Autor:             Mickey Mouse Publikováno:  5.července 2001 |  
  Bylo         nebylo...  
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Žil byl v zemi         Gothos jeden mladík zvaný Melvin. Společně se svou maminkou spokojeně         obýval chaloupku v malebné vesničce Dreamertown, kde spolu s nimi neméně         klidně žila hrstka dalších osadníků - vesničanů, protloukajících se životem         se svými povětšinou banálními problémy. Ten chlastal, že nevěděl, kde         včera ztratil klíče, onen se bál potkanů tak, že raději celé noci od jejich         randálu strachy nespal a čekal na chrabrého hrdinu, který jej snad jednoho         dne zbaví každonočních hrůz. Tamten dychtivě sháněl list nějaké rostliny,         o které sice věděl, že roste přes ulici, ale kdovíproč bylo těch pár kroků         pro něj nepřekonatelným problémem a jiný třebas řešil to, jak pošle svačinu         své hladové dcerce, která skotačí u fontánky před domem. Životní úděly         by to byly vskutku strastiplné, ale naštěstí jste šli vždycky zrovna kolem         a tak jste své utrápené spoluobčany častovali srdečnou výpomocí, kde to         jen šlo. Nakonec proč ne - pro vás to nic nebylo a oni pak v záchvatech         radosti nebyli na nějakou tu kačku do prasátka či radu do života skoupí.         A tak plynul čas a tak jste si tu spokojeně žili v jakési harmonické symbióze.         Až... 
          Všechno se to domotalo jedné noci, kdy postihlo krajinu záhadné zemětřesení.         Venkovskou šuškandou se tehdy rozneslo, že je mají na svědomí snad temné         síly či podobná havěť a že se na dědinu chystá nalepit smůla. A v tom         najednou nazdar přátelství, holaj duša bývalý pomocníku! V chasnických         makovicích se zrodilo podezření, že byste právě vy mohli být příčinou         tohoto zla a prokletí, které se na dědinu možná snáší a tak nebude od         věci vás pro jistotu vyhnat. Proč ten nečekaný ideový zlom? No, zprvu         jsem taky nechápal, ale pak jsem se povrtal v análu místního knihovníka         a splknul s hrstkou místní osvětové elity, abych se dozvěděl, že v našem         kraji žijí obyvatelé dvojího druhu. Původně za starých časů žili všichni         jednotně, leč pak nastaly krušné chvíle a lidé se pod tíhou okolností         rozdělili do dvou táborů - na Dreamery, kteří hledali sílu v magii a Steamery,         kteří byli spíše technokraté, vyznávající mechaniku, technologii a stroje.
  
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
          Tyto skupiny se postupně navzájem názorově natolik odlišily, že spolu         nemohly nadále společně žít a nakonec se rozdělily a každá žila samostatně         - círka dvacet lidí v Dreamtownu a druhých taky zhruba dvacet šlo do Steamtownu.         Podstatné pro hru je to, že regionální poudačka praví, že spolu nemohli         mít příslušníci obou klanů děti, aniž by to nevneslo jakési riziko obrovského         tajemného nebezpečí. No a vy jste právě dítě tohoto nechtěného typu -         táta Steamer, máma Dreamer. Jak se jim to přes jejich odlišné vyznání         podařilo, mi uniklo, ale to není podstatné. Váš příběh tedy začíná tak,         že se všichni ti, komu jste pomáhali, proti vám spiknou a chtějí vás vyhostit,         čemuž předejdete tím, že sami pod pokrývkou noci z rodné vísky uprchnete.         Vydáte se za svým otcem a pak dál a dál, hledat pravdu a spravedlnost,         lásku a štěstí a zamávat s každým, kdo by byl proti.
   Nevýhody         3D enginu a jen 640x480 
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Tolik na můj         styl poněkud delší úvod ke hře, která má ve vínku od autorů zapsáno „RPG         s prvky akce“. V podstatě je to pravda. Jedná se o trojrozměrný RPG systém         viděný z izometrického pohledu, plně 3D provedený. Osobně takovéto enginy         nemám příliš rád a raději se přikloním ke kvalitní a hezky kreslené, pohádkové         2D grafice, ale budiž. Kdo namísto květů dá přednost několikastranným         polygonům a místo záhonku vidí rozostřenou texturu, bude z grafiky určitě         nadšenější než já. Když už jsem u grafiky, dodám, že hra jede v jediném         a na dnešní dobu archaickém rozlišení 640 x 480 pixelů, což není zrovna         na pochvalu.
          Svého „hrdinu“ ovládáte velice jednoduše kurzorovými šipkami do osmi směrů         (nahoru a dolů, zleva doprava a po diagonálách) a navíc si můžete plynule         natáčet mapu neboli krajinu, kterou procházíte. Je to trochu nezvyklé,         ale za chvíli si zvyknete a kromě občasné dezorientace po přetáčení mapy,         kdy chvílemi nevíte, kde je vlastně zrovna sever, se pohybujete celkem         bez potíží. Vlastně občas ještě budete mít problém přistoupit k předmětu,         se kterým se dá něco dělat. Potíž je v tom, že často musíte stát čelem         a tím, že mapou otáčíte plynule, ale pohybovat se můžete pořád jenom pod         úhly v násobcích 45 stupňů dochází k tomu, že si musíte pootočit mapu         tak, aby byl engine schopen rozeznat, co hodláte provádět. Dále si vystačíte         s jednou klávesou pro provedení „akce“ (třeba máchnutí nožem), další klávesou         skáčete a pak ještě nekolika klávesami zobrazujete mapu lokace, seznam         úkolů, které máte splnit či které jste již zdárně dokončili, inventář         apod. 
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
        Čenda         potřebuju pušku a máma má maso         Jak budete postupně procházet hrou, budete potkávat rozmanité postavičky         a naslouchat jejich pseudoproblémům, jak jsem naznačil už v úvodu. Jedná         se vesměs o naprosto triviální prkotiny, jejichž splnění je otázkou pár         chvil. Jediný problém může nastat v případě, že něco hledáte a netušíte         zrovna, co vlastně by to mělo být a tak na chvíli zatuhnete. A tu je první         závažnější problém - struktura a logika hry. I když ve hře najdete vždy         nějakou hlavní linii, po níž je třeba se vydat, najdete v ní i spousty         hloupostí, které s hlavním úkolem vůbec nesouvisí, ale přesto je potřeba         je všechny absolvovat, protože tu třeba dostanete klíč který je nutné         v jiném úkolu použít apod., případně jenom proto, že to po vás prostě         hra chce. (Příkladem budiž hned úvodní lokace, kde máte odhadem kolem         patnácti úkolů, z nichž hlavní je v tom najít svého strýce, který se vrátí         v pět hodin odpoledne. Čas ve hře ale vůbec neubíhá podle toho, jak dlouho         hrajete, ale jak plníte úkoly. Prostě pokud nesplníte všechno co máte,         pět hodin nebude a basta.) Jelikož se ale jedná o opravdové ptákoviny,         začne vás jejich plnění hodně brzy spíš nudit. Připadáte si jako učitelka         v pomocné škole, která musí neustále řešit naprosto primitivní rádobyproblémy         svých malých chovanců, a i když jí přijdou zcela banální a nezáživné,         vyřešit je prostě všechny musí.
  
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Celá hra je         tedy koncipovaná tak, že je až nenormálně jednoduchá a v pohodě ji zvládne         předškolní dítě. Tedy pokud už umí anglicky a číst. Ony ale i dialogy         samy jsou psány velkými bukvami a barevně s tím, že jsou v nich zvýrazněna         klíčová slova či věty, abyste je náhodou nepřehlédli. Dočtete se třebas,         že „Čenda potřebuje pušku,         kterou najdete u Dračí fontány na severovýchodě         vesnice“. No tak tedy dojdete na severovýchod vesnice k Dračí fontáně         a ejhle, ona tam leží puška. A tak ji seberete a nesete zpátky Čendovi.         Cestou pak přemýšlíte, proč si Čenda pro tu vintovku vlastně nešel sám,         když ji tak chtěl. Jeho radost pak nezná mezí. Podobné dojetí sdílí neoblomný         knihovník, jemuž přinesete knihy, jež měla vypůjčené dáma bydlící v sousedství,         čili deset kroků od knihovny.
          Obdobně ještě můžu uvést třeba heroickou záchranu zaběhnuté kočky, která         patřila v začátcích hry k eskamotérským a na nastolené poměry zapeklitějším         problémům. Kočka totiž chodila po jakési rampě, kam bylo třeba doskákat         asi po třech bednách a dvou plošinkách. Napětí, při kterém jazyk olizuje         rty a putuje od koutku ke koutku, obličej se škube v komických grimasách         pekelného soustředění a hráčova postava se na židli svíjí v podvědomých         kreacích. Tedy aspoň by to tak zřejmě mělo být podle autorů. To celé mi         dává tušit, že horní věková hranice hráčů by měla být kolem sedmi osmi         let anebo v případě věku vyššího alespoň IQ do devadesáti (čili pochopit         abecedu).
  
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
        Automatické         používání předmětů         Co se týká schopností vašeho hrdiny, tak ten je má rozdělěny do čtyř skupin         - síla, inteligence, odolnost a jakýsi mysticismus, který má vliv na schopnost         zacházet s magickými předměty. Síla se odrazí v přímém boji, inteligence         zas v síle a kadenci kouzel, odolnost je mírou životních bodů, které se         vám postupně přidávají a je tedy otázkou více úderů vás případně skolit.         V průběhu hry sbíráte zkušenosti, jež vždy po dosažení sta procent rozdistribuujete         dle vlastního uvážení mezi ony čtyři vlastnosti a tím si je postupně zdokonalujete.         O tom, že můžete čarovat a bojovat s různými zbraněmi jsme si už psali         nebo jste to z textu učitě pochopili. Opět se nejedná o žádné složité         bojování či hlubokou magii. Vše je zcela v tendencích ostatních aspektů         hry, čili snadné. Seberete-li nějaký předmět, přidá se vám do inventáře         a jedná-li se o předmět, který je třeba použít v nějaké konkrétní situaci         či dát jej určité osobě, bude toto provedeno automaticky na tomto místě         či při dialogu s danou persónou. Vyhnete se tak aspoň používání kde čeho         na kde co. Seznam úkolů jsem už také zmínil a funguje tak, že se úkoly         v dané lokaci automaticky zapisují a ty, které splníte se, zaškrtnou jako         hotové. Ukládat hru je možné kdykoli si usmyslíte.
  
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Celá hra mi         od prvního okamžiku připadla, jako by se minula dobou. Vyjít tak před         deseti nebo raději patnácti lety, mohli na ní hráči smysly nechat. Dnes         mi ale přijde zastaralá a povrchní úplně vším. Předpokládám, že by mohla         uspokojit opravdu hodně mladé hráče nebo snad ještě ty, kdo žádnou RPG         hru nikdy nehráli a netuší, co to pořádná hra je. Kdo ale už má za sebou         nějaké ty zkušenosti v žánru, pro toho není o co stát. Celková obtížnost         hry je minimální a ani její příběh či děj nejsou ani na standardní úrovni.         Nic ve hře není vyloženě špatné či nefunkční, ale ničím Technomage ani         nijak nevynikne. Je to prostě taková neslaná nemastná tuctovka až podtuctovka.         Co říci více. Hudba ani zvuky nijak nevybočují z úrovně toho ostatního         a spíš je vůbec nevnímáte, než abyste si jich nějak extra všimli.
   Chcete si zvýšit sebevědomí?         Mám-li celé hodnocení nakonec shrnout, řeknu to tak, že se jedná o jednoduchou         hru pro nenáročné hráče (a věřím, že takových je dost). Těm se může hra         zdát fajn a mohou se při ní bavit třebas už tím, jak jim to konečně jde         a jak odsejpají splněné questy (typicky třeba ti, kdo vydrží hrát třeba         FIFU na nízkou obtížnost za Brazílii proti Lucembursku a nevadí jim, že         každý zápas vyhrají o dvacet branek - naopak je to těší a uspokojuje).         Kdo ovšem čeká něco náročnějšího, hlubší příběh, zajímavé questy a další         prvky prvoligové RPG hry, která potrápí vaše smysly, ten by se měl poohlídnout         po něčem jiném. 
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Co mi vadilo při hraní asi nejvíc, byl         ubíjející stereotyp, kterým se jednotlivé snadné úkoly plnily bez jakéhokoli         vnitřního napětí, spíše jak na běžícím pásu (nekonečném). Ve hře jsem         nenašel nic, co by nějak upoutalo, vyniklo či jinak dalo tušit, že autoři         se aspoň pokusili přijít s něčím originálním. Snad animované filmečky         z meziher - ty jsou opravdu pěkné.
  
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Opravdu jsem         měl pocit, že jsem vytáhl z archivu nějakou hodně starou vykopávku. Hře         dávám čtyřicet procent a sám sebe se ptám, za co vlastně. Jste-li začátečník,         pak si můžete až dvacet procent přidat. Bylo-li by někde zdůrazněno, že         se jedná o hru pro začátečníky a malé hráče, byl bych mnohem shovívavější.         Toto doporučení jsem však nikde nenalezl a tudíž vycházím ze standardů,         které nastolily dnešní hry z jiných dílen a ty jsou opravdu na hony vzdálené         recenzovanému počinu. Mickey             Mouse  připravil:             jd |  |  
 
 
 
 
 
 
  |