SOCOM: Combined Assault - recenze
6/10

SOCOM: Combined Assault - recenze

20. 6. 2007 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Rainbow Six, Ghost Recon, SWAT… vítejte v žánru taktických akcí, který od svého vzniku urazil překotnou cestu plnou zjednodušujících herních prvků a nápadů, ovšem poslednímu SOCOM na PS2 zůstalo zdravé jádro.

Autor: Mart
Publikováno: 20.června 2007
Verze hry: prodávaná/evropská/PS2

Obrázek zdroj: tisková zpráva Série komplexních taktických akcí SOCOM na PS2 se tímto uzavírá, stejně jako působení Zipper Interactive v jejím rámci. Aspoň dočasně. Projekt SOCOM: Confrontation pro PS3 už má mít na triku jiné studio, což je trochu zvláštní a to tím více, že půjde o ryze online představení. Proč ono zpochybnění? Inu online hrátky byly jedním z aspektů SOCOM řady, co byly poměrně kvalitně ošetřené a představovaly vždy skvělou volbu, které se spolu účastnila spousta nadšených hráčů. Pokud tedy bude next-gen SOCOM čistě online, nabízí se otázka, proč že se vývoje nezhostili právě Zippeři? Možná kutí další pokračování s konečně akceptovatelnou single kampaní, neboť hraní offline, z pohledu jednoho hráče, nebylo u SOCOM nikdy natolik kvalitní, kterak by jistě bylo záhodno.

Velké potíže v malém Rusku
V SOCOM US Navy SEALs: Combined Assault, posledním PS2 vystoupení, které vzniklo v dílnách Zipper Interactive, hraje online podpora opět prim a výrazně vytahuje nad vodu offline režim, který sestává z příběhové singleplayerové kampaně, v níž narazíme na některé známé tváře z minulosti téhle řady. Singleplayer nás přitom zavede do fiktivní země Adjikistan, ve které se shodou okolností mluví rusky a ve které jsou nečekané potíže s vojenskou frakcí, jež je hrozbou i pro Velkého bratra za velkou louží. Ponejprv se zdejším ozbrojeným složkám podaří zajmout několik mužů ze speciální jednotky SEALs, mezi něž patří Boomer a Vandal, co tu plnili speciální úkol.

Následně je tak do akce vyslán další, záchranný tým, jejž vede vaše maličkost. Ovšem součástí celé operace bude i protiakce proti oněm ozbrojeným složkám, jež vás postupně zavede na rozmanitá místa a do téměř dvaceti misí, plných střelby a opatrného plížení nesmírně členitým a různorodým terénem. Ačkoliv grafické ztvárnění nepředstavuje rozhodně nic nezapomenutelného, prostředí působí nesmírně autenticky a uvěřitelně. Nemluvě o variabilitě, takže se dočkáte zasněženého podhůří stejně jako vyloženě industriálního komplexu.

Potěšitelným je navíc fakt, že mise jsou sympaticky rozsáhlé, zapomeňte v tomto směru na komorní a jasně předdefinovaný GRAW od Ubisoftu. Navrch zdejší úkoly, které na začátku každé mise dostanete, můžete plnit ve vámi zvoleném pořadí a vámi zvoleným způsobem (myšleno taktikou). Do jejich výčtu patří získávání důležitých informací, čemuž se děje sběrem dokumentů, před kterýmžto aktem zlikvidujete stráž, osvobozování rukojmích, vyhazování objektů do povětří a nebo zajímání důležitých osob, tedy snaha, či spíše nutnost tyto výjimečně nezastřelit a použít nějakou alternativní metodu pacifikace. Kam mohou patřit speciální náboje či zbraně, stejně jako ultimátní útok na blízko, pažbou držené zbraně.

Jde se do akce
O vašem postavení v terénu více napoví poměrně přehledná mapa, kterou si lze kdykoliv vyvolat a kde vidíte, kam se přesně vypravit - za tím kterým posláním, resp. úkolem. V čemž vám pochopitelně budou chtít zabránit nepřátelské síly, co tu mají velkou početní převahu. Vaše čtyřčlenné komando je přitom rozdělené na dva oddíly, kde vaší maličkosti přísluší velení celému týmu a jako jediní nemůžete padnout, jinak je konec mise. Nebo restart od posledního checkpointu, kterých je od posledně (SOCOM 3) výrazně méně! Checkpointy navíc už nevylepšují zdravotní status, takže s sebou musíte pravidelně tahat uzdravovačky, s jejichž pomocí lze postavit na nohy i padlého kamaráda, tedy pokud k němu stihnete doběhnout včas.

S tím souvisí povědomí, že před každou misí pro všechny muže nadefinujete vámi upřednostňované vybavení a výzbroj, kde najdete různé útočné pušky, automaty pro boj na malou vzdálenost, odstřelovačky naopak na velkou, a hlavně něco příslušenství, kterým lze významně vylepšit vaše útočné dispozice. Lepší optika, vrhač granátů, tlumič, a nebo jenom více nábojů? Podle briefingu a dostupných údajů o misi, kde může hrát roli i hodina vašeho úderu, se pak posléze rozhodujete.

Je důležité připomenout, že v průběhu mise se mezi muži nedá přepínat, aktivně ovládáte pouze hlavní postavu a ostatní kooperují na základě širokého spektra povelů. Tyto můžete zadávat jednak při zapauzovaném dění, nebo pro větší spád v real-time, byť je v daný moment nabídka už pouze základní. Nadějete se pokynů pro opatrný či naopak rychlý přesun týmu na vámi vymezené stanoviště, pro zahájení krycí palby, pro použití kouřového granátu maskujícího váš ústup, pro vyčištění místnosti za zavřenými dveřmi, pro odpravení nepřítele zásobujícího vaše postavení sprškou nebezpečných střel, apod.

SOCOM nabízí naprosto unikátní dispozici plynulé změny v přechodu náhledu na dění. Defaultně je sice nahlížení v third-person, ale pomocí směrového kříže přecházíte okamžitě do first-person s dalším zoomem – podle dostupné optiky vaší zbraně, čímž můžete na hodně velkou dálku rozdávat headshoty, okamžitě vyřazující vaše protivníky z téhle války. Ve výčtu možností vaší malé squadry je vedle běhu také hodně opatrný postup vpřed, mám na mysli akt plazení, přelézání k tomu určených, nevysokých překážek, a hlavně nesmírně efektivní vyklánění zpoza rohu, čímž dokážete v přestřelkách relativně bezpečně opětovat palbu.

Klasické trable
Při konfrontaci hraje svou roli prvotní výběr obtížnosti, neboť na tu nejvyšší nepřátelé výrazně více vydrží. Pokud se ocitnete v natolik prekérní situaci, že doje munice, není problém sebrat po padlých zbraně a náboje, i když tyto samozřejmě nedosahují kvality výzbroje speciálních jednotek. Nabídka vašich zbraní se s postupem času vylepšuje, své si k tomu řekne způsob, jak si s jednotlivými misemi, resp. úkoly v nich obsaženými poradíte, což se zdá být motivující faktor, nebýt několika "maličkostí".

Pravda, taktický model je na papíře naprosto bezprecedentní, škála povelů a taktické možnosti nabízejí nesmírně variabilní postup, jemuž nepříliš inteligentní protivníci nedokáží čelit. A v tom je první velký kámen, či spíše menší skalisko úrazu. Umělá inteligence je místy natolik tragická, že z toho nemáte úplně nejlepší pocit a po úspěchu nezažíváte potřebnou satisfakci. V řadě ohledů tak hra připomíná spíše beta verzi, kterou tvůrci omylem vypustili do obchodů, protože způsob defektního chování vojáků je skutečně alarmující. Narazíte kupř. na týpky, co stojí bez hnutí čelem ke zdi a nechají se odstřelit jako ovce, týpky, co se chtějí někam v obraze přesunout, ale zaseknou se o nějakou překážku a pak už jen zoufale komíhají nohama do okamžiku, než si pro ně přijde milosrdná smrt.

Narozdíl od novodobé série GRAW, kde vás nepřátelé dokázali zázračně detekovat, ačkoliv jste jejich směrem stříleli perfektně krytí a z velké dálky, tady reagují o poznání uvěřitelněji. Snaží se dobrat, co že se stalo, ale současně nevyvíjejí snahu se někam schovat, pouze zoufale a zmateně pobíhají po place. Takže takové odpravení tří vojáků, stojících na vzdálené pláni, je pouze otázkou času, než je postupně dostanete do hledáčku, protože zacílit pohybující se terč je pochopitelně trochu náročnější. Uvedený model neplatí vždy, leckdy se od soupeře dočkáte logického stáhnutí se, ovšem v tomhle skriptu je až příliš čitelné, jak si tvůrci ušetřili práci a při naprogramování AI pracující na velkém prostoru se jim nějak nedostává…, hmm, výkonu či talentu?:)

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Krize v AI ale zasáhla i vaše vlastní řady, pročež to tak mnohdy vypadá jak válečné zápolení, s prominutím, dementů! Jelikož tenhle exces v Zipper Interactive neustále opakují, v počítání čtyř vydaných PS2 dílů, jistě by si za svůj "výkon" zasloužili nějaké ocenění. Třeba na způsob Zlaté maliny, která tvoří protipól filmovým Oscarům. Výjimkou tak nejsou herní momenty, kdy se lopotíte vstříc úspěchu po členitých střechách domů malé vesnice a náhle ztrácíte jednoho člena týmu, který neuváženě spadnul kamsi dolů, do míst, kde slunce nesvítí. Dobře, stane se. Dáte mu šanci, ale za chvíli se mu trémou zamotá hlava a svůj pád zopakuje, což už je pomalu na kulku za úmyslnou sabotáž.

Jindy necháte stát Bravo oddíl kdesi v týlu a po povelu k jejich přesunu na vámi aktuálně dosažené stanoviště si budete moci postavit betonovou čekárnu, v níž můžete začít počítat všechny ve hrách zastřelené oponenty a až dojdete k číslu milion zjistíte, že něco je špatně. Nemyslím teď vaše přehnané zanícení pro akční tituly, ale skutečnost, že vaši muži stále nepřicházejí. Neboť se někde na cestě k vám hloupě zasekli, takže pro ně musíte dojít a zase je odseknout.

Na pohodovější notu
Jak vidno, AI do značné míry devalvuje tohle představení, které má ale jinak nápad a spoustu výborných momentů. Mezi nimiž nechybí jízda v připravených dopravních prostředcích, jako je rychlý člun, které ale zhusta nemusíte využít. Mluvím o zcela svobodném rozhodnutí. Byť je takový otočný těžký kulomet přimontovaný na voze velice přesvědčivým nástrojem pro komunikaci. V tento moment je vaše úloha vždy u řízení, neboli nikdo další nemá potřebné řidičské oprávnění. Legrační je pak animace nasedání a výměny míst, kde si autoři ušetřili práci a pro větší dynamiku se všechno uvedené řeší jakousi teleportační metodou..

V obraze přirozeně nechybí spousta indikačních ukazatelů. Mezi něž patří radar s důležitým zohledněním spatřených oponentů, co se tady zobrazují formou nebezpečně červených teček. Speciální stupnice, na níž je vidět, jak moc dobře jste schovaní zrakům nepřátel. A nebo ikona naznačující, že na mušce máte nepřítele. Škoda jen, že i tady občas zlobí tolik typická nejednotnost různých vidění skrze third-person a first-person, takže někdy, i když se hra tváří, že máte před sebou čistý šťouch, trefíte zeminu před vámi, či zeď, u níž jste přikrčení.

Jak bylo předznamenáno, Combined Assault výrazně těží ze skutečnosti, že máte vždy několik misí na výběr, což vytváří dojem nelineárního představení. A třebaže na vás na konci čeká vždy stejné finále znamená to, že misi, která vám z nějakého důvodu nejde od ruky, můžete nechat dočasně ležet ladem a vypravit se jinam. Navzdory povědomí, že Combined Assualt není zase nějak obtížná hra, počítáno stále v rámci singlu, který lze výrazně oživit návratem do již dokončených úrovní a tyto si střihnout s alternativní náplní. Zde máte hned několik možností. Záchrana rukojmích, vystřílení všech teroristů nebo v neposlední řadě deaktivace bomby, což zaručuje další herní investici, jež se významně rozšiřuje díky online!

Online multiplayer
Neboli jak výše představený singl, tak uvedené alternativní mise, si můžete v pohodě střihnout skrze co-op, který je tady nově až pro čtyři hráče. Čímž pádem odpadají veškeré pochybnosti stran svéprávnosti vašeho týmu a zůstávají jen snadno zapomenutelná pochybení nepřátel, která nijak zásadně nesnižují zábavnost téhle společné akce, tažení, k němuž se vyplatí mít headset pro lepší komunikaci.

Uvedené příslušenství koneckonců přijde vhod i v hlavním herním režimu, kterým je online multiplayer pro neuvěřitelných 32 hráčů, co si to tady mohou týmově rozdat v počítání řady klasických módů. A za přispění rozličných dopravních bojových prostředků. A s dostupnými pohybovými nuancemi ze singlu, které se tváří ve výsledku výrazně taktičtěji než online zápolení v GRAW, kde je (i ve druhém dílu) vynechána zásadní featura efektivního krytí se za objekty - skrze přitisknutí se ke stěně, a kde je výrazně zrychlen pohyb. Na druhou stranu a přese všechno vyřečené též SOCOM v tento moment může náhle evokovat spíše další střílečku, neboť i letmým pohledem na obraz zjistíte, že rozpohybování má k motion-capture opravdu daleko. Ale ve finále je to spíše na lidech, se kterými to hrajete.

V Combined Assault se díky kompatibilitě se SOCOM 3 dostanete ke všem dřívějším módům a mapám, k jejichž výčtu zde přibylo ještě pár nových přírůstků. S čímž souvisí povědomí, že pokud již vlastníte předchozí díl - několikrát avizovaný SOCOM 3, a zajímá vás pouze tato herní fáze, tedy versus hrátky skrze online, nic nového zde vlastně nenajdete! Combined Assault je oproti svému předchůdci de facto pouze jakýmsi rozšířením, datadiskem,v němž naleznete zj. novou singleplayerovou kampaň, v jejímž rámci oceníte zmiňovaný co-op režim. Pro čtyři hráče online. Pro někoho však může být právě tato informace rozhodujícím stimulem pro koupi, nemluvě o skutečnosti, že jej třetí díl nechal z nějakého důvodu chladným.

Slovo na závěr
Zipper Interactive představili další SOCOM díl jdoucí v rytmu stále stejných offline chyb, znevažujících tak poměrně sofistikované hraní. Natolik zásadních chyb, že se konkurenční GRAW i se svou arkádovou předdefinovaností, omezeními a jednoduchostí ve výsledku stále může hlasitě smát. Protože se potvrzuje, že je nakonec lepší udělat koncepčně jednodušší hru, ale skutečně kvalitně, než komplexní záležitost, ale zabugovanou. Navíc AI není zdaleka jediný kaz na kráse, na který tady narazíte.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Takže záleží na vašich preferencích, žánrové vyhraněnosti, trpělivosti a v posledku také na skutečnosti, jestli jste vlastníkem předchozího SOCOM 3. Ten je pro versus hrátky skrze online vlastně identickou hrou, takže nepřekvapí kompatibilita mezi oběma tituly; neboli v Combined Assault lze hrát právě proti vlastníkům SOCOM 3 a naopak. V rámci závěrečného hodnocení je přihlíženo zejména k online aspektu hraní, brát v úvahu pouze singl nedostala by tahle hra, jakkoliv jsem jejím velkým fanouškem, též s přihlédnutím k minimu skutečných zlepšení od prvního dílu, ani průměrnou známku.

Stáhněte si: Intro