Autor: Mart Publikováno: 20.června 2007 | Verze hry: prodávaná/evropská/PS2 Doba recenzování: 1 týden |
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Potěšitelným je navíc fakt, že mise jsou sympaticky rozsáhlé, zapomeňte v tomto směru na komorní a jasně předdefinovaný GRAW od Ubisoftu. Navrch zdejší úkoly, které na začátku každé mise dostanete, můžete plnit ve vámi zvoleném pořadí a vámi zvoleným způsobem (myšleno taktikou). Do jejich výčtu patří získávání důležitých informací, čemuž se děje sběrem dokumentů, před kterýmžto aktem zlikvidujete stráž, osvobozování rukojmích, vyhazování objektů do povětří a nebo zajímání důležitých osob, tedy snaha, či spíše nutnost tyto výjimečně nezastřelit a použít nějakou alternativní metodu pacifikace. Kam mohou patřit speciální náboje či zbraně, stejně jako ultimátní útok na blízko, pažbou držené zbraně. Jde se do akce O vašem postavení v terénu více napoví poměrně přehledná mapa, kterou si lze kdykoliv vyvolat a kde vidíte, kam se přesně vypravit - za tím kterým posláním, resp. úkolem. V čemž vám pochopitelně budou chtít zabránit nepřátelské síly, co tu mají velkou početní převahu. Vaše čtyřčlenné komando je přitom rozdělené na dva oddíly, kde vaší maličkosti přísluší velení celému týmu a jako jediní nemůžete padnout, jinak je konec mise. Nebo restart od posledního checkpointu, kterých je od posledně (SOCOM 3) výrazně méně! Checkpointy navíc už nevylepšují zdravotní status, takže s sebou musíte pravidelně tahat uzdravovačky, s jejichž pomocí lze postavit na nohy i padlého kamaráda, tedy pokud k němu stihnete doběhnout včas. S tím souvisí povědomí, že před každou misí pro všechny muže nadefinujete vámi upřednostňované vybavení a výzbroj, kde najdete různé útočné pušky, automaty pro boj na malou vzdálenost, odstřelovačky naopak na velkou, a hlavně něco příslušenství, kterým lze významně vylepšit vaše útočné dispozice. Lepší optika, vrhač granátů, tlumič, a nebo jenom více nábojů? Podle briefingu a dostupných údajů o misi, kde může hrát roli i hodina vašeho úderu, se pak posléze rozhodujete. Je důležité připomenout, že v průběhu mise se mezi muži nedá přepínat, aktivně ovládáte pouze hlavní postavu a ostatní kooperují na základě širokého spektra povelů. Tyto můžete zadávat jednak při zapauzovaném dění, nebo pro větší spád v real-time, byť je v daný moment nabídka už pouze základní. Nadějete se pokynů pro opatrný či naopak rychlý přesun týmu na vámi vymezené stanoviště, pro zahájení krycí palby, pro použití kouřového granátu maskujícího váš ústup, pro vyčištění místnosti za zavřenými dveřmi, pro odpravení nepřítele zásobujícího vaše postavení sprškou nebezpečných střel, apod. SOCOM nabízí naprosto unikátní dispozici plynulé změny v přechodu náhledu na dění. Defaultně je sice nahlížení v third-person, ale pomocí směrového kříže přecházíte okamžitě do first-person s dalším zoomem – podle dostupné optiky vaší zbraně, čímž můžete na hodně velkou dálku rozdávat headshoty, okamžitě vyřazující vaše protivníky z téhle války. Ve výčtu možností vaší malé squadry je vedle běhu také hodně opatrný postup vpřed, mám na mysli akt plazení, přelézání k tomu určených, nevysokých překážek, a hlavně nesmírně efektivní vyklánění zpoza rohu, čímž dokážete v přestřelkách relativně bezpečně opětovat palbu. Klasické trable Při konfrontaci hraje svou roli prvotní výběr obtížnosti, neboť na tu nejvyšší nepřátelé výrazně více vydrží. Pokud se ocitnete v natolik prekérní situaci, že doje munice, není problém sebrat po padlých zbraně a náboje, i když tyto samozřejmě nedosahují kvality výzbroje speciálních jednotek. Nabídka vašich zbraní se s postupem času vylepšuje, své si k tomu řekne způsob, jak si s jednotlivými misemi, resp. úkoly v nich obsaženými poradíte, což se zdá být motivující faktor, nebýt několika "maličkostí". Krize v AI ale zasáhla i vaše vlastní řady, pročež to tak mnohdy vypadá jak válečné zápolení, s prominutím, dementů! Jelikož tenhle exces v Zipper Interactive neustále opakují, v počítání čtyř vydaných PS2 dílů, jistě by si za svůj "výkon" zasloužili nějaké ocenění. Třeba na způsob Zlaté maliny, která tvoří protipól filmovým Oscarům. Výjimkou tak nejsou herní momenty, kdy se lopotíte vstříc úspěchu po členitých střechách domů malé vesnice a náhle ztrácíte jednoho člena týmu, který neuváženě spadnul kamsi dolů, do míst, kde slunce nesvítí. Dobře, stane se. Dáte mu šanci, ale za chvíli se mu trémou zamotá hlava a svůj pád zopakuje, což už je pomalu na kulku za úmyslnou sabotáž. Jindy necháte stát Bravo oddíl kdesi v týlu a po povelu k jejich přesunu na vámi aktuálně dosažené stanoviště si budete moci postavit betonovou čekárnu, v níž můžete začít počítat všechny ve hrách zastřelené oponenty a až dojdete k číslu milion zjistíte, že něco je špatně. Nemyslím teď vaše přehnané zanícení pro akční tituly, ale skutečnost, že vaši muži stále nepřicházejí. Neboť se někde na cestě k vám hloupě zasekli, takže pro ně musíte dojít a zase je odseknout. Na pohodovější notu Jak vidno, AI do značné míry devalvuje tohle představení, které má ale jinak nápad a spoustu výborných momentů. Mezi nimiž nechybí jízda v připravených dopravních prostředcích, jako je rychlý člun, které ale zhusta nemusíte využít. Mluvím o zcela svobodném rozhodnutí. Byť je takový otočný těžký kulomet přimontovaný na voze velice přesvědčivým nástrojem pro komunikaci. V tento moment je vaše úloha vždy u řízení, neboli nikdo další nemá potřebné řidičské oprávnění. Legrační je pak animace nasedání a výměny míst, kde si autoři ušetřili práci a pro větší dynamiku se všechno uvedené řeší jakousi teleportační metodou.. Jak bylo předznamenáno, Combined Assault výrazně těží ze skutečnosti, že máte vždy několik misí na výběr, což vytváří dojem nelineárního představení. A třebaže na vás na konci čeká vždy stejné finále znamená to, že misi, která vám z nějakého důvodu nejde od ruky, můžete nechat dočasně ležet ladem a vypravit se jinam. Navzdory povědomí, že Combined Assualt není zase nějak obtížná hra, počítáno stále v rámci singlu, který lze výrazně oživit návratem do již dokončených úrovní a tyto si střihnout s alternativní náplní. Zde máte hned několik možností. Záchrana rukojmích, vystřílení všech teroristů nebo v neposlední řadě deaktivace bomby, což zaručuje další herní investici, jež se významně rozšiřuje díky online! Online multiplayer Neboli jak výše představený singl, tak uvedené alternativní mise, si můžete v pohodě střihnout skrze co-op, který je tady nově až pro čtyři hráče. Čímž pádem odpadají veškeré pochybnosti stran svéprávnosti vašeho týmu a zůstávají jen snadno zapomenutelná pochybení nepřátel, která nijak zásadně nesnižují zábavnost téhle společné akce, tažení, k němuž se vyplatí mít headset pro lepší komunikaci. Uvedené příslušenství koneckonců přijde vhod i v hlavním herním režimu, kterým je online multiplayer pro neuvěřitelných 32 hráčů, co si to tady mohou týmově rozdat v počítání řady klasických módů. A za přispění rozličných dopravních bojových prostředků. A s dostupnými pohybovými nuancemi ze singlu, které se tváří ve výsledku výrazně taktičtěji než online zápolení v GRAW, kde je (i ve druhém dílu) vynechána zásadní featura efektivního krytí se za objekty - skrze přitisknutí se ke stěně, a kde je výrazně zrychlen pohyb. Na druhou stranu a přese všechno vyřečené též SOCOM v tento moment může náhle evokovat spíše další střílečku, neboť i letmým pohledem na obraz zjistíte, že rozpohybování má k motion-capture opravdu daleko. Ale ve finále je to spíše na lidech, se kterými to hrajete. Slovo na závěr Zipper Interactive představili další SOCOM díl jdoucí v rytmu stále stejných offline chyb, znevažujících tak poměrně sofistikované hraní. Natolik zásadních chyb, že se konkurenční GRAW i se svou arkádovou předdefinovaností, omezeními a jednoduchostí ve výsledku stále může hlasitě smát. Protože se potvrzuje, že je nakonec lepší udělat koncepčně jednodušší hru, ale skutečně kvalitně, než komplexní záležitost, ale zabugovanou. Navíc AI není zdaleka jediný kaz na kráse, na který tady narazíte. Takže záleží na vašich preferencích, žánrové vyhraněnosti, trpělivosti a v posledku také na skutečnosti, jestli jste vlastníkem předchozího SOCOM 3. Ten je pro versus hrátky skrze online vlastně identickou hrou, takže nepřekvapí kompatibilita mezi oběma tituly; neboli v Combined Assault lze hrát právě proti vlastníkům SOCOM 3 a naopak. V rámci závěrečného hodnocení je přihlíženo zejména k online aspektu hraní, brát v úvahu pouze singl nedostala by tahle hra, jakkoliv jsem jejím velkým fanouškem, též s přihlédnutím k minimu skutečných zlepšení od prvního dílu, ani průměrnou známku. Stáhněte si: Intro Související články: SOCOM III US Navy Seals recenze |
Mart | |
editor: jd |