zdroj:
tisková zpráva
Vesmírné RPG - tak byli označováni Star Wolves po dobu svého vývoje. Není to zrovna běžný typ hry, a proto si málokdo dokázal představit, co všechno se pod takto definovaným žánrem vlastně skrývá. Už na jaře roku 2005 vyšlo najevo, že než o RPG, se jedná o vesmírnou real-time strategii s prvky RPG. A proč tu vlastně píšeme o skoro dva roky staré hře, jejíž druhý díl zřejmě spatří světlo světa v dohledné době? Nebojte se, nezbláznili jsme se. I přes velké zpoždění totiž distributor Cenega Czech tuto hru v ČR vydal až vloni, navíc v lokalizované verzi, na kterou jsme si udělali čas až teď v době sucha.
Začátek byznysu Po úvodním intru obstojné kvality, ale s uši trhajícím původním anglickým dabingem (hra pochází z Ruska) se dostáváte do víru dění. To se odehrává ve vesmíru blízké budoucnosti a hlavní hrdina se právě rozhodl s parťákem Esem pro založení námezdní skupiny lovců odměn. Na tento nápad ho přivedly neúspěchy v roli nákladního přepravce, kdy ho několikrát za sebou přepadla banda pirátů, naposledy v čele s Rudým korzárem.
Jelikož toto není opravdové RPG, kde by byla naprostá volnost samozřejmostí, je putování vesmírem vázáno jen na konkrétní sektory. V nich plníte aktuální zakázky, jenž vám poslali zákazníci formou obchodních nabídek. Jde například o doručování zásilek, hledání artefaktů, boje proti pirátům a jejich základnám, ochrana konvojů nebo i pašování a jiné méně legální činnosti. Kromě hlavních úkolů na vás čekají ještě drobnější questy, které vyplývají z průběhu hry. Například letíte kolem nějaké stanice a oni vás žádají o pomoc před útočníky. Když souhlasíte a vyřešíte jejich problém, dostanete bokem peníze navíc. Dále je možné lovit piráty a sbírat jejich záchranné kapsle. Za každého živého desperáta vám po skončení mise náleží pár kreditů k dobru.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek
Výběr hlavních misí záleží na hráči samotném. Po nějakém čase nicméně zjistíte, že ty, které jsou důležité pro dějovou linii, prostě vynechat nelze a ty, jenž můžete přeskočit, jsou vlastně jen bonusem navíc. Určité lineárnosti se proto nedá vyhnout. Na druhou stranu skutečnost, že ovlivňujete pořadí misí a že závěr nabízí více variant, jak hra skončí, je dostatečně příjemná a Star Wolves se tímto výrazně odlišují od běžných RTS. V potaz ale také musíte brát skutečnost, že dokončit příběhovou linii není problém za několik večerů a navíc zde nenaleznete žádný skrimish mód ani multiplayer.
Vesmírná elita Dalším zajímavým prvkem je tvorba vlastního týmu. Hlavní hrdina (toho si pojmenujete sami) a kolega Eso stáli u zrodu celého projektu. Postupem času je možné přibírat další členy, kteří vás celkově posílí. Zatímco někteří se k vám připojí v podstatě automaticky, jiné postavy žadoní o práci u Star Wolves a je čistě na vás, jestli je přijmete nebo je odmítnete. Krásné dilema vás potká třeba ve chvíli, kdy polapíte Rudého korzára (pozor, následuje spoiler). Na toho logicky máte pifku za to, co vám udělal a navíc je na něj vypsána odměna v podobě krásných padesáti tisíc kreditů. Asi si říkáte, že není co řešit, jenže jak mu teče do bot, začne slibovat, že bude pracovat pro Star Wolves a navíc vás dovede k pirátským skrýším naditých drahými zbraněmi, snadno zpřístupní černý trh atd.
Komunikace mezi postavami probíhá pomocí klasických rozhovorů jako v RPG, kdy si vybíráte z různých otázek či odpovědí. Když se někoho ptáte například na detaily o konkrétním sektoru, jde vlastně jen o určení pořadí otázek. Když ale řešíte něčí nabídku na práci či působení ve vašem týmu, mají odpovědi zásadní vliv na další vývoj mise či hry.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
Maximální velikost vaší smečky může v jednu chvíli tvořit až šest členů. Ale pozor, vzhledem k tomu, že se posléze dělí získané zkušenosti mezi vícero charakterů, nevyvíjejí se pak tak rychle, jako když máte třeba jen tři nebo čtyři stálé členy. Za zkušenostní body jinak vylepšujete dané postavě její schopnosti a dovednosti. Plusem je i to, že strom skillů je u všech členů posádky rozdílný v závislosti na povaze každého z nich. Například rozený pilot se snadněji učí akrobatickým kouskům, jiný zase více vyniká v míření, střelbě raket nebo v elektronických systémech. Některé postavy mohou navíc aktivovat unikátní dovednosti, které se ostatním nikdy zpřístupnit nemohou.
Vylepšování technologií Při plnění úkolů je tím nejdůležitějším objektem na mapě vaše vlastní mateřská loď, která nesmí být nikdy zničena, jinak následuje reset mise nebo nahrání poslední uložené pozice. Ve svých útrobách přechovává stíhače posádky plus další vybavení, jako rakety, systémy nebo i náhradní plavidla. Tyto zásoby si lze pořídit v obchodě nebo na černém trhu a to jen v přestávkách mezi misemi. Kredity na nákup všeho potřebného dostáváte jako odměnu za odvedenou práci nebo za prodej kořisti. Naproti tomu doplňování munice, zejména raket stíhačů lze provádět i během divoké přestřelky, jen musíte s daným plavidlem zadokovat do mateřské lodě a přepnout se do hangáru. Tam je možné nejen naložit nové střelivo, ale i kompletně přezbrojit nebo se vybavit jinými systémy a posléze se vrátit zpátky do boje.
Vlastní arzenál je potřeba neustále vylepšovat a to nejen co se týká novějších a výkonnějších zbraní, ale i stíhačů. Veškeré vybavení se rozděluje do několika kategorií a k dispozici je velmi slušný počet různých druhů. Často jsem proto trávil mezi misemi dlouhé chvíle nad spekulováním, jakou novou zbraň pořídit, jak nakombinovat druhy raket apod. I samotné stíhače mají řadu aspektů, na něž musíte brát zřetel. Některé jsou rychlé a obratné, ale mají slabé pancéřování, jiné jsou naopak přímo konstruované pro ty nejtěžší kalibry nebo zase mohou podvěsit jen lehké zbraně a spoustu systémů. Zvláště nad výběrem raket je vhodné více zapřemýšlet, protože extra účinné kousky jsou i pekelně drahé a jejich použití vás ve výsledku může stát více, než činí odměna za vykonanou práci. Upgradovat lze i mateřskou loď, která je jinak celkově neměnná, což znamená, že v průběhu hry si nemůžete pořídit nějakou lepší. Tu stávající jde alespoň vybavit vychytanějšími střeleckými věžemi a účinnějšími obrannými systémy.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
Dogfight Boje ve vesmíru se nesou v taktickém duchu. Každému stíhači lze nařídit, kdy má použít daný typ raket a kdy má s tímto drahocenným střelivem šetřit na horší časy. Piloty můžete sdružovat například do dvojic nebo je nechat zcela samostatné, zkrátka jak je libo. Významnou vlastností je automatické pauzování hry (nastavení je uživatelsky plně editovatelné) vždy, když se objeví na scéně nový nepřítel nebo když dojde k silnému poškození mateřské lodě či některého dalšího plavidla. Pauzu je navíc možné vyvolat i manuálně stiskem mezerníku a posléze vydat v klidu všechny potřebné rozkazy.
Souboje probíhají podle mého názoru velmi zajímavě. Zvláště pokud se potkají zkušenější soupeři, je jasně vidět, jak složité je dostat se tomu druhému za ocas a zahájit účinnou palbu. Zatímco nějakého zelenáče není problém vyřídit během chvilky, veterán při boji jeden na jednoho může odolávat několikanásobně déle.
VIDEO Z VLASTNÍHO HRANÍ | V dvouapůlminutovém videu (13 MB, XVID) si můžete pohlédnout, jak probíhá útok na nepřátelskou mateřskou loď a její stíhací doprovod. Právě na větší plavidla, která nemají dobrou manévrovací schopnost, se vyplatí útok raketami, klidně i neřízenými. Po zlikvidování hlavního cíle si už vaši piloti hravě poradí se zbylými stíhači za pomoci laserů a děl. |
Zbytečné chyby Ovládání je řešeno jednoduše a intuitivně. I když člověk nikdy nevelí mračnům plavidel jako třeba v Homeworldu 2, stejně je potěšující, že v tomto směru na vás nečíhá žádná záludnost. Na druhou stranu tvrdit, že Star Wolves jsou bez chybek, by bylo značně troufalé. Na tu nejviditelnější narazí zřejmě každý, kdo si tuto hru zkusí. Kdykoli se vaše lodě ocitnou poblíž nějakého objektu ve vesmíru, může se stát, že se o něj doslova zaseknou a nemohou pokračovat dál. V lepším případě se vám po chvilce manévrování podaří chycenou oběť vysvobodit s lehčím poškozením, v tom horším může dojít i k explozi a nevratnému zničení.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
Další exces, jenž se mi přihodil, už tak obvyklý není, ale vyvedl mě z míry o to více. V druhé části mise při ochraně lodě s humanitární pomocí jsem chtěl escapem přeskočit in-game animaci. Díky tomu, se ale na mapě sektoru neobjevily souřadnice cílových míst a nespustily se ani další rozhovory s postavami, které mě měly posunout v dění dál. Musel jsem nakonec nahrát starší pozici a na podruhé už vše fungovalo naštěstí OK. Každopádně to ale dokazuje nedotaženost hry a je opravdu škoda podobných amatérských bugů.
Prostorový vesmír Grafika je sice už pár let stará, přesto je velmi pěkná. Sektory možná až moc hýří barvami, ale zase se díky tomu nemusíte koukat na jednotvárné pozadí. 3D prostředí je skutečné a nechybí ani čtvrtý rozměr pohybu pro všechna plavidla. Nutno ale podotknout, že veškeré objekty se v mapách nacházejí v jedné rovině. Nic vás tedy nenutí měnit letovou hladinu.
Hardwarová náročnost je příjemná a na mém počítači AMD Athlon 64 3500+, 2GB RAM a GF 6800GT při rozlišení 1280x1024 běželo vše bez nejmenších problémů na maximální detaily. Zvuková stránka, respektive mluvené slovo (anglicky) je oproti tomu jednou z nejslabších stránek hry. To, co je ve hře prezentováno v animacích a při čtení zpráv, má do profesionálního dabingu opravdu velmi daleko a to včetně intonace, která je jedním slovem tragická. Většina rozhovorů postav pak pro jistotu postrádá zvuk úplně. Skoro bych se přimlouval za to, aby Cenega vše předabovala. I když se o českém dabingu ve hrách nemluví příliš pochvalně, věřte, že výsledek by musel předčít původní podobu minimálně o třídu.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
další obrázky z této hry si prohlédněte v galerii Zmatený manuál Česká lokalizace tak obsahuje „pouze“ český manuál a přeložené herní texty. Musím však zdůraznit, že i tak jsem za to rád, protože textů je zde skutečně hodně a to jak při rozhovorech postav, tak u popisů zbraní a dalšího vybavení. Zklamán jsem ovšem faktem, že se Cenega rozhodla přeložit všechny názvy zbraní a plavidel, což myslím nebylo vůbec nutné. Stojím si za názorem, že jména a názvy se překládat zkrátka nemají.
Slovenské hráče čeká nemilé překvapení. Zatímco ve hře je vše přeložené do češtiny, ve slovenském manuálu je drtivá většina názvů a jmen v anglickém originále. Český manuál přitom má ty samé názvy v češtině, takže je v tom slušný hokej. Bratrům Slovákům proto doporučuji držet se spíše české části manuálu a na tu slovenskou raději nekoukat. Pokud se jinak rozhodnete pro koupi Star Wolves, potěší vás cena, která činí pouhých 299,-Kč. Horší to je však s dostupností hry, jelikož je téměř všude vyprodaná a Cenega už zřejmě neplánuje výrobu dalších kusů, takže musíte doufat, aby se na vás dostal nějaký kus z neprodaných vratek z obchodů.
Vyhlídky do budoucna
zdroj:
tisková zpráva
I přes nesporné klady, které Star Wolves mají, by hře prospěla trochu větší dynamičnost, protože některé mise jsou dosti rozvleklé. Ovšem pozor, na stereotyp si v žádném případě stěžovat nemohu. Star Wolves mě po celou dobu bavili a jsem velmi rád, že jsem si podobnou hru mohl zahrát. Osobně bych však preferoval větší volnost a pohyb po herním světě. Například kdyby bylo možné volně poletovat mezi všemi sektory, více komunikovat s okolím a obchodovat se zbožím, byl by to úplný nářez. Navíc by se to začalo více blížit skutečnému RPG, což by jistě řada lidí velmi ocenila. Každopádně sám jsem velmi napnutý, jaké novinky a vylepšení s sebou přinese druhé pokračování Star Wolves, o němž jsme už dlouho nic neslyšeli.
Stáhněte si: Demo, Trailer, Cheaty...
Související články: Novinky...
|