Autor: Nukem Publikováno: 30.května 2007 | Verze hry: review/česká/PC Doba recenzování: 3 týdny |
![]() ![]() ![]() TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek ![]() Od nového zpracování se odvíjí ve většině případů i zcela jiné postupy. Vždyť jaká by to byla nová hra, kdybyste už předem věděli kudy jít, kde hledat přepínač a co vás čeká za tímto podezřelým rohem? Přesto vám některé činnosti budou připadat povědomé. Vzpomínáte, jak jste pozlacovali olověné cihly? Sbírali čtyři klíče v kobkách věnovaných Damoclovi nebo třeba Neptunovi? A co pojistky k jeřábu v dolech Natly? Ano, jde o staré známé úkoly, leč k jejich splnění využijete značně odlišných metod. Už jen proto, že za těch deset resp. jedenáct let se Lara naučila o poznání více nových kousků. Všechny to výkruty, které dokáže na hrazdě, vyžívání lan, přeskakování z jedné hrany na druhou s tím, že se jí jedna ruka může vysmeknout, šplhání po tyčích, rychlé ručkování ve spárách nebo po žebřících, z Legend přibyl magnetický hák, co by způsob, jak cestu k cíli ještě více zkomplikovat. Úplnou novinkou je pak skákání a balancování na špičkách sloupků či kůlů. A co Lara tak trochu zapomněla? Úkroky a úskoky stranou či salto dozadu. Tedy ona to umí, ale pouze při tasených zbraních. A takové to džudistické salto, či jako to nazvat, kdy se rychle otočila o 180°. Zato stojku na okraji převisu nebo šipku do vody vyfikne jako zamlada. ![]() ![]() ![]() Asi nemusím příliš popisovat, co všechno budete muset na cestě za záhadou Atlantidy podstoupit. Desítky kilometrů po zemi, kilometry po zdech a po skalách či stovky metrů pod vodou a vzduchem. Krkolomné přemety a neuvěřitelně dlouhé skoky ve výškách, z nichž nejednoho zašimrá v podbřišku. Hledání spár v temných koutech a tajných míst s náboji, lékárničkami nebo novými zbraněmi. Kromě všemožných pastí jako např. špičatých kopí, šípů, ohně, ostrých břitů či pohyblivých kvádrů na vás čekají i živí protivníci. Od vzteklých krys, přes žíznivé netopýry, vlky, medvědy, prehistorické ještěry, lvy, gorily, oživlé mumie, až po atlantské masité, zubaté a ohnivé bestie. A samozřejmě i pár lidiček. Kde končí zábava a začíná utrpení O většině postupů lze říci, že jsou buď snadné nebo středně náročné, včetně několika logických problémů. Najdou se samozřejmě i těžší, až po pár přehnaně komplikovaných, ztížených navíc časovým limitem. Nevím jak ostatním hráčům, ale mně už po takovém čtvrtém nebo pátém opakování stejného úseku začíná stoupat tlak. Když pak počet pokusů přesáhne desítku, je to už o záchvatu zuřivosti. Asi hned tak nezapomenu na úsek v závěru hry, který se skládal z dvou částí. V první jsem musel sestřelit dvě létající potvory, které mě zasypávaly ohnivými koulemi. Přitom každý zásah znamenal sražení k zemi, mnohdy i shození do propasti s lávou. Po jejich zdolání mne čekal druhý časový úsek tvořený následujícími akcemi: skok ze zasouvající se plošiny na šikmou plochu a odraz na vodorovnou tyč a hned na další tyč. Na ní otočka o 180°, skok na pilíř se zchycením se ve spáře a přeručkování o 90°. Skok ze spáry na vodorovnou tyč za Lařinými zády, z té skok do vzduchu s vystřelením háku s lanem do jednoho oka, přelet na opačný konec stěny, skok na šikmou plošinu, odražení do vzduchu, vystřelení háku do druhého oka, přelet na konec zdi a zachycení se ve spáře. Ze spáry skok na plošinu za zády. ![]() ![]() ![]() To vše v šibeničním termínu, který mi nedovoloval snad jediný zbytečný pohyb navíc. Na žádné tyči jsem se nesměl otočit dokola, ale ihned se pustit a skočit dál. Vždy jen jedno zhoupnutí na laně, rychlé ručkování ve spáře, okamžité odrazy od šikmých ploch. Jediné zaváhání a tyče nebo oka zalezly do zdi a byl jsem v lávě. Následovalo obnovení na plošině a opakování celého úseku včetně střelby. Možná jsem už starý a nemám takový postřeh, každopádně mi toto trvalo více jak hodinu s rozložením do dvou dnů. Počet opakování si ani netroufám odhadnout. Jestli tohle je synonymem zábavy, pak bych s hraním měl nejspíš přestat. Vybavuji si ještě dva podobně napjaté úseky, byť pro sebrání nepovinných artefaktů. Ale ty si s výše popsaným v ničem nezadaly. Jelikož jsem TRA hrál na druhou, střední obtížnost, raději ani nebudu tipovat, oč by to bylo těžší na třetí úrovni. Ještě kratší limit? Více tužších potvor? Brrr! Ani na to nechci myslet. ![]() PROČ? Během jednotlivých soubojů jsem se musel často ptát sám sebe. Proč mají lidi nutkání zasahovat do něčeho, co normálně a dobře funguje? Zdál se tvůrcům soubojový systém z předešlého dílu až moc snadný, že jej museli upravit? V TRL jste mohli vyvolat něco jako bullet-time, tedy zpomalení běhu času z účelem zasažení nepřítele do kritických míst, a to celkem často a na poměrně dlouhou dobu. Zde jsou šance na bullet-time omezené pouze na určitý okamžik v souboji, když se vám podaří normální střelbou protivníka rozzuřit. Ten se vrhne proti vám a v daný moment se hra zpomalí. V tu chvíli musíte zareagovat stiskem příslušné klávesy či tlačítka a některé směrovky. Lara uskočí a chvíli ji trvá, než řádně zamíří. Až tak učiní, můžete vypálit jeden kritický výstřel z každé hlavně. Ten často stačí na doražení většiny potvor, ale ne úplně u všech. ![]() ![]() ![]() Důvěrně známá výbava I co se týče zbraní, jde TRA v duchu prvního dílu. Takže to máme dvě základní pistole H&K, pumpičková brokovnice, dva oddělovače končetin Desert Eagle .50 a dva automaty Uzi. Pouze do H&K má Lara k dispozici nekonečný počet nábojů, munici do ostatních musí sbírat cestou. Navíc je maximální počet nábojů v inventáři omezen na 40 brokových, 150 do DE a 250 pro Uzi. Ve všech případech pak Lara musí přebíjet, neboť má omezený počet nábojů v zásobnících. Možná vás to bude nutit k šetření si účinnější munice na tužší nepřátele, zejména na bossy, ale pak zjistíte, že právě do nich byste spotřebovali všechno, co jste nasbírali a ještě by to nestačilo, takže se je nakonec budete snažit udolat základními zbraněmi. Na druhou stranu, lepší zbraně rozzuří protivníka dříve. Když už přišla řeč na bossy, kterých tu není příliš mnoho, podobně jako v TRL, nestačí k jejich likvidaci pouze střelba, ale ještě nějaký ten trik navíc. Pokud na něj sami nepřijdete, nápovědu hledejte v deníku. Ze všech způsobů ovládání, tedy gamepad, pouze klávesnice nebo klávesnice s myší, jsem nakonec zvolil poslední možnost a to z důvodu rychlého a přesného ovládání pohledu na scénu. Za nepříjemnou považuji nutnost mačkat střelbu pro každý výstřel, tedy kromě Uzi. Uvážím-li, že kdejaká větší potvora potřebovala tak deset i více zásahů, nemluvě o bossech, kde bylo nutné rychle střílet třeba i více jak deset minut, vyklikal jsem si tlačítko myši nejméně na rok dopředu. ![]() ![]() ![]() Grafika jako v Legend Po audiovizuální stránce nemám vůči hře žádné výhrady. Vynechán byl nextgen-content, který se zřejmě kvůli vysoké náročnosti na výkon a nepřesvědčivému výsledku příliš neujal, přesto je grafika pěkná, i když určitě ne dokonalá. Např. zobrazení vody má ještě velké rezervy. Lokace jsou tradičně monumentální a jejich ztvárnění mnohdy bere dech. V nastavení grafiky toho příliš není. Stíny, odrazy, vyhlazování. Hloubkou ostrosti ovládáte „blur“ efekt, tedy rozmazání a prozáření vzdálenějšího okolí. Na pozadí hraje příjemná hudba vybíraná z širokého repertoáru, jejíž dynamičnost se během akčních scén zvyšuje.
Po TRL zdědil tento díl také systém bonusů, které získáváte cestou především za sesbírané artefakty a vzácné památky. Ty jsou rozesety na více či méně viditelných místech, obvykle ne příliš dobře přístupných. Z bonusů stojí zmínku cheaty, použitelné přímo v rozjeté hře, nestandardní oblečení, které si lze zvolit při opakování splněných kapitol, také si můžete znovu přehrát videa, vybírat z hudební kolekce či si přečíst nějaké zajímavosti kolem postav. Rovněž je možné zapnout doprovodné komentáře od tvůrců, které jsou aktivovatelné na mnoha místech hry. Jsou kvalitně lokalizované, stejně jako veškeré titulky a další texty v celé hře, včetně filmových sekvencí. Dabing postav je anglický, což je dobře. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů Odvrácená strana Tomb Raider: Anniversary má být díkem především pro všechny fanoušky, kteří nad touto sérií ještě před TRL nezlomili hůl. Je pravda, že s Legend sdílí mnoho kladných rysů, ale místy je postup hrou zbytečně komplikovaný. Neříkám, že je to celé nehratelné, ale některé úseky si v zájmu zachování hráčova duševního zdraví mohli odpustit. Neprospívá ani systém ukládání ve vyhrazených kontrolních bodech, takže když zemřete nebo hru vypnete ještě před dosažením dalšího bodu, ztrácíte vše, co jste nalezli, tedy kromě nepovinných artefaktů, a také se budete potýkat se všemi potvorami. Ani vlastní úložné pozice na tom nic nemění, vždy se objevíte v posledním ukládacím bodě. ![]() Stáhněte si: Demo, Trailery... Související články: První dojmy, Preview, Novinky, Tomb Raider Legend recenze | ||
Nukem | |
autorovi je 31 let, je vědeckým pracovníkem na Západočeské univerzitě v Plzni, specializuje se na adventury, RPG a FPS, ty však již pomalu opouští :-) |