nové vybavení či změnit účes.

Roztahaný úvod
Řadíte-li se k početné skupince skalních fandů série Tony Hawk, bude vám připadat úvod příběhového módu až přespříliš utahaný. Ke splnění většiny úkolů by vám totiž s trochou nadsázky stačila jedna ruka a přitom byste mohli mít klidně i zavázané oči. Nehledě na to, že v této fázi hlavní hrdina disponuje jen omezeným množstvím triků. Kupříkladu vedlejší graffiti úkoly se sestávají pouze z toho, že v daném časovém limitu musíte dojít na určené místo (které je většinou pár kroků od vás) a tam pouze stisknout klávesu pro nastříkání barvy. Jednoduché, že by to dokázalo i pětileté dítě… Zde stojí za pozastavení záměr Activision, kteří chtějí udělat příští díl Tony Hawk: Downhill Jam (podzim 2006) ještě primitivnější a cílený na ještě mladší publikum.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Asi nejzásadnější novinkou Wastelandu je přítomnost BMX kola, které si můžete čas od času vzít místo skateboardu. I pro něj si totiž autoři připravili sérii neobvyklých úkolů. Možná se budete divit, ale jízda na kole pro vás jistě bude příjemným zpestřením. Kolo se totiž ovládá zcela jinak a výsledný zážitek z jízdy je úplně odlišný.

Důmyslně vymšlené lokace
Jak již zaznělo, příběhová část Wastelandu se odehrává kompletně v Los Angeles a jeho nejbližším okolí. Vítanou změnou oproti minulým dílům je odpadnutí jakýchkoliv nahrávacích obrazovek, díky čemuž se město tváří celistvě. Autoři to vyřešili poměrně šalamounsky - pokud se chcete přesunout do jiné lokace, musíte projít nějakou dlouhou uličkou, halou či tunelem, zatímco v pozadí dochází k načítání dalšího místa.

Design úrovní si drží již tradičně vysokou kvalitu. Jednotlivé lokace jsou jsou hodně různorodé a především vše je navrženo tak, abyste mohli snadno dosáhnout co nejlepších výsledků. Z jakéhokoliv objektu se dá přeskočit na jiný a vše tak důmyslně spojovat do propracovaných komb.

Pramálo nových triků
Průběh klasického módu se v žádném případě nezměnil, což je pro milovníky původní hry jistě nezanedbatelné plus. Opět tu máte k dispozici zhruba desítku levelů, v nichž je třeba v daném časovém limitu dosáhnout zadaného skóre (High, Pro, Sick), posbírat písmenka S-K-A-T-E či C-O-M-B-O, najít tajnou pásku a jiné notoricky provařené věci.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Už jsme si svým způsobem zvykli, že co nový díl Tony Hawk, to nová série triků pro vašeho jezdce. Dlouho před vydáním Wastelandu tvůrci proklamovali, že ani tentokrát tomu nebude jinak, ale realita není tak růžová, jak ji malovaly tiskové zprávy. Nové triky a parádičky by totiž člověk spočítal na prstech jedné ruky průměrně nešikovného dřevorubce. Když nepočítám pár speciálních, k těm základním přibyla snad jen možnost provést stojku na rukách při Natas spinu či schopnost krátkodobě běhat po zdech. Ono se vlastně není čemu ani moc divit, jelikož předchozí díly nabídly drtivou většinu existujících triků.

Ke slovu se opět dostanou nejrůznější flipy, graby, airy a jiné. Pokud jste již některý titul ze série Tony Hawk hráli, budete se již po několika sekundách ve hře cítit jako ryba ve vodě. Všechny věci, alespoň co se triků týče, zůstaly nezměněny. Tím pádem lze jednotlivé fintičky spojovat do elegantních komb. Stejně jako minule můžete po nevydařeném triku zvýšit své bodové konto vyhnáním své agresivity na maximum a rozflákat třeba prkno o zem.

Zatímco v klasickém módu máte přístup k valné většině triků hned od začátku, v příběhovém se vše musíte naučit od zkušenějších kolegů. Dlouho si proto budete muset zvykat na to, že nemůžete hned od první minuty dávat manuály, vracet airy nebo třeba dělat dojem na okolí pomocí prostorově nenáročných flatlandů.

VIDEA Z VLASTNÍHO HRANÍ
Na prvním videu (8 MB, XVID) spatříte klasický mód, kde máte na splnění zadaných úkolů dvouminutový limit. Záběry pocházejí z úvodní úrovně nazvané Minneapolis, která je zahalena pod roušku tmy. Druhé video (10 MB) demonstruje jízdu na BMX kole. Oproti skateboardu kolo nejezdí samo a je třeba šlapat, což supluje mačkání příslušné klávesy. Naopak šipka dopředu či dozadu přinutí jezdce, aby se postavil na přední/zadní kolo a balancoval. Kolo má samozřejmě spoustu vlastních triků odlišných od skateboardu a je potřeba si je důkladně zažít.
 Ovládání
Navzdory skutečnosti, že Wasteland přichází na PC z konzolí, nemusíte mít nejmenší obavu o kvalitu konverze. Je vidět, že vývojáři z Aspyru za ty roky nasbírali v tomto ohledu dostatek zkušeností, což je jedině dobře. Hra se dá tím pádem pohodlně ovládat na klávesnici (i když gamepad se na hru hodí více) a stejně tak s kamerou nezaznamenáte nejmenší problém. Každopádně, pokud jste žádný z předchozích dílů zatím nehráli, bude vám zažití ovládání nějakou dobu trvat.

Vysoká trvanlivost zaručena
Většina titulů z této série dokázala bavit dlouhé desítky hodin. A to i za předpokladu, že jste všechny úkoly dokončili a hru hráli pěkně odznovu. Stejně tak Tony Hawk's American Wasteland disponuje koňskou dávkou replayability, kdy s ním můžete strávit třeba měsíc a pořád vás bude bavit. Jednoduše proto, že můžete pořád zlepšovat své dovednosti, dávat při troše štěstí a cviku komba i za několik milionů bodů a stále něco objevovat.

Vlastní pokoření příběhového a klasického módu Wastelandu zabere dle mého odhadu nějakých 15-20 hodin v závislosti na vašich zkušenostech. Potom si můžete hru projít znovu s vyšší nastavenou obtížností nebo se vrhnout do víru multiplayeru. Ten od předchozích dílů na první pohled mnoha změn nedoznal. Počet hráčů se již definitivně ustálil na čísle 8, nicméně na druhou stranu přibylo několik nových módů, z nichž některé jsou nadmíru vyvedené. Mě osobně zaujal nejvíce tzv. Fire Fight, což je v podstatě obdoba klasického Deatmatche s tím rozdílem, že vaše prkno je obdařeno možností střílet z špičky a patky firebally. V celkovém součtu tu máme něco kolem 15 různých módů, což je číslo více než uspokojující.

Kromě toho máte možnost vytvářet svůj vlastní obsah – svým graffiti tagem počínaje, přes jezdce, úkoly až po kompletní mapy. Patříte-li mezi tvořivé jedince, určitě tuto hozenou rukavici zvednete a budete se s ní bavit dlouhou dobu.

Grafický průměr
Nemá cenu dlouho chodit okolo horké kaše, protože grafická stránka American Wasteland je bídná. Tedy alespoň v porovnání s některými dnešními hrami. Kdybyste se podívali na obrázky z minulého dílu (Underground 2) a porovnali je s těmi, co jsou okolo, asi byste těžko našli pět rozdílů. Nicméně tomu tak bylo vždy, jelikož platforma PC stála na vedlejší koleji a titul byl primárně vyvíjen pro konzole, takže buďme vůbec rádi, že jsme se ji na osobních počítačích vůbec dočkali. Grafika tedy nijak zásadním způsobem nenadchne a sem tam dokonce narazíte na rozpixelované textury nebo modely s mizerným počtem polygonů. I přesto v tom ale netřeba vidět tak akutní problém, jelikož většinou nebudete mít čas okolní prostředí nějak moc zkoumat a budete se spíše soustředit na precizní provedení daného triku či komba.

Našlápnutá hudba je již tradičně jedním z hlavních poznávacích znaků jakékoliv hry ze série Tony Hawk a American Wasteland není v tomto případě výjimkou. Po celou dobu hraní se vám do uší derou chytlavé melodie od skupin více či méně zvučných jmen, jako jsou například Scissor Sisters, Venon, Greenday, Bad Religion, Public Enemy nebo Dead Kennedys. Jestliže patříte mezi hudební fajnšmekry, určitě oceníte šíři hudebního záběru – vedle sebe vám tu totiž mohou zahrát jak legendární The Doors, tak i relativně noví Bloc Party.

Bezstarostná jízda?
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Vyřknout ortel nad Tony Hawk's American Wasteland není jednoduché. Na jednu stranu nelze hře nic zásadního vytknout, na stranu druhou pořád jde o tu starou známou (a pro někoho již značně provařenou) sérii s minimem novinek či vylepšení, mezi něž patří jen jízda na BMX kole. Pokud bychom tak chtěli hru ohodnotit co možná nejobjektivněji a být maximálně „recenzentsky korektní“, vyšší jak níže uvedené hodnocení si hra za žádných okolností odnést nemůže. Jestliže ale celou sérii milujete nebo patříte mezi zapřísáhlé vyznavače skateboardingu či jste naopak doposud žádný z předchozích dílů nehráli, klidně si k výslednému číslu 10% navrch přidejte.

Stáhněte si: Videa, Cheaty..., Vše k sérii Tony Hawk

Související články: Novinky, Tony Hawk's Underground 2 recenze, Tony Hawk's Pro Skater 4 recenze, Tony Hawk's Pro Skater 3 recenze, Tony Hawk's Pro Skater 2 recenze

Dick
autorovi je 25 let a již od útlého dětství se zajímá o hry, hudbu a vše krásné; vedle dlouhých hodin před monitorem rád jezdí na horském kole a ulítává na gumových medvídcích

Dick

Závěrečný verdikt pro Tony Hawk's American Wasteland si vypůjčím od hudebních recenzentů: poslouchá se to skvěle, ale je to pořád ta samá písnička. Pokud tento výrok budete akceptovat, určitě se budete dlouhé hodiny výtečně bavit. Jestliže ale čekáte něco víc oproti minulým dílům, jděte raději o hru dál.