Autor: Bergy Publikováno: 30.října 2001 |
![]() ![]() ![]() Vezměme to ale pěkně od začátku. Na každé mapě lze většinou postavit pouze jednu pevnost (pokud už tam nestojí, některé mise totiž začínají s již postaveným hradem), což je další zvláštnost této hry. Dění se skoro vždy (až na pár misí v hlavní kampani) točí jen kolem jednoho hradu a tudíž každá strana má dopředu dána svá postavení. V rámci mise tedy buď jen bráníte nebo útočíte. Obě úlohy jsou nicméně dobře vyváženy. Ti, co čelí obléhání, jsou krytí zdmi a opevněním svého hradu, popřípadě mohou spoléhat na různé pasti či vodní příkopy. Na druhou stranu útočníci jsou prakticky vždy v přesile a mohou si dovolit i větší ztráty. V pokročilejších fázích hry pak obléhatelé používají i speciální udělátka ke zdolání nebo probourání hradeb. Bojová a ekonomická část hry ![]() Průběh kampaně je čistě lineární a jdete z lehčích misí do těch těžších. Pokud začnete zabírat území jednoho z oněch čtyř hlavních nepřátel, bude třeba nejdříve odrážet jejich útoky. V následujících misích pak posílíte své pozice a pro změnu začnete vy obléhat nepřátelské hrady. Kampaň je totiž možné dotáhnout do konce pouze za předpokladu, že fyzicky zlikvidujete všechny hlavní záporné postavy. Ty si pochopitelně pro svojí smrt nepřijdou vždy až k vám, ale také si na vás hezky počkají ve svých sídlech, které musíte svým vojskem zdolat. ![]() Třetí možností bojového módu jsou další samostatné mise, kde se už opět o svůj management musíte starat. Úkoly jsou téměř identické s těmi v kampani (tzn. hlavně likvidovat nepřátele a občas něco vyrobit). Oponenty jsou opět Krysa, Had, Prase a Vlk. Jediný rozdíl oproti kampani je ten, že mise nejsou spojeny příběhem. ![]() ![]() ![]() Aby to bylo ještě složitější, ekonomický mód má rovněž další 3 volby - kampaň, samostatné mise a free build. Zde se ale opravdu jedná jen o stavbu a rozvoj průmyslu, aniž byste měli strach, že se na vás řítí nějací obléhatelé. V ekonomické kampani a samostatných misích ale budete muset rovněž plnit nějaké ty úkoly, pochopitelně hospodářského charakteru. Například za určité období musíte vyrobit stanovené množství zbraní, jídla atd. Zde se výborně naučíte jak zacházet s křehkou rovnováhou ekonomiky takového středověkého hradu. V hlavní bojové kampani to pak pro vás bude jen výhodou. Správa hradu Ono totiž mít na povel takový hrad, to není žádná sranda. Nejde jen o to velet vojákům. Dřív než vycvičíte prvního rekruta, musíte mít už rozjeté vlastní hospodářství. Jeho základem jsou lidé, vaši poddaní, kteří pro vás pracují a položí za vás i život, když jim to přikážete. Nejdůležitější komoditou je jídlo, které lze naštěstí obstarat hned několika způsoby. Můžete například pověřit lovce, aby nalovil v okolí nějakou zvěřinu. Je to velmi efektivní a rychlý způsob jak přijít k masu, ale má jednu nevýhodu - pokud jste v ![]() Pokud je jídla nedostatek a nejsou potřebné zdroje, musíte zakročit osobně tím, že omezíte výdej jídla, které dostávají lidé na příděl. Ti pak dostanou třeba jen poloviční porce nebo doslova pár drobků. Když se situace vylepší, můžete příděly zase zvednout, a to až na dvojnásobek normální porce. Pokud řešíte dilema, kdy jedné komodity je naopak obrovský přebytek a druhé je poskromnu, je možné zakázat výdej jednotlivých potravin úplně. Tímto způsobem zařídíte, že lidem nemusíte snižovat příděly a při tom skrblíte ty potraviny, které třeba v závěru mise potřebujete odeslat na místo určení. Dalším problémem jsou peníze. Zatímco v ostatních hrách jste si našli nějaké to naleziště zlata a už jste se maximálně tak starali o transport této vzácné suroviny, v této hře je tomu jinak. Finance získáváte totiž přímo od lidí v podobě daní. Abychom si to totiž vyjasnili, jediné, na co potřebujete peníze, jsou vojáci, určité budovy a některá zařízení. Nic jiného neplatíte, lidé pracují v podstatě zdarma nebo za nějakou imaginární mzdu, která ale asi nejde z vašeho rozpočtu (nebo nějak skrytě :) Důležité však je, že lidé peníze mají, a vy jim od nich můžete pomoci tím, že vám budou platit pravidelné desátky. ![]() ![]() ![]() Ovládejte lid aneb hrozba mučírny Pokud ale nejste ve válečném stavu, nebo už jste dostatečně vyzbrojeni, není důvod vaše poddané sdírat. Je to prosté, pokud jim vyprázdníte kapsy a nebudete dávat dostatek jídla, zhorší se rapidně nálada lidí, což postupně přeroste v nízkou efektivitu práce a tím i klesne veškerá produkce. Jako nejmocnější člověk máte ale na hradě možnost provozovat různé druhy politiky, které přimějí nebo donutí vaše poddané pracovat s větším nasazením za všech okolností. Řešení takové situace od vás žádá rozhodnutí, jestli se budete snažit svým lidem jejich strádání vykompenzovat jinými způsoby nebo je naopak zatlačíte do kouta a budete je držet v permanentím strachu. Ať jsou totiž lidé sebevíce naštvaní, v momentě, kdy se na hradě objeví mučírna, šibenice či katovský špalek, zmocní se jich pocit strachu a ten je přiměje pracovat i na 150% i když pomalu nemají co do huby :) ![]() Stavba budov Vraťme se zpátky k managementu vašeho hradu. Kromě zásob potravin je nutné zajistit i materiální zdroje. Nejběžnější surovinou je dřevo, kámen a ruda. Zatímco dřevo roste všude kolem, se šutry a železem už to tak snadné není. Naleziště se většinou nachází na mapě jenom v jednom místě. Proto je dobré postavit základy vaší pevnosti v jeho nejtěsnější blízkosti, ale zase ne tak, abyste ztratili strategické umístění v závislosti na umístění terénních nerovností. Natěžený materiál nosí buď řemeslníci sami nebo dopravu můžete urychlit pořízením volů, kteří náklad odnosí daleko rychleji. Nanošené suroviny se hromadí na jakémsi náměstí, odkud si je berou další řemeslníci na zpracování a vytvoření konečných výrobků či zbraní. Pokud se vám něčeho nedostává, lze si potřebné věci pořídit i prostřednictvím překupníka. Ten má ovšem velmi nekřesťanské ceny, takže to berte prosím až jako úplně poslední možnost. Stejně vydřidušsky se chová, i když se mu snažíte naopak něco prodat. Nabízí naprosto směšné ceny a vaše zboží pak prodává i za dvojnásobek nákupní ceny. ![]() Z bitvy do bitvy Nyní se dostáváme k asi nejsilnější stránce této hry. Tou jsou bezesporu bitvy, které jsou opravdu absolutně nejlepší ze všech středověkých RTS, jaké jsem měl kdy možnost okusit. Bitev se účastní doslova desítky vojáků a jejich průběh opravdu připomíná skutečné obléhání hradů. ![]() ![]() ![]() Přístup k dobývání je rovněž docela reálný, neplatí totiž zásada, že jediná cesta, jak se do zamčeného hradu dostat, je skrz rozbitou zeď. Krom obléhacích pojízdných věží, lze použít i chlapíky se žebříky, po kterých se celkem rychle útočníci vyšplhají na hradby. Jako vůbec nejlepší způsob je kombinovat útok katapulty, které začnou rozbíjet zdi a do toho ještě nasadit žebříky nebo pojízdné věže. Obránci mají ale také své trumfy. Ten, kdo brání, může umístit své lukostřelce na hradby, ze kterých létají šípy o něco dál a nebo se dá lít na dotěrné nepřátele žhavý olej. To je asi nejlepší zábava vůbec (jen nesmíte mít u hradeb i vlastní vojáky :) Příprava žhavého oleje sice zabere určitý čas a je třeba ho dopravit ještě na hradby, ale výsledný efekt je velmi zničující. ![]() Podivná AI dřevorubců Pokud jste o Stronghold četli různá preview, určitě vám neunikla informace o chystané AI. Podle těchto zpráv měl každý ze čtyř hlavních protivníků používat svojí vlastní taktiku. Popravdě řečeno, celkovou umělou inteligenci vojáků bych hodnotil docela vysoko, počítač projevuje chytrost jak při obléhání, tak při obraně, ovšem žádný zázrak to také není. Taktika oněch hlavních záporných hrdinů mi nepřišla nijak zvlášť odlišná, akorát čím těžší soupeř, tím lepší a dokonalejší zbraně a prostředky měl k dispozici. Tím pádem se musíte i vy chovat jinak, ale jinak je to asi všechno. Spíš bych měl jednu výtku, hrozně jsem se naštval, když jsem zjistil, že nemohu přikázat dřevorubci lokalitu, kde bude kácet stromy. Tvůrci hry pravděpodobně tuto funkci zautomatizovali a tak si tito chlapíci hledají těžební místa sami. Ovšem zde jsem skoro nevěřil vlastním očím. Dřevorubec, ačkoli stromů bylo všude habaděj, šel skoro přes půl mapy, až se mu nějaký strom zalíbil a konečně ho porazil. V jedné z prvních misí, kde bylo potřeba dávat si pozor na vlky, byli tito dělníci dokonce tak blbí, že lezli přímo do té části lesa, kde bylo nejvíce vlků (pochopitelně předtím prošli více jak půl mapy a minuli cestou asi 50 stromů). Když už si vlci pochutnávali asi na osmém dřevorubci, měl jsem opravdu dost. Jediné dobré řešení je, postavit co nejrychleji hradby a když zamknete dveře, dřevorubci musejí kácet stromy uvnitř hradu. Ovšem toto řešení určitě moc dobrou reklamu AI nedělá :) ![]() ![]() ![]() Nezvyklé ovládání Grafika je vcelku roztomilá, ale přijde mi trochu nedotažená, zde by to chtělo ještě zapracovat. Maximální možné rozlišení činí pouze 1024x768, což se mi zdá trochu málo, ale neříkám, že se to nedá koukat. Pokud chce mít člověk přehled, stačí si kliknutím myši odzoomovat pohled a hned je jasno. Ovládání je rovněž dost nezvyklé. Pokud podržíte pravé tlačítko myši a pohnete s ní do určitých směrů, provede se příslušná funkce. Lze takto otáčet pohled po 90° stupních, odstranit spodní ovládací panel kvůli přehlednosti, srovnat vizuálně povrch mapy do jedné roviny a nebo použít již zmiňované zoomovaní. ![]() Stáhněte si: Demo (60 MB), Trailer (6 MB) |
Bergy připravil: jd |