Autor: Bergy Publikováno: 21.října 2007 |
![]() ![]() ![]() TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Kromě toho je každý z hrdinů vybaven jednou unikátní vlastností. Například ctižádostivý Marcus rozdává pochodně oddílům svých vojáků (vhodné k ničení budov), žoldnéřka Kestral dokáže loupit malé množství zlata z výdělečně činných budov sousedních měst, Hakim zase naverbovat skupinu nepřátelských vojáků do vlastních řad apod. Všechny tyto dovednosti lze ale použít jenom jednou za poměrně dlouhý interval, takže to jen velmi nepatrně ovlivňuje hraní. Například speciální schopnost vikingského bojovníka Thordala v podobě od plic zpívaného chorálu k pobavení obyvatelstva na tržišti je v zásadě k ničemu a maximálně se nad jeho výkonem pousmějete. Nespočet drobných úkolů Každá z misí kampaně je poměrně obsáhlá, herně vám vydrží alespoň na hodinu či dvě, mě kolikrát i na mnohem déle, zvlášť když jsem se pečlivě věnoval výstavbě města a následně se kochal vlastním dílem. Kromě hlavního cíle každého scénáře, kterým je většinou boj proti ostatním vládcům a jejich armádám, je nutno plnit celou řádku různých menších úkolů. Některé z nich jsou přímo klíčové, zejména, když vám dojdou potřebné suroviny a další se nacházejí na území neutrálních sousedů. Ti s vámi ale nebudou chtít navázat obchodní styky, dokud je nezbavíte nějakého trápení či akutní potřeby. Mezi dílčí úkoly tak patří například dodávky různých materiálů či výrobků, ochrana dopravních povozů, odrážení útoků na bezbranné vesnice, přesuny vlastního hrdiny na vyznačená místa a s tím spojené neustálé navazování kontaktů se sousedy. Vojenskou hrozbu lze rovněž odvrátit i jinak než silou, což je velmi pěkné. I když nevlastníte žádné vojáky a máte přitom dostatek zlata, lze posílat agresorovi něco jako výpalné, kterým si zajistíte, že na vás nebude nějaký čas útočit. Za zlato lze v některých mapách najímat žoldnéře, kteří pak bojují po vašem boku. ![]() ![]() ![]() Vliv rozdílných podnebí ![]() ![]() ![]() Jestli mě v pátých Settlerech něco opravdu rozčilovalo, tak to byla samotná stavební kultura. Často jsem se potýkal s nedostatkem místa pro poměrně značný počet velkých a rozlehlých budov. Ve výsledku pak o nějakém systému a pěkném vzhledu města nemohla být ani řeč, protože to skoro vždy končilo tak, že jsem ledva nacpal všechno potřebné, kam se dalo, bez ohledu na nějakou estetiku. Přesně tomuhle se Settlers VI povedlo zabránit. Centrum města tvoří vždy hlavní kulaté náměstí se studnou a nedaleko stojícím skladištěm, katedrálou a hlavním hradem. Budovy pak můžete pěkně stavět kolem dokola celého náměstí. Půdorysy staveb jsou navíc malé a nezabírají moc místa a jak už jsem říkal, upgrady zvětšují domy především do výšky. Z náměstí můžete vyvést různé uličky a vytvářet tak další čtvrtě. Nedostatek místa vás proto nenutí mít třeba obilná pole hned vedle luxusních domů apod. Na vše je zkrátka dost prostoru a přitom nemáte žádný pocit stísněnosti. Každou budovu si ještě můžete před definitivním posazením na mapu pěkně natočit požadovaným směrem, aby vše odpovídalo vašim představám. Výsledná podoba města je tak plně ve vaší režii, při níž můžete popustit uzdu své fantazii a to jednoznačně chválím. Zjednodušený ekonomický model Pokud jste vyznavači zejména spletitých ekonomických řetězců, například tak jak fungují až do čtvrtého dílu Settlers nebo v sérii Cultures, nebudete zrovna u vytržení. Autoři totiž zemědělství i průmysl ochudili o několik prvků. Třeba těžba dříví nyní probíhá tak, že dřevorubec pokácí strom a surovinu doveze do skladu. Přitom dříve bylo nutné pokácené kmeny nejdříve v pile zpracovat na prkna. ![]() ![]() ![]() Podobné je to s výrobou pečiva. Sklizené obilí teď stačí donést do pekárny a chleba se už vesele peče i bez mletí mouky v mlýně. Ještě větší zjednodušení se pak týká například zpracování železa - zapomenout tak musíte na slévárnu či nástrojárnu. Vytěžená ruda rovnou směřuje do výroben mečů a tím je o vše postaráno. Svůj smysl tím pádem ztratila těžba uhlí, která se zde ani nenachází. Nošení vody je sice zapotřebí i nadále, ale studnu nestavíte, máte jí automaticky na svém náměstí od začátku každé mise.
Nároční poddaní ![]() ![]() ![]() Avizovanou novinkou je i přítomnost ženského pohlaví v řadách obyčejných obyvatel (ženy coby hrdinky v roli hlavních postav už zde byly i minule). Nicméně nečekejte nic zásadního, jedná se spíše o kosmetický doplněk. Pokud například uspořádáte na náměstí slavnost, dorazí na ní i ženy, které se pak vdávají za vaše osadníky. Přímý důsledek jsem dosud žádný nevypozoroval, ale je možné, že to zvyšuje spokojenost obyvatel vašeho města. A abych nezapomněl, například při vikinských loupeživých nájezdech jsou právě ženy oblíbenou kořistí seveřanů, kteří tyto nešťastnice odvlečou do lodí a odplují s nimi neznámo kam. Obchod patří k životu Jak jsem už naznačil, ne vždy lze uspokojit potřeby či výrobní program z vlastních zásob. Pokud například vyčerpáte nerostné suroviny na vámi ovládaném území a další se nacházejí až u sousedů, kteří jsou neutrální (nelze na ně útočit), je nutné přistoupit k obchodním stykům a začít nakupovat vše, co potřebujete. Nezbytnou osobou k uskutečnění každé takové transakce je váš hrdina, který osobně musí dorazit do sousedního skladiště, tam nakoupit a poté vyslat kolonu vozů směrem k vašemu městu. Ovšem pozor: kdekoli po cestě se může stát, že vás přepadnou bandité a drahocenný náklad vám uloupí, takže není od věci vzít s hrdinou pár vojáků a převoz zboží zajistit vojenským doprovodem. Aby vám to ale nebylo líto, i vy sami můžete oloupit nákladní kolony, pokud patří nepříteli. V této souvislosti si vybavuji zajímavou věc, která se mi stala. Měl jsem doručit do spřátelené vesnice hromadu zlata, aby tito nebožáci mohli zaplatit tyranskému baronovi výkupné, které jim mělo zajistit na nějaký čas klid a mír. Tím, že jsem zlato do vesnice poslal, jsem svůj úkol splnil a vesnice byla ochráněna, pak ale stačilo počkat si na povoz, který poslal nepřátelský baron pro své zlato. V momentě, kdy kočár opustil brány vesnice, jsem ho přepadl, zajal a poslal zpátky do vlastního hradu. Vesnice poté zůstala dál ochráněna a já ve výsledku nepřišel ani o jeden zlaťák. ![]() ![]() ![]() Zpátky ale k obchodu. Zboží není nutné jen nakupovat, své nadbytky můžete samozřejmě i volně prodávat. Prodej zboží je navíc daleko snadnější než jeho shánění. Stačí si otevřít vlastní skladiště, označit množství konkrétních surovin či komodit, kterých se chcete zbavit a poté vše prodat nejvyšší nabídce. Výše cenových nabídek se liší podle aktuální potřeby sousedních vesnic. Nepřátelům či národům, s nimiž nemáte dosud žádné obchodní styky, prodávat samozřejmě nelze. Stálý příjem zlata jinak zajišťuje pravidelný výběr daní u vašich obyvatel, případně lze ještě pořádáním mší v katedrále vybrat další prostředky. Výši daní lze nastavit v hlavním hradu, stejně jako vyplácení žoldu vojákům. Vzhůru do boje Jakékoli Settlery si bez válčení asi nelze ani představit, avšak zde mu není věnována taková důležitost jako v pátém dílu. Armáda se skládá pouze ze tří složek, kterou jsou vojáci s meči, lučištníci a obléhací stroje. Výcvik je jednoduchý, stačí postavit příslušnou budovu a pokud jsou k dispozici správné druhy zbraní, jen si naklikáte oddíly vojáků. Limit vojska je předem daný a odvíjí se od velikosti hlavního hradu. Když chcete tedy naverbovat větší armádu, musíte patřičně vylepšit hrad. K obranným prostředkům patří buď dřevěné palisády nebo fortelné kamenné hradby, včetně vstupních bran a věží. Na věže lze pak ještě dokupovat katapulty, které se při útocích nepřátel docela hodí. Boje jsou vesměs snadné a nevyžadují zvláštní taktické myšlení. Na otevřeném poli zpravidla vítězí ten, kdo nasadí větší počet jednotek. Rozhoduje tedy hrubá síla. Při zdolávání nepřátelského opevnění pak logicky musíte počítat s většími ztrátami, které je třeba neustále doplňovat, jinak vás nepřítel hravě odrazí. ![]() ![]() ![]() Herní mapy jsou jinak poměrně rozlehlé a jsou předem rozdělené na mnoho teritorií. Pokud chcete danou oblast zabrat pro sebe a využívat její přírodní bohatství, musíte v ní vystavět svojí strážnici. Jestliže už ale dané území někým používáno je, musíte se s ním buď domluvit na obchodu nebo ho silou odtamtud vyhnat tím, že mu zničíte jeho strážnici a opět umístíte vlastní. Tyto předsunuté vojenské stavby lze rovněž vylepšovat a doplňovat vojenskou posádkou. Klíčová je samozřejmě vždy provincie s vaším hlavním hradem, pokud ale máte všechny své zdroje v okolních oblastech a nepřítel vám je silou zabere, můžete se jít doslova klouzat. A že jde občas pěkně do tuhého, to mohu potvrdit. Zjednodušený ekonomický model a menší důraz armádní složky totiž ještě neznamená, že Settlers VI jsou od začátku do konce procházkou růžovým sadem. Samostatné mise a multiplayer Kromě hlavní kampaně jsou v Settlers VI také samostatné mise. Je jich necelá dvacítka a rozdělují se zejména podlé svého zaměření. Buď jde o takzvané volné osady, kde není nutné soupeřit s ostatními frakcemi, ale naopak vycházet s nimi v symbióze nebo se jedná o scénáře s plněním úkolů, v nichž musíte bojovat s nepřáteli. Zastoupena jsou všechna dostupná podnebí a mapy se ještě odlišují svou velikostí, od malých či středních až po velké a extra velké. Generátor misí nebo editor zatím k dispozici není, snad tedy v datadisku, který se časem jistě objeví. Síťová hra pak představuje buď možnost hry po internetu nebo lokální síti. Je určena pro dva až čtyři hráče. Map je celkem dvanáct, jsou převážně střední velikosti a startovní pozice jsou pro hráče vyrovnané, aby nebyl nikdo ve viditelné výhodě. Grafika Zdaleka nejsilnější stránkou nových Settlers je jejich vizuální podoba, která mě velmi nadchla. Příroda zpracovaná do posledního detailu, spousta nádherných budov a každodenní činnost obyvatel vytvářejí nádherný celek, na nějž je doslova radost pohledět. Už obrázky samy o sobě dávají najevo jak pěkná podívaná to je, ale spatřit to vše v pohybu je ještě mnohem lepší. Na druhou stranu hardwarové nároky nepatří zrovna k těm malým. Minimální požadavky sice činí 1,8 GHz procesor, 512 MB RAM a 64 MB videokartu s podporou pixel shaderů 3.0, ale věřte mi, že není moc reálné si na takovém stroji nové Settlery pořádně zahrát. I na nejnižší rozlišení a minimální detaily stačí vystavět větší zalidněné město a dojde k velmi nepříjemnému trhání obrazu. ![]() ![]() ![]() další obrázky z české verze si prohlédněte v galerii Se silnější sestavou a vysokými detaily je však zážitek opravdu úžasný. Daleko více vyniknou detaily terénu a stíny rovněž dodají krajině více kráse. Okolní obrázky pochází z hraní na sestavě ve složení Intel C2D 6700, 2GB RAM a GF 8800 GTS s 640MB RAM a použité rozlišení 1680x1050. Uživatelské rozhraní je vcelku příjemné, snad jen minimapa by nemusela zabírat tolik místa, což může být na obtíž zejména v nižších rozlišeních. Za normálních okolností a případně v širokoúhlém formátu obrazu to ale nikterak nevadí. Práce s kamerou je pohodlná, ovšem rotace pohledu funguje jen když stisknete klávesu Ctrl a pohybujete scrollovacím kolečkem na své myšce. Podobné to je i s otáčením stavebních objektů, jen místo Ctrl držíte Shift. Není to ale nic, na co by se nedalo během chvilky zvyknout. Lokalizace Už od čtvrtého dílu vycházejí Settleři v našich končinách s oficiální českou lokalizací. I šesté pokračovaní disponuje všemi texty přeloženými do češtiny, což se vcelku povedlo. O vše se stará domácí distributor Playman. Na pulty obchodů by měla česká verze dorazit na přelomu října a listopadu za 899,- Kč. ![]() zdroj: Archiv Settlers VI CZ cinematic trailer Stáhněte si: Demo, Trailery... Související články: První dojmy, Novinky, Recenze předešlých dílů Settlers |
Bergy | |
autorovi je 27 let a pracuje jako vedoucí HW zákaznického servisu; psaním se zabývá více jak 7 let a kromě strategií si oblíbil i simulátory; pokud to čas a starost o rozrůstající se rodinu dovolí, věnuje se plastikovému modelářství a vojenskohistorické literatuře |