Autor: Bergy Publikováno: 12.června 2001 |
Česká lokalizace
zdroj:
tisková zpráva
O Settlerech asi slyšel už každý. Tito roztomilí osadníci z dílen Blue Byte se totiž těší velké přízni už řadu let a tak určitě není divu, že vzniklo již čtvrté pokračování této herní ságy. Je sice pravda, že zatím poslední díl nás měl původně obšťastnit už vloni na vánoce, ale díky tomu, že Blue Byte jaksi nestihli hru včas dokončit a vychytat chybičky, se vše trochu zpozdilo. V Čechách ale čtvrtí Settleři vyšli ještě o hodně později než v ostatních zemích. Dalším důvodem zdržení totiž byla skutečnost, že se Bohemia Interactive rozhodli celou hru plně lokalizovat. To je samozřejmě pro české hráče velké plus a tak si myslím, že se určitě vyplatilo nějaký ten týden posečkat. Settleři jsou strategií vcelku náročnou na pochopení a pokud nemáte angličtinu zrovna v krvi, mohli by vám dělat docela velké problémy (o tom se asi řada z vás v minulosti přesvědčila).
Hned v úvodu si pro jistotu lehce připomeňme herní styl Settlerů, který rozhodně nezapadá do standardního modelu real-time strategií. Nejdůležitější a nejsložitější součástí je totiž ekonomika a její rozvoj. Samozřejmě vojsko a armáda jsou také velmi důležité (bez nich nevybojujete žádné vítězství), ale zbraně a vojáci zkrátka stojí až na samém vrcholu výrobního řetězce. Z toho vyplývá, že bez perfektně zvládnutého chodu vašeho hospodářství si prostě nenaverbujete žádného vojáka. Navíc stačí sebemenší chybička a soukolí vašeho výrobního procesu se v některé části zastaví a vy se můžete jít klouzat.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
Prvotní je ekonomika Krásná modelová situace nastane, pokud třeba podceníte zásoby kamene a ona zásoba dojde, aniž byste si toho všimli. Další naleziště je pak moc vzdálené a kameník odmítá jít tak daleko, pokud mu nepostavíte jeho obydlí přímo u jiného naleziště. Ale co teď? Nemáte žádný kámen, který je potřeba k postavení nového stavení kameníka, ale on ho nenatěží bez nového obydlí :) Pak nezbývá než zbourat několik již postavených budov a z jejich demolice sebrat kámen na stavbu nové chýše pro vašeho řemeslníka. Takové a podobné nástrahy na vás čekají skoro všude. Stačí, aby se někomu něco nelíbilo nebo mu chyběla maličkost a celý váš průmysl se zastaví.
zdroj:
tisková zpráva
Jen pro představu nastíním základní výrobní proces. V prvé řadě je nutno těžit kámen a dřevo jako základní stavební suroviny. Z nich vyrobit obilné farmy, obydlí vodohospodáře, mlýn a pekárnu. Výsledkem toho všeho je jedna potravina - chléb. Dále je potřeba postavit chovatelské farmy s jatky, aby bylo nějaké maso, a rozhodně není radno podceňovat ani rybárnu. Takto si zajistíte přísun potravin pro stále hladové horníky. Těm jste už předtím museli vystavět doly v horách, kde vaši geologové našli různá naleziště. Ruda a uhlí posléze putují do sléváren, kde získáte železo, které lze posléze přeměnit na tolik důležité nástroje a zbraně. Zbraně jsou pak dodávány do kasáren a tam jsou cvičeni noví vojáci. Stejně důležité jsou i veškeré nástroje, bez nichž není možné masově provozovat některá veledůležitá zaměstnání.
Nové národy Základní výrobní proces jsme si tedy vysvětlili, ale tím nic nekončí. Během tohoto snažení totiž musíte neustále budovat nové pozorovatelské věže k obraně území a dál rozšiřovat své hranice. Dále pěstovat plodiny k výrobě alkoholu (u každého národu je jiný) a ten obětovat v malém chrámu vašim bohům. Ve velkém chrámu pak vychovávat kněží, kteří svými kouzly a zázraky mohou vydatně pomoci vaší ekonomice nebo v bojích proti nepříteli.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
Nyní ale přistupme k novinkám, které nás čekají v tomto čtvrtém díle. Především došlo znovu k prostřídání národů vyskytujících se ve hře. Pochopitelně zůstali naši oblíbení Římané, jejich partnery se však stali Vikingové a Mayové. V třech minikampaních můžete vždy po třech dlouhých misích vyzkoušet vlastnosti každého z nich. Ale to hlavní na vás čeká v tažení Temného kmene. Jedná se o kampaň s dvanácti misemi, ve kterých si zahrajete postupně se všemi národy a budete se snažit o vyhlazení temného zla, které ohrožuje celou planetu Zemi.
Temná síla
zdroj:
tisková zpráva
Tato kampaň má dokonce i svůj vlastní příběh. Zlá a temná postava jménem Morbus je odsouzena za své prohřešky nejvyšší známou instancí (bohem :) k trestu žití na stále zelené planetě Zemi, což je pro Morbuse trest opravdu nejtěžší. Jako je pro upíry smrtelné denní světlo, tak tím samým je pro Morbuse zelená tráva, stromy a roztomilé zvířectvo. Morbus se ale nevzdal a se svými pomocníky se jal přeměnit naši drahou Zemi v temnou a ošklivou planetu, aby se mu zkrátka žilo lépe. Výrazně mu v tom pomohl jeden z jeho nohsledů, který za pomoci ničivé rostliny dokázal přeměnit jakýkoli kus zelené krajiny na spálenou zemi se shnilými stromy a hnusnými chrobáky. Bylo tedy jen otázkou času, kdy se lidé budou muset postavit tomuto zlu a čelit mu.
Tím tedy začíná hlavní kampaň a vaším úkolem nebude jen zabíjet Morbusovi bojovníky, ale (a to hlavně) rekultivovat zničenou krajinu zpátky na krásnou zeleně zarostlou plochu porostlou trávou a stromy. Jedním z nových a velice důležitých zaměstnání je rozhodně zahradník, jehož práce přinese ono kýžené ovoce v podobě znova zelené krajiny. Jak jsem již řekl, celé tažení se nese v tom stylu, kdy v jednotlivých misích střídáte národy a mydlíte jak temné zlosyny, tak i vaše pozemské protivníky. Jedině tak asi šlo dosáhnout rovnováhy mezi třemi různými národy v jedné kampani.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
Pochopitelně má každý národ své odlišnosti a vymoženosti. Například Mayové jako jediní dokážou používat střelný prach a jejich vrhač ohnivých koulí je výborná zbraň. Jejich stavby jsou hlavně z kamene a tak je potřeba mít tuto surovinu v dostatečném množství. Své bohy uctívají tequilou. Naopak Vikingové kámen používají jen zřídka a dávají přednost dřevu. Jejich nejsilnější zbraní je Thorovo kladivo, které se nabíjí kouzelnou manou. Jedním zásahem dokáže složit menší budovu. Pokud jste ale na štíru s manou, moc si nezastřílíte. Jejich prostředkem k uctívání je samozřejmě medovina. U našich starých známých Římanů zůstalo skoro vše při starém. Jejich silnou zbraní je klasický katapult a budují jak z kamene, tak ze dřeva. Římským alkoholickým nápojem je víno, jak jinak :)
Drobnosti, které potěší
zdroj:
tisková zpráva
Nějaké ty novinky pronikly i do systému celkového hospodářství. Třeba při výrobě masa už nejste odkázáni jen na svůj vlastní chov (prasátka byly mimo jiné vystřídány ovečkami), ale můžete postavit obydlí lovce, jehož majitel bude lovit divokou zvěř v okolí a dodávat tak maso rovnou bez pracného piplání. Zde si tvůrci možná vzali ponaučení z podobného titulu Cultures, který pojednával o životě Vikingů. Právě tam bylo možné volně se pohybující zvířenu lovit a zajistit si tak slušný příjem masité potravy. O otázce stále ubývajícího kamene jsem se už rovněž zmiňoval a určitě vás potěším informací, že pokud máte štěstí a vaši geologové najdou v horách i naleziště kamene, lze nyní postavit kamenolom, kde se šutr těží ve velkém množství. Kamenolomy jsou životně důležité například pro Maye, kteří z kamene staví skoro všechno.
Výbornou věcí je i možnost zakládání nových kolonií během hry. K tomu vám dopomůže kára tažená oslíkem, kterou naložíte potřebnými surovinami a lidmi. Tam, kam je pošlete, založí novou osadu. Následné zásobování (pokud nová osada není soběstačná) zajistí vaše tržiště a dopravci. Skvělým vylepšení je i fakt, že o rozšiřování území se nemusíte již starat jen stavěním nových věží s vojenskou posádkou, což jinak stojí docela hodně surovin a vojáků. Nyní stačí najmout průzkumníky a vybavit je lopatami. Ti jednak budou objevovat nová uzemí, ale také nenápadně posunovat vaše hraniční kameny tak dlouho, dokud jim to budete přikazovat nebo je někdo z vašich soupeřů nezničí. To vám dovolí neplýtvat materiálem a stavět důmyslná opevnění právě v těch místech, kde to bude potřeba a ne po celé ploše jako tomu bylo předtím.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
Tak trochu kosmetickým stavebním doplňkem je možnost stavby poutačů jako jsou různé brány, tabule, bysty, sloupy, obelisky či vázy. Zvyšují atraktivitu osady a motivují vaše vojáky (vetší celková vojenská síla). Krom nového zaměstnáni zahradníka je možné si ještě najmout třeba zloděje. Ten pro vás u soupeřů šlohne například materiál, který u vás nejde sehnat a podobně. Ostatně ten kdo hrál volně stažitelnou minihru Smack a Thief od Blue Byte, tomu zloděje netřeba představovat :) Za zmínku ještě stojí sabotér, ale ten je k dispozici pouze v multiplayeru. Ten je schopen zničit jakoukoli nepřátelskou budovu.
Pusťte si vlastní MP3
zdroj:
tisková zpráva
Grafika, ač vylepšená a umožňující vysoké rozlišení až 1280x1024, nedoznala velkých změn od třetího dílu. Mluvím tedy o takových změnách, jako třeba mezi dílem druhým a třetím. Grafika v díle čtvrtém je samozřejmě více detailní, snad ještě více roztomilejší než kdy předtím a také živější. To způsobila volně pobíhající zvěr, ptáci, květiny atd. Trochu mě udivila možnost zoomovaní, přeci jen u 2D strategií to není zrovna standardní záležitost. Zoomovaní využijí pravděpodobně nejvíce hráči se slabšími počítači, kteří budou muset použít rozlišení 800x600, při kterém se toho na základní obrazovku vejde sakra málo. Avšak při použití zoomování lze i při tak „malém“ rozlišení získat naprosto dostačující přehled nad krajinou a veškerém dění kolem. Nicméně jsem přeci jen doufal v trošku výraznější vylepšení grafiky, no uvidíme, třeba to příště bude lepší :)
Zvuková stránka nikdy nehrála u Settlerů prim, což asi není žádná novinka. Settleři nemluví a krom hudby je slyšet jen sem tam nějaký ten zvuk (snad jen krom trochu hlučnějšího boje v bitevní vřavě). Hudební doprovod se skládá z krásných tématických melodií (každý národ má své vlastní), ale jako snad vždy, jsou dost krátké a pořád se opakují dokola, což může někdy lézt docela na mozek. Zvlášť pokud hrajete jednu misi třeba i 3 hodiny. Naštěstí je možno přímo v herním menu nastavit přehrávání vlastních mp3 skladeb, což se sice jako nouzovka dá dobře použít, ale zase na druhou stranu, ať použijete cokoli, nikdy to tam nebude sedět jako originální melodie...
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
Blížíme se k závěru, tak si to tedy všechno pěkně shrňme. Settlers IV jsou samozřejmě výtečným pokračováním svých předchůdců. Je tu sice poněkud odlišný styl kampaní, kdy války mezi národy ustupují prvořadému boji s Temnou sílou v čele s Morbusem, ale stejně to už chtělo nějakou změnu a tohle shledávám jako velmi šťastné řešení. Ovšem nepřítomnost editoru map mě zase docela zarmoutila. Také těch ostatních vylepšení a novinek oproti minulému dílu mohlo být více.
zdroj:
tisková zpráva
Čtvrtý díl by šel vlastně definovat jako titul, který jen vylepšuje svého předchůdce, ale pro české hráče je tu ono velké plus. Ano, úplná lokalizace Settlerů do českého jazyka proběhla vlastně poprvé a kvalitně, (pokud pomineme neoficiální české překlady herních nadšenců u starších dílů), takže až nyní si to můžeme všichni pořádně užít. Asi i proto mi nezbývá než Settlers IV více než doporučit, je to zábava, jak má být.
|