Ski Resort Extreme - recenze
5/10

Ski Resort Extreme - recenze

29. 1. 2005 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Na horách je spousta sněhu, svítí sluníčko, ale pohodové lyžování často kazí nadávky na fronty u lanovek a protivné vlekaře. Dovedli byste spravovat zimní středisko lépe než oni? Máte šanci ve strategii Ski Resort Extreme.

Autor: ABE
Publikováno: 29.ledna 2005
První česká recenze této hry zdroj: tisková zpráva Verze hry: anglická/finální

Ať se vám to líbí nebo ne, tycoony jsou stále velmi populární. Svědčí o tom nejen fakt, že se neustále objevují nové a nové simulace čehokoliv myslitelného, ale také o ně přetrvává poptávka mezi zákazníky. Posledním přírůstkem do sbírky je budgetový Ski Resort Extreme, nepřímý nástupce podprůměrného Ski Resort Tycoonu II z roku 2001. Náplň hry je prakticky stejná jako minule. I ve Ski Resort Extreme jste vrženi do horské přírody, kterou musíte náležitě zastavět a naplnit vším možným, co patří k zimním radovánkám na horách.

Budujeme svůj Špindlerův mlýn
Na výběr jsou dva způsoby, jak začít novou hru. Buď startujete od píky v panenské přírodě, kde si můžete dělat, cokoliv vás napadne a finance dovolí. Druhou možností je zahrát si předem připravený scénář, kde je nutné splnit dané úkoly - například vydělat určitou sumu peněz, přilákat daný počet návštěvníků a podobné nepříliš originální nápady. Osobně mě mnohem více bavila první varianta, kdy mi nikdo nemluvil do toho, co mám nebo nemám dělat. Zimní středisko jsem si postavil přesně podle svých představ a potom se jen kochal tím, jak všechno pěkně funguje.

Hra obsahuje rozsáhlou nabídku budov, která čítá přibližně 80 položek. Stavět lze hotely, lyžařské školy, lanovky, restaurace, ale také třeba sněžná děla, horskou službu nebo stanici na sledování lavinového nebezpečí. Výběr je tedy velký, osobně mě ale přeci jen vadila potřeba budovat elektrárny. Nejen že to neodpovídá realitě, ale do horského prostředí se vůbec nehodí a tak bych byl raději, kdyby šlo elektřinu odněkud nakupovat nebo aby se přísun elektřiny vůbec nemusel řešit.

Vylepšené ovládání
Na ovládání autoři z firmičky Catdaddy Games oproti minulým hrám docela zapracovali, za což je chválím. Přesto se tu ještě najde několik drobností, které kazí požitek z hraní. Rotování kamery kolem osy sice stále probíhá po skocích, ale ty jsou nyní tak malé, že to tolik nevadí. Opět nechybí ani zoomování, které je plynulé a umožňuje terén přiblížit natolik, že se na lyžaře díváte úplně zblízka. S kamerou souvisí také možnost přepnout se do očí kteréhokoliv návštěvníka, avšak ovládání tohoto pohledu zůstalo velmi podivné. Myš je při rotaci kamery nepřiměřeně citlivá a kameru téměř nelze nastavit do požadované pozice.

Zdokonalení se dočkalo i uživatelské rozhraní. Zmizely odporné kulaté nabídky s výběrem budov, které ve Ski Resort Tycoon zabíraly zbytečně velkou část horní části obrazu. Menu se přesunulo na levý kraj a zmenšilo se na několik ikonek, ze kterých se poté rozbalují příslušné podnabídky.

Budovy jsou přehledně rozděleny do několika kategorií, ale naštval mě nešikovný způsob jejich pořizování. Je totiž nutné nejprve budovu vybrat v nabídce, poté kliknout na tlačítko, které budovu vytvoří a teprve potom je možné ji umístit do terénu. V momentu, kdy jsem potřeboval postavit asi 20 odpadkových košů, jsem se málem uklikal. Tohle je přitom v jiných tycoonech už dávno ošetřeno...

Hory jako malované
Ovšem největších změn se dostalo samotnému grafickému enginu. Ten je na pohled líbivý a dobře navozuje tu pravou atmosféru hor. Není nijak přeplácaný a místy působil až trochu pohádkově, což je patrné zejména na ztvárnění slunce a měsíce. Obstojně vypadají i návštěvníci vašeho střediska. Hra disponuje poměrně velkou variací obličejů a přestože nejsou nijak umělecky vydařené, snaží se být spíš vtipné, což se ke hře podobného rázu podle mého názoru hodí. Obzvlášť s některými "škleby" si autoři vyhráli a opravdu stojí za to chvíli pozorovat, co za lidi se courá po vašich sjezdovkách.

Sjezdovky jsou samozřejmě nejdůležitější součástí každého střediska a nejinak je tomu i zde. Na výběr jich je několik typů, jež se liší podle obtížnosti. Stejně jako u minulého dílu mě ale trochu mrzí absence tratí pro běžkaře. Budovat rozsáhlé trasy po hřebenech hor by bylo mnohem zábavnější, než jen vyznačit úsek, po kterém se budou prohánět sjezdaři. Definování místa pro sjezdovky také není ideální a třeba na to, že by se lyžaři proháněli pod lanovou dráhou rovnou zapomeňte. Hra vám takovou sjezdovku vůbec nepovolí vytvořit.

Peníze až na prvním místě
Poplatky od lyžařů vybíráte za vstup do areálu a poté za všechny služby, které vaše středisko poskytuje. Jejich výši lze podle potřeby měnit, ovšem nějaký komplexní ekonomický systém byste tu hledali marně. Vše je naopak velmi jednoduché, neřknu-li primitivní, aby hra oslovila co nejvíce potencionálních kupců. Ubíhání času se zde měří po dnech a na konci každého jste seznámeni s výsledky vašeho počínání. Plynutí času lze urychlit, ale trochu nesmyslně se s tím zrychlí také citlivost myši, což moc nechápu.

Hardwarové nároky jsou průměrné, na mém PC (Athlon XP 3000+, 512 RAM a GeForce FX 5600) běžela hra v rozlišení 1024x768 naprosto plynule. V 1280x1024 se místa trhala, ale nebylo to nijak hrozné. Kromě těchto dvou rozlišení jde hrát ještě v 800x600.

Jako hlavní problém bych viděl samotný námět a koncept Ski Resort Extreme. Poté, co postavíte všechny budovy či splníte úkoly, hra rychle omrzí, protože není za čím novým se hnát, nic vás nemotivuje pokračovat. Příliš tomu nepomůže ani možnost vytvořit si v přiloženém editoru vlastní mapu.

Stáhněte si: Demo, Cheaty...

Související články: Ski Resort Tycoon II recenze (2001), Ski Resort Tycoon recenze (2000)

ABE
autorovi je 21 let, studuje obor aplikovaná informatika na univerzitě v Hradci Králové, specializuje se na akční hry, RPG a strategie

ABE

O chloupek lepší než Ski Resort Tycoon II, oproti němuž došlo k pár zdokonalením, ale zároveň přetrvávají některé chyby a hra rychle omrzí. K dokonalosti Transport Tycoonu má hodně daleko, ale to je dáno tématem, nízkým rozpočtem tvůrců i budgetovou cenou 20 amerických dolarů.