Autor: Leon Publikováno: 20.června 2000 |
• Japonsko 16.století Píše se rok 1530. Japonsko, země vycházejícího slunce, se zmítá v neustálých bojích mezi klany bojujícími o moc. A nyní přicházíte vy ve funkci daimyo, vůdce jednoho z mnoha klanů, aby jste jakýmkoliv způsobem (čestným i podvratným) sjednotil Japonsko a sám jste se stal Shogunem - vládcem celého Japonska. A stejně jako tehdy, i v této hře vás čekají desítky let (ve hře) či desítky hodin (při hraní), než budete prohlášeni Shogunem. Jestli se vám to ovšem vůbec povede. Shogun: Total War je nejčastěji označována jako 3D RTS. To je trochu neadekvátní označení, protože jde vlastně o spojení dvou úplně rozdílných her. První částí, která převažuje a které se určitě nevyhnete, je čistě tahová strategie. Naopak druhou část, čistou 3D RTS ve stylu Braveheart či Myth 2, vůbec nemusíte hrát. Pokud se vám však nelíbí, jak za vás počítač vykalkuluje výsledek bitvy, klidně se sami můžete postavit na bitevní pole a z místa generála řídit bitvu. Sami vidíte, že tato kombinace je na herním poli nová a neokoukaná. No pojďme se podívat, jak to vypadá v reálu. • Správa provincií Na začátku hry si můžete vybrat jeden z osmi klanů, který by pod vaším vedením měl opanovat roztříštěné Japonsko. Každý klan je něčím charakteristický a to musíte zohlednit nejen při výběru, ale především podle toho zvolit taktiku a strategii ve hře. Klan se liší samozřejmě polohou na mapě a z toho vyplývajících přírodních podmínek, které (jak se později dovíte) velice ovlivňují chod vašeho hospodářství. Dále se klany od sebe liší levnějším výcvikem některých bojových jednotek, což je samozřejmě dobré vzít v úvahu. Po zvolení klanu se ocitnete na mapě a nastává zřejmě nejdůležitější moment hry - naplánování vaší strategie. Musíte se rozhodnout, kterým směrem budete rozšiřovat vaše území a z toho vyvodit, s kým asi budete bojovat a naopak s jakým klanem uzavřít alianci (i když přesnější výraz by byl příměří). Na začátku máte pod kontrolou několik provincií (celkem jich je 60), několik armádních jednotek a většinou jedno centrum - hrad. Na území provincie, kde je postaven hrad, můžete stavět další budovy pro výcvik bojových a dalších speciálních jednotek. Hrad můžete postavit na území jakékoliv provincie sice pouze jeden, ale jejich celkové množství je neomezeno. Respektive je omezeno penězi, stejně jako téměř všechno ostatní. Peníze, které se jmenují „koku“ přesně podle dobových podkladů, získáváte z několika zdrojů. Hlavním zdrojem jsou příjmy z daní. Výši daní samozřejmě můžete regulovat, ale musíte brát ohled na loajalitu obyvatelstva. Vysoké daně se jim samozřejmě nelíbí (komu by se taky líbily) a tak je zase jen na vás, jakým způsobem si naopak jejich loajalitu zvýšíte. Můžete použít metodu cukru a biče, buď tedy vylepšovat úroveň staveb a farmaření na území provincie nebo prostě zanechat na místě vojenské jednotky, které potlačí už v zárodku všechny náznaky vzpoury. To se stává přímo nutností v případě dobytí nové provincie, neboť pouze přítomnost vašich jednotek přinutí obyvatelstvo k uznání vás jako nového panovníka. Po čase si samozřejmě zvyknou a nutnost přítomnosti vojska pak odpadá. Další příjmy pramení z obchodu, který se odehrává v přístavech, a také z dolů na měďči stříbro, které je možno postavit na území některých provinciích. Vůbec každá provincie má svou charakteristiku. Některé jsou výhodné na farmaření a vyplatí se je proto zúrodňovat, na jiných lze postavit doly, na jiných je výhodné vybudovat přístavy a některé provincie dokonce umožňují zlepšený výcvik některých jednotek a ty jsou pak kvalitnější. Charakteristika území provincie je ale důležitá také z vojenského hlediska. Hornaté území se lépe brání než rovinaté a je-li na území dokonce řeka, pak je tato provincie těžko dobyvatelná. Toto všechno je důležité sledovat a podle toho upřesňovat svoji taktiku. Druhou stranou hospodaření s penězi jsou výdaje. Kromě stavění budov a výdajů na výcvik nových jednotek jich nejvíce utratíte na zásobování vaší armády. Čím máte větší armádu, tím více peněz vydáte na její podporu. Lehce se vám může stát, že budete mít v nepoměru velikost dobytého území a stav vaší armády, což vede k tomu, že peníze rychle ubývají a vám nezbude než jít dobývat další území, kde jednak ztratíte nějaké vojáky a jednak získáte další provincii a z toho pramenící příjmy. • Speciální jednotky Co se týče ozbrojených složek vaší armády, máte možnost stavět velké množství různých jednotek. Základem jsou lučištníci a samurajové v několika různých podobách. O jejich kvalitách rozhoduje úroveň a typ vašich budov na území provincie, kde jednotku cvičíte. Postupně tak samurajům můžete přidat brnění, lepší zbraně, můžete jim dát koně, zlepšit jim morálku a přidat do začátku zkušenosti. Ano, každá jednotka získává zkušenosti a stejně tak její velitel na základě svých úspěchů a neúspěchů v boji získává zkušenosti k dobru. Tyto zkušenosti jsou u velitele k nezaplacení. Úspěchy sami o sobě zvyšují morálku armády a o zkušenostech bojových ani nemluvě. Sám jsem se tak při hraní ocitl v situaci, kdy jsem s celkem nezkušenou armádou nemohl porazit sice poloviční vojsko, ale zato vedené velezkušeným generálem. Existují však i jiné možnosti, jak se generálůči přímo daimya zbavit. Máte na výběr celkem čtyři jednotky pro speciální úkoly. Tím prvním je emissar. Může cestovat po celém Japonsku a domlouvat vám aliance s dalšími klany. Bez počátečních aliancí je prakticky nemožné vyhrát kampaň. I jemu se každou domluvenou aliancí zvyšuje zkušenost a má tak příště větší šanci nějakou další alianci domluvit. Neméně důležitou vlastností je špionáž, protože vidí stav vojska v dané provincii. Emissara však vidí i soupeř a může ho tak po uvážení zabít. Zabít ho však může pouze další speciální osoba - ninja. Ten je vycvičen pro zabíjení, může zabíjet emissary, generály a geishy. Před soupeřem je přítomnost ninjy utajena. Ještě lepším zabijákem je geisha, která může mít na rozdíl od ninjy (tomu se buď atentát povede, nebo je mrtev) nekonečně mnoho pokusů o atentát a zastavit se dá pouze ninjy a to ještě hodně špatně. Ale aspoň ji na mapě vidíte. No a poslední speciální jednotkou je shinobi, jejichž hlavní činností je rozvědka. Nejen, že zjišťují přípravy nepřítele na útok nebo přípravu povstání ve vlastní provincii, ale také odhalují a zabíjejí ninjy. Nepřítelem také nejsou vidět, ale mohou být nalezeni a zneškodněni nepřátelskými shinobi. Všechny speciální jednotky si zkušenostmi zvyšují naději na úspěch při dalším úkolu. Pokud se ještě vrátím k běžným jednotkám, musím dodat, že jednotky lze seskupovat do armád, což je výhodné například pokud jim velí zkušený generál (a také pro větší přehled na mapě). |
pokračování - 3D bitvy, změny počasí















